הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילומים: שרה יעקובזדה)
רחוב יהושע ייבין, השבוע (צילומים: שרה יעקובזדה)

השטח הפרטי האפור בניות: מי ינקה את החורשה בסמוך לעמק המצלבה?

חורשת אורנים ברחוב יהושע ייבין מלוכלכת ולא מתוחזקת. תושבים ופעילי ניקיון פנו בתלונות לעירייה, אך בכיכר ספרא טוענים כי ניקיון השטח אינו תחת אחריותם מאחר שמדובר בשטח פרטי פתוח

פורסם בתאריך: 12.9.19 08:17

ברחוב יהושע ייבין בשכונת ניות, למרגלות עמק המצלבה, ישנה חורשת אורנים מקסימה. אלא שהחורשה הזו מוזנחת ומלוכלכת, כשאף אחד לא מנקה אותה. מדובר על שטח פרטי פתוח (שפ"פ) – שאותו בעירייה לא מוכנים לנקות מכיוון שהוא אינו שטח עירוני. תושבי ניות ופעילי ניקיון ניסו לטפל בסוגיה אך נתקלו, לדבריהם, בסירוב חד משמעי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"בעיית ניקיון השפ"פים – שטחים פרטיים פתוחים – זו בעיה נרחבת", מדגישה בשיחה עם "כל העיר" שרה יעקובזדה, חברת הנהלה במינהל קהילתי גינות העיר ופעילת ניקיון. "אני פעילת ניקיון מרכזית בעיר, חברה בקבוצה המונה בערך כ-100 פעילים למען הניקיון. אנחנו מתוסכלים מאוד מבעיית הניקיון בשפ"פים מאיר שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות ולנקות אותם".

"יש חורשה כזו ברחוב יהושע ייבין, למרגלות עמק המצלבה", ממשיכה יעקובזדה, "היא מוזנחת מאוד, אף אחד לא מנקה אותה. אנשים זורקים שם ספסלים, כיסאות וזבל. מדובר בהצטברות של שנים. כנראה שבעבר לחצו על אגף התברואה בעיריית ירושלים, אז הם באו לנקות באזור, אבל החורשה לא מתוחזקת בשנים האחרונות. אני יודעת שהיו פניות לעירייה, גם אני פניתי, אבל בעירייה טוענים שמדובר בשטח פרטי פתוח ושהם לא מגיעים לטפל בשטחים כאלה".



יעקובזדה מספרת כי היא פנתה ונפגשה עם גורמים רבים שאחראים על תחזוקה וניקיון בעירייה, אך המצב נשאר כמו שהוא. עוד היא מספרת כי גורמים שונים לא יודעים על מי מוטלת האחריות לנקות ולתחזק את החורשה מהסיבה שמדובר בשפ"פ. "נפגשתי עם אגף שפ"ע נפת דרום, סייר של הרובע, וגם מהפיקוח", אומרת יעקובזדה. "כל אחד אמר לי שהמקום לא תחת פיקוחו. גם באכיפה לא יכלו לעשות משהו, כי הם לא יודעים מי האחראי על המקום. התסכול הוא גדול כי יש הרבה שטחים כאלה ברחבי העיר – מה שאומר שיש הרבה שטחים מוזנחים".


הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילומים: שרה יעקובזדה)

הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילומים: שרה יעקובזדה)


ביום ראשון שעבר נערך מפגש בין פעילי הניקיון לבין מנהל התפעול בעירייה. יעקובזדה טוענת כי "בעירייה רוצים לעודד את התושבים הפרטיים לנקות את המקומות האלה, ובתמורה התושבים יקבלו שתילים ופרחים לשתול באזור, עם כל הציוד הנדרש. גינה שקרובה לסביבת מגורים שמוגדרת כשפ"פ זה הגיוני ואפשרי, אך מקומות כמו החורשה הזו, שלא נמצאת בסמיכות למקום מגורים, מי ייקח על זה אחריות? מעבר לכך – לא בכל מקום יש לאנשים זמן ופנאי, הפתרון הזה נראה לי לא מציאותי".


הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילומים: שרה יעקובזדה)

התופעה שברחבי העיר (צילומים: שרה יעקובזדה)


"עיריית ירושלים צריכה לקחת אחריות על כל השפ"פים ולתחזק אותם", מסכמת יעקובזדה. "יש בעירייה כוח אדם גדול שעוסק בניקיון, ואני יודעת שהגדילו תקציבים – אז שימצאו פיתרון. פניתי לעירייה בהרבה תלונות בנושא תברואה וניקיון – כמעט בכל הפעמים הנושאים טופלו – אבל בנושא של השטח הפרטי ביהושע ייבין אף אחד לא מוכן לעזור. חשוב לי שירושלים תהיה נקייה ויש פה נושא שחייבים לטפל בו – ניקיון השפ"פים, וחבל שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות".


הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילומים: שרה יעקובזדה)

מי ינקה את זה? (צילומים: שרה יעקובזדה)


מהעירייה נמסר בתגובה: "במסגרת רפורמת הניקיון, שאותה מוביל ראש העיר, נעשית עבודת מטה לטיפול יסודי בשטחים הרבים שאינם מטופלים באופן שוטף על ידי בעלי הקרקע האחראים על כך. העבודה נעשית בשיתוף התושבים ולמענם. עיריית ירושלים קשובה לתושבים ותמשיך לעשות את המירב והמיטב עבור התושבים והאורחים בירושלים".


הלכלוך בשטח הפתוח ברחוב יהושע ייבין (צילום: שרה יעקובזדה)

(צילום: שרה יעקובזדה)



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עכ

    אם היו מגיעים לשם מתיישבים בדואים, העיריה היתה נזכרת מעד שזה שלה… אם זה לא שלה, אז תקימו שם רשות מקומית עצמאית מחר.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פתרון פשוט, קל וזול: כל הרחוב מתמלא כל יום במכוניות חונות עד אפס מקום. החניה שם (כמו בכל העיר) צריכה להיות בתשלום. לאחר הפיכת הרחוב לכזה שבו החניה בתשלום, קחו את תקבולי החניה והשתמשו בהם לניקוי כל האזור.

  3. סנופי

    פתרון פשוט וקל: החניה ברחוב זה מתמלאת עד אפס מקום כל יום. אין סיבה שהחניה שם (ובכל מקום אחר בעיר) תהיה בחינם. גבו תשלום על החניה ואת ההכנסות הקדישו לניקיון האזור (עם עודף).

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר