פוואז עבדה (צילום: באדיבות המשפחה)

החצר האחורית של הקורונה – הריסת הבית בג'בל מוכאבר השבוע: המשפחה עברה לגור באוהל

למרות המשבר הכלכלי של הקורונה שפגע גם במזרח העיר, הריסות הבתים הלא חוקיים נמשכות - משפחה מג'בל מוכאבר פונתה השבוע מביתה, ונזרקה לרחוב: "הייתי מצפה שבתקופת הקורונה יחכו קצת, שנחזור לעבודה, שנצליח להשיג מקום אחר"

פורסם בתאריך: 2.12.20 18:51

ביתו של פוואז עבדה, (58) תושב ג'בל מוכאבר, נשוי ואב לארבעה ילדים, נהרס בתחילת השבוע עד היסוד על ידי עיריית ירושלים, לאחר שהוקם ללא היתר. עבדה, עד לא מזמן עבד במלון במערב העיר, אך עם התפרצות הקורונה הוא פוטר מעבודתו. בשיחה עם "כל העיר" מתאר עבדה את הסיטאוציה הקשה, במסגרה בשלב זה הוא, אשתו וילדיו בגילי 10, 18, 20 ו-22, מתגוררים באוהל ברחוב. "היה לנו בית ישן משנת 1946, וב-2014 עשיתי שם תוספת בנייה ללא היתר. הוצא לו צו הריסה על ידי העירייה, ועכשיו אנחנו תחת כיפת השמים".

למעשה, בעיצומו של משבר הקורונה, בעת ששירותים אחרים של המדינה מושבתים או עובדים באופן חלקי, דווקא הריסת הבתים במזרח העיר נמשכת במלוא העוצמה. בחודשיים הראשונים של המשבר לא בוצעו כלל הריסות בתים במזרח העיר, בשל המצב הבריאותי המורכב. אולם, מאז, למרות שאלפים במזרח העיר איבדו את עבודתם בשל המשבר הכלכלי ועל אף בקשות המשפחות לדחות את ההריסות, נראה כי אלו רק מתגברות.

עבדה מוסיף ומפרט על הנסיבות שהובילו להריסה: "בניתי את הבית כי לא היתה לי ברירה. התגוררתי אצל ההורים שלי והם ביקשו ממני להתפנות. אני משתכר בחודש 5,000 שקלים – לשכור דירה ולשלם על ארנונה, חשמל וכו', זה כל המשכורת שלי. אני בניתי משהו, קורת גג בשביל לחיות, אז באה העירייה ולקחה אותי לבית משפט לפני 8 חודשים. שם הוחלט, בלי לתת לי שום הזדמנות – להרוס את המבנה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


על מצוקת הדיור במזרח ירושלים והקושי במציאת נכס מתאים למשפחתו מתייחס עבדה ואומר כי "יש הבדל עצום בין מזרח למערב ירושלים. קודם כל, 80 אחוזים מהשטח אצלנו הוא ירוק, שאסור לבנייה, בשביל להוציא היתר בניה אני צריך להיות מיליונר. עכשיו מה בניתי? זה עמודים, תקרה, בלוקים שתרמו לי האחים וקרובי משפחה".



"בחודש יוני דפקו לי בבית והודיעו לי שיש לי 20 ימים לפנות את הבית", ממשיך ומספר עבדה, "עשיתי מאמצים לדחות את הפינוי, שילמתי ערבות ודחיתי את זה, עד שבא אלי נציג מהעירייה בליווי משטרתי ואמר לי 'תשמע, אם אתה לא מפנה את הבית בתוך 24 שעות, אני הורס לך את הבית על כל הדברים'. אז פיניתי את הבית, שמתי את כל הדברים אצל האחים שלי עד שיהיה לי אוהל, ואתמול הבאתי דחפור והרסתי את הבית, כי בעירייה איימו לקנוס אותי ב-100,000 שקלים".

"מה אשמים הילדים?", זועק עבדה בכאב, "אני מתבייש מעצמי, מה אני אגיד לך, הילדה שלי לא הולכת שלושה ימים לבית הספר, אני אפילו לא יודע איפה הילקוט שלה בין האריזות".

לדבריו, "הייתי מצפה בתקופת הקורונה שיחכו קצת, שנחזור לעבודה, שנצליח להשיג מקום אחר. פניתי בעניין לנשיא המדינה, לשר המשפטים, דרך אגב, פניתי לראש העירייה משה ליאון שאמר לי 'צר לי מאוד, עצוב לי מאוד, אבל אני לא מחליט, יש את התובע העירוני חיים נרגסי, הוא מחליט', אז פניתי לנרגסי, ואמר לי 'אני אתן לך חודשיים וזה אחרי מאמץ אדיר, תשלם 20 אלף שקל ואחרי חודשיים תעזוב, אין ברירה', אז גייסתי את הכסף שמתי ערבות, אשתי מכרה עגילים שלה בשביל להרוויח את החודשיים ולהישאר בבית, ההרגשה שלי נוראית, רמסו את הכבוד שלי ושל כל הילדים שלי".

חברת מועצת העירייה ד"ר לורה ורטון (מרצ), אשר ליוותה את המשפחה, מסרה, "הסיפור של משפחת עבדה עצוב ביותר. מדובר באנשים נחמדים מאוד שנקלעו לקשיים. האב פוטר מעבודתו בעקבות קורונה ואין להם איך לשלם שכר דירה. הם נותרו שש נפשות ללא קורת גג אחרי כבר מעל שנה הם נאבקים לבטל את צו ההריסה שהוטל על ביתם, ללא הצלחה. עצוב במיוחד כי המקרה שלהם הוא הפרה של כל הכללים: המיקום לא מפריע לאיש ומיועד בלאו הכי למגורים. הבית כבר מאוכלס שנים, ובדרך כלל מנסים להימנע מהריסת בתים שחיים בהם. ושר המשפטים הכריז על הפסקת הריסות בגלל קורונה: אנשים יצטרכו להצטופף בגלל ההריסה, ובגלל הרמה הגבוהה של אבטלה (קרוב ל-30 אחוזים במזרח העיר), מנסים לדחות כדי שאנשים יוכלו לממן אלטרנטיבה. פשוט כואב הלב".


לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)


ורטון מוסיפה ואומרת: "אני רק מברכת על המאמצים שנעשו בתוך העירייה לעזור לפחות בדחיית החלטת בית המשפט ולעובדי הרווחה שכבר מושיטים יד לסייע. אישית, אני מתביישת במדיניות האיומה של הממשלה שמאפשרת התייחסות כל כך ברברית לאנשים הגונים. לצערי יש גורמים בממשלה ואף בעירייה שמתנהגים כמו אטילה ההוני. חייבים לשנות כיוון".

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה בתגובה: "נציג שרותי הרווחה במזרח העיר יצר קשר עם בעל הנכס כדי לבדוק כיצד מתארגנת המשפחה בטווח המיידי. כמו כן, עובדת סוציאלית תבקר את המשפחה. למשפחה אושר סיוע חריג בשכר דירה לשלושה חודשים, וכן תווים בסך 1,500 שקלים לרכישת מזון. העירייה תמשיך ללוות את המשפחה ולסייע לצרכים שיעלו בהמשך".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. יהודית

    יפי הנפש מרחמים על ערבים.
    ומלשינים על יהודים.
    כל המרחם על אכזרים, סופו להתאכזר על רחמנים….

  2. יהודית

    לורה ורטון, איפה היית שהרסו בתים של יהודים, וגרשו אותם עם תינוקים?.
    צבועים…

  3. שולמיתהאם

    האם כך נוהגת עיריית ירושלים בבניה הלא חוקית שבמגזר החרדי?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר