כביש פת-גילה השבוע (צילומים: שלומי הלר)
כביש פת-גילה השבוע (צילומים: שלומי הלר)

כביש המבוך: הסיוט החדש בין פת לגילה – מהמורות, חסימות ופקקים

מתי יסתיים הסיוט התחבורתי באחד הצירים המרכזיים שבעיר? ואיך למען השם מגיעים עכשיו לתלפיות?

פורסם בתאריך: 19.6.20 07:53

כבר שלושה שבועות שהנסיעה לכיוון תלפיות וגילה הפכה לסיוט. עבודות התשתית להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחובות דב יוסף ויעקב פת עלו שלב – ובשטח הנהגים והנהגות מרגישים את זה. הפנייה שמאלה ברחוב פת (למגיעים מצפון) לכיוון תלפיות (מכיוון צומת פת) נחסמה ונתיבי התנועה צומצמו. כמו כן שינויים נרשמים גם בפעילות התחבורה הציבורית – קווים 12 ו-22 המגיעים מרחוב פת לכיוון תלפיות ממשיכים ישר לרחוב דב יוסף עד למעגל התנועה בכניסה לבית צפאפה, ואז חוזרים לצומת הרחובות יעקב פת ודב יוסף. בשטח – הפקקים התנפחו, הסבלנות התפקעה והעצבים נקרעו.

בסך הכל מדובר במצב זמני שצפוי להסתיים, לא באופן סופי, כבר בסוף החודש. העבודות שמבוצעות על ידי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, באמצעות חברת מוריה וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, כוללות חפירה וחציבה והן מתקיימות בימים ראשון-חמישי במהלך שעות היום והלילה, כאשר פקחים מכוונים את התנועה. המטרה היא אמנם מבורכת: קידום תחבורה ציבורית יעילה וירוקה באזור, אך בינתיים הדרך לשם מרגישה כמעט כמו הוויה דלרוזה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ביטול הפנייה שמאלה לשכונת פת משפיע קשות על עומסי התנועה באזור ומשליכה על המערך התחבורתי בשכונת גוננים – רחובות יהודה הנשיא, קנאי הגליל ואלכסנדריון – דיירים מספרים ל"כל העיר" כי נהגים ונהגות נכנסים לתוך השכונה כדי לעקוף את הפנייה שמאלה, ודרך הרחובות הצרים והקטנים הללו מתחברים לרחוב הרכבת ולתלפיות. בנוסף, דיירים בגוננים מתלוננים על המצב התשתיתי של הכביש בצומת פת – לדבריהם, הדרכים מלאות במהמורות ובבורות, סימוני הכביש לעתים בעייתיים ולא ברורים ומפגע האבק בשל העבודות החריף.

בארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל "15 דקות" מברכים על העבודות, אך מנגד טוענים כי היה ראוי להקצות באזור דב יוסף-יעקב פת נתיב לתחבורה ציבורית, במטרה להפחית את העומס של כלי הרכב הפרטיים, ואולי לעודד במקצת שימוש בקווי האוטובוסים החולפים באזור. כמו כן, בארגון מדגישים את הפגיעה בהולכי הרגל – המדרכות הצרות ומפגעי העבודות בסביבה מסכנות את בעלי המוגבלויות ואת תלמידי ותלמידות בתי הספר באזור.


עבודות בצומת פת ורחוב דב יוסף (קרדיט מפה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

(קרדיט מפה: צוות תוכנית אב לתחבורה)


"העבודות מבורכות, כל עבודה של קידום תשתיות של תחבורה ציבורית מבורכת. לצד זאת אזורי העבודה של הרכבת הקלה סובלים משתי בעיות מרכזיות", אומר בשיחה עם "כל העיר" יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות", "אחת מהן – היעדר עדיפות לתחבורה ציבורית. באזור פת היה ראוי לקדם נתיב לתחבורה ציבורית לטובת אוטובוסים, כמו שיש בתל אביב – לאורך הציר של הקו האדום בתל אביב יש נתיב אחד של נת"צ בתדירות מטורפת, מתוך תפיסה שמתן חלופה יוצרת אלטרנטיבה ומפחיתה למעשה מהעומס של כלי הרכב הפרטיים, אבל זה לא קורה בירושלים".

"בירושלים מזיזים תחנות ממקום למקום", מוסיף ואומר סעידוב, "מזיזים למיקומים שקשה להגיע אליהם, מנתקים תשתיות של מידע בזמן אמת מהתחנות, וזה בעייתי. צריך לעשות הפוך – לעודד שימוש בתחבורה הציבורית".


העבודות בפת-משה ברעם (צילום: שלומי הלר)

העבודות בפת-משה ברעם (צילום: שלומי הלר)


"הבעיה השנייה היא הורדת הולכי הרגל לתחתית סדר העדיפויות", מציין סעידוב. "פארק המסילה נסגר לשלוש שנים בגלל העבודות להקמת הקו הירוק. באזור פת פועלים בתי ספר רבים – מי שגר שם צריך לעשות שמיניות באוויר כדי להגיע לבית הספר או הביתה. חייבים להיות מרחבים בטוחים עבור הולכי הרגל. בשורה התחתונה – צריך לשים את הולכי הרגל בראש, אחר כך התחבורה הציבורית ורק אחרי זה הרכב הפרטי. לצערי סדר העדיפויות הוא הפוך".

גם תושבי גילה מרגישים את השינויים בשטח, וזאת לצד העבודות להקמת הרכבת הקלה, המבוצעות ממילא בשכונה. בני אלחייאני, יו"ר מינהל קהילתי גילה, אומר בשיחה עם "כל העיר" כי "אנחנו מכירים את כל הבעיות שצפות מהתושבים בנוגע לעבודות התשתית להקמת קו הרכבת הקלה בגילה. זה פרויקט חשוב מאוד עבור השכונה, ואנחנו פועלים כדי למצוא את שביל הזהב – גם לבצע את העבודות בצורה מהירה וגם כדי שהפגיעה בתושבים תהיה הקטנה ביותר. הרי אפשר היה למשוך את העבודות 20 שנה ואז אף אחד לא היה מרגיש שיש עבודות, אבל זה לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו ביקשנו לשים דגש על האבק ועל הסדרי התנועה. אנחנו זוכים לאוזן קשבת מעיריית ירושלים ומראש העיר. הוא ביקש מראשי הפרויקט להיפגש איתנו ולנסות לסייע. אנחנו מבקשים לתת מסגרת כלשהי לעבודות כדי שהפגיעה בתושבים תקטן".

אלחייאני מוסיף ומציין כי "מצב הכבישים כרגע, עם כל הבורות, המהמורות והנתיבים הצרים, הוא נגזרת של העבודות. אנחנו מבקשים לשפר את התשתיות בעלייה לגילה כדי להקטין את הפגיעה בתושבים".

כפי שפורסם ב"כל העיר" הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בעיר, ויתווסף לקו האדום שפועל בירושלים מאז שנת 2011. הקו הירוק יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, שדרות שז"ר, שדרות נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. לאורכו של התוואי, שיתפרס על פני 20.2 ק"מ, ימוקמו 47 תחנות. עלות העבודות נאמדת בעשרה מיליארד שקלים.

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה כי "מדובר בביצוע עבודות הכשרת תוואי הרכבת הקלה בצומת הרחובות יעקב פת ודב יוסף. העבודות כוללות חציבה וחפירה, הרחבת תוואי הדרך, הכנת התשתיות של הרכבת והחלפת כלל מערכת החשמל, המים, הביוב והתקשורת. העבודות מבוצעות בהתאם לאישורים של משטרת ישראל. התנועה במקום מכוונת בשלב זה על ידי פקחי תנועה, ללא הפעלת רמזורים. הסדר התנועה הנוכחי צפוי להימשך כחודש, אז יחזרו הצומת ונתיבי התנועה למצבם הקודם והעבודות במקום יימשכו".

בנוגע לטענות על היעדר נת"צים וחוסר נגישות להולכי הרגל, מוסרת העירייה כי "מדובר בשלבי ביצוע של קווי הרכבת הקלה, מקטעים גדולים ומורכבים, כאשר בשני צידי כיווני התנועה יש דרכי גישה למוסדות חינוך ומגורים. לצורך העבודות צומצמו נתיבי נסיעה ולא ניתן פיזית להקצות נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית בעת זו. עיריית ירושלים מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית ובימים אלה סוללת מספר נתיבים לתח"צ בעיר. גם בדב יוסף העבודות המתבצעות הם לצורך העדפה לתחבורה ציבורית.

"בזמן ביצוע העבודות אנו שומרים על מעברים פתוחים ברוחב המקסימלי המתאפשר בשטח ובהתאם לכל ההנחיות לרבות הנחיות הנגישות, כולל שילוט מכווין. יצוין כי הפרויקט מלווה בהליך שיתוף ציבור ועל ידי צוות קשרי קהילה המטפל בכל בעיה המתעוררת. העבודות מבוצעות בהתאם לאישורים וההיתרים ותחת הנחיות קפדניות של בטיחות. נמשיך לעשות כל שניתן לפיתוח העיר והתשתיות בה, תחת פתרונות ראויים לתושבים והיוועצות עימם".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. דובי

    ירושלים הפכה לפח זבל גדול בחסות ליאון. אפשר לחפור אבל למה הכל יחד. למה לא בגבולות הטעם הטוב. אין שכונה בעיר שאין בה חפירות. משה ליאון חפרת לנו במוח.

  2. תושב ירושלים

    גועל נפש! מרגיש שאנחנו (תושבי העיר ירושלים) חיים באתר בנייה! אין מדרכות ללכת בהם כמו בני אדם! אין כבישים נורמליים (בורות, מחסומים, פקקים,, שינויי תנועה, ועוד המון דברים שאני לא יספיק לפרט כי יגמר לי היום!) חוסר בחניות (הכל רק בתשלום) אבל הכי חשוב שמשלמים ארנונה כאילו אני גר בלב מנהטן! לא מבין למה עבודות בכביש מתבצעים ביום ולא בלילה? (שיש פחות תנועה) בקיצור סיוט מתמשך שלא נגמר!!!!

  3. אזרח שנימאסה עליו העירייה

    פקקים על גבי פקקים בגלל ראש עיר מגלומן והזוי.
    על כן נחליפו בהיזדמנות הראשונה . מיתעמר סידרתי ובלתי מתחשב באזרחים.גועל נפש של עירייה!

  4. אזרח שנימאסה עליו העירייה

    פראייר מי שמסכים שיהיה לו ראש עיר הזוי
    ומיתעלל בתושבי הבירה ,דוגמת מ. לאון .
    נידאג שלא ישאר בתפקידו לאחר הבחירות הקרובות
    ונדיחו בצהלה : " ברוך שפטרנו מעונשו של זה"….!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר