סטקיית צדקיהו בשנות ה-90 (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)
סטקיית צדקיהו בשנות ה-90 (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)

30 שנה למסעדת 'צדקיהו': "מדהים לראות את השינוי במקום"

חזי צדקיהו, הבעלים של אחת המסעדות המצליחות בעיר, חוגג שלושה עשורים של פעילות ומשחזר איך הכל התחיל: "בהתחלה הייתי חותך את הסלט בעצמי". סיפור סינדרלה

פורסם בתאריך: 22.8.22 13:52

בעולם הקולינריה נדיר למצוא מסעדות שפועלות לאורך זמן, כשאורך החיים שלהם לרוב מוגבל מאוד. בברנז'ת המסעדות המקומיות אפשר למצוא מספר מצומצם של מסעדות איכותיות ו-וותיקות שפתוחות כבר שנים רבות מעבר לממוצע, כאלה שעברו כל מכשול שהעיר הציבה בפניהן. והיא הציבה. אחת מהן היא מסעדת צדקיהו הוותיקה שמציינת בימים אלה 30 שנות פעילות, לא דבר של מה בכך. המסעדה שוכנת בלב ליבה של איזור התעשייה בתלפיות ועשתה לעצמה שם טוב שיצא למרחקים ובחלוף השנים הפכה למוקד משיכה עבור בלייני העיר וחובבי האוכל המקומי בז'אנר השיפודיות. לא רבים זוכרים או יודעים, אבל את דרכה החלה המסעדה שאותה הקים חזי צדקיהו ביחד עם דוד שלו גדעון בשוק מחנה יהודה, אך בהמשך היא היגרה לאיזור תלפיות ומאז נחלה הצלחה רבה. "התחלנו עם גריל, צ'יפסר ופס קטן של סלטים במחנה יהודה", משחזר חזי בראיון ל"כל העיר" ונזכר בפרטים פיקנטיים נוספים מאותה תקופה. "את צדקיהו פתחתי בשנת 92' עם דוד שלי גדעון במקום קטן של 10-15 מטרים בלבד. הייתי בעצמי ביחד עם עוד עובד צעיר חותך את הסלטים והצ'יפס. הייתי קונה את הבשר מהאיטליז בשוק ומגיע מוקדם  בבוקר להכין את הבשר לקראת המכירה. ככה התחלתי".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בשנת 96' החליט צדקיהו לעבור לאיזור התעשייה בתלפיות, מקום משכנו של המסעדה הנוכחית לאחר שזיהה הזדמנות עסקית שבדיעבד שינתה את חייו. "לקחתי את המקום שהיה מושכר לסטקיית ציון הקטן", הוא נזכר ומוסיף," הוא היה אז שם דבר, נחשב למרצדס של עולם השיפודים. הוא סיים חוזה והחלטתי ללכת על זה למרות הספקות של הרבה אנשים מסביב".

לא חששת לעבור לשם?

"ציון הקטן הזהיר אותי ואמר לי שכדאי לי להשכיר שמשיות ולשים חוץ למסעדה כי לא תהיה לנו הרבה עבודה. אני רק רציתי להשתכר בכבוד ולפרנס את המשפחה. לא רציתי יותר מזה. אבל מהיום הראשון הכל עבד כמו סינדרלה. סיפור קסם".

בשיחה עם חזי, אי אפשר שלא לחוש בכבוד הרב שהוא רוחש לבנו מושיקו, כיום אחד הדומיננטיים בניהול ובחזון המסעדה שגם לו יש לא מעט מה לומר על ההתפתחות של המסעדה במשך השנים. "לא יודע לשים את האצבע ולהגיד למה הכל התחבר. השפע, הסלטים, הבשרים, השירות – אולי הכל ביחד הובילו להצלחה. אולי זו בכלל הקארמה".

חזי, חשבת שזה יזכה להצלחה גדולה?

"לקחתי את הסיכון. ציון הקטן היה בטוח שהמקום לא יצליח ועוד רבים חשבו כמוהו, אבל ההיפך הגמור היה. לא עזבתי את העסק והשקעתי את כל כולי שם והסיכון השתלם. בהמשך ידעתי לתת לבן שלי מושיקו את המושכות ולהוביל. הוא ירש ממני את השירותיות ואת הרצון לטיב האוכל למוצר ברמה גבוהה כשהכל נעשה באהבה ועם חיוך. הוא מוכשר ללא ספק".

עד שנת 2004 הכל זרם בצורה חלקה בממלכת צדקיהו, אך אז הרגיש חזי שהעלויות והאחזקה של המקום יקרות מאוד. המסעדה הצנועה הייתה מבוססת על אמון מול הלקוחות שבאים אליו לעמדת התשלום ואומרים לבעל הבית מה הזמינו, מה שלא תמיד תאם את המציאות. חזי החליט לשנות את הקונספט והופך אותה משיפודיה חביבה למסעדה רחבת מימדים שהלכה והתפתחה. "הבאתי מלצרים, ריהוט חדש, עמדות תשלום, שיפצתי והרחבתי את המקום. השקעתי הרבה במקום. ידעתי שזה הכל או כלום"


סטקיית צדקיהו בתחילת דרכה (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)

סטקיית צדקיהו בתחילת דרכה (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)


סוג של צומת דרכים.

"כן. בהתחלה אנשים לא הבינו את השינוי שהפכנו בעצם למסעדה ולא 'אוכל רחוב', למרות שהשארנו גם את האפשרות הזו. המקום היה ריק בהתחלה, אבל כדרכי לא ויתרתי ותיקנתי מה שהיה צריך כי הקשבתי ללקוחות ועשיתי התאמות בתפריטים והלקוחות חזרו".

חזי לא היה לבד בעסק ופרט לבנו מושיקו, גם אחיו יהודה, צחי וציון היו שותפים לעשייה לאורך השנים והוא לא שוכח לפרגן להם:" הם היו איתי עשר שנים ונתנו עבודה מדהימה והם חלק גדול מההצלחה. כל אחד הלך לדרכו ובחר את בחירתו, אבל אני מודה להם מכל הלב על כל מה שהם נתנו כאן".

בחלוף השנים מסעדת צדקיהו שינתה את פניה מספר פעמים כשעברה מספר שינויים, התרחבות ושיפוצים שהשאירו את המסעדה בתודעה והרימה אותה כלפי מעלה בכל פעם שהיה נדמה שיש דעיכה ופעם נוספת המסעדה עמדה בפני שינוי. זה קרה בשנת 2015 עם  תחושה של הגעה לתקרת הזכוכית, הפעם חזי משתף פעולה עם מושיקו ונותן דרור לרעיונותיו החדשניים. "אני רוצה תמיד רוצה לחדש ולהפתיע את הלקוחות שאף פעם לא יהיה משעמם", מצהיר מושיקו בבטחון רב, " כל פעם היה לי רעיון אחר. זה יכול להיות כוס קאווה בכניסה או תפריט אלכוהול שמותאם לדייטים או לזוגות. בנוסף תמיד חיפשתי איך לשדרג את המקום, איך לעצב אותו אחרת. חדרי אירוח לקבוצות, מארחות בכניסה, טאבלטים לתפריטים או קונדיטור שיביא תפריט קינוחים לסיום הארוחה. יש לי בראש כל הזמן רעיונות לחידוש ואבא מאמין בי ונותן לי לבטא את עצמי ולהביא את האני מאמין שלי".


לקוחות במסעדה בימיה הראשונים (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)

לקוחות במסעדה בימיה הראשונים (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)


 

התהפוכות שעברה המסעדה ברבות השנים גרמו בשיחה לבני משפחת צדקיהו להסתכל אחורה בראי ההיסטוריה בגאווה ולראות את ההתפתחות של המסעדה עם השנים. " עברנו ממסעדת פועלים עם פס אחד להבנה שזה לא עובד יותר וצריך להמציא את עצמנו מחדש ולעבור הלאה", אומר חזי, "כל תקופה הייתה מדהימה בפני עצמה. אבל לא הפסקנו להמציא ולחדש ובכך נחשפנו לקהלים חדשים". מושיקו הצעיר נחשף לתמונות מהאלבום המשפחתי ומשתף את תחושותיו: "ראיתי את התמונות מתחילת הדרך של המסעדה ואיך שהיא היום וזה פשוט מדהים לראות את השינוי שחל במסעדה ולמה שהיא היום".


צדקיהו טו גו (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)

צדקיהו טו גו (צילום: באדיבות משפחת צדקיהו)


תקופת הקורנה היא עוד נקודת ציון דרך קריטית בהתפתחות המסעדה שבבת אחת הפסיקה לפעול כמו שאר בתי העסק. "ישבתי בבית ולא האמנתי שהמסעדה סגורה. שלחתי את העובדים לחל"ת ופשוט הייתי בדכאון של החיים. שוק", מספר חזי בכאב על התקופה הקשה.

אך גם כאן הוא לא הרים ידיים ובעזרתו של מושיקו הם מחליטים בפעם המי יודע כמה להוציא עוד שפן מהשרוול והפעם – צדקיהו טו גו. "לא ידעתי מה זה משלוחים ולא רציתי לעשות את זה. אמרתי למושיקו שסוגרים את העסק וממש לא רציתי להמשיך יותר. מושיקו לא ויתר, ביקש כמה ימים לעבוד על חלופה שתתאים לתקופה". מושיקו מתערב בשיחה ומספר:" בדרך קשה ומייגעת הגענו לתוצאות ולפתיחת צדקיהו טו גאו עם המון חשיבה מחוץ לקופסה. לקחנו את המקום שממול למסעדה והתחלנו לשפץ לקראת הפתיחה. למדתי וחקרתי את כל נושא המשלוחים והטייק אוואי. במקביל, אבא ואני שיפצנו את המסעדה פעם נוספת, כך שעבדנו במקביל וקל זה לא היה. עבדנו מסביב לשעון עם כל אנשי המקצוע. הפתיחה הייתה באותו היום בדיוק כשהממשלה אישרה את פתיחת המסעדות מחדש".


מגוון סלטים במסעדה כיום (צילום באדיבות משפחת צדקיהו)

מגוון סלטים במסעדה כיום (צילום באדיבות משפחת צדקיהו)


חזי, אתה מרגיש את התחרות שיש מסביבכם?

"זה מצויין שיש עוד עסקים שמנסים לעשות את מה שאנחנו עושים. תחרות זה תמיד טוב וגם למנהלים שלי במסעדה אני אומר – בכל יום תתייחסו ליום הזה כאילו זה היום הראשון אחרת אין לך סיכוי לשרוד. אבא שלי אמר לי תמיד לא להסתכל על אף אחד ולעשות את ההכי טוב שלי".

ממליצים לדור הצעיר לפתוח מסעדה?

חזי: "זה ענף קשה ומסוכן מאוד. גם לחברים של מושיקו אני לא ממליץ להיכנס לזה שבאים ושואלים אותי"

מושיקו: "אם אתה כשרוני ויודע איך ללמוד ולעבוד אז אתה יכול לעסוק בענף. זה אומנם קשה, אך אפשרי. בשורה התחתונה אני לא הכי ממליץ".

לסיום, יש עוד הפתעה שאתם מכינים לנו?

מושיקו:" כרגע לא מגלים, אבל יש למה לצפות ויש הפתעות בדרך".


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר