פעילות בני הנוער באתרי המורשת (צילומים: דוברות עיריית ירושלים)
פעילות בני הנוער באתרי המורשת (צילומים: דוברות עיריית ירושלים)

'מורשת ירושלמית ליד הבית': מחברים את בני הנוער לאתרים בשכונות

ברחבי ירושלים ישנם עשרות אתרי ארכיאולוגיה ומורשת, רבים מהן בשכונות העיר. מטרת התוכנית החדשה של רשות העתיקה ועיריית ירושלים היא לייצר את החיבור בין התושבים לבין האתרים שליד ביתם

פורסם בתאריך: 10.1.23 19:36

כיצד מחברים את התושבים, במיוחד את בני הנוער, לאתרי המורשת שנמצאים בשכונות? ביוזמת עיריית ירושלים ורשות העתיקות, יצאה לדרך, התוכנית 'מורשת ירושלמית ליד הבית', במסגרתה בני נוער ירושלמים (ותושבים אחרים) ישדרגו ויתחזקו כ-15 אתרי מורשת ארכיאולוגיים הפרוסים בשכונות שונות בעיר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


על התוכנית אמונים עיריית ירושלים ורשות העתיקות, אשר קידמו את הפרויקט במטרה לייצר את החיבור הנדרש והחשוב בין תושבי השכונות לבין האתרים הארכיאולוגים והמורשת שליד ביתם. המטרה היא כפולה – ראשית, החיבור לעבר ולהיסטוריה, והשני שימור ושיקום האתרים.

עיריית ירושלים אחראית על שילוב תנועות נוער, תלמידי בתי ספר ומכינות וארגוני מתנדבים במיזם, כמו גם על פינוי הפסולת, העשבייה והגיזום לאחר ימי העבודה. רשות העתיקות אחראית על אספקת כלי העבודה והציוד, הליווי הארכיאולוגי וניהול המיזם.

"התוכנית, שעתידה להתפרס על פני כל השנה, מבקשת לשקם את אתרי העתיקות בשכונות, להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהמרחב העירוני ולהנגישם לציבור הרחב", מציינים בעיריית ירושלים. "המשתתפים בתוכנית יבצעו את פעולות השיקום באתרים – איסוף אשפה, ניכוש עשבים, טיפול בצמחייה ופעולות תחזוקה וניקיון נוספות".


מחפשים דירת 3 חדרים בפסגת זאב? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


בתוכנית כלולים כ-15 אתרים בשכונות שונות ברחבי הבירה: רחביה, רמת שלמה, רמות, רמת דניה, קרית מנחם, גבעת המטוס, ניות, פסגת זאב, שועפט, בית צפצפא ועוד. בעירייה מסבירים כי "בשכונות אלה קיימים אתרים המשקפים את הרצף ההיסטורי והתרבותי של ירושלים, החל מתקופת בית המקדש הראשון ועד לימי הביניים".

התוכנית יצאה לדרך בשכונת פסגת זאב, כאשר מיכה מרגלית, רכז מש"צים בתיכון טדי קולק וחניכי המש"צים בתיכון פקדו את האתר 'ראס אבו מערוף׳, הידוע בשם 'גן הידע'. באתר בית בד, גתות, מקוואות ובריכה, המיוחסים לשלהי התקופה הרומית המאוחרת ועד שלהי התקופה הביזנטית ותחילת התקופה הערבית המוקדמת. הגן נמצא בפסגת זאב, בין פינת הרחובות מאיר גרשון ואלי תבין. בשיקום האתר ייקחו חלק תלמידי בית הספר טדי קולק ומתנדבים נוספים שנפגשו באתר הארכיאולוגי.

לאחר עבודות התחזוקה והשימור באתרים השונים, יוכלו תושבי השכונות, תנועות הנוער ובתי הספר, לבצע פעולות שונות באתרים הארכיאולוגים הפזורים במרחב. "מדובר בפרויקט ייחודי, המשלב בין ערכים חינוכיים, חברתיים וקהילתיים לבין מורשת והיסטוריה", מסכמים בעירייה.

 

 

ראש העיר משה ליאון: "תכנית 'מורשת ירושלמית ליד הבית' מקנה לתלמידות ולתלמידים ולמתנדבים בשכונות השונות ערכים וידע נוסף, הנוגעים למורשת היהודית מימי בית המקדש הראשון. זוהי פעילות חשובה שתתרום לקהילה רבות לשיקום ולשימור האתרים הארכיאולוגיים של ירושלים בירתנו. אנו מודים לרשות העתיקות על שיתוף הפעולה המבורך למען העיר. יחד נמשיך לטפח ולשמר את ירושלים".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: ״מרחב ירושלים ומנהל השימור של רשות העתיקות, עמלים רבות על שימור וטיפוח האתרים הארכיאולוגים בכל רחבי ירושלים. אנו רואים בכך את אחת המשימות המרכזיות שלנו. חלק מהאתרים נמצא ממש מתחת לאף של תושבי השכונות, אך הם אינם ערים לאוצרות שמתחת לאף, משום שהם נמצאים במצב של עזובה והזנחה. אנחנו, ברשות העתיקות, רוצים לחבר את הקהילה ואת הנוער להיסטוריה ולארכיאולוגיה של כולנו. היוזמה המשותפת עם ראש העיר ועיריית ירושלים היא מבורכת ונכונה, ואני משוכנע שתושבי ירושלים ייראו את הפירות בעתיד הקרוב".

חבר מועצת העיר יוסף שפייזר (התעוררות), שהעלה את הנושא וחיבר את ראש העיר ליוזמה, מוסיף: "מרגש לראות את הנוער של העיר מתחברים למורשת ודואגים לשמר את המקומות ההיסטוריים לעם היהודי. כמי שמתעסק בארכאולוגיה, כבר שנים אני נחשף לפגיעה החמורה באתרי מורשת ולכן מיד כשנודע לי על המתחולל באתרי המורשת שבאזור ירושלים, פניתי מיד לראש העיר וכתבתי לו כי 'למען זכר ההיסטוריה והמורשת, עלינו מוטלת החובה לשקם את ההריסות ולדאוג לאמצעים העוקבים אחר הנעשה במקום'".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר