אפרת וטליה (צילומים: דוברות רפאל)
אפרת וטליה (צילומים: דוברות רפאל)

יום האישה הבינלאומי: "המטרה היא לא בהכרח שוויון מספרי אלא שוויון הזדמנויות"

אפרת וטליה, בכירות בהייטק הביטחוני בירושלים, מדברות על העבודה המאתגרת, על השילוב בין הקריירה התובענית למשפחה, על ירושלים ועל נשים בתעשייה - מיוחד ליום האישה הבינלאומי, שיצוין מחר, רביעי

פורסם בתאריך: 7.3.23 20:35

אפרת – ראש קבוצה לפיתוח אלגוריתמי בראיה ממוחשבת, בת 44, נשואה ואמא לשלושה, עובדת 18 שנה ברפאל, מתגוררת בשכונת רמת בית הכרם

איך זה להיות חלק מוביל ומשמעותי מתעשיית ההייטק הביטחוני?
"התשובה שלי מתחלקת לכמה רבדים – ברובד המקצועי, הפיתוח האלגוריתמי, העושר של המוצרים שאנחנו חלק מהם, הראיה המערכתית והחיבור למערכות לצד טכנולוגיה פורצת דרך, השילוב בין מתמטיקה, אלגוריתמים, לחומרה הוא מדהים. ברובד הערכי, העבודה ברפאל היא לא סתם הייטק, זהו הייטק עם נשמה וערכים. בכל יום שאני מגיעה לעבודה בבוקר, ברור לי שאני תורמת לביטחון המדינה. הרובד השלישי הוא גאוות היחידה שאני מרגישה. רפאל היא חברה גדולה, ולצד הבירוקרטיה ישנו הביטחון התעסוקתי, יציבות וגם גב מאוד חזק ודחיפה דווקא לעשייה חדשנית פורצת דרך, ולשלב אותה ביום יום שלנו מבלי שהמערכת מתערערת".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

איך את רואה את מקומה של האישה בישראל ובתעשיית ההייטק בשנת 2023?
"מנקודת המבט האישית שלי, אני עובדת במקום שיש בו הרבה נשים בתפקידי מפתח ואני לא רואה לנגד עיני אפליה כלשהי. באופן כללי אני שמחה לראות יותר ויותר נשים משתלבות, ואני רואה יותר נשים בתפקידים שפעם היו נחשבים גבריים, גם אצלנו ברפאל, שהיא חברה ביטחונית. בתחום שלי, ראייה ממוחשבת, ישנו שילוב מצוין של נשים. הרבה נשים לומדות את תחום האלגוריתמיקה, מדעי המחשב והנדסת חשמל, אנחנו עושים מאמץ לקלוט אותן כי אנחנו רואים יתרון בגיוון ובניהול של נשים. רפאל היא מקום נוח לקיים בו חיי משפחה, ההסתכלות היא תמיד לטווח ארוך ולכן איזון בין עבודה הוא חשוב ומרכזי כדי שהעובדים יוכלו לעבוד פה לאורך זמן. אני מרגישה שהפער אצלנו הוא בגלל כמות הנשים שמלכתחילה הולכות ללמוד את המקצועות המדעיים".


אפרת (צילום: דוברות רפאל)

אפרת (צילום: דוברות רפאל)


האם לדעתך יש ייצוג מספיק של נשים בתעשייה? ומה לגבי נשים בדרג ניהולי?
"ישנם דיונים שאני מגיעה אליהן ואני האישה היחידה בחדר, זה כלל לא משפיע על רמת השיח המקצועי ואני מרגישה שהנושא משתפר משנה לשנה, נשים נקלטות בארגון ואני בטוחה שנראה שיפור גם בזה. יש אצלנו המון מנהלות וזה תהליך שאנחנו שמים עליו דגש".

ירושלים היא אחת הערים המורכבות והמסובכות בעולם – עיר שבה חלים שינויים ותמורות – האן את רואה את עתידך בעיר? ומה באשר לעתיד ילדייך?
"ירושלים היא עיר נהדרת, אנחנו מרוצים מאוד מהשכונה בה אנחנו גרים, ממסגרות החינוך והקהילה. אנחנו מרגישים שמנסים לקדם את התעשייה וההייטק ואת המגזר החילוני-דתי לאומי, שאלו הם הקבוצות העיקריות שמרכיבות את החברה שאני שייכת אליה. מנגד, אני מרגישה שיוקר המגורים לוחץ עלינו, קניית בית בירושלים הוא חלום רחוק – בעיקר כשאתה תחום לשכונות ספציפיות עם הקהילה שמתאימה לך. כרגע התועלת במגורים בעיר גדולה מהעלות, אבל אני לא יודעת מה יהיה בהמשך".

 

 

איזה מסר היית רוצה להעביר לבנות נוער ונשים שקוראות את הריאיון הזה?
"המסר הוא לא לחשוש להצטיין, לא לחשוש להבין במה את טובה ומה את אוהבת לעשות, כי בסוף השילוב של לעשות את מה שאת טובה ומה שאת אוהבת יבטיח לך גם יכולת להצטיין בעתיד. עבודה קשה אינה מילה גסה, ולא צריך לפחד ממנה כדי להשיג את המטרות שלך. כנראה שבתור אישה תצטרכי לעבוד יותר קשה, ולפעמים דברים לא יבואו בקלות, בגלל הסביבה או בגלל המקום שאת רוצה להגיע אליו, אבל עם הרבה כוח רצון – תגיעי לזה".

טליה – מובילת פיתוח אלגוריתמי בראיה ממחושבת ברפאל, בת 36, נשואה ואמט לארבעה, עובדת 7 שנים ברפאל, מתגוררת באפרת

איך זה להיות חלק מוביל ומשמעותי מתעשיית ההייטק הביטחוני?
"גדלתי בבית מאוד ציוני וגם את הילדים שלי אני מגדלת מתוך אהבה גדולה למדינה, לכן אני שמחה מאוד על ההזדמנות לעבוד ברפאל, בארגון מאתגר בחזית הטכנולוגיה שמצטרפת אליו משמעות וציונות. זו גאווה גדולה עם המון אחריות לצידה ואני מאוד שמחה בזה".

איך את רואה את מקומה של האישה בישראל ובתעשיית ההייטק בשנת 2023?
"מצב הנשים בהייטק הישראלי מנקודת מבטי ומהניסיון שלי הוא טוב מאוד. הדלתות בהייטק פתוחות לכל מי שמציג יכולת ללא אפליה מגדרית. הקושי הוא לנהל משק בית משותף עם שעות עבודה רבות. גם בן זוגי עובד בהייטק שעות ארוכות, כך שלא מדובר בבעיה מגדרית, אלא בבעיה של הרבה זוגות בישראל. הפתרון לטעמי הוא בהורדת מספר שעות העבודה השבועיות, כשאני לא חושבת שתהיה פגיעה בתפוקה. מהלך כזה יגדיל את הרווחה האישית ובנוסף, ייתכן וימשוך גם יותר נשים לתחום, כאלו שהחשש שלהן הן שעות עבודה מרובות ואינטנסיביות. אני חושבת שרפאל כארגון הוא הייטק רגוע, בטח ביחס למה שקורה בחוץ. שעות העבודה אמנם מוגדרות ולא מעטות, אבל כולם עובדים תחת ידיעה שיש גם בית, חיי משפחה תחביבים ורצונות".


טליה (צילום: דוברות רפאל)

טליה (צילום: דוברות רפאל)


האם לדעתך יש ייצוג מספיק של נשים בתעשייה? ומה לגבי נשים בדרג ניהולי?
"מהפכות לא קורות ביום, אבל הדלתות כן פתוחות לכל מי שחפצה. המצב כיום הוא לא 50-50 – לא בתעשייה ולא בדרגים הניהוליים, אך אני חושבת שהמטרה היא לא בהכרח שוויון מספרי אלא שוויון הזדמנויות. אני יודעת שיש הרבה תוכניות של הנגשת הידע הטכנולוגי לנערות בגיל תיכון, ואני רואה שזה מחלחל. מבחינתי הפמיניזם הוא היכולת החופשית לבחור. אישה שבוחרת את העיסוק שלה מתוך הרצונות והיכולות שלה".

ירושלים היא אחת הערים המורכבות והמסובכות בעולם – עיר שבה חלים שינויים ותמורות – האן את רואה את עתידך בעיר? ומה באשר לעתיד ילדייך?
"אני גדלתי באזור ירושלים בילדות וגם עכשיו אני רואה את העתיד שלי פה. וגם את עתיד ילדי, אם ירצו בכך. ירושלים היא עיר יפיפייה, מעורבת וססגונית, ושכמסתובבים בה לא מרגישים את הקונפליקטים, חיים את החיים ואת היופי של החיים זה לצד זה".

איזה מסר היית רוצה להעביר לבנות נוער ונשים שקוראות את הריאיון הזה?
"אני חושבת שיש הרבה נשים שהן מודלים לחיקוי בישראל ובעולם. לנערות ולנשים מסביבי הייתי רוצה להעביר את המסר שהכל פתוח בפניהן, יש להן את הבחירה המלאה ללכת אחרי הלב שלהן – אם להיות קרייריסטיות בהייטק, לעסוק בחינוך, להיות בבית, או כל תחום אחר. אני לא רוצה שנערות ירגישו שיש להן מגבלות סביבתיות או חברתיות, כך אני מגדלת את בנותיי וכך גם אני גדלתי. הכל פתוח והשאר, אלו סתם רעשי רקע".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ערן

    תותחיות!
    טליה נשמעת רצינית ומקצוענית. אני חושב שחובה לקדם אותה – הצלחתה היא הצלחת כולנו!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר