קו 19, נוסעים מחכים לקו בתחנת הדסה עין כרם, הדמיה של חניון חנה-וסע בהדסה (צילומים: ברחובות שלנו - ארגון הולכי רגל בירושלים; הדמיה: לוטנר אדריכלים)

דעה | כך ירושלים הפכה לעיר של מכוניות ולא לעיר של אנשים

אין מקום חניה לאוטובוס מפרקי בהדסה עין כרם, אבל 4,000 מקומות חניה לכלי רכב פרטיים - יש. מי שמשלם את המחיר אלה תושבי העיר | טור דעה

פורסם בתאריך: 16.8.20 16:55

קו 19 הירושלמי נחשב לאחד מקווי האוטובוס הצפופים ביותר בישראל, והוא מככב בקביעות ברשימות המפוקפקות של הקווים הבעייתיים בארץ. למרות שמדובר בקו עמוס, נוסעי קו 19 לא נהנים מאוטובוס ארוך ומפרקי המכיל 150 אחוז נוסעים מאוטובוס רגיל. הסיבה היא מוזרה: בתחנת הקצה בבית החולים הדסה עין כרם אין מסוף אוטובוסים ואין מקום חניה לאוטובוס מפרקי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מהצד השני מסדרונות בית החולים מלאים בפרסומים אודות שירותי החניון בבית החולים: "חניה בשפע – 1,000 מקומות חניה" זועקות הפרסומות. בשבוע שעבר התבשרנו על תוכניות לחניון חדש בהדסה עין כרם, הפעם ביוזמת העירייה עם 3,000 מקומות חניה.

מדהים. אין מקום חניה לאוטובוס מפרקי, אבל 4,000 מקומות חניה לפרייבטים? רק תבקשו.


הדמיה לחניון חנה-וסע בהדסה עין כרם (הדמיה: לוטנר אדריכלים)

הדמיה לחניון חנה-וסע בהדסה עין כרם (הדמיה: לוטנר אדריכלים)


בסמוך למחלף בייט מול גבעת מרדכי כבר החלו עבודות להקמת חניון נוסף עם 3,000 מקומות חניה. העירייה וצוות תוכנית אב לתחבורה מציגים זאת כחניוני "חנה וסע", שנועדו למנוע כניסת פרייבטים לתוך העיר ובמקומם להעביר את הנהגים לרכבת הקלה. החניון ממוקם בין שני קווי רכבת קלה: האדום שכבר פועל והירוק שנמצא בשלבי ביצוע. תארו לכם שאת חניון שפירים המרוחק מהכניסה לתל אביב היו מקימים במחלף השלום. זה בדיוק מה שעושה עיריית ירושלים. במקום להקים את החניונים האלה מחוץ לעיר – היא מעודדת נהגי פרייבטים להיכנס עם מכוניותיהם ללב העיר, להעמיס על הכבישים ועל המדרכות. מי יחנה בחניון אחרי שהוא נכנס לעיר עם הפרייבט?


יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)


בחודש שעבר פרסמו חוקרי החניה מאיר יגוד ואמיר ברודנר מחקר אודות חניה בירושלים. הנתונים מדהימים: השטח המוקצה למכונית בעיר הוא 50 מ"ר. השטח הממוצע לאדם למגורים עומד על פחות מחצי: 22 מ"ר בלבד.

וכאן רבותיי נגענו בלב הבעיה. ירושלים הפכה לעיר של מכוניות ולא לעיר של אנשים. כל חניון שנפתח וכל כביש שנסלל מעודדים שימוש בפרייבטים. רק בשנה האחרונה עלו לכבישי ירושלים 12,000 מכוניות חדשות. מה שקראתם: שתים עשרה אלף מכוניות. כל מכונית זקוקה לשתי חניות לפחות: בבית ובעבודה. האם עיריית ירושלים מייצרת 24 אלף מקומות חניה? היא לא יכולה ולא מסוגלת. בתל אביב הבינו את גודל הצרה, ובחודש שעבר צמצמו את תקני החניה בתוך העיר לפחות מ-1 לדירה.

אבל בירושלים עדיין לא הבינו שכל תשתית לרכב פרטי באה על חשבון תושבי העיר ועסקיה. עוד כבישים וחניונים מביאים לעוד מכוניות שפוקקים את הכבישים, שמחפשים חניות במרכז העיר ומשוטטים לשווא, שחונים על מדרכות ומסכנים ילדים ומשפחות, שמזהמים את האוויר, שמכבידים על יוקר המחייה ושאינם תורמים במאום לכלכלת העיר. מצד שני יש לנו את רחוב יפו שאין בו רכבים פרטיים. ולא תאמינו: רחוב יפו מדורג במקום השלישי בישראל בדירוג הרחובות לפיריון לעסקים למ"ר. וזה בעיר שנמצאת באשכול השני מלמטה בדירוג הכלכלי חברתי של ערי ישראל. למה? כי מי שהולך רגל צורך וקונה מהחנויות ברחוב. מי שתקוע בפקק מבזבז את זמנו.

ירושלים צריכה להוביל את ישראל בגמילה מההתמכרות לפרייבטים: יש כאן רכבת קלה; יש כאן אוכלוסיות רבות ששיעור המינוע שלהם נמוך ביותר: ערביי מזרח העיר והחרדים; החציון של תושבי העיר הוא גיל 23 מה שאומר שמרבית המוחלט של התושבים צורכים תחבורה ציבורית והולכים ברגל. כל השקעה בתשתיות פרייבטים היא השקעה במיעוט, השקעה בעבר ותהיה בכייה לדורות. בואו נתקדם למאה ה-21.

יוסי סעידוב הוא ממקימי 'ברחובות שלנו – ארגון הולכי רגל בירושלים'.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. מוטי

    כתבה לא של ירושלמי אמיתי א. הדסה עין כרם מבודדת ובלילה חייבים רכב ב. בכל שיפוץ של רחוב, העירייה מבטלת חניות באופן קבוע ובונה מדרכה בגודל מדרחוב בשביל מי? בשביל הפקחים שידפקו אותנו ראה רחוב בית הדפוס בוטלו שם חניות בשביל מדרכה שבקושי עוברים שם אנשים וכן בתלפיות ליד שלמה סיקסט ועוד… אולי לכבודו אין רכב? תקנה

  2. רוני

    כרגיל, יוסי כותב את הדברים ההגיוניים ביותר.
    חבל, שכמו במאבקים האחרים של יוסי, מקשיבים לו ולרעיונותיו, רק שנים מאוחר מדי. ראה פרק המבילה, ראה קו 15.

  3. תושב מודאג

    כל מילה בסלע.
    העיר מנוהלת בידי אנשים מנותקים לגמרי מהשטח…
    ראש העיר (שפחות או יותר נכפה על בערך מחצית מהתושבים), מן הסתם לא נסע בתחבורה ציבורית מימיו. הרי הוא בולדוג (כפי שהוא כינה את עצמו במהלך הבחירות).

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הרעיון של חניוני חנה וסע לא מותאם לבעלי נכויות. מהסיבה הזו אנחנו כבר לא מתקרבים לאזורים מסויימים בתל אביב

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה מכוניות.
    לפני הכל איכות חיים
    ביופ זורם כבר שנים מגילה לעין יעל
    באין מפריע.
    זה כואב

  6. ירושלמי

    בנוסף לצרכי תחבורה ציבורית והולכי רגל יש כמובן את רוכבי האופניים…

  7. ירושלמית גאה

    נכון מאד. שלא נדבר אפילו על הזיהום הסביבתי העצום שהמכוניות גורמות. אגב, לא בטוחה שלהאשים רק את העיריה זה נכון- מדובר במשהו שמתחיל אצל הממשלה, שמסרבת לתמוך בתחבורה ציבורית כמו כל מדינה מתקדמת אחרת בגלל שהיא מרוויחה המון כסף על כל מכונית, וכנראה מעדיפה כסף על פני האנשים. עצוב מאד, בעיקר כשאפשר להסתכל על ערים כמו אמסטרדם, שלפני שנה היתה במצב מאד דומה לשלנו, והנה היום נחשבת לאחת מהערים הכי מתקדמות בעולם בנושא.

  8. מורה מירושלים

    יופי של מאמר! בימים אלה של שיתוף ציבור נרחב בתכניות בנייה ושינויים בהסדרי תנועה, ניכר כי רבים שבויים של הרכב הפרטי. הלוואי שרשת הרקל״ה תיבנה עוד בימינו וניפטר מהצורך היומיומי ברכב.
    גוזרת ושומרת לתלמידיי.

  9. מני

    קשקשן,מבטלים חניות בכל רחבי העיר לטובת "נראות וייפוי הכבישים והמדרכות"(כך נכתב בתגובה למכתב ששלחתי לעירייה). וכל זה בשביל לתעדף תחבורה ציבורית של עולם שלישי(באדיבות המונופול של אגד) וקוי רכבת קלה שבמקרה הטוב ביותר יתחילו לתפקד בעוד 3-4 שנים,ושבינתיים העבודות לבנייתן גורמות לתלאות לנהגים בעיר הזאת.

  10. השאלה המטרידה

    על פי הנתונים המתפרסמים וגלויים לעין כל, הכנסות המדינה מרכב פרטי בשנה הם כ 45 מיליארד ₪ . הכסף החסר הזה מאין יגיע אם לא יהיו עוד אנשים שירצו לקנות מכוניות ?
    אני מניח שהכותב האידאליסת יהיה מוכן לשלם מס נוסף של עוד כחמישה אחוזים משכרו לפחות ולוותר על תמיכות ממשלתיות דרך הביטוח הלאומי כדי לממש את חלומו, אבל כמה כאלה נוספים יש בעם ישראל ?

  11. פחחות וזגגות

    להעמיד דברים על דיוקם: מסכים עם רוב מה שכתוב פה, אך מצד שני ישנה תופעה הזויה בשכונות הוותיקות של ביטול מקומות חנייה לטובת מדרכות ברוחב מגרש כדורגל, שלא ברור איזה מטרה הן משרתות. תופעה זו לרוב מלווה בכריתת עצים וותיקים. תושבי השכונות ממש נפגעים.
    מצד שני, הרשויות שאמונות על טיפול בתחבורה הציבורית לא מקדמות אוטובוסים חשמליים שאמורים לשפר משמעותית את איכות החיים, עבודות הרכבת תקועות, ואגד נודעת כחברה שנותנת תנאים גרועים לנהגים.
    אין ספק שללא מערכת הסעת המונים יעילה, נוחה ומזמינה ישראל תהפוך לפקק אחד גדול, וכל בר דעת מבין שכבר היום ישראל סתומה מרוב פרייבטים. והפיל בחדר – תחבורה ציבורית בשבת.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר