הדמיה של חלק מהקו הכחול - הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT)
הדמיה של חלק מהקו הכחול - הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT)

פרסום ראשון: הכרעה דרמטית וסופית – הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דחתה את ערעור התושבים והסוחרים והכריעה באופן סופי - הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים; מדובר במקטע, שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד, שהיווה בסיס למאבק עתיר ממון, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים

פורסם בתאריך: 4.2.19 10:55

פרסום ראשון: ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון דחתה את ערעור הסוחרים בעמק רפאים והחליטה – הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים.

במסגרת ההחלטה הוחלט לאשר את התוכנית לאחר שחברי הוועדה שוכנעו שחלופת עמק רפאים מציעה את תוואי הרכבת הקלה הטוב ביותר עבור כל תושבי ירושלים, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה עירונית. "התוואי המוצע מייצר חיבור ישיר של דרום-מערב ירושלים אל מרכז העיר ומשפר מאוד את רמת השירות של התחבורה הציבורית לאזור זה. בנוסף, התוואי ישפר מאוד את רמת הנגישות התחבורתית אל רחוב עמק רפאים ואזור "המושבות" בירושלים והוא יפתח את רחוב עמק רפאים כמוקד עירוני של תרבות, פנאי ומסחר תוך שיפור משמעותי של הסביבה העירונית. המסילה המוצעת תעבור לאורכו של הרחוב מבלי לפגוע במבנים ההיסטוריים, ותוך פגיעה מצומצמת מאוד בעצים הוותיקים הגדלים כיום באזור", כך נמסר מהוועדה.


– "אם עיריית ירושלים תפעל נגד מקומות הבילוי שפועלים בשבת – אפרוש מהקואליציה"
–  לא ייאמן: נסיעה עירונית של שעה כדי להגיע להדסה
 האם זה הפתרון לאלימות במוסדות החינוך?


תוואי המקטע של עמק רפאים, שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד, היה בסיס למאבק תושבים, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים. מדובר על מאבק עתיר ממון, שחצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים וקידומים ממומנים ברשתות החברתיות. כזכור, ההצעות שהועלו במהלך הדיונים הן: מעבר הרכבת בעמק רפאים, כפי שתוכנן מלכתחילה; חלופת מעבר הרכבת בפארק המסילה או במנהרה תת קרקעית; וחלופה שעוקפת את רחוב עמק רפאים דרך רחובות פייר קניג, התנופה ודרך חברון – מסלול שמאריך את הנסיעה ומייקר את עלות ההקמה.



מקטע עמק רפאים משלים את תוואי "הקו הכחול" של הרכבת הקלה המקשר את אזור דרום ירושלים – ובפרט את שכונת "גוננים" – אל מערכת הסעת ההמונים ברכבת קלה בירושלים. הוועדה המחוזית קיימה הליך מורכב שכלל הערכה של חלופות רבות ובהן מעבר המסילה באזורים אחרים בעיר, חלופות שונות למנהור הקו, מעבר התוואי לאורכו של "פארק המסילה" ואף חלופות שלא לבצע כלל מקטע זה (חלופת האפס). בסופו של הליך זה ובהתבסס על קריטריונים כמותיים אובייקטיבים, בחרה הוועדה בחלופת "עמק רפאים" כחלופה המועדפת וזו פורסמה כתוכנית לעיון הציבור.


הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

 


נמצא כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאים יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה קבעה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה); בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב.

כמו כן, בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של כמות הרכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.


מחאת תושבים נגד הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום: יח"צ)

מחאת הסוחרים והתושבים נגד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, ספטמבר 2017 (צילום: יח"צ)


מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

הקו הכחול עתיד לחבר את ירושלים לאורך כ-23 ק"מ. משכונת רמות ועד לגילה, מצפון לדרום, ולעבור בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים. כל זאת על פני 42 תחנות בדרך. הקו הכחול צפוי לשרת כרבע מיליון נוסעים, ועלותו  נאמדת על סכום של כ-8 מיליארד שקלים. הצפי לתחילת העבודות בשנת 2020, ולהפעלת הקו בשנת 2025.


חלק מהפעילים שקידמו את מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים - יוסי סעידוב, עדית רובין, איתמר שחר (צילום: פרטי)

חלק מהפעילים שהובילו וקידמו את מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים – יוסי סעידוב, עדית רובין, איתמר שחר (צילום: פרטי)


עדית רובין, מקבוצת הפעילים שתמכו במעבר הרכבת בעמק רפאים וחברה בוועד המנהל של מינהל קהילתי גינות העיר, מסרה ל"כל העיר": "אנו מברכים על החלטת הועדה המחוזית, שהכריעה בתום שנתיים של דיונים ובדיקות, כי הקו הכחול יעבור בעמק רפאים ולא יהרוס את פארק המסילה. אנו קוראים לכל השותפים למאבק, להתאחד ולעבוד במשותף, בהובלת המינהל הקהילתי, לטובת שימורה הייחודי של שכונת המושבה".

מקבוצת המתנגדים לתוכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים נמסר: "לא ראינו את ההחלטה ואנחנו נגיב בהרחבה לאחר שנקבל את ההחלטה. לצערנו, ההחלטה לא מפתיעה אותנו. מכיוון שראינו את התנהלות הוועדה לאורך כל ימי הדיונים. מפתיע אותנו שלאחר סיכום עם יו"ר הוועדה המקומית אליעזר ראוכברגר, שלא יתקיים דיון בוועדה המחוזית, ללא דיון בוועדה המקומית, עדיין קיימו את הדיון בעניינינו. בכל מקרה, אנו נמשיך במאבקינו דרך ועדת הערר המחוזית ודרך בתי המשפט, עד שייעשה צדק בעניין זה. מבחינתנו זה לא המילה האחרונה, ואנחנו ממשיכים במאבקינו הצודק גם הלאה".


תוכנית הרכבת הקלה חותכת את עמק רפאים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אפרת אסף

    המידע בכתבה אינו נכון ונראה שהועדה משקרת ביודעין.
    התביעה לא רק בעלי עסקים אלא דל תושבים ואחרים החרדים לעתידה של המושבה הגרמנית והיונית.
    התוכנית אינה השלמה אלא תוספת. הקו דרך חברון כבר אושר ויעבור בכל מקאה.
    התוכנית תגרום להר/ פיזי של הרחוב. יהרבו חצרות. בתוכנית מופיע כ "הזזת גדרות". יהרגו את כל העצים הותיקים העתיקים בני 100 ויותר לאורך השדירה הראשית.
    התנועה של רכבים פרטיים לא תפחת אלא תעבור לרחובות הצדדיים הצרים עוד יותר דהר שיחייב את הרחבתם והריסתם.
    התוכנית הזו מתעלמת מכך שמדובר ברחוב צר שליש או חצי מיפו דרך חייל ההנדסה (כביש 1 פנימי) שדרות הרצל והחלוץ. אין אפשרות להכניס פס רקל ללא הרס נרחב בלתי הפיך.
    מדובר ברחוב בלב שכונה. מקום משגשג ואהוב על תושבי ירושלים ותיירים וגם מקור גאווה לעירייה שעורכת בו ארועים ומזמינה תיירות. התוכנית תשמיד אותו.
    ומה שהועדה גם כן שכחה לספר שכל ההרס הנורא הזה נועד לחסוך 6 דקות נסיעה למי שירצה להגיע מהקטמונים למרכז העיר דוקא דרך עמק רפאים.
    תוכנית שאם חלילה תתקיים תהיה בכייה לדורות ללא אפשרות להחזיר את הגלגל.
    מוזמנים לפנות לועד התושבים נגד הרקל ולקבל את הפרטים האמיתיים.

  2. יודע דבר

    NIMBY קלאסי, חלק קטן מהתושבים ניסו לפגוע בפרויקט מתבקש שבטווח הארוך יחולל מהפכה חיובית ברחוב הגוסס והמזוהם. רק משהו אחד מרגיז: אין שום סיבה שיקח חמש שנים לבצע את הפרויקט הזה, שיעבדו 24/6 ויסיימו בפחות ממחצית הזמן. יש לדאוג כמובן לפצות את הסוחרים לתקופת העבודה, אבל לעבוד במלוא המרץ על מנת לסיים את הפרויקט מוקדם ככל האפשר.

  3. תושב המושבה

    אם כבר משהו לא נכון בכתבה זה שרשום שהוועדה דחתה את ערעור התושבים. הערעור הוא רק של חלק (בדגש על חלק) מהתושבים. חלק אחר, ייתכן וקטן לא פחות ואולי גדול אף יותר (אך שקט יותר), תומכים ורוצים את הרכבת, לא במנהרה ולא באוויר, ברחוב עצמו. הוועדה לא החליטה פה משהו שמנוגד לרצון הציבור, בדיוק להיפך, והחלטה כזו שתואמת את האינטרס הציבורי, בהווה ובעתיד. כל הכבוד על ההחלטה, עכשיו לעבודה.
    אגב ההערה בתגובה הראשונה, הוועדה לא שכחה לספר דבר ממה שמוזכר. ממליץ לקרוא את ההחלטה במלואה, נראה שבהחלט נעשתה עבודה מקצועית ויסודית.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר