התוכנית ברחוב הרדוף (הדמיה: ארי כהן, אדריכלות ובינוי ערים)
התוכנית ברחוב הרדוף (הדמיה: ארי כהן, אדריכלות ובינוי ערים)

תקדים בגילה ובקרית היובל: קרן לתחזוקת בניינים כתנאי לאישור פינוי-בינוי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם תוכניות התחדשות עירונית בגילה ובקרית היובל בהיקף של 1,400 יחידות דיור, אך גם נתנה, לראשונה, מענה לאחת הבעיות המשמעותיות שהציפו הדיירים – תחזוקת המבנים – זאת באמצעות הבטחת מקורות מימון לתחזוקה לטווח ארוך, בתמורה לתוספת זכויות

פורסם בתאריך: 13.12.22 11:07

מירושלים תצא הבשורה? הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים קבעה באחרונה תקדים משמעותי, שיכול להשפיע על קידום תוכניות התחדשות עירונית ברמה העירונית והארצית בכלל – זאת בשל החלטה על קידום מנגנון מיוחד להקמת קרן תחזוקה למגדלי המגורים, אשר יבטיח את איכות המגורים בבנייה גבוהה לטווח הארוך, זאת באמצעות הבטחת מקורות מימון לתחזוקת המבנים – כל זאת בתמורה לתוספת זכויות הבנייה שהיא מאשרת ליזמים.

את ההחלטה התקדימית קבעה הוועדה המחוזית, בראשות שירה תלמי-באבאי, בישיבה שבה הוחלט על קידום תוכניות להתחדשות עירונית בשכונות גילה וקרית היובל בהיקף כולל של כ-1,400 יחידות דיור. למעשה, על פי ההחלטה, הוועדה המחוזית תדרוש מהיזם, לראשונה, להציג נספח אחזקה וחוות דעת שמאית, כדי להבטיח הפרשה לקרן תחזוקה לטובת תחזוקת המבנים לטווח הארוך.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


הפרויקטים המתוכננים נמצאים, כאמור, בגילה ובקרית היובל. בגילה מדובר על מתחם ברחוב הרדוף (19-2), שם הוחלט להפקיד תוכנית להקמת חמישה מגדלים בני 35-25 קומות לצד בניה של עד 9 קומות, ובסך כל 750 יחידות דיור, זאת במקום 178 יחידות דיור בשישה מבני שיכון, שיפונו לטובת הפרויקט. התוכנית קובעת כי מבין כלל הדירות – כ-150 יוקצו עבור דירות קטנות. המגדלים יוקמו מעל שתי קומות הפונות לרחוב המרגנית ובסמיכות לתחנת הרכבת הקלה העתידית, המשלבות שימושי תעסוקה וחזית מסחרית בהיקף של כ-3,000 מ"ר.

עוד מציעה התוכנית שיפור של המרחב הציבורי ומקצה שטח של כ-1.6 דונם לטובת ישלב בתחומו אזורי שהייה ופעילות מגוונת לרווחת כלל תושבתי השכונה. בנוסף, החליטה הוועדה על הגבלת הוצאת היתרי בנייה במתחם לשם מתן עדיפות לקידום תוכנית להתחדשות עירונית בראייה של מתחם כולל, ועל מנת לא לסכל את אפשרות המימוש של התוכנית העתידית. התוכנית הוגשה על ידי רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירונית והוועדה המקומית ירושלים, ונערכה על ידי ארי כהן, אדריכלות ובינוי ערים.

מתחם נוסף בגילה הוא ברחוב אפרסמון 46-41, שבו אושרה להפקדה (בכפוף כאמור לתנאי הקמת מנגנון תחזוקה ארוך טוווח) תוכנית הכוללת 500 יחידות דיור, שייבנו בשלושה מגדלים בני 30-20 קומות לצד בניה נמוכה יותר של עד 12 קומות. כיום מצויים במתחם 5 מבני שיכון בני 4-5 קומות ובהם 116 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

על פי התוכנית, 100 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה שיפור של המרחב הציבורי, שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ-12 דונם הכולל טיילת, גינות משחקים וכיכר עירונית רחבה הכוללת מסחר שכונתי בחזית מסחרית. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים למוסדות ציבור בהם שני בתי כנסת, שלוש כיתות מעון וארבעה גני ילדים. במרכז התוכנית קיימים מבני כיפה ייחודים המשמשים לטובת בתי כנסת ומקווה, בית כנסת הקיים "אוהבי שלום" ישמר כך שמבנה הכיפה ישתלב כחלק מתכנון השטח הציבורי הפתוח, בית הכנסת "בית שמואל" יעבור למבנה זמני בסמוך למקומו הנוכחי עד להקמת מבנה הקבע עבורו בתחום התוכנית. המקווה הקיים בשכונה ימשיך לפעול גם לאורך תקופת הבנייה ועד להקמת מבנה הקבע החדש ובנוסף תוקם גינת משחקים בשטח הציבורי הקיים עד לסיום עבודות הבנייה.

התוכנית שאושרה להפקדה בקרית היובל היא ברחוב מקסיקו 6, 6א', שם צפויים לקום 128 יחידות דיור בשני מבנים של עד 15 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, התוכנית מקצה כ-26 דירות קטנות. המתחם ממוקם במערב שכונת קרית מנחם בין הרחובות מקסיקו ואיסלנד, ובמרחק של כ-400 מ' מקו הרכבת הקלה, וכיום מצויים בו שני מבני שכון בני 4-3 קומות, שבהם 32 יחידות דיור אשר יפונו לטות הפרויקט.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה שיפור של המרחב הציבורי ומציעה שטחים ציבוריים בהיקף של כ-440 מ"ר עבור מעונות-יום, שטח ציבורי פתוח ומעברים חדשים לטובת הולכי הרגל מרחוב מקסיקו לרחוב איסלנד.

 

 

מ"מ מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן: "התוכניות להתחדשות עירונית ממששות הלכה למעשה את החזון של הוועדה המחוזית להמשך פיתוח העיר ומתן מענה לתוספת יחידות דיור וזאת תוך שמירה על השטחים פתוחים, על ידי חידוש הרקמה הבנויה תוך שדרוג השטחים הציבוריים, לרבות הרחבת דרכים, תכנון שטחים פתוחים ציבוריים, הקצאות מגוונות לצורכי ציבור וחיבורים עבור הולכי הרגל לתחנות הרכבת הקלה".

בוועדה המחוזית לתכנון מציינים כי התכנון בירושלים נערך בהתאם למדיניות ההתחדשות העירונית שנקבעת במינהל התכנון הארצי. יש לציין כי לאחרונה הודיע מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, על הקמת אגף להתחדשות עירונית במינהל התכנון, שיתמקד במיצוי שטחי הפיתוח הקיימים בתוך הערים, כדי לשמור על השטחים הפתוחים. הקמת האגף תאפשר להגדיל משמעותית את היצע יחידות הדיור, ולעמוד ביעד של כ-40 אחוז דירות מתוכננות בהתחדשות עירונית עד שנת 2040. במסגרת פעילות האגף החדש, יקודמו תוכניות התחדשות עירונית רחבות היקף של אלפי יחידות דיור – במקום בבניינים בודדים.

על כן – הבשורה שיוצאת כרגע מהוועדה המחוזית היא חשובה ועשויה לפתוח את הדלת בפני פרויקטים נוספים, שכן החשש מתחזוקת המגדלים בטווח הארוך היווה את אחד המעצורים המשמעותיים שמנעו מדיירים לקדם פרויקטים. הקמת המנגנון והקרן לתחזוקה, במידה שאכן תאושר ותצא אל הפועל כפי שמתוכנן, צפויה להסיר חסמים וחששות – ונדמה שאחרי זמן רב שבו הדיירים השונים מביעים את החשש הוחלט להתייחס אליו בכובד ראש.


מחפשים דירת גן בגילה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר