"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)
"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)

500 זוגות אופניים, 50 תחנות: מערך האופניים להשכרה בדרך לירושלים

בעיכוב של 10 חודשים, מערך האופניים להשכרה בירושלים צפוי לצאת לדרך אחרי החגים - המיזם יפעל בשבתות באמצעות שימוש באפליקציה. מנכ"ל החברה הזכיינית FSM ל"כל העיר": "ברגע שבמשרד האוצר יחתמו על האישור נתחיל את הקמת המערך"

פורסם בתאריך: 6.9.19 07:39

מערך האופניים "תל-אופן", שפועל כיום בתל אביב, ובערים נוספות באזור המרכז, מתרחב ועומד להגיע בחודשים הקרובים לירושלים. אמנם, זהו עדיין אינו הפתרון לפקקים, לאוטובוסים העמוסים, ולזיהום האוויר, אך בהחלט מדובר במהלך שישפיע על פני העיר כולה מבחינה תחבורתית, תיירותית וסביבתית. האם בשנת 2019 הירושלמים יזכו סוף-סוף לשכור אופניים, לרכוב ולדווש ברחבי העיר בכל ימות השבוע, כמו בתל אביב?


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מבדיקה שערך "כל העיר", לצורך הפעלת המיזם בעיר, לא די באישור ובתקצוב של העירייה, אלא על מנת שהמיזם ייצא לפועל, ישנו צורך באישור של משרדי הפנים והאוצר. מסתבר כי הירושלמים והתיירים הבאים לעיר היו יכולים ליהנות מרכיבה על אופניים ברחבי העיר כבר בחופשת הקיץ שהסתיימה לה ממש שבוע שעבר, אך, בעקבות עיכובים במתן האישור של משרד האוצר הפעלת מערך השכרת האופניים בעיר, התעכב ומתעכב ללא שום סיבה ברורה וידועה.

בעוד שבמשרד הפנים חתמו על האישורים הכרוכים להפעלת מערך האופניים בירושלים, במשרד האוצר מתמהמהים בשל עיכובים בירוקרטיים.

ממשרד הפנים נמסר השבוע כי "הנושא הועבר לאישור משרדי הפנים והאוצר מכוח סעיף 188 לפקודת העיריות – שימוש יזם פרטי בקרקע ציבורית. מבירור עולה כי משרד הפנים חתם והועבר למשרד האוצר".

ממשרד האוצר נמסר השבוע לפניית "כל העיר" כי "הפנייה נבחנת בימים אלה במשרד האוצר, הבחינה צפויה להסתיים במהלך השבועיים הקרובים".



"הליך בירוקרטי הזוי ומתיש"

"התחלת ההקמה וההפעלה מותנית באישור של שרי הפנים האוצר, לצערי מנובמבר 2018 ועד היום זה תקוע", אומר בשיחה עם "כל העיר" פרדי קלו, מנכ"ל חברת FSM שירותי קרקע, שזכתה במכרז להקמת מיזם השכרת האופניים בירושלים. "מדובר בהליך בירוקרטי הזוי לא הגיוני ומתיש, מכיוון שמדובר בחתימה שאומרת כי המכרז מתנהל בצורה תקינה, במידה ובמשרד האוצר והפנים היו חותמים סמוך למועד ההכרזה על הזיכיון, מערך האופניים בירושלים כבר היה עובד ופעיל בתחילת הקיץ, ותוך חצי שנה כל המערכת היתה מתחילה לעבוד. אנחנו לא יודעים אם זה קשור לבחירות, מכיוון שההכרזה על המיזם יצאה בשנה שעברה בחודש נובמבר".

חברת FSM שירותי קרקע, שמפעילה את "תל אופן" בתל אביב, זכתה למעשה במכרז להקמה, לתפעול ולתחזוקה של מערך אוטומטי להשכרת אופניים במרכז העיר ירושלים. לפי המכרז הושקעו בפרויקט כ־13 מיליון שקלים – מדובר בהבאת 500 זוגות אופניים עם דיווש רגיל – לא חשמליים. סך הכל יוקמו כ-50 תחנות עגינת אופניים במרכז העיר בשלב הראשון. לגבי השלב הבא – הקמת תחנות בשכונות הירושלמיות: מדובר במהלך שטרם התקדם ותוכנן.


מנכ"ל החברה הזכיינית FSM פרדי קלו ׁׁׂׂ(צילום: פרטי)

מנכ"ל החברה הזכיינית FSM פרדי קלו ׁׁׂׂ(צילום: פרטי)


"אנחנו החברה הישראלית היחידה עם הניסיון והיכולת של תפעול המערכת בפועל", אומר קלו, "במכרז עצמו סוכם על כ-50 תחנות באזור מרכז העיר, והפעלת כ-500 זוגות אופניים בעלות דיווש שאינו חשמלי למשך 10 שנים. כרגע, זה המכרז הראשוני שנחתם עם חברת עדן כאשר גם לחברת FSM ולעירייה ישנה אפשרות להרחיב את הביקוש בהמשך לעלויות ולצורך, בתוך ההסכם לחברת עדן יש זכות לבקש לשדרג את האופניים או חלק מהם לחשמליים, אני חושב שזה דבר נכון לעיר ירושלים כי היא מכילה עליות רבות, והצגנו להם את הזכות הזאת, מכיוון שכרגע אנחנו נמצאים באותו מהלך עם עיריית תל אביב, חשמול חלק ממערך האופניים".

לדברי קלו, מדובר על הצבת 50 תחנות במרכז העיר, וכרגע, מערך האופניים לא צפוי להתפרס לשאר השכונות בירושלים, במידה וישדרגו את האופניים לחשמליים תהיה אפשרות רחבה להתפרס לשאר השכונות המרוחקות. "במידה ונחשמל את מערך האופניים בעיר, נוכל להתפרס לשכונות נוספות במרכז העיר ולהתרחק לשכונות נוספות ומרוחקות בירושלים. חברת עדן הביעו עניין, וכמובן זו החלטה שלהם במידה והם יחליטו שכן נוכל לספק אופניים חשמליים, הטכנולוגיה שירושלים תקבל תהיה חדישה ביותר, מבחינת תפעול האפליקציה, האופניים וכל המערך אנחנו ניתן את המוצר הכי טוב לעיר".

קלו מספר כי תחנות העגינה יפעלו מכוח חשמל סולארי. "התחנות עצמן הן סולאריות ואנחנו לא נוגעים בשום תשתית של הרחוב, מדרכות וכו'. אנחנו מניחים את התחנות על האדמה וזהו, זה פתרון יפה שהעירייה יצרה. הרכבת הקלה נוסעת בצירים המרכזיים בירושלים, והאופניים יהיו כלי התחבורה המשלים, למשל יורדים ברכבת במרכז העיר ושוכרים אופניים על מנת להגיע למשרד או לנקודת הבילוי, במקום להיתקע בפקקים".


"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)

"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)


אופניים להשכרה – גם בשבת

כפי שפורסם לפני ארבעה חודשים ב"כל העיר", התוכנית העירונית להשכרת אופניים בירושלים נתקעה למעלה מחמש שנים בשל התנגדות חברי המועצה החרדים לכך שתחנות ההשכרה האוטומטיות יפעלו בשבת. כפי שנחשף בחודש מאי השנה ב"כל העיר" – התגלתה פריצת דרך בדיון על אופן הפעלת התוכנית העירונית להשכרת אופניים בירושלים. הפתרון שהתגבש בעיריית ירושלים להפעלה בשבת הינו שימוש ותשלום באמצעות אפליקציה. כך למעשה התוכנית להשכרת אופניים בירושלים תפעל במשך שבעה ימים בשבוע, כולל ביום שבת. תושב או תייר שירצה לשכור אופניים ייכנס לאפליקציה ויוכל לשלם דרכה על השירות – את האופניים הוא יוכל לאסוף בתחנות ייעודיות שיוצבו במרכז העיר.

"לגבי ההפעלה בסופי שבוע ובשבתות", מדגיש ואומר קלו. "FSM הינה זכיין מפעיל, אנחנו לא קובעים מדיניות. נקים את מערך האופניים לפי הזיכיון, בהסכם התחייבנו להפעיל את המערך כל השנה והם יהיו בשטח כ-365 ימים בשנה, התפעול יהיה על ידי אפליקציה דרך הטלפון הנייד".

כמה זה יעלה?

אז מתי הירושלמים יוכלו ליהנות מהשכרת אופניים ולדווש ברחבי העיר, ומהן העלויות? קלו מציין כי הרוב כבר מוכן ומאורגן להפעלת המיזם בעיר, ברגע שתתקבל החתימה ממשרד האוצר יוכלו לקבוע תעריפים סופיים, ותוך חצי שנה, חצי מהנקודות ההשכרה יעבדו בעיר.

"תוך שישה חודשים מקסימום חצי מהמערך יעבוד בירושלים. אנחנו פנינו אליהם וחברת עדן גם פנתה אך לא הצלחנו לקבל תשובה ברורה מדוע זה מתעכב זמן רב".

"צריך להבין שכל עיר שמכבדת את עצמה בעולם מפעילה מערך שיתופי וציבורי בחסות ובבקרת העירייה עבור התושבים והתיירים במיוחד שמדובר בעיר בירה שהיא תיירותית", מסביר קלו. "המערך שאנחנו מציעים הוא ייחודי ומבוסס על תחנות קבועות, כך שלא תהיה הפרעה להולכי רגל ולחניות, הכל מבוקר, ובאיכות קבועה תחת מפרט מוגדר וברור לטובת התושבים. בנוסף, העירייה התחילה להקים שבילי מתאימים, הגיע הזמן שבירושלים יהיה מענה לתושבים, האופניים הן הפתרון האידיאלי לעיר וגם מבחינה סביבתית מדובר במשהו שאינו מזהם את הסביבה".

בנוסף, קלו מתייחס לעלויות השכרת האופניים בירושלים, לטענתו חברת עדן הגדירה 'מחירים ייחודים ואטרקטיביים לרוכבים'. לצורך ההשוואה, לפי התעריפים המפורסמים באתר 'תל אופן', מחיר שנתי לתושבי תל אביב וגבעתיים עומד על כ-240 שקלם, השכרה יומית באמצע השבוע כ-17 שקלים, רוכב שרוצה לשכור אופניים בשבתות וחגים ישלם כ-23 שקלים, והשכרת אופניים לשבוע כ-70 שקלים.

"יהיה מנוי שנתי, חודשי, שבועי, יומי וכו'. אני כרגע לא יודע לומר מחירים ותעריפים סופיים, כי זה עדיין לא סגור וסופי", מספר קלו. "אך, חברת עדן הגדירו מחירים מאוד ייחודים ואטרקטיביים למשתמשים. למשל, מנוי שנתי בתל אביב עולה כ-240 שקלים בשנה, לחלוקה ליום זה עולה 66 אגורות ליום, מנוי שבועי כ-70 שקלים, ואנשים יכולים לנסוע במחיר הזה".


"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)

"תל אופן" בתל אביב (צילום: אלון רון)


"המחירים הסופיים ייקבעו סמוך למועד ההשקה", מבהיר קלו, "כמו גם השם של המיזם בעיר, צבע האופניים והלוגו. אני לא יכול להזמין את האופניים כרגע מחו"ל כי לא ידוע עדיין איזה צבע הם רוצים שיהיו, מהו הסמל וכו'. רק ברגע שבמשרד האוצר יחתמו על האישור נתחיל את הקמת מערך האופניים".

ליאור בר-דור, משנה למנכ"ל החברה העירונית עדן, שאחראית על הבאת המיזם לירושלים, מדגיש את חשיבות מתן אישורי מערך השכרת האופניים בעיר, ואומר ל"כל העיר" כי "הפרויקט חייב את אישורי משרד הפנים והאוצר, מכיוון שמדובר על התקשרות של רשות מקומית מעל חמש שנים, לאחר האישור של משרד הפנים, ולאחר האישור והחתימה של הדרג המקצועי במשרד האוצר, נוכל להתחיל להפעיל את מיזם השכרת האופניים בירושלים. ככל שידוע לי משרד הפנים חתם, ואני מקווה שמשרד האוצר אמור לחתום בימים הקרובים. בשלב הראשון, הפרויקט יהיה בכל אזור מרכז העיר, החל מהכניסה לעיר עד העיר העתיקה, ומתחם התחנה, כל המרחב הזה".

בר-דור מתייחס גם לסוגיית השכרת האופניים בסופי שבוע ובשבתות בעיר, ומאשר כי הושג פתרון בעירייה לגבי השכרת האופניים והפעלתם בשבתות ובסופי שבוע. "המכרז יצא לאחר מודל שסוכם עם המפלגות החרדיות", אומר בר-דור, "אין שום פגיעה במרחב הציבורי ובשבת ונשמר הסטטוס קוו. הכל מתבצע באמצעות האפליקציה. התחנות הן תחנות 'טיפשות' – ללא חשמל, ולא ממוקמות באזורים החרדיים".

"זה תהליך שלקח הרבה זמן ועברנו את הכל", מבהיר ומציין בר-דור. "בעסקאות מהסוג הזה ישנו עניין טכני לחלוטין והעירייה לא יכולה לצאת לדרך מבלי שהיא מקבלת את האישורים והחתימות של שני המשרדים, זה לקח יותר זמן ממה שחשבנו. בשלב הראשוני לפי לוח הזמנים של המכרז חצי מהתחנות, יוצבו בעוד שלושה חודשים, לקראת החורף – כל זאת בהנחה שמשרד האוצר חותם על האישורים בימים הקרובים. יש הרבה דברים טובים שעושים, וכל אחד תורם לחיזוק העיר".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. עד

    מי יאכוף את הסדר? מי יוודא שלא ירכבו על מדרכות? האם יש איזשהו סימון נתיבים חוץ מ-3 קיימים שאינם לצורך נסיעה יומית? אין אף אחד מאלה. גם לא ראיתי עדיין פקחים מטעם העיריה שרושמים דוחות לרוכבי המדרכות. צפוי לבעיות…

  2. שי

    מה עם הערבים חופשי יגנבו אותם ויעופו לסילואן אפילו מחסום אחד אין בדרך

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    As a veteran bike rider here, without bike paths and drivers who respect the fact that bikes on roads have the same right as car drivers, it will not work. Another problem is that in the haredi sector there are rabbinic rulings that girls are not allowed to ride bikes. In the end we will probably see more accidents and like the wig shop in Mea Sherrim which was burned down as the women didn't listen to the mens rulings we will see lots of bikes vandalized. The bike system normally would be an excellent idea, but jerusalem…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר