לשכת התעסוקה בירושלים (צילומים: לשכת התעסוקה בירושלים)
לשכת התעסוקה בירושלים (צילומים: לשכת התעסוקה בירושלים)

נתוני האבטלה הבלתי נתפסים בירושלים: זינוק של כ-900 אחוזים

לפי נתוני לשכת התעסוקה בירושלים ישנם כיום 101,037 מובטלים ומובטלות בעיר. דפנה טל, מנהלת הלשכה: "אין דרישה לעובדים כבעבר, והמשרות שהיינו מציעים הצטמצמו באופן מסיבי"

פורסם בתאריך: 8.7.20 16:06

ירושלים חווה בתקופה זו את אחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר. עד השבוע האחרון היה נדמה כי הזירה העסקית מתאוששת וכי לאט לאט עובדים ועובדות יחזרו מחל"ת, האופק היה נראה אופטימי יותר, אולם ההגבלות החדשות של הממשלה שהתקבלו על רקע ההתפרצות המחודשת של הקורונה, הובילו לסגירה מחודשת של מקומות תעסוקה. ומי שמרגיש זאת על בשרו אלו המועסקים בירושלים – בארבעה חודשים האחרונים מעגל האבטלה בעיר תפח באופן מדאיג ביותר. ועל רקע המגבלות החדשות, הצפי הוא כי היקף הלא מועסקים בירושלים רק יגדל וכי הנתונים רק יחריפו.

לפי הנתונים המעודכנים שהתקבלו מלשכת התעסוקה בירושלים, נכון לחודש אפריל 2020 – ישנם כ-101,037 דורשי עבודה בעיר, כאשר הממוצע של שיעור האבטלה מהווה כ-31.3 אחוז מהאוכלוסייה. לשם ההשוואה לפני פרוץ הקורונה, בחודש פברואר מספר דורשי העבודה עמד על כ-11,459 אשר היוו כ-3.5 אחוזים ממוצע שיעור האבטלה בירושלים. לעומת התקופה של לפני משבר הקורונה – מדובר בזינוק של כ-900 אחוזים במספר המובטלים בעיר.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת3"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


עוד עולה מהנתונים כי משבר הקורונה לא מבדיל בין מגדרים ופוגע קשות בשני המינים, כאשר נכון לחודש אפריל כ-52,284 גברים הינם דורשי עבודה וכ-48,753 נשים. לבעלי השכלה האקדמאית בעיר הנתונים מעודדים יותר, כאשר דורשי העבודה בקרב אקדמאים עומד על כ-3,566 מבקשי עבודה, זאת לעומת כ-97,471 שאינם אקדמאים. עוד לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, החל מחודש מרץ ועד יוני כולל, הגישו כ-82,450 תביעת אבטלה בירושלים, זאת לעומת כ-9,139 תביעות שהוגשו החל מחודש יולי שעבר ועד חודש מרץ.

"אין דרישה לעובדים כבעבר, והמשרות שהיינו מציעים הצטמצמו באופן מסיבי", מספרת בשיחה עם "כל העיר" דפנה טל, מנהלת לשכת התעסוקה במרכז העיר. "ישנה ירידה בדרישה לעובדים במגוון תחומים, כמו בתחומי הקמעונאות, מלונאות, תיירות מסעדנות וכו'. בניגוד לעבר שדורשי העבודה היו מוצאים בתחומים אלה, מנגד עדיין ניתן למצוא אצלנו עבודות במקצועות מסוימים כמו מזכירות ואדמיניסטרציה, ייצור ותפעול ובמשרות כלליות כמו ניקיון וסדרנות – כמובן שאנו מנפים את העבודות בין גברים לנשים. למשל, לתחומי הבנייה או נהגי תחבורה ציבורית יהיה יותר ביקוש בקרב גברים מאשר נשים מן הסתם".


דפנה טל, מנהלת לשכת התעסוקה בירושלים (צילום: לשכת התעסוקה בירושלים)

דפנה טל, מנהלת לשכת התעסוקה בירושלים (צילום: לשכת התעסוקה בירושלים)


"לצערנו משרות אקדמאיות יותר קשה לנו למצוא", מוסיפה ואומרת טל. "אך העדיפות בלשכת התעסוקה הינה גם לבעלי השכלה אקדמאית וגם לכאלה שאינם אקדמאים. למשל בלשכה יש ביקוש לאקדמאים שלמדו הנדסה, ויש דרישה בתחום הזה".

כיצד אתם מסייעים לדורשי העבודה בימים אלו כשאין קבלת קהל?
"באופן כללי בתקופה המורכבת הזו אנו יוצרים עם דורשי העבודה במגוון דרכים, בין אם זה קשר טלפוני עם דורשי עבודה שכבר לקראת סיום קבלת דמי האבטלה, ושכבר בחודש הבא לא יהיה להם ממה להתפרנס, ובין אם זה שמתאם השמה מטעם הלשכה מזמן מדי יום כ-12 דורשי עבודה שיגיעו פיזית ללשכה, ובכך ישמעו את הבעיות וינסו למצוא כיוון תעסוקתי מתאים או להעניק להם מסלול הכשרה מקצועית מסוימת על מנת שיתפרנסו בכבוד. אנו מודעים גם לעניין שלא כולם מתמצאים בכל מערך הדיגיטל, ולכן יש מענה אנושי לעזרה גם מול הביטוח לאומי שמולם אנו עובדים בשיתוף פעול המלא ביום-יום".

"אנחנו מתייחסים לשני פרמטרים כשאנחנו מזמינים אנשים ללשכה", מסבירה טל, "הדבר הראשון שחייבת להיות התאמה לפי מקצועות התעסוקה, ושנית ואנו נותנים עדיפות ומשתדלים לבני 40 ומעלה, בעלי משפחות עם ילדים, פחות דיגיטליים וכו'. מכיוון שלצעירים יש יותר אפשרות לצאת לשטח לחפש עבודה, לחפש באינטרנט ועוד מגוון דרכים".

לדברי טל, עם הגל החדש והעלייה בתחלואה בשנית, זהו לא סוף המשבר בקרב המובטלים בירושלים, ולטענתה יהיו עוד משברים בקרב מעסיקים שלא יחזיקו מעמד וכבר בחודש הנוכחי רואים את העלייה בקרב דורשי העבודה בהרשמה לאתר לשכת התעסוקה. "עם הגל החדש אנחנו צופים עוד משברים של עסקים ומעסיקים ושלא יחזיקו מעמד", מציינת טל. "המעסיקים מנסים להמשיך לשרוד ולקלוט חזרה עובדים והייתה תחושה שהמצב מסתדר, אבל ראינו ביוני שוב שהכל קורס בליווי הגבלות שמשפיעות, וזה מורגש באתר שלנו כאשר רק תחילת חודש יולי וישנה עלייה נוספת בקרב דורשי העבודה".

"בנוסף, הקיץ הולך להיות יותר קשה", מבהירה טל. "ישנם כבר מפוטרי קיץ ואנשי הוראה וחינוך שהיו יוצאים לחופשות בלי שום קשר לקורונה, והיו מגיעים לדרוש עבודה. תהיה גדילה באחוזי האבטלה בצורה משמעותית בקיץ ולקראת החגים, וכבר עכשיו ישנו הגידול – התקווה שנוכל לעזור ולגעת בכמה שיותר מבקשי עבודה, זה לא קל וכואב לראות את המצב שנוצר בעיר, אבל אנו עוזרים כמה שרק אפשר".

ביצעתם כבר הערכת מצב לשנה הבאה?
"אנחנו עושים הערכות מצב, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה מכיוון שלקורונה חוקים משלה. למשל, בסוף אפריל הייתה חזרה לעבודה הדרגתית, במאי חזרו לעבוד בצורה מסיבית וביוני שוב חזרנו אחורה. כרגע, יש לנו מחלקת מעסיקים שעובדת ללא הפסקה ויוצרת קשר עם כמה שיותר מעסיקים בכל התחומים עד חברות ענק בהייטק על מנת שיהיה לנו מבחר הצעות עבודה מגוון להציע לכלל האוכלוסייה, אנחנו שמים דגש על תחום המעסיקים והחזרת עובדים לעבודה אפילו מהבית, מה שנעשה מאוד מבוקש לאחרונה".

"בסך הכל, על מנת לחזור למצב המשק בעבר ולצלוח את המשבר צריך משמעת עצמית", מסכמת טל. "במידה וזה יקרה והציבור ישמע להנחיות ותהיה אחריות אישית וערבות הדדית, נצליח לצאת מהמשבר וזה תלוי רק בנו, הציבור".




תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. האבטלה

    הרבה יותר גבוה,צריך להוסיף לנתונים את מספר החרדים שלא עובדים דרך קבע ,ואת אלו שלא נרשמים בלשכה כי הם כבר לא זכאים לכלום,בנוסף את מי שיש לו עבודה במשרה חלקית ומרויח שכר עוני.
    כך יוצא שכמעט כל העיר הכי גדולה בארץ היא מוכת אבטלה כרונית
    מזל שיש כאן משרדי ממשלה שמעסיקים חלק מתושבי העיר בעבודה
    זאת עיר הבירה שלנו,אז מצטייר שזאת עיר מוכת עוני ביחס לעולם המערבי וגם ביחס לשאר המדינה.
    אבל העיקר עושים סיורי דגלים של אלו שצווחים בעד העיר וחשיבותה ושהיא לא תחולק,או שכל פעם פוליטיקאי קטן אחר,יוצר לעצמו רייטיניג תקשורתי ואומר שהעיר לא תחולק ועוד בלה בלה בלה…
    אבל לא לדאוג יש לנו עיר מדרחובים…

  2. סייעת שיניים חרדית

    אני סייעת שיניים במרפאת שיניים חרדית.אצלנו כל הזמן מחפשים סייעות לעבודה במשמרות.מי שמעוניינת תוכל למצוא עבודה בזה,רק קחו בחשבון שהעבודה היא קשה מאוד(במיוחד עכשו בקורונה יש עבודה כפולה)והשכר הוא מינימום כרגע 29 שקל לשעה ברוטו.
    נ.ב אדון ליברמן שטוען שהחרדים לא משלמים ביטוח לאומי יש לי חדשות בשבילך-אנחנו עובדים ומשלמים מיסים!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר