ירושלים תמונה כללית (צילום: אמיל סלמן)
(צילום: אמיל סלמן)

צפופה וענייה: ירושלים בתחתית מדד איכות החיים בישראל

מדד איכות החיים בישראל - הנתונים המדאיגים על ירושלים: מדורגת במקום ה-12 מתוך 14 הערים הגדולות בארץ; שיעור ההכנסה נטו למשפחה בעיר הוא מהנמוכים בארץ. כל הנתונים

פורסם בתאריך: 26.12.19 19:56

מדד איכות החיים בישראל – הנתונים המדאיגים על ירושלים: בדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2018, שבדק את מדד איכות החיים ב-14 ערים הגדולות בארץ, ירושלים מדורגת במקום ה-12. בראש הרשימה – רמת גן, אחריה רחובות, ראשון לציון, תל אביב-יפו, פתח תקווה וחיפה. בני ברק מדורגת במקום ה-7 ואחריה נתניה, באר שבעה, אשדוד וחולון.

את הרשימה סוגרת העיר אשקלון – במקום ה-14, לפניה מדורגת בת ים – במקום ה-13, וכאמור, ירושלים במקום ה-12.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) – נמדדו מספר קריטריונים ב-16 הערים הגדולות בישראל. ביניהם הכנסה והוצאה חודשית של משק הבית, צפיפות, נתוני דיור, בעלות על מוצרי תקשורת ובידור, בעלות על כלי רכב, תשלומי הוצאות למשק הבית ועוד. הדוח כולל שמונה ערים שבהן מתגוררים יותר מ-200 אלף תושבים – ירושלים, תל אביב-יפו, חיפה, ראשון לציון, אשדוד, פתח תקווה, באר שבע ונתניה. ועוד שמונה ערים נוספות בין 100-200 אלף תושבים – רמת גן, חולון, בת ים, בני ברק, אשקלון, בית שמש, רחובות וכפר סבא.

יש לציין בכמה מדדים ירושלים נמצאת במקום הראשון – בנוגע לציפיות ביחס לעתיד הירושלמים מגלים אופטימיות ומדורגים בראש הרשימה. כמו כן, הירושלמים הם התושבים שממחזרים הכי הרבה פסולת (42.7 אחוזים לעומת 23..58 אחוזים הממוצע הארצי).

אולם שיעור התעסוקה בירושלים הוא מהנמוכים בארץ – 49.5 אחוזים מהירושלמים עובדים, לעומת 61.4 אחוזים בארץ. מבחינת הכנסה הממוצעת ברוטו למשק בית – ירושלים מדורגת בין המקומות האחרונים בארץ, עם הכנסה כספית ממוצעת בחודש של כ- 17,094 שקלים למשפחה.



מדד איכות החיים – דירוג 14 הערים הגדולות:
1. רמת גן
2. רחובות
3. ראשון לציון 
4. תל אביב-יפו
5. פתח תקווה
6. חיפה 
7. בני ברק
8. נתניה 
9. באר שבע
10. אשדוד
11. חולון 
12. ירושלים 
13. בת ים
14. אשקלון 



גם מבחינת שביעות רצון מאזור המגורים, מהפארקים ומהשטחים הירוקים באזור המגורים, מהניקיון באזור המגורים ומהתחבורה הציבורית – הירושלמים שוב בתחתית הרשימה. בנוסף, תושבי ירושלים הכי פחות מאמינים לממשלה. עוד בדוח מצוין כי תמותת התינוקות בירושלים היא הגבוהה ביותר בארץ.

כאמור, בירושלים מרוויחות משפחות הכנסה ברוטו לחודש מהנמוכות מבין הערים הגדולות בארץ עם שיעור הכנסה העומד על כ-17,094 שקלים בחודש. שיעור ההכנסה נטו בעיר עומד על כ-14,646 שקלים בחודש בממוצע למשק בית, זאת כאשר ההכנסות של כ- 15.3 אחוז מתושבי העיר נמדד לפי קצבאות ותמיכות. כמו כן, שיעור ההוצאות בירושלים עומד על כ-14,808 שקלים בממוצע לחודש.

העיר שקטפה את המקום הראשון היא כפר סבא, שמובילה בהכנסות נטו למשקי הבית בישראל, עם הכנסה כספית ממוצעת של 21,132 שקלים בחודש בשנת 2018. העיר ראשון לציון, שהיתה בשנים האחרונות במקום הראשון בהכנסות נטו למשקי הבית, ירדה למקום השלישי. עם זאת, היא עדיין מובילה בשיעור ההכנסה הפנויה הגדולה ביותר, עם פער של 6,682 שקלים בין ההכנסה הכספית נטו להוצאה הכספית. ואילו ההכנסה הממוצעת בחודש הנמוכה ביותר נמצאה בעיר בת ים עם כ-12,481 שקלים.

גם בנושאי הצפיפות מצבה של ירושלים לא מזהיר. בעיר נרשם נתון של 3.9 נפשות בחדר בממוצע למשק בית בירושלים, כאשר צפיפות הדיור הממוצעת בשאר הערים הגדולות היא פחות מנפש לחדר ועומדת על כ-3.3 נפשות. לצורך ההשוואה בעיר תל אביב מספר הנפשות בבית הינו הנמוך ביותר ועומד על כ-2.2, ובעיר בית שמש המספר הגבוה ביותר עם 5.5 נפשות בבית.

עוד פורסם בדוח כי רק כ-15.5 אחוז ירושלמים מעדיפים להחזיק בבית מתקן לטיהור מים, זאת בניגוד לעיר ראשון לציון שיותר מחצי מהתושבים שמתגוררים בעיר מחזיקים בבעלות מתקן המהווים כ-53.0 אחוז, והנתון המפתיע לפי הדוח – בירושלים כ-76.2 אחוזים מתושבי העיר מחזיקים במזגן בביתם, ולא מסתפקים באוויר ההרים שכבר לא כל כך צלול כיין.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. עד

    מה קשור אויר הרים… חם בקיץ וקר בחורף, ונפט יקר וחשמל יחסית זול, אז עדיף מזגן.

    באשר לשאר – בקיזוז החרדים ירושלים ברמה אחת הם העשירות, אבל בקרוב תהיה התחתית

  2. מאיר

    זה מה שקורה כשהחרדים משתלטים והחילונים עוזבים. הרבנים קוראים לזה "צניעות", אבל זה שקר. זה עוני. בערות. עליבות. הרבנים סופרים את המיליונים והמאמינים העלובים מתענים. חילונים לא רוצים להישאר שם. עיר עלובה, מלוכלכת ומוכת עוני.

  3. אלירן

    נו את מי צריך להאשים? את 120 חברי כנסת ישראל ואת ראש העיר שהופך אותה לחרדית פרמטיבית כולם בורחים מכאן או לחו"ל או לתל אביב והמרכז תתביישו לכם!!!! קחו דוגמה לפני 30 שנה כל העולם רצה לבוא לכאן היו תיירים רבים ואפילו מתל אביב רצו להגיע לחיות כאן עכשיו מר ראש העיר הכל מת תחשוב על זה לא שומעים כלום ממך תתעורר לפני שתראה רק זקנים ובתים בירושלים

  4. גכע

    המציאות של אברכים, שלא עובדים, ונסמכים על קצבאות ופרנסת האישה – מביאה לעוני. הציבור החרדי צריך לצאת מהשטעטל. ללמוד מאחיו האמריקאים שגם לומדים וגם עובדים.
    השכונות החרדיות והערביות דומות בזה שיש שם צפיפות, מרחב ציבורי מוזנח, וגורמים קיצוניים שפועלים באלימות להשלטת סדר יום.
    אפשר לשנות את זה, רק צריך לרצות. הציבור החרדי זאת עתודה איכותית של מוחות חריפים שיכולים לתרום הרבה למדינת ישראל, רובם גם אנשים מנומסים בעלי דרך ארץ, שנמצאים בין הפטיש לסדן – מצד אחד הסתה חילונית, ומצד שני – גורמים חרדים-קיצוניים שמשליטים טרור. צריך לפתור את זה, ההפסד הוא של ישראל.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העיקר שמחירי הדירות בשמים!!! מי קונה או משכיר במחירים האלו???

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר