הבניין עם ציור הקיר הענק באגריפס (צילום: שלומי הלר)
הבניין עם ציור הקיר הענק באגריפס (צילום: שלומי הלר)

מבנה מסוכן: הבניין עם ציור הקיר הענק באגריפס מתפורר

כ-20 שנה לאחר שצויר, תושבי הבניין שברחוב אגריפס 84 טוענים כי חלקים גדולים מקירות המבנה מתפוררים ומאשימים את העירייה; העירייה: "החובה לתיקון מבנה מסוכן חלה על הבעלים של הבניין"

פורסם בתאריך: 16.6.20 08:02

הבניין עם ציור הקיר הענק ברחוב אגריפס מתפורר – ונראה כי אף אחד לא מוכן לקחת אחריות לשיקום ולתחזוק הבניין עם ציור הקיר המפורסם אפילו מעבר לים.

כ-20 שנה לאחר שצויר ציור הקיר, שמראה את שוק העיר העתיקה על צדו של הבניין – הדיירים טוענים כי למבנה נגרמו נזקים ומאשימים את העירייה. מנגד, בעירייה מציינים כי החובה לתיקון המבנה המסוכן לפי החוק חלה על הדיירים.

"משנת 2001 משתמשת עיריית ירושלים בקניינו הפרטי של דיירי הבניין ללא תמורה וללא אחריות", טוענת דיירת בבניין ואלרי דרוקר, "העירייה גרמה לנזקים ועוד מטילה את האחריות עלינו? משנת 2001 העירייה לא תיקנה, לא תחזקה ולא הגיעה אפילו לביקור לבדיקות תקופתיות על הציור שעשתה בבניין – ציור שמפורסם בעולם כולו לטובת פרסום ירושלים בכל ערוץ תיירות אפשרי. אילו היתה בודקת היא היתה כבר רואה את סימני הזמן פוגעים בקניין הפרטי של הדיירים ואולי היתה מטפלת. העירייה מנסה להטיל את האשמה למצב הבניין על בעלי הדירות".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


הדיירים, במסגרת מאבקם מול העירייה, הזמינו חוות דעת של מהנדס, שאכן קבע שיש קשר ישיר בין פרויקט הציור לנזקים בבניין. "העירייה פסלה את הדוח", טוענת דרוקר, במקום לשפות את בעלי הנכסים היא מנסה להאשים אותם בגרימת הנזקים".

יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג מוסיף ומוסר ל"כל העיר" כי "אין פה עניין של צודק או לא צודק, יש פה ענין שככל שבעצם לא יטפלו בנושא הזה, הציור הזה למעשה יימחק, ייכחד. יש בבניין סדקים שנמצאים בדיוק בצד של הקיר, שמאלצים את הצדדים להתערב ולתקן את זה, כל הוויכוח בין אם מי שאחראי על התיקון זה העירייה או התושבים, בעיניי זה פחות חשוב. מה שחשוב בסופו של דבר זה אם הדיירים יעשו את זה בעצמם. יש מצב שלא יישאר ציור וימחקו אותו לטובת התיקונים. יש סכנה לביטול הציור הנוסטלגי, אנחנו חושבים שירושלים תפסיד כי זה הפך לחלק בלתי נפרד מהכניסה לשוק מחנה יהודה".

ומה אתם עושים בנידון?
"במינהל הקהילתי פנינו לכל הגורמים הרלוונטים, החל מהעירייה, משרד התיירות וחברת עדן, הבעיה היא שכולם מסכימים על זה שחשוב לשמר את הציור, אבל אף אחד לא מוכן לקחת אחריות וכל אחד מגלגל את זה לפתחו של השני. במבחן התוצאה אנחנו עלולים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהציור לא קיים שם".

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה בתגובה: "החובה לתיקון מבנה מסוכן על פי חוק העזר חלה על הבעלים של הבניין, לאור זאת ניתנה לבעלי הנכס הודעה לתיקון בהתאם לדרישות החוק. לעירייה לא ידוע מי ביצע את הציורים והפיגומים ומי אחראי להשארתם לכאורה לפני כמעט כ-20 שנה. הדיירים ובעלי הדירות חייבים לתקן את הליקוי ההנדסי בהתאם לחוק, כפי שהוסבר להם בשימוע שנערך יחד עם מהנדסי המבנים המסוכנים. ככל שלאחר מכן יהיה להם טענות נגד גורמים שביצעו את הציור והפיגומים, הם רשאים לנקוט בהליך אזרחי, ככל שיבחרו".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הממ

    איך העיריה לא יודעת מי צייר ומי הזמין? מוזר מאוד. זה לא הציור היחיד שבוצע באותה תקופה. אין תיעוד? אין תחזוקה? זה מן הסתם היה ביוזמה או לפחות בידיעה של העיריה

  2. נ

    מתאים למדינה שלנו. הכל זריקת אחריות אחד לשני.
    לא באמת אכפת להם. בסוף מישהו פרטו יבוא ישים שפכטל על הכל ופאק איט רק כדי שלא יפול אבן על עוברי אורח..בלי לחשוב על ה"פרסום" התיירותי שהציור עושה, על הזמן והעסף שהושקע על כך.
    רק בגלל שהעירייה עמו המדינה שלנו מתננלת בסחבת איומה בזריקת אחריות ובחוסר ייעילות מכפיר

  3. נעמה לוי

    לדעתי,מכיוון שאני מבינה שהציבור עצמו לא אשם,העירייה צריכה להיות שותפה ,אפילו עיקרית בתחזוקת הבניין.משום שיש לראותו כנס היסטורי,הנותן אופי חיבור למקום ולזמן,הנזקים שנוצרו בבניין בודאי קשורים גם ליושנו וגם לכל העבודות בסביבה שמזעזעות את יסודותיו.יש צורך למצוא דרך להצילו ולו רק משום שעם הריסתו תהרס גם האמינות של העירייה לתושבי ירושלים.קצתנכבוד לא הזיק אף פעם.

  4. שתיים

    ציורי הקיר במרכז העיר (יש עוד כמה) נעשו בהובלת מחלקת מהנדס העיר דאז.
    אם אינני טועה זה היה בימי אורי שיטרית.
    מאחר שהציור הפך את הבניין ל"מונומנט אומנות עירוני", אך הגיוני שהתחזוקה תיפול על העיריה.
    מה לא ברור כאן?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר