יום הכיפורים בירושלים (צילום: אמיל סלמן)
יום הכיפורים בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

שתו הרבה, אכלו חכם ועצרו בזמן: המדריך לצום בטוח בירושלים

מד"א וכללית מחוז ירושלים עם סדרת המלצות שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות. חתימה טובה

פורסם בתאריך: 14.9.21 16:03

היום, רביעי, ערב יום הכיפורים. מזג האוויר בירושלים צפוי להיות נוח וללא עומסי חום מיוחדים. ועדיין, על מנת לעבור את הצום בבטחה ובקלות, מומלץ לשמור על מספר כללי מפתח – בראשם שתייה מרובה ונטולת קפאין עד כניסת הצום, אכילה מזינה גם בצהריים ולא רק בארוחה המפסקת ומנוחה ככל האפשר.

בנוסף, גם בצאת הצום יש לנהוג בחכמה ובתבונה – לא להתנפל על שתייה ובוודאי שלא על אוכל. יש להתחיל בשתיה מדודה ומחושבת של מים קרים או כוס קפה/תה, ולאחר מכן להסתפק בפרי ובעוגה. ארוחה של ממש כדאי מאוד לאכול רק לאחר כשעתיים, וגם אז לא להעמיס על הצלחת.

לקראת הצום, "כל העיר" ריכז עבור הצמים את הטיפים וההמלצות של מד"א ושל כללית מחוז ירושלים. שיהיה צום קל וחתימה טובה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


המדריך של מד"א לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:
1. בכדי להקל על הצום, במיוחד עבור בני נוער אשר צמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה – לפחות שני ליטרים של מים עד כניסת הצום, ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה וכו'). מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים, המגבירים תחושת צמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

3. בתפריט הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מאכלים מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים, שומנים וירקות, דבר חשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.

יציאת הצום:
מומלץ לשבור את הצום עם כוס שתייה מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם ממרח. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

במהלך הצום:
במקרה חירום רפואי בבית הכנסת – יישומון "מד"א שלי", שניתן להוריד בחינם בכל טלפון חכם, כולל במכשירים חכמים כשרים, מאפשר לציבור המתפללים לחייג אל מוקד החירום 101 של מד"א בלחיצת כפתור. עם קבלת השיחה במוקד, ידעו החובשים והפראמדיקים מיד את מיקומו המדויק של המתקשר, מה שיסייע להגעה מהירה של הצוותים למקום.

פגיעה בתפקודי הכליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר, קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות. על מנת לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקודי הכליות, על הצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

התייבשות: הימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים ולגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.


אמבולנס של מד"א בי-ם (צילום: תומר נויברג-ג'ני)

אמבולנס של מד"א בי-ם (צילום: תומר נויברג-ג'ני)


הטיפים של כללית מחוז ירושלים:

לפני הצום
1. שתו הרבה:
שתיית מים בכמות רבה במהלך כל היום שלפני הצום, משפרת את השמירה על הנוזלים בגוף ומונעת התייבשות. לא מומלץ לשתות קפה, תה וקולה סמוך לשעת הצום, משום שהם מכילים חומרים הגורמים לאיבוד נוזלים.

2. אכלו חכם: יש להשתדל לא להעמיס הרבה אוכל בסעודה המפסקת אלא לאכול במהלך היום ארוחת בוקר וארוחת צהריים, בנוסף לסעודה המפסקת. מומלץ לשלב בארוחת הצהריים מנת חלבון כמו דג, עוף, בשר או קטניות.

3. הימנעו מטיבול: מומלץ לא לאכול בסעודה המפסקת ובכל הארוחות באותו יום מאכלים מתובלים במיוחד כי הם גורמים לצימאון. העדיפו מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים להרגשת שובע כמו אורז מלא, אטריות, קוסקוס מלא, לחם מקמח מלא, בתוספת של חלבון כמו גבינות (לא מלוחה או צהובה) או דגים או קטניות. תוספת כמות קטנה של שמן לארוחה תגרום להאטת ריקון הקיבה ותיתן תחושת שובע לאורך זמן.

4. עצרו בזמן: מומלץ לסיים לאכול סעודה מפסקת לפחות שעה לפני הצום. כחצי שעה לפני תחילת הצום מומלץ לשתות שוב ולאכול חתיכה גדולה של אבטיח או אשכול גדול של ענבים. באבטיח יש המון סיבים ומים – הסיבים תופסים את המים והמים משתחררים לקראת אמצע הלילה כאשר לגוף כבר חסר נוזלים ועל ידי כך לא מתייבשים כל כך מהר ויותר קל להמשיך את הצום.

5. הקלו על עצמיכם: ניתן להיעזר בכדורים המוצעים להקלה על הצום ללא מרשם רופא ומכילים עשבים המעניקים תחושת שובע לזמן ארוך. יש סוגים שונים של כדורים – גם לנשים מניקות. אולם כדור זה אינו מתאים לאנשים עם לחץ דם גבוה.

6. נוחו בבית: במהלך הצום יש להימנע מפעילות גופנית ומחשיפה לשמש.

לאחר הצום
1. פתחו בשתייה: לאחר הצום כדאי לפתוח בשתייה מחושבת של מים קרים או בשתיית קפה/תה על מנת להמריץ את זרימת הדם אט-אט. הרבו בנוזלים בהדרגה.

2. הקלו על עצמיכם: מומלץ מאוד לא לאכול ארוחה מלאה מיד לאחר הצום אלא להסתפק בפרי ולבן/עוגה. רק לאחר כשעתיים ניתן לאכול ארוחה המכילה חלבונים בכמות מתונה, כמו מוצרי חלב, ולהוסיף מזון מלוח.

3. חלקו ארוחות: אכילת מזון מגוון בהדרגה תאפשר לסיים את הצום כראוי. תעדיפו מספר ארוחות קטנות על פני ארוחה גדולה אחת.

(* כתיבה וייעוץ: ד"ר רוני טורטן – מומחה ברפואת משפחה; נטלי טימסיט – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה)


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר