מצפה נפתוח (צילום: ארנון בוסאני)
מצפה נפתוח (צילום: ארנון בוסאני)

הסערה בוועדה המחוזית סביב מצפה נפתוח – הוצג מתווה לבינוי בהיקף מצומצם

הירוקים סוערים - הוועדה המחוזית הציגה היום את המתווה התכנוני למצפה נפתוח לפיו שטח הבינוי בהיקף המצומצם יהיה צמוד לשכונת רמות, וחלק משמעותי של האזור יהיה יער פתוח. אופי הבינוי בשטח ייקבע רק לאחר ביצוע תסקיר השפעה על הסביבה

פורסם בתאריך: 25.11.19 20:44

הוועדה המחוזית ירושלים קבעה היום, שני, מתווה תכנוני לאזור מצפה נפתוח – הוועדה הציגה את המתווה המועדף אליה – בינוי מצומצם וקרוב לשכונת רמות לצד שימור חלק משמעותי של האזור כשטח יער פתוח לשם הגנה על המערכות האקולוגיות והטבעיות.

כזכור, בשנתיים האחרונות מתקיים קרב בלימה מצד הארגונים הירוקים לשמירה על אתר הטבע מצפה נפתוח. הארגונים, בראשם עמותת רמות למען הסביבה והחברה להגנת הטבע, הצליחו להדוף תוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור במצפה נפתוח. אולם, תוכניות שהוגשו לוועדה המחוזית שוב מאיימות על אתר הטבע העירוני.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


הוועדה המחוזית, בראשות עו"ד עמיר שקד, דנה היום במתחם אזור מצפה נפתוח הממוקם בצפון מערב ירושלים, בין כביש מספר 1 לבין כביש מספר 9 ובצמוד לעמק הארזים. מדובר בחטיבת קרקע בהיקף של כ-400 דונם הצמודה אל החלק המערבי שכונת רמות. כיום, מצפה נפתוח הינו שטח פתוח. לצד זאת, תוכנית המתאר המחוזית של מחוז ירושלים ייעדה את מצפה נפתוח כעתודת קרקע הנדרשת להמשך פיתוח העיר.


עדר צבאים במצפה נפתוח (צילום: יוסי זמיר)

עדר צבאים במצפה נפתוח (צילום: יוסי זמיר)


בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מציינים כי "לוועדה הוגשו שלוש הצעות שונות לתכנון האזור בידי שלושה גורמים שונים. האחת, שהוגשה מטעם מושב כיסלון וחברת אזורים (המחזיקים בקרקע), הציעה לפתח את כל השטח כשכונת מגורים ובה 2,000 יחידות דיור; חלופה שנייה הוגשה בידי רשות מקרקעי ישראל, ובה הוצע פיתוח של האזור בהיקף מצומצם יותר הכולל באמצעות תוספת של 1,500 יחידות דיור בהמשך למרקם הבנוי של שכונת רמות; מנגד לשתי חלופות אלו, הוגשה לוועדה תכנית שהציעה לשמור את השטח כיער קהילתי. תכנית זו, שהוגשה לוועדה בידי פעילים משכונת רמות בשיתוף עם הקרן הקיימת לישראל, מציעה כי מצפה נפתוח ישמש כיער ובו מספר של מוקדי נופש פעילים, כיתה ללימודי אקולוגיה וסביבה, מוקד ארכיאולוגי ושבילי טיול ואופניים".

"בשל השונות הרבה שבין ההצעות התכנוניות השונות, קיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים הליך ייחודי", נמסר מהוועדה, "במסגרת הליך זה קיימה הוועדה יום עיון פתוח לשם שיתוף הציבור בתכניות השונות לאזור וכן לשם שמיעת עמדות והשגות כלל הציבור לגבי שלוש חלופות אלו. לאחר שמוצה הליך שיתוף הציבור, קיימה מליאת הוועדה המחוזית דיון פנימי ובסיומו נקבע המתווה העתידי להמשך תכנון שטח מצפה נפתוח".

בהתאם למתווה שנבחר בידי הוועדה, "יישמר חלק משמעותי של האזור כשטח יער פתוח ובלתי מופר וזאת לשם הגנה על המערכות האקולוגיות והטבעיות שבו", מדגישים בוועדה. "בשטח בו אינם מצויים ערכי טבע ייחודים יותר פיתוח עירוני ואינטנסיבי המהווה חלק המשכי מן המרקם הבנוי של שכונת רמות. בנוסף, ציינה הוועדה כי בשל המחסור המשמעותי ביחידות דיור בירושלים, ראוי שהשטחים שכן יבנו במצפה נפתוח ישמשו כעתודה התומכת בהתחדשות העירונית בתוך העיר ירושלים, בין היתר באמצעות הקצאת 'קרקע משלימה' שתאפשר תוספת של אלפי יחידות דיור באמצעות התחדשות עירונית בעיר".


מצפה נפתוח (צילום: חביבה שפר)

מצפה נפתוח (צילום: חביבה שפר)

כמו כן הוועדה קבעה כי בכל מקרה אופי הבינוי בשטח ייקבע רק לאחר תסקיר השפעה על הסביבה שייערך בשטח.

חבר הוועדה המחוזית, חבר המועצה עופר ברקוביץ (התעוררות), מתנגד למתווה ומוסר הערב ל"כל העיר": "החלטת הוועדה המחוזית היום על דחיית תוכנית היער הקהילתי ברמות היא החלטה שגויה. ירושלים לא תיבחן רק בכמה יחידות דיור ייבנו בה, אלא גם באיכות החיים שהיא מציעה. איכות חיים כוללת גם שטחי טבע עירוני לצד העיר. היינו מוכנים לפגיעה ברכס לבן כדי לקדם התחדשות עירונית באמצעות שטחים משלימים, לא נכון לפגוע בעוד ריאה ירוקה. אמשיך לפעול יחד עם התושבים לשמירה על מצפה נפתוח ולמיצוי האיכויות שלו עבור כל תושבי ירושלים".

בחברה להגנת הטבע מציינים הערב ל"כל העיר" כי "החברה להגנת הטבע סבורה כי אין לאשר שום תכניות בנייה בשטח והיא תמשיך ותפעל בכלים העומדים לרשותה, לטובת שמירה והגנה על האזור".




נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קיימא: "החלטת הוועדה המחוזית בלתי מובנת לנו. כבר ב-2016 הוועדה המקומית אישרה את תמיכתה בקידום פארק יער רמות, מתוך הבנה של ערכיות השטח, כטבע עירוני וכמשאב לקהילה המקומית והעירונית. אין צורך בביצוע עוד סקרים, מאחר והשטח כבר ידוע ומוכר על המגוון הטבעי המיוחד בו, של עצים, צמחייה ובעלי חיים. לכן הגיוני לבטל את 2 תכניות הבנייה, אבל לא הגיוני לבטל את תוכנית הפארק. ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא תומכים בקידום יער קהילתי נגיש לציבור רמות ולכל תושבי העיר, על השטח הפתוח הטבעי המשמעותי הסמוך לאזור גן הקיפוד בשכונת רמות. הארגונים תומכים בעמדת המינהל הקהילתי ועמותת רמות למען הסביבה, חברים בשדולה, שמגנים על השטח הערכי שנים רבות. ראש העיר הבטיח לקיים ולממש את החלטת העירייה מהקדנציה הקודמת, ואנחנו נמשיך לפעול במלוא המרץ לקיום ההבטחה".


מצפה נפתוח - ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

מצפה נפתוח – ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר