פארק זמרי (הדמיה: שלף מטלון אדריכלי נוף בע"מ)
פארק זמרי (הדמיה: שלף מטלון אדריכלי נוף בע"מ)

המהפך של פארק הטבע העירוני בצפון ירושלים: מרכז מבקרים, שבילי אופניים ושמירה על הירוק

מאתר פיראטי להשלכת פסולת בנייה לפארק טבע הכולל מרכז מבקרים: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה להפקדה את התוכנית להקמת פארק הטבע העירוני בנחל זמרי, הסמוך לפסגת זאב ולנוה יעקב

פורסם בתאריך: 28.12.20 12:42

עד לפני שנתיים אזור נחל זמרי, שבצפון ירושלים, עמד כאתר טבע פראי, הכולל כ-200 צבאים, שפני סלע ובעלי חיים אחרים, אך מוזנח. המקום, עם השנים, הפך לאתר פיראטי להשלכת פסולת, שזיהמה את אתר הטבע שסמוך לפסגת זאב ולנוה יעקב.  בעקבות יוזמת תושבים, עיריית ירושלים נרתמה לשקם את הפארק בשיתוף החברה להגנת הטבע והכריזה עליו כאתר טבע עירוני. כעת, כשנתיים מאז שהחל המבצע להצלת נחל זמרי – אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים את תוכנית פארק הטבע בנחל זמרי, שלמעשה עוברת להפקדה בוועדה המחוזית.

באפיק הנחל ישנם שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות המרוכזים במתחם ח'רבת זמרי. השרידים שאותרו הם מבנים, גתות ומאגרי מים, שמתוארכים החל מתקופת הברונזה ועד התקופה הביזנטית. הנחל נחשב לפנינת טבע ונקרא על שם זמרי – אבי משפחה משבט בנימין שהנחל היה ממוקם בנחלתם. ניתן ליהנות בנחל זמרי ממגוון עצום של פרחי בר כגון כלניות וסחלבים ממינים שונים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בעירייה מציינים כי התוכנית מתייחסת לחטיבת קרקע בשטח של כ-695 דונם בשוליה המזרחיים של שכונת פסגת זאב, בין הרחובות גל, רחמילביץ ודוכיפת. לתוכנית זו קדמו תכנית מתאר 2000, אשר קבעה את השטח כשטח פתוח לטובת השכונה ותוכנית מתארית על רחוב גל, שקבעה מגרשים לשטחי ספורט. "בהמשך הכין אגף התכנון העירוני מסמך מדיניות לשלד הירוק לשכונות צפון העיר, שהציג את מכלול השטחים הפתוחים והקשרים ביניהם באמצעות הליכה רגלית ורוכבי אופניים. תוכנית זו של נחל זמרי היא שלב נוסף בפיתוח השלד הירוק הצפוני ותצטרף לפארקים עירוניים נוספים בעיר, אשר הוקמו ויוקמו בשנים הקרובות כמו הפארקים המטרופולינים רפאים, עמק ארזים ונחל צופים, עמק הצבאים, פארק האסבסטונים, אגן נחל קדרון במזרח העיר ועוד".


צבאים בפארק זמרי (צילום: גיא שלף - שלף מטלון, אדריכלי נוף בע"מ)

צבאים בפארק זמרי (צילום: גיא שלף – שלף מטלון, אדריכלי נוף בע"מ)


הפארק יהפוך למוקד של ספורט ושטח פתוח בצפון העיר. "התוכנית קובעת שימור של שטח נרחב לפי מדרג של שימור שטחים, כאשר רוב השטח הוא עבור ליבה שמורה ובו מתקיימות מערכות אקולוגיות", מדגישים בעירייה. "לצד הליבה השמורה יפותח במידה מתונה שטח פתוח עבור מבקרים ומטיילים. לשטח הפארק יוקמו 4 מבואות לצורך קליטת קהל – אחת ראשית מרחוב גל, שתיים דרומיות מרחוב רחמילביץ ומשה קראוס ואחת צפונית משדרות סיירת דוכיפת. המבואה הראשית תכלול בריכות מים, שבילי הליכה, גינה קהילתית, מגרשי ספורט, חוות לימוד, מרכז מבקרים, מגרש חניה, מבנה ציבור לפעילות קהילתית ומסחר. כמו כן יוקם גשר מעל רחוב גל, שיקשר את מבני הציבור, הפארק הציבורי והרכבת הקלה אל הפארק. את התכנית ליוו המינהל הקהילתי פסגת זאב וקבוצות פעילים מתושבי השכונה, שלקחו חלק בישיבות ההכנה. תושבי השכונה משתמשים בשטח באופן פעיל כבר כיום, מנצלים את השטח היפה לסיורים ופעילות, והכרת הטבע העירוני בשכונתם".


הדמיה של פארק זמרי (הדמיה: שלף מטלון אדריכלי נוף בע"מ)

פארק זמרי (הדמיה: שלף מטלון אדריכלי נוף בע"מ)


ראש העיר משה ליאון מציין כי "פארק זמרי יציב את ירושלים כאחת הערים המתקדמות והירוקות בעולם. מדובר בפרויקט שימשיך להצעיד את העיר בתחום פיתוח אתרי טבע, בשיתוף הציבור ולמענו ובהשקעה של גורמים עירוניים רבים, הפועלים למען איכות הסביבה, והשמירה על החי והצומח בירושלים".

ראש צוות התכנון ואדריכל הנוף הינו רז מטלון ממשרד "שלף מטלון-אדריכלי נוף בע״מ". עורכת מסמכי התכנית הינה אדריכלית סלמה ארד, ממשרד "ארד-סימון אדריכלים".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר