הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)
הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)

ההכרעה הדרמטית והסופית: מכללות צה"ל ובונקר ענק ייבנו בעין כרם

למרות המאבק הגדול: כל הערעורים לתוכנית להקמת מכללות צה"ל ובונקר ענק בעין כרם נדחו על ידי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית. פרויקט הענק יוצא לדרך

פורסם בתאריך: 8.8.19 12:25

למרות המאבק הגדול: היום, חמישי, התקבלה ההכרעה הסופית – מתחם מכללות צה"ל ובונקר ענק יוקם בעין כרם. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית דחתה את העררים שהוגשו לתוכנית וקיבלה את עמדת הוועדה המחוזית ירושלים לפיה תוכנית מכללות צה"ל ייבנו במורדות עין כרם.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]



כפי שפורסם לראשונה ב"כל העיר",  לתוכנית הוגשו שני עררים על החלטת הוועדה המחוזית. אחד מהם הוגש באפריל 2019 על ידי שלושה מחברי הוועדה המחוזית – עופר ברקוביץ, אברהם שקד וניב ויזל. ערר נוסף הוגש ביולי 2019 על ידי ועד שכונת עין כרם. לתוכנית מתנגדים שורה של גופים בהם, החברה להגנת הטבע ומינהל קהילתי יובלים בטענה שהיא תגרום לנזקים סביבתיים, בעקבות מיקומה, על גבעת הטרסות, והיא עלולה להוביל לקריסת התשתיות ולכאוס תחבורתי באזור. החלופה האפשרית היא הקמת מכללות צה"ל בשטח סמוך להר הצופים-הגבעה הצרפתית.


הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

(צילום: מטה מאבק עין כרם)


המתנגדים ערכו הפגנות ויצאו למאבק גדול. למרות זאת, כאמור, התוכנית להקמת המכללות בעין כרם אושרה וצפויה לצאת לדרך בקרוב. התוכנית שהוגשה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, ממוקמת על שטח של 39 דונם בפאתיה הצפוניים של שכונת קריית מנחם ובסמוך ל"כפר השבדי". "חלופה זו נבחרה כמיטבית ביותר", כך נמסר מהוועדה, "מתוך חלופות רבות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים, יישומיים וסביבתיים. כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים".

התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 5-3 קומות.

כמו כן, בוועדה מציינים כי במסגרת התוכנית תוקם גם טיילת פתוחה שתקיף את שטח המכללות ותתחבר לשביל ישראל. הטיילת מתחילה בסמוך למבני המגורים וניתן ליהנות בה מהנוף של כפר עין כרם. בדיון למתן תוקף לתוכנית קבעה הוועדה כי שטח המכללות יצומצם לטובת הרחבה של השטח הציבורי הפתוח ב-3 דונם, הממוקם בחלק הצפוני של המגרש, תוך הנגשת הממצאים הארכיאולוגים המצויים בו לציבור המטיילים.


מכללות צה"ל (הדמיה: דובר צה"ל)

הדמיה של מכללות צה"ל בעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)


בנוסף, ביחס לטענות על הפגמים בהליך אישור התוכנית, בדבר החסרת תשתית עובדתית לעניין המתקן הביטחוני התת קרקעי, קבעה הוועדה כי על פי החוק יכלה היתה התוכנית למתקן התת-קרקעי להגיע לוועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב) בלבד, ללא הליך של פרסום והתנגדויות. על כן, המידע בעניין המתקן נחשף באופן וולונטרי, מה שמעיד כי לא היתה כוונה להסתיר ולהטעות, אלא דווקא לאפשר לציבור לקבל מידע על התוכנית בהיקף הרחב ביותר שהיה אפשרי, בהתחשב בשיקולי הסודיות.

ביחס לטענות על אופן בחינת החלופות, "הוועדה השתכנעה כי לחלופה הנבחרת יתרונות מבחינת זמינות קניינית, נגישות בתחבורה ציבורית ופרטית ובהתחשב בכך שמדובר בבסיס סגור – מיקומה בשולי השכונה ולא במרכזה. הוועדה ציינה כי לאור מאפייני הבינוי בתצורת קמפוס, ובהינתן שהשטח המדובר כבר מיועד לבינוי בתכניות מאושרות, מבנה ציבורי בשטח זה היה עשוי להוביל לפגיעה נופית גבוה יותר. לנוכח זאת אין לעכב את הליכי התכנון לצורך בחינת חלופה נוספת אשר תסייע לממש את החלטות הממשלה בדבר העברת מכללות צה"ל לירושלים. הוועדה קבעה כי קיומו של מתקן בטחוני תת קרקעי לא השפיע על בחירת החלופות באופן שפגם בהליך".



עווד נמסר מהוועדה כי "הוועדה סברה כי למרות השיקולים כבדי המשקל כנגד שינוי ייעודו של שטח מבני ציבור, קיימות נסיבות ייחודיות שבגינן ניתן לאשר את שינוי הייעוד ואת התוכנית ולהשלים עם ביטול הייעוד הציבורי של השטח: השטח אינו חיוני עבור השכונות הסובבות לפחות עד לשנת 2040, קיים מנגנון בקרה על קצב מימוש התכניות להתחדשות עירונית, מחסור בשטחים ציבוריים יחייב ניצול יעיל של שטחים קיימים, בעוד התוכנית התקפה ביחס לשטח התוכנית אינה מהווה ניצול יעיל של השטח. טעם נוסף, ניצול יעיל יותר של השטח בייעודו הנוכחי עלול, לגרום לפגיעה נופית וסביבתית גדולה יותר, ובעיות תנועה חמורות יותר. בנוסף, אין הצדקה להותיר את השטח בלתי-ממומש במשך 20 שנה, ולוותר על הצורך הלאומי הקיים כיום".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רונן בבלי

    החלטה מעולה ברכות לירושלים בוז לועד עין כאם המתנשא האטום והלא חכם

  2. אלברט אלבז עטרות

    אם כבר מדברים על צביעת מדרכות באדום לבן בשטח הקמפוס , ובכן בואו וראו את האבסורד של עיריית ירושלים , כול המדרכות באזור התעשייה עטרות נצבעו בצבע אדום והחנייה אסורה , כנראה שלעיריית ירושלים היה צבע אדום במלאי בעודף ולא היה צורך בו יותר ,
    וכך בוקר אחד כול בעלי התעשייה ועובדי המפעלים הגיעו לאזור ולא מצאו מקום חנייה אחד , ובשעה שמונה בבוקר הגיע פקחי העירייה
    ורשמו דוחות לכול הרכבים , למרות שהכבישים היו פרטיים של בעלי המפעל , כול הכבוד לראש העיר ליאון מובטח לך שכול בעלי התעשייה בעטרות לא יבחרו בך בעתיד .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר