זירת התאונה הקטלנית בדרך חברון (צילומים: כבאות והצלה ירושלים)
זירת התאונה הקטלנית בדרך חברון (צילומים: כבאות והצלה ירושלים)

הדריסה הקטלנית בדרך חברון – מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד ל"כל העיר": "ישנן תאונות שאנו כמערכת לא נוכל למנוע"

הנתונים מצביעים: דרך חברון - מהכבישים הכי מסוכנים בארץ; מנהל מחוז ירושלים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים אבי שמר בשיחה עם "כל העיר": "הדרך למניעה היא באמצעות הסברה לתרבות נהיגה"

פורסם בתאריך: 16.4.21 13:42

התאונה המחרידה, שהתרחשה בכביש דרך חברון בשבוע שעבר, בין שבעה כלי רכב, ובה נמחצה למוות הולכת הרגל מור שילת ז"ל, בת ה-25 במותה, שרק חצתה את הכביש במעבר החציה ברמזור ירוק, העלתה פעם נוספת את הצורך בהעלאת המודעות להתנהלות נכונה בדרכים. עם החזרה לשגרה אחרי סגרי הקורונה – הפקקים ועומסי התנועה חזרו גם הם, וכך גם תרבות הנהיגה המסוכנת בכבישים – נראה כי טרם נמצא חיסון לנהגים ולנהגות שמסכנים את משתמשי הדרך – הולכי והרגל והנהגים האחרים בדרכים.

אבי שמר, מנהל מחוז ירושלים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מתייחס בשיחה עם "כל העיר" לתאונה הקטלנית, ומציג נתונים אודות מספר התאונות, הפצועים וההרוגים בשנים האחרונות, המצביעים על כך שדרושה עוד עבודת הסברה רבה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


האם היה ניתן למנוע את התאונה הקטלנית בכביש דרך חברון?
"ישנן תאונות שכנראה אנחנו כמערכת, קרי הרלב"ד, משרד התחבורה והעירייה – לא נצליח למנוע. כשמדובר באירוע של נהג שלא מציית לרמזור – יש קושי לייצר אמצעים פיזיים שימנעו מקרים דומים".


אבי שמר (צילום: פרטי)

אבי שמר (צילום: פרטי)


בכל זאת, מה ניתן לעשות בכדי לשפר את הבטיחות בציר?
"בשלוש השנים האחרונות עיריית ירושלים יזמה פעולות רבות לשיפור הבטיחות בציר של דרך חברון בשיתוף משרד התחבורה: שינויי גיאומטריה בצמתים, שינוי מופע רמזור בעדיפות להולכי רגל והסדרת גל ירוק להולכי רגל על הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית), כדי שלא יתפתו לקפוץ לנתיב, אלא יעברו בדרך מסודרת לצד השני של הגדה וכך תימנע פגיעה בהם. בנוסף, הותקנה אכיפה אלקטרונית על הציר אשר נועדה למנוע נסיעה של רכבים פרטיים על הנת"צ. בשנים האחרונות בוצעו שיפורי בטיחות רבים – ובאופן כללי ישנה מגמת ירידה במספר התאונות. כן קיימת עלייה בצומת של אשר-וינר לגבי תאונות קלות. לגבי התאונה הספציפית הזו – מדובר בתאונה מחרידה, שהדרך למנוע אותה היא באמצעות הסברה וחינוך לתרבות נהיגה. כלומר יותר עקרונות של טיפול בגורם האנושי".


מור שילת ז"ל (צילום: פרטי)

מור שילת ז"ל (צילום: פרטי)


כביש דרך חברון בירושלים נחשב לאחד מהצירים האדומים בארץ, למעשה הוא מדורג במקום השני ברשימת הכבישים המסוכנים ביותר, לעומת כבישים בערים אחרות בארץ. גם המקום הראשון ברשימת הכבישים המדממים שייך לירושלים – כביש בגין, שבו נרשמו תאונות קטלניות לא מעטות לאורך השנים.

מנתונים שהגיעו ל"כל העיר" – עולה כי בשנים 2017-2020 ישנה ירידה במספר התאונות בירושלים – אך הנתון נותר גבוה עם כ- 800 תאונות קלות, כ-200 תאונות קשות ומעל ל-10 תאונות קטלניות בשנה.

באשר לנפגעים מתאונות דרכים, נראה כי על אף שישנה ירידה מסוימת בפצועים קשה וקל החל משנת 2020, המספרים עדיין עומדים על למעלה מ-1,000 פצועים בכלל סוגי התאונות בשנה, כאשר מספר ההרוגים נותר עקבי. בשנת 2021 נהרגו עד כה 3 בני אדם בתאונות דרכים בירושלים, בשנת 2020 נהרגו 12 בני אדם וב-2019 נהרגו 17 בני אדם.


זירת התאונה הקטלנית ברחוב דרך חברון בירושלים (צילום: כב"ה ירושלים)

זירת התאונה הקטלנית ברחוב דרך חברון בירושלים (צילום: כב"ה ירושלים)


באשר לתמונה הכללית של העשור האחרון, מסביר שמר: "עד שנת 2014 היתה ירידה עקבית במספר ההרוגים, כאשר בשנת 2014 עצמה חווינו את מספר ההרוגים הנמוך ביותר ב-30 השנים האחרונות – 6. לצערי, בשנים האחרונות המצב הוא שבכל שנה יש בממוצע כ- 11 הרוגים בעיר".

בירושלים נמצאים שלושה כבישים שהם מהקטלניים בישראל – בגין, דרך חברון וציר גולדה מאיר. מדוע לדעתך דווקא כבישים אלו מהווים מוקד לתאונות, וכיצד ניתן להפחית תאונות בכבישים שידועים כקטלניים?
"בגין זו דרך עם מאפיינים בינעירוניים שהמהירות המותרת בה היא עד 80 קמ"ש. לצערי, בהרבה מאוד מקרים ישנם נהגים שנוסעים בה במהירויות גבוהות מאד. כאשר הם נוהגים מעל המותר הם מסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך שסביבם: רוכבי אופניים ואופנוע. לגבי המאפיינים של שדרות גולדה מאיר ודרך חברון – הדבר שמייחד את שני הצירים האלה הוא שיש בהם מסלולי תחבורה ציבורית. כמעט בכל שנה יש לצערי היפגעות של הולכי רגל על הנת"צ כתוצאה מבלבול בחצייה. בנוסף, מדובר בצירים ארוכים מאד. אחת התוכניות העתידיות היא להפוך את צירי גולדה ודרך חברון לצירים של הרכבת הקלה – ואז להערכתי רמת הבטיחות עבור הולכי הרגל תעלה בצורה משמעותית".



מהן האוכלוסיות הפגיעות ביותר בירושלים?
"ישנן שתי אוכלוסיות פגיעות במיוחד בירושלים בשנים האחרונות: הולכי רגל ורוכבי אופנוע. אוכלוסיית הולכי הרגל העיקרית שנפגעת בירושלים הם ילדים מהמגזר החרדי והמגזר הערבי. האוכלוסייה השנייה הינה קשישים יהודים. מטה הבטיחות בעיריית ירושלים אמון על הפעלת תוכניות לטיפול בהגברת הבטיחות בדרכים בעיר. אנו פועלים במינהלים הקהילתיים, בבתי בספר במזרח העיר ובתלמודי תורה. חשוב שהילדים יהיו מודעים לחובת הרכיבה על אופניים עם קסדות, לאיסור לחצות את הכביש לבד מתחת לגיל 9 ועוד".

כיצד משפיעות עבודות הכביש והתשתיות ברחבי העיר על מצב התאונות? האם הן מגבירות את תדירותן?
"תלוי מאד. לדוגמה – בזמנו, כשבוצעו שינויים באזור הכניסה לעיר בצומת בן צבי-בצלאל, לקח לנהגים זמן להתרגל לשינויי התנועה, והתרחשו שם לא מעט תאונות קלות – שנבעו בעיקר מבלבול ואי בהירות של ההנחיות החדשות שנכנסו. ברגע שמתרגלים הכל יותר פשוט. כיום העבודות באזור נמשכות, אך ישנה ירידה במספר התאונות. כשנכנסים לפרויקט כזה חשוב לקחת בחשבון את השינויים הבטיחותיים – ולדאוג שנושא הבטיחות יקבל את המענה הטוב ביותר, בעדיפות למתן מענה לאוכלוסיות הפגיעות – הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי".



הקורונה דחקה את הטיפול בקטל תאונות הדרכים. מה ניתן לעשות בכדי להביא לירידה בכמות התאונות בעיר ועל מי מוטלת האחריות לכך?
"האחריות מוטלת על הרבה מאוד גורמים שמעורבים בתהליך של הבטיחות בדרכים. בשנים האחרונות הרלב"ד מקיים שבוע בטיחות בדרכים בשיתוף משטרת מחוז ירושלים. בשבוע זה אנחנו מקיימים אכיפה מוגברת יחד עם הסברה מעמיקה במסגרות החינוך ובמקומות הומי אדם – במטרה להעביר את מסרי הבטיחות. השבוע אנחנו מקיימים את הדיון הראשון של 2021 ומתחילים לתכנן את שבוע הבטיחות שיתקיים השנה. הפעם נתמקד בהסברה לרוכבי האופנועים בשל העלייה בשיעור ההיפגעות של משתמשי דרך אלו – כמו גם בנושא של נהיגה בהיסח דעת ושימוש בטלפון. בנוסף, נעסוק בנושא של אופניים חשמליים: עלינו לדאוג שכלל האוכלוסייה תדע שעד גיל 16 ישנו איסור לילדים לרכב על הכלי הזה – כאשר מגיל 16 ומעלה ניתן לעשות זאת רק למי שעבר השתלמות או מבחן תיאוריה".

מהו המסר המרכזי שתרצה להעביר לתושבי העיר?
"חשוב לי להעביר מסר בעניין הולכי הרגל. קודם כל לנהגים: חפשו את הולכי הרגל. החוק מחייב האטת מהירות בכל מקום שבו צפויה סכנה לעוברי הדרך, ועל הנהג חלה חובה לאפשר להולך הרגל להשלים חציה בטוחה. להולכי הרגל: זכות קדימה מקבלים ולא לוקחים. המתינו, צרו קשר עין עם הנהג ושימו לב לתנועה הנוספת שיש באזור – ורק לאחר מכן חצו בצורה זהירה ובטוחה את הכביש".



  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת3"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. טיפים למקבלי ההחלטות

    1. תורידו מהירות מותרת גם בכבישים בינעירוניים!! 80 קמ"ש ומעלה שמרו לאמבולנסים ומשטרה בלבד.
    2. תורידו שלטים דיגיטליים עם פרסומות מהכבישים! זה מסיח את הדעת ומסכן את כולם, לא רק מבחינה פיזית אלא גם רוחנית (במיוחד אם לא צנוע).
    3. תמצאו דרך דיגיטלית (אם אין מספיק שוטרים) ליידע את נהגי הרכב שכרגע קיבלו קנס על נסיעה מהירה במיידי (לא בדו"ח שיגיע אחרי שבוע), ושעל כל דקה של נסיעה מעבר למהירות המותרת הקנס עולה ועולה.
    4. אחרי 3 פעמים שנהג עבר מהירות מותרת – להזמין לשימוע ולאיים בשלילת הרשיון! כן! לא לחכות לתאונות כדי לשלוח נהגים חסרי אחריות לתרגולי נהיגה!
    5. להגביר את ההסברה בכל קבוצות גיל ובכל המגזרים ולחנך לסבלנות בכבישים ובמיוחד להולכי רגל.
    טיפ 5 נכתב בעקבות מקרה בו ראיתי אשה עוברת במעבר חציה עם פעוטה לפני רכב שעצר עבורן, אך מאחורי אותו הרכב היה עוד רכב עם נהגת שלא הפסיקה להתעצבן ולצפור. הכעס שלה היה מפחיד.
    בבקשה אנשים, אנחנו לא לבד פה. הצרכים של הולכי הרגל לעבור בבטחה חשובים לא פחות מהצורך של נהגים למהר ולהגיע בזמן לאנשהו.

  2. דני

    בולשיט אחד גדול.
    איןצשוםצגך ירוק להולכי רגל בדיוק להיפך.
    שהנכבדים ילכו לצומת הבנקים ולשאר הצמתים.
    סכנת נפשות להולכי רגל.
    תבדקו לפני שאתם מפרסמים את הדברים האלה.

  3. בן

    לאפשר רשיון רכב כמו רשיון לנשק ;רק כך יצליחו למתן את התאונות :רכב זה נשק כבד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר