בית צפאפא, מונית שירות בנתבג (צילומים: Ranbar-מתוך ויקפדיה.jpg, עופר וקנין)
בית צפאפא, מונית שירות בנתבג (צילומים: Ranbar-מתוך ויקפדיה.jpg, עופר וקנין)

אפליה על בסיס גזעני? תביעת הענק נגד מוניות 'נשר'

תושבת שכונת בית צפאפא הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת המוניות שמסיעה נוסעים לשדה התעופה, בשל סירובה של החברה להיכנס לשכונה. סך התביעה: 40 מיליון שקלים. נשר בתגובה: "החברה אינה מפלה בשום מקרה בין נוסעים; תביעת סרק"

פורסם בתאריך: 17.6.20 11:34

מדוע חברת מוניות 'נשר', בעלת הזיכיון להסיע נוסעים מירושלים לשדה התעופה בן גוריון, אינה נכנסת לשכונת בית צפאפא? הסוגייה הזו עומדת כעת לדיון בבית המשפט המחוזי, לאחר שאחת מתושבות בית צפאפא הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד החברה. היקף התביעה – 40 מיליון שקלים.

תחילתה של הפרשייה, כך עולה מהבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי, בחודש אוגוסט 2018 – אז ביקשה תושבת בית צפאפא להזמין שירות הסעה מביתה לנתב"ג. במהלך השיחה, ציין נציג החברה כי החברה אינה מבצעת איסוף של נוסעים מתוך שכונת בית צפאפא, "ועל כן ביקש ממנה לצאת מן השכונה ולהמתין למונית השירות ליד חנות "פרדוס" ברחוב דב יוסף – הכביש המוביל מצומת פת לשכונת גילה", כך נכתב בבקשה שהוגשה לבית המשפט. "באותה שלב, התובעת לא העלתה בדעתה כי חברת המוניות מפלה במתן שירותיה את תושבי בית צפאפא ביחס לתושבי השכונות היהודיות שבעיר, וכן לא העלתה על דעתה שהחברה מנחה את נהגיה להימנע מלהיכנס לשכונה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כך או כך, כשנה לאחר מכן, באוגוסט 2019, שבה התובעת מביקור בחו"ל, עלתה על מונית של חברת "נשר" וביקשה מהנהג שיסיע אותה לביתה אשר בשכונת בית צפאפא. אלא שהנהג הודיע לתובעת כי אינו נכנס כלל לשכונה זו וכי באפשרותה לרדת בכניסה לשכונה או בצומת טנטור בשכונת גילה.

בבקשה לאישור התביעה נכתב כי "לאורך הנסיעה כולה ואף ימים רבים לאחר מכן סבלה ל' מתחושות קשות של השפלה, תסכול וכעס והיא חשה עלבון צורב ופגיעה קשה בכבודה, וכל זאת כתוצאה מן האפליה הבוטה והמקוממת שבה נוהגת המשיבה כלפי תושביה הערבים של שכונת בית צפאפא השוכנת בלב ליבה של העיר ירושלים ותושביה הם אזרחי המדינה".

בהמשך הבקשה מצוין כי עורך דינה של התובעת פנה לחברת נשר כדי לברר את הסוגייה. בתגובה נמסר מנשר: "אין באפשרות שולחתי להיכנס לכל הרחובות הצרים של שכונת בית צפאפא, הואיל והמוניות הינן גדולות ואין באפשרותן לתמרן בין רחובות השכונה הצרים, יתר על כן, מכוניות חונות בצידי הרחובות הצרים, ולא מאפשרות בשום פנים ואופן לעבור בנסיעה".

באשר לתגובה – נטען בבקשה לאישור התביעה כי "ההסבר אינו פחות חמור מהמעשה, מדובר בניסיון כושל לנסות ולתרץ בתירוץ תלוש ומעושה התנהלות שהיא אסורה. השכונה אינה עשויה מקשה אחת, בחלק מרחובותיה עוברים אוטובוסים וכו', רכבי הסעות גדולים לא פחות מרכבי המשיבה. בוודאי שלא מדובר בשכונה שהיא צפופה יותר מהפן התחבורתי משכונות כדוגמת: מאה שערים, רחביה, טלביה נחלאות ועוד שכונות יהודיות רבות אחרות".

תגובת אגודת נשר: "אגודת מוניות נשר אינה מפלה בשום מקרה בין נוסעים. נהפוך הוא, האגודה מעוניינת בכמה שיותר נוסעים וגם מבחינה מסחרית אין לה ולא כדאי לה להפלות בין נוסעים. אשר לבית צפאפה – יש מקומות בתוך השכונה שהדיירים חונים משני צידי הכביש הצר, ולכן המונית, שהיא גדולה, אינה יכולה לעבור. לצורך פתרון הבעיה נקבעו מקומות איסוף. במקומות שיש למונית אפשרות לעבור – מגיעים ממש עד בית הנוסע. אשר על כן לא קיימת אפליה בכל צורה שהיא. אדרבא, שייסעו עוד ועוד נוסעים מבית צפאפה באמצעות נשר. התביעה הינה תביעת סרק".



אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מני

    יש שכונות ןכפרים שהמישטרה נימנעת להיכנס אלייהם אז לנהג מונית בןדאי שיש את הזכות המלאה לחשוש לחייו

  2. אני

    הבעיה של חברת נשר היא שהם פשוט שיקרו. צריך תמיד להיצמד לאמת. מה הבעייה להגיד שהנהגים פוחדים להיכנס לשכונה בגלל האלימות, בגלל שאינם רוצים לקחת צ'אנס ולסכן את חייהם? נהג רוצה להביא פרנסה לביתו אבל יותר חשוב לו לשמור על חייו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר