שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: תומר אפלבאום; הדמיה: תוכנית אב לתחבורה)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: תומר אפלבאום; הדמיה: תוכנית אב לתחבורה)

הזיגזג של שר התחבורה סמוטריץ': החשש – תוכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים שוב תתעכב

למרות ההכרעה הסופית כי הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים - שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע בשבוע שעבר כי הוא מסכים לבחינה מחודשת של התוואי - השבוע הוא חזר בו: "סיכויי הבחינה המחודשת להביא לשינוי התוואי קטנים, אם בכלל"

פורסם בתאריך: 23.9.19 08:24

האם התוכנית להקמת הרכבת הקלה בעמק רפאים שוב תתעכב? שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע בשבוע שעבר כי הוא אינו מתנגד לבחינה מחודשת של מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים  -החלטתו עוררה סערה גדולה, לאחר שהתוכנית כבר אושרה בהכרעה דרמטית וסופית לפני שבעה חודשים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


השבוע, בעקבות התנגדות שנשמעה על החלטתו של השר סמוטריץ' – הוא הוציא הודעה שמבהירה כי משרד התחבורה ימשיך לקדם את מתווה הקו הכחול הקיים של הרכבת הקלה במקטע בעמק רפאים. לדבריו, "אינני מתנגד לבחינה מחודשת של החלטות ומדיניות שנתקבלו בעבר, ככל שיש הצדקה לכך. אולם הנחייתי הינה כי יש להמשיך את תהליכי העבודה כסדרם עד שלא תתקבל החלטה אחרת, ככל שתתקבל כזו. אחרת משמעות הבחינה המחודשת תהיה שיתוק ויצירת עיכובים רבים במערכת".

כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", תוואי המקטע של עמק רפאים, שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד, היה בסיס למאבק תושבים, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים. מדובר על מאבק עתיר ממון, שחצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים וקידומים ממומנים ברשתות החברתיות. כזכור, ההצעות שהועלו במהלך הדיונים הן: מעבר הרכבת בעמק רפאים, כפי שתוכנן מלכתחילה; חלופת מעבר הרכבת בפארק המסילה או במנהרה תת קרקעית; וחלופה שעוקפת את רחוב עמק רפאים דרך רחובות פייר קניג, התנופה ודרך חברון – מסלול שמאריך את הנסיעה ומייקר את עלות ההקמה.

בפברואר השנה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון דחתה את ערעור הסוחרים בעמק רפאים והחליטה באופן סופי – הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים.



עוד הוסיף והבהיר השר סמוטריץ' השבוע כי "לאחר בדיקה מול גורמי המקצוע, הובהר כי תוואי קו הרכבת הקלה הנדון נבחן באופן מקצועי ומעמיק, במשך מספר שנים, ובסיום הבחינה קיבל את האישור של מוסדות התכנון. בהתאם לכך, נכון להיום מדובר בתוואי מאושר בהתאם לתכנית שהיא דבר חקיקה מחייב. כעת, על פי סדר הדברים התקין, יש לקדם תכנון מפורט לביצוע התוואי וכן לקדם תכנון סטטוטורי של המשך הקו במקטע רחוב בן זכאי. על רקע ההליכים המקצועיים שהובילו לאישור הקו ניתן להעריך כי סיכויי הבחינה המחודשת להביא לשינוי התוואי קטנים, אם בכלל. עם זאת, כאמור, איני מתנגד לעריכת בחינה נוספת. לעמדתי, על הבחינה הנוספת להיעשות במקביל להמשך קידום התכנון המפורט לביצוע התוואי המאושר".


הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים. (צילום: צוות אב לתחבורה ירושלים JTMT)

הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים. (צילום: צוות אב לתחבורה ירושלים JTMT)


"אשר על כן אבקש כי צוות אב לתחבורה ימשיך בקידום תכנון מפורט בציר הקיים וכן תכנון סטטוטורי של מקטע ההמשך", אמר שר התחבורה, "במקביל לכך, אבקש כי תיערך בחינה נוספת, אשר תסתיים בתוך 30 יום, וזאת כדי להסיר ספקות ולמנוע עיכובים. עוד אבקש כי ממצאי הבדיקה יוצגו בפני בתוך 30 ימים".

גורם בכיר בלשכתו של השר סמוטריץ' מוסיף ואומר בשיחה עם "כל העיר, כי "היתה פנייה של ראש העיר – שר התחבורה הודיע שאין לו התנגדות שהנושא ייבחן מחדש בתנאי שאין עיכוב בתהליכים, וכל עוד זה לא גורר עיכובים בקידום הפרויקט".

מתכנן הערים עו"ד איתמר שחר, תושב האזור ומראשי הפעילים 'רכבת בעמק' התומכת במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים מדגיש, מוסר ל"כל העיר" כי "מצער שקבוצה מצומצמת של בעלי עסקים ותושבים פועלת בחשאי, בשיתוף פעולה עם ראש העיר, כדי לעקוף החלטות חלוטות של מוסדות התכנון ולפגוע באינטרס העירוני המשותף. שמחנו מאוד על ההבהרה המהירה שיצאה מלשכת השר בעקבות פנייתנו, בה הודגש שקידום התוואי המאושר לא ייפגע. אנו נמשיך לעקוב ולחשוף כל ניסיון לפגוע בפארק המסילה ובחיבור דרום העיר לרשת הרכבת הקלה".

מקבוצת המתנגדים למעבר קו הרכבת הקלה בעמק רפאים נמסר: "הבאנו שלושה אישורים משלושה שרים לבקשת ראש העיר, כעת אנחנו מצפים שראש העיר יקיים את הבטחתו להוציא את כל התוכניות של מקטע עמק רפאים לבדיקה חיצונית אובקטייבית למשך שלושה חדשים – הבטחות צריך לקיים".

הקו הכחול עתיד לחבר את ירושלים לאורך כ-23 ק"מ. משכונת רמות ועד לגילה, מצפון לדרום, ולעבור בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים. כל זאת על פני 42 תחנות בדרך. הקו הכחול צפוי לשרת כרבע מיליון נוסעים, ועלותו נאמדת על סכום של כ-8 מיליארד שקלים. הצפי לתחילת העבודות בשנת 2020, ולהפעלת הקו בשנת 2025.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הקו הכחול אושר סטטוטורית לפני כשנתיים ונמצא כעת בתכנון מפורט שעתיד להסתיים בעוד מספר שנים. עם כניסתו של ראש העיר משה ליאון לתפקידו, פנו אליו בעלי העסקים ונציגי התושבים בעמק רפאים לבחינה נוספת ונקודתית לציר עמק רפאים. ההסכמה שהיגיעו הצדדים היתה שראש העיר אינו מסרב לבדיקה נוספת ונקודתית שתוגבל לתקופה קצובה וקצרה אם תהיה הסכמה כתובה של שרי השיכון, האוצר והתחבורה. במהלך החודשים האחרונים יתקבלו מכל השרים מכתבי הסכמה לבחינה נוספת עם התניות שונות. אנחנו עושים כל מאמץ כדי לקצר את לוחות הזמנים בכל פרויקט תשתית בעיר, וגם בפרויקט זה. יודגש שראש העיר ירושלים לא פנה מעולם לשום גורם ממשלתי בדבר הבחינה הנוספת לקו הכחול, בכלל זה גם לא לשר התחבורה. כל הפניות נעשו על ידי התושבים ועל דעתם בלבד. לאור מכתב ההבהרה של שר התחבורה שהתקבל לפני מספר ימים, ראש העיר משה ליאון יחליט בדבר הבחינה הנקודתית עם הגורמים המקצועיים לאחר הצגת כל הנתונים הרלוונטים".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב השכונה

    אנחנו קיבלנו אישור והבטחה מכל גורמי המקצוע ורשויות התכנון האפשריים שהקו הכחול יעבור בעמק רפאים במפלס הרחוב, הבטחות צריך לקיים. נמאס לנו לראות את קווים 77 ו-34 תקועים בפקק כל הזמן אחרי איזה 30 כלי רכב. נמאס לנו מהמכוניות שטסות פה כשהכביש פתוח.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר