רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

גלגל הצלה לטבע או ספין? ארגוני הסביבה זועמים על הכרזת ליאון בנושא עמק לבן

ארגוני הטבע זועמים על הכרזתו של ליאון כי עמק לבן יישמר כגן לאומי - וטוענים כי זו מתעלמת ממוקד המאבק לבלימת הבנייה ברכס לבן. העירייה: "צר לנו על כך כי הבשורה שהביא עמו ראש העיר מוגדרת על ידי פעילים כ'ספין'"

פורסם בתאריך: 31.5.21 08:02

גלגל הצלה לטבע או ספין? הודעת ראש העיר משה ליאון ביום חמישי שעבר על כך שעמק לבן יוכרז גן לאומי, בהתאם לחוק הגנים הלאומיים, שבו לא תתאפשר בנייה במורדות הדסה ובסביבתה, לא התקבלה בקרב ארגוני הטבע בזרועות פתוחות. ראשי הארגונים זועמים על ליאון בטענה כי הכרזתו מתעלמת מתוכניות הבינוי ברכס לבן – מוקד המאבק בחמש השנים האחרונות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"ראש העיר הודיע שאינו מעוניין לאפשר קידום שכונה במורדות הדסה, ועל כך אנו מברכים", מציינים בחברה להגנת הטבע. "יחד עם זאת, מדובר בחלק אחד, גם אם משמעותי, מתוך רצף תכניות הבנייה בהרי ירושלים – רצף הרסני, שיש לבטל. אנו קוראים לראש העירייה, לא לאפשר את המשך קידום וביצוע תכנית רכס לבן ותכנית ההפרדה המפלסית, שהיא תנאי לתכנית רכס לבן. רק קידום אזור שמור, או גן לאומי, בכל מרחב הרי ירושלים, יבטיח הגנה, שמירה ושגשוג, של שטח ערכי וחשוב זה".


ראש העיר משה ליאון, הערב בלשכתו (צילום: יובל כהן אהרונוב)

ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)


בשיחה עם "כל העיר" תוקפת מאיה סטאר, ממובילות המאבק נגד הבינוי ומראשי הארגון "מצילים את הרי ירושלים": "זה סיוט, אני וחברים נוספים ששותפים למאבק מקבלים כל מיני הודעות כמו 'כל הכבוד', 'ניצחתם', וזה ממש לא נכון. זה ספין וראש העיר משה ליאון מסתמך על זה שאנשים לא בקיאים בפרטים".

סטאר מתייחסת לתוכן הודעתו של ראש העיר ומבקרת את האופן שבו היא הוצגה, "בהודעה שהוא פרסם, הוא מצהיר כי על כך שיוכרז גן לאומי על המעיינות בנחל רפאים ובעמק לבן, כאשר תוכנית הבינוי ברכס לבן תמשיך להיות מקודמת. ובפועל, קיים גן לאומי במורדות של נחל רפאים. הדבר היחיד שהוא עושה זה ההליכים הבירוקרטיים להכרזת גן לאומי על שטח מסוים לוקחים זמן, ולא משנה מה הוא היה עושה זה היה קורה".


מאיה סטאר (צילום: יובל פן)

מאיה סטאר (צילום: יובל פן)


"עמק לבן בכלל לא מאוים" מבהירה סטאר, "זה שטח קטן יחסית, וממה שאני מבינה זה בעצם הרחבה של גן לאומי עמק רפאים הקיים לתוך עמק לבן, משהו די מינורי שלא מפריע בשום צורה לכל התוכניות בנייה ברכס לבן. למעשה, בתוך תוכנית הבנייה של רכס לבן יש גן לאומי, זאת אומרת זה כל כך 'גרין-ווש'".

סטאר מוסיפה ומתייחסת להצהרת ראש העיר לפיה יתנגד גם לקידום בינוי במורדות הדסה ואומר כי "צריך לומר שעד שהוא לא ישונה ייעוד הקרקע של המקום הזה – הוא לעד ישאר מאויים. אנחנו רוצים שהוא יגיד שהוא הולך לשנות את ייעוד הקרקע במורדות הדסה ואז ההצהרה שלו שווה משהו, אבל זה שהוא אומר 'אני הנחתי את הוועדה המחוזית לא לקדם את התוכנית', זה לא רלוונטי, כי הוועדה בעצמה מתנגדת לתוכנית, ומי שמקדמים את התוכנית זה רמ"י. צריך להבין, לראש העיר יש יכולת לתקוע את כל התוכניות כמו שעשו ראשי עיר קודמים, כי ברגע שראש העיר מתנגד התוכניות לא יקודמו".

"ההצהרה של ליאון עשתה נזק רב למאבק שאנחנו מובילים להצלת הרי ירושלים", טוענת סטאר, "הוא משתמש במושג עמק לבן, ומסתמך על זה שאנשים אולי לא מבינים את ההבדל האדיר שיש בין עמק לבן שהוא לא מאוים לבין רכס לבן שהוא כן מאוים".


נעמי צור ( צילום: אביעד תבל)

נעמי צור ( צילום: אביעד תבל)


יו"ר שדולת ירושלים בת-קיימא נעמי צור מוסיפה ומוסרת ל"כל העיר" כי "הארגונים, העסקים והמוסדות החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא, מברכים על הצעד הירוק שראש העיר לקח היום. החזון שלנו הוא שפעם ולתמיד ייעצרו כל תכניות הפיתוח המקודמות מחוץ לגבולות הבינוי של העיר ירושלים, ויובטח שעיר הבירה תישאר נבדלת במרקם העירוניות שלה מההרים, המעיינות והטבע הסובבים אותה. נכסי הטבע של הרי ירושלים כוללים שטחים ערכיים שצריכים להישמר, לבה ירוקה שראויה להגנה סטטוטורית. עיריית ירושלים ומטה יהודה יכולים יחד להבטיח שהמימשק בין העיר לבין האזורים הכפריים ממערב ינוהל ברגישות, וכי בתוך השטח הבנוי של העיר יקודם ציפוף מקיים".

במענה לפניית "כל העיר" – מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "צר לנו על כך כי הבשורה שהביא עמו ראש העיר והיא הצהרה על מדיניות שבה השמירה על הטבע והסביבה למען הדורות הבאים תעמוד בקדמת העשייה העירונית, מוגדרת על ידי פעילים כ'ספין', רק מכיוון שאינם מבינים את ההכרזה, או שחלק ממנה אינו לרוחם. ראש העיר היה מדויק מאד בדבריו".

"רכס לבן היא תוכנית אשר קודמה עוד לפני כניסתו של ראש העיר, משה ליאון, לתפקיד", מדגישים בעירייה, "ועברה את כל הוועדות ואת כל שלבי ההתנגדות. כאשר ראש העיר בחן את התכנית מצא כי המתכננים עשו הרבה יותר מהמקובל על מנת לשמור על העמק ועל המעיינות. ואולם ראש העיר מצא כי בכך אין מספיק הגנה ועל כן הודיע כי יפעל בנחישות ובאופן מיידי מול הממשלה על מנת לקדם הכרזה על עמק לבן כגן לאומי, על פי חוק הגנים הלאומיים, שזו הדרך היחידה אשר מונעת נסיגה מההכרזה ומעניקה סמכויות אכיפה לרשות הטבע והגנים".

עוד נמסר מהעירייה "ההכרזה על עמק לבן כגן לאומי תגן ותבצר את מעמדם של המעיינות, אך תגן לא רק עליהם, אלא גם על הטרסות הטבעיות ועל ערכי הטבע הנוספים שבעמק ובהמשכו בנחל רפאים. הטענה כי הדברים היו קורים ממילא היא לכל הפחות לא רצינית. ללא פעולה נחושה של ראש העיר, ניסיון לקדם גן לאומי על פי חוק זה היה נכשל או נמרח על פני פרק זמן של 20 שנה, שבהם העמק והנחל היו חשופים לפגיעה ללא אפשרות להגן עליהם".

בעירייה מוספים וטוענים כי "ההגנה הנדרשת על עמק לבן ונחל רפאים היא דחופה ומיידית ואינה יכולה להמתין 20 שנה ולקוות כי דברים איכשהו יסתדרו. הכרזה שכזו, לצד סמכויות אכיפה, תבצר את מעמד השטחים בצורה שתאפשר שמירה עליהם וקושי משמעותי לביטול מעמד זה. כמה חבל שהמתנגדים מתעלמים מעובדה חשובה לא פחות: הכרזת ראש העיר כי ימנע קידום כל תוכנית של פיתוח או בינוי במורדות הדסה (שטח של 27,000 דונם), שלא לצרכיו המיידים של בית החולים כל עוד הוא מכהן בתפקידו היא הצהרה שאי אפשר להגזים בחשיבותה. ראש העיר נשא התחייבות חד-משמעית בעניין זה בפני מועצת העיר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נעמה

    מי ייכנס לגור בכל הבתים האלו השונים? החרדים? זאת אומרת שהבנייה תהייה נמוכה.עוד דבר מילא את החרדים לא מעניינים פארקים עצים ואבי,אבל העצים הצמיחה והפארקים נחוצים לרווחת התושבים דם,יכולתו לנוח ואפילו לנשום( העצים משחררים חמצן לאוויר).ליאון לא עושה לנו טובה גדולה,אלא שימור את חובתו כראש עיר לדאוג לרווחת האזרח.כל כך הרבה בנייה חדשה בעיר,מי בדיוק יש לו כסף לקנות את הבתים האלו??

  2. אבל מה כן?

    כל הכתבות מייצגות רק את עמדת הירוקים ולכן גורמות לי לתהות מה מסתירים מאתנו. בשחור מול לבן , רע וטוב שמנסים לצייר כאן. אז גילתי שמי המעיינות מזוהמים על ידי בורות הספיגה של ישובי האזור. נבדקה הפגיעה בבעח בגן החיות והסתבר שהם לא יופרעו מרעשים.
    נבדקו אלטרנטיבות הרחבה נוספות לעיר הגדולה במדינה וכולן זוכות לגינויי הירוקים (שרבים מהם גרים בצמודי קרקע בפרפרייה העירונית) מה האלטרנטיבות? לבנות ישובים נוספים יפגע לאין שיעור בסביבה?
    בנייה בשטחים ירוקים בתוך העיר פוגעת בריאות הירוקות בעיר והכרחית לשמירה על wellbeing בחיים אורבניים. הצפייה שבעלי בתים בעיר, לדוגמא באזור הקטמונים יסכימו לוותר על הבתים שלהם כדי לבנות רבי קומות לא ראלית ולא עומדת בכללי השוק החופשי.
    אז מה כן? כי ה לא שמענו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר