אלעד מלכא, בניין עיריית ירושלים(צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, שלומי כהן)
אלעד מלכא, בניין עיריית ירושלים(צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, שלומי כהן)

אלעד מלכא, שפורש ממועצת עיריית ירושלים, ל"כל העיר": "בהתעוררות נעשו טעויות לאורך הדרך"

אחרי שש שנים וחצי אלעד מלכא פורש השבוע ממועצת עיריית ירושלים - בשיחה עם "כל העיר" הוא תוקף את התנהלותו של ראש העיר משה ליאון ולא חוסך ביקורת מבית על התעוררות ועל יו"ר הסיעה שלו עופר ברקוביץ

פורסם בתאריך: 21.4.21 16:50

אחרי שש שנים וחצי במועצת עיריית ירושלים, כחבר סיעת התעוררות, חבר המועצה אלעד מלכא פורש מתפקידו במסגרת הסכם הרוטציה בסיעה. במקומו ייכנס חבר מועצה חדשה – אבישי כהן. בשיחה עם "כל העיר" השבוע הוא מספר כי "מצד אחד זה זמן להסתכל אחורה ולראות את העשייה ואת ההשפעה על העיר, תחושה עמוקה של סיפוק, להסתכל על הרבה הצלחות מהעבר. ומצד שני, זה מאוד מאוד כואב, זה כמו בתקופת הדייטים – כמו להיפרד ממישהי שאתה אוהב, כשאתה יודע שזה הדבר הנכון לעשות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מלכא, בן 35, נשוי ואבא לארבעה ילדים, תושב גילה, החל את דרכו הפוליטית ב-2012 כפעיל בצוות דת ועיר בתנועת התעוררות. כעבור חצי שנה הוא התמנה לראש הצוות והוצב במקום הרביעי ברשימת התעוררות בבחירות למועצת העירייה בשנת 2013, מאז הוא החל לשמש כחבר מועצה וכמחזיק תיק הנוער. בבחירות 2018 הוא כבר הוצב במקום השלישי ברשימת התנועה, ועד כה היה חבר באופוזיציה.


הקו הכחול של הרכבת הקלה בכביש גולדה מאיר (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הקו הכחול של הרכבת הקלה בכביש גולדה מאיר (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


בין השאר בלט מלכא בפעילותו לקידום תחבורה ציבורית הוגנת ואיכותית בירושלים, והשבוע הוא מביע סיפוק על החלפתה של זכיינית הרכבת הקלה סיטיפס בחברה החדשה – כפיר. אולם, לדבריו, המהלכים שיש על עיריית ירושלים לבצע בתחום התחבורה הציבורית עוד רבים: "יש קשר הדוק בין תחבורה לבין תכנון", מסביר מלכא בשיחה, "ובעיריית ירושלים בעניין התכנון יורים לכל כיוון, אין תפיסה שלמה, הוליסטית, שבאה ואומרת, פה אנחנו עולים לגובה, פה תהיה יותר תחבורה ציבורית. אני לא ראיתי את זה. אין חשיבה מסודרת, פשוט יורים לכל הכיוונים, איפה שנצליח – יקום בניין. אני בעד בנייה לגובה ובעד ציפוף, אבל בשום שכל, ובשמירה על איכות החיים ועל התשתיות".


ראש העיר משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

ראש העיר משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


למרות שהעבודות לסלילת קווי הרכבת הקלה בעיצומן – מלכא תוקף בשיחה את התנהלותו של ראש העיר ליאון בנושא התחבורה הציבורית וטוען כי "ליאון בסוף מממש את התוכניות של ניר ברקת, שיצר פה אופק תכנוני – קו ירוק, קו כחול. אצל ליאון התכנון מתקדם מאוד-מאוד לאט, הוא מתמקד בלגזור סרטים, אבל מבחינת אופק ואיך ירושלים תיראה בעוד 20 שנה – נחלשנו בזה בצורה משמעותית", הוא טוען.


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


כמו כן, לטענתו של מלכא "אני יודע שיש ועדות בהן חברי מועצה יודעים שמה שקורה להם מתחת לאף לא ראוי, והם מפחדים להצביע נגד. הדברים האלה מסריחים עד לב השמים". מלכא מספר בהמשך השיחה על כך שלאחרונה, כחבר דירקטוריון ב"מוריה", הוא התבקש לאשר מינוי בכיר בחברה – על כך הוא שיתף אף בדף הפייסבוק שלו: "איך אני אאשר מינוי שאני לא יודע מה עומד מאחוריו? אין לי מושג אם המינוי הוא טוב או לא".

מלכא לא חוסך ביקורת גם מבית, על סיעת התעוררות: "בצורה הברורה ביותר, גם בהתעוררות נעשו טעויות לאורך הדרך. התעוררות צריכה לעשות הרבה עבודה פנימה כדי לחזור חזרה אל המסלול שהיא היתה עליו עד לא מזמן, בעיקר פנים תנועתית. עליה לחבר חזרה הרבה מאוד חלקים, שמרגישים פחות מחוברים עכשיו".

"בסך הכל התמיכה של הקהל של התעוררות, ממה שאני מרגיש ושומע, נשארה איתנה וחזקה", הוא מוסיף ואומר, "אבל התמיכה שלנו לא הספיקה בפעם הקודמת. יש צורך להביא עוד קהלים שבפעם שעברה התנדנדו, התלבטו או בכלל לא יצאו להצביע, ושם, העבודה לא נעשית מספיק טוב. למשל, בקהל דתי-לאומי וחלקים מהקהל המסורתי והימני בירושלים, שלא כולו היה איתנו בבחירות האחרונות. הרבה נבהלו מהפייק ניוז של הקרן החדשה, אבל אנחנו צריכים לעבוד קשה להחזיר אותם חזרה אלינו, המתמטיקה לא השתנתה, אם הם לא יבואו ויצטרפו, יהיה מאוד קשה לנצח את ראשות העיר בפעם הבאה".

בנוסף, מלכא תוקף את המהלך של יו"ר סיעת התעוררות עופר ברקוביץ להתמודד בבחירות לכנסת ה-24, במסגרת מפלגת "תקווה חדשה" – כזכור, ברקוביץ, ששובץ במקום ה-13 לא הצליח להיבחר כחבר כנסת. "לדעתי, זה לא היה נכון ללכת ולהתמודד בזירה הארצית, אבל אני מקווה שזו תהיה טעות לא דרמטית. בסך הכל אני שמח שעופר נשאר בעירייה, ירושלים צריכה אותו".

על אף זיהויו המובהק עם תנועת הליכוד, מלכא סבור כי נדרש כעת לשים בצד את המחלוקות הלאומיות, ומוסיף: "בסיעת התעוררות, תמיד ידעו לבוא ולהגיד – יש לנו הרבה אנשים מהרבה מפלגות שונות, וזה טוב ונכון, ואני חושב שהציבור הירושלמי מבין שאת המחלוקות הלאומיות, בטח בתקופה כזאת, נצטרך לשים בצד כשידברו על ירשלים עצמה. אני מקווה שהתנועה, הסיעה, וירושלים יהיו חזקות מזה, אבל בסוף זה מתנקז לשאלת ראשות העיר – ושם אני מקווה שלא נשלם מחירים גבוהים מדי".

את הפרק הבא בחייו מלכא מתכוון להקדיש לפרויקט בשם 'האינטרס שלנו', שפועל כלובי פרלמנטרי למען אינטרסים ציבוריים, מול קבוצות לחץ, "ומעבר לזה, יש לי חוב ארוך למשפחה שלי, הבן הבכור שלי נולד כשבוע לאחר ישיבת המועצה הראשונה שלי, הם לא מכירים אותי כאבא במשרה מלאה, מגיע להם ולאשתי לחוות את זה".


תגובות

בתגובה לדבריו של מלכא, מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בשנתיים שחלפו מאז כניסתו של ראש העיר ירושלים משה ליאון לתפקידו, העיר נמצאת בתנופה חסרת תקדים בהיקפה בכל התחומים ובפרט בנושא פיתוח תשתיות, תקציבי פיתוח התשתיות שולשו, זמני הבינוי קוצרו ושוחררו עשרות חסמים אשר בלמו את קידומם של הפרויקטים השונים ברחבי העיר שממש בימים אלה נמצאים בעיצומם. חלקו הראשון של הקו הירוק של הרכבת הקלה עתיד לסוע כבר בתחילת שנת 2023, הארכת הקו האדום צפויה להסתיים עד סוף שנת 2022 והקו הכחול נמצא בעיצומו של תכנון ומתקדם בקצב מעולה".

"לגבי קידום תחבורה הציבורית" מבהירים בעירייה, "פעל ראש העיר יחד עם הדרג המקצועי בעירייה, בצוות אב לתחבורה ובמשרד התחבורה לשינוי מכרז האוטובוסים בעיר והיה הראשון להוביל רפורמת תחבורה ציבורית במערבה ובמזרחה של ירושלים. בנוסף אחוז האוטובוסים החשמליים גדל משמעותית וצפוי להמשיך ולגדול. שבילי האופניים בעיר נמצאים בתנופה ופיתוח מואץ ועל פי התכנון עתידים להיסלל ברחבי העיר כ-200 ק"מ של שבילי אופניים תוך מספר שנים. השבילים יסללו בתוך השכונות ומחוצה להם, לצד אוטוסטרדות ובצירים מרכזים על מנת לאפשר גישה ישירה מהשכונות למרכז העיר".

עוד נמסר מהעירייה: "חבר המועצה מלכא אינו חלק מהקואלציה העירונית, ומכך ככל הנראה אינו מעורב בעשייה העירונית באותה מידה בה מעורבים חברי הקואלציה וסגני ראש העיר. העירייה דוחה כל טענה או נסיון לרמוז על עבודת הוועדות והגורמים המקצועיים בעירייה, אשר עושים לילות כימים למען תושבי ירושלים ופיתוחה. אנו מזמינים את חבר המועצה מלכא להצטרף לעשייה העירונית בכל עת".

יו"ר סיעת התעוררות עופר ברקוביץ מסר בתגובה לדבריו של מלכא: "אלעד הוא איש ציבור מבריק, ערכי ולוחם אמיתי למען ירושלים. תרומתו לירושלים ולהתעוררות אדירה, הוא הוביל מהלכים משמעותיים מאוד בתחום התחבורה הציבורית, דת ועיר, צביון השכונות וטוהר המידות. אלעד הוא מעמודי התווך של התנועה ומבחינתי ימשיך להיות כזה גם בתקופה שלא יכהן כחבר מועצה. אני מודה לו מעומק הלב על השותפות והחברות".

"כפי שאלעד אמר – התמיכה בהתעוררות חזקה ורחבה", מוסיף ומוסר ברקוביץ, "רק השבוע (שלישי) כינסנו אסיפה עם 100 פעילים נחושים, באמצע קדנציה, בלילה ירושלמי. אין עוד תנועה כזו. אנחנו עם הפנים קדימה, להבטיח עתיד ציוני ופלורליסטי, להילחם על הצעירים והעסקים והשכונות, לשלב מגזרים שונים בתעסוקה, לייצר דירות ברות השגה, להגן על הטבע ואיכות החיים בעיר ולמנוע קומבינות ושחיתוית בעירייה".

עוד מוסר ברקוביץ: "אנחנו נמשיך להרחיב את הקהלים התומכים בי ובהתעוררות, מימין, ומשמאל, חילונים דתיים וחרדים, יהודים וערבים. התעוררות היא תנועה המחברת את כולם יחד, מכל המפלגות, לחזון ותוכנית אדירה לירושלים. ירושלים צריכה אותנו מובילים את העיר. אבישי כהן שייכנס למועצה, נציג חרדי ממלכתי איכותי, מסמל זאת בצורה הטובה ביותר. אני מאמין בו ומברך אותו ונעשה כל מאמץ להצלחתו".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    משה ליאון עשה בשנתיים שהוא ראש עיר מה שאף אחד לא עשה בחיים

  2. נעמה

    שוב ושוב אנחנו מתעוררים ומגלים שאנחנו מעדיפים להיות מאובנים, שמרנים,ראש קטן ושוק מחנה יהודה.
    אפילו את הגנים הציבוריים אדון ליאון מכסה לנו באבן!! כנראה כך הוא קולט את עמו!

  3. נעמה

    בהתחלה גם אני הערכתי מאד,שהעיר נקיה ומתוחזקת,וזה לא מזיק בעיר שבה אנשים זורקים פסולת בכל מקום שהם עומדים

  4. הנוסע

    התעוררות – אכזבה. והדוגמא הנחרצת לטעמי היא דווקא ההצעה שהעלה אותו אלעד מלכא בישיבת מועצת העירייה להחליף את הקו הסגול המתוכנן של הרכבת הקלה באוטובוסים, או כפי שמשווקים אותם – כ"רכבת על גלגלים", כאילו הרכבת הקלה הרגילה כבר פועלת על רחיפה מגנטית ולא "על גלגלים". כל מי שמתבונן דקה או שתיים במפת הרכבת הקלה רואה כי למעלה מ-60% ממסלול הקו הסגול כבר מתוכנן כמסלול מסילתי לקווים האחרים של הרכבת הקלה (אדום, ירוק, תכלת וכחול), כך שהצעתו חסרת שחר באופן מיוחד. אפילו את ההתבוננות הזו במפה לא עשה אדון מלכא, העיקר לבזבז זמן, לחנטרש את המערכת ו"להראות עשייה לקידום תחבורה ציבורית הוגנת ואיכותית".

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר