חניה אסורה על מדרכות בירושלים (צילום: יוני יפה נוף)
חניה אסורה על מדרכות בירושלים (צילום: יוני יפה נוף)

דעה | לא במוקד: הולכי הרגל לא עומדים בראש מעייניו של מוקד 106 העירוני

מצוקת חניה אאוט - מצוקת הולכי רגל אין: כ-10,000 פניות למוקד העירוני ב-2022 היו בנושא חניה אסורה על מדרכות, אולם הממשק עם המוקד העירוני מלמד שיש בו סלחנות גדולה בנושא זה | טור דעה

פורסם בתאריך: 10.3.23 07:59

לאחרונה הכריע בית המשפט המחוזי בת"א בעתירה יוצאת דופן: תושב שנהג לדווח למוקד העירוני של עיריית תל אביב על מפגעים בתדירות חסרת תקדים (למעלה מ-5,000 דיווחים בשנה) הוגבל על ידי העירייה בנוגע לשימוש במוקד העירוני, בטענה שהוא משבש את פעילות המוקד. התושב עתר לבית המשפט בטענה שהעירייה חרגה מסמכותה והפלתה אותו לרעה – אך בית המשפט דחה את העתירה וקבע שהעירייה פעלה כדין.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה ברחביה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


נזכרתי בפסק הדין הזה למקרא הכתבה שהתפרסמה בעיתון "כל העיר" ב-26.2.23 בנוגע למוקד 106 של עיריית ירושלים. הולכי רגל ופעילי מדרכות בירושלים משתמשים במוקד העירוני בתדירות גבוהה הרבה יותר ממה שהיו רוצים: המוקד הוא הכתובת הראשונה אליה פונים בנוגע למפגעים על המדרכות – ערמות גזם, בורות, עמודים שהוצבו באמצע המדרכה, וכמובן, איך אפשר בלי, רכבים שחוסמים מדרכות.

כמה דיווחים כאלה יש? על פי הכתבה הנ"ל הדיווחים על חניה אסורה נמצאים במקום הראשון, ויש כ-10,000 מהם בשנה – מדובר על 27 פניות ביממה בממוצע, כאחוז מכלל הפניות. אבל השאלה החשובה יותר היא: כמה מהפניות האלה מקבלות מענה? בכתבה נטען שב-90 אחוז מהפניות דווח על "שביעות רצון לאופן הטיפול בשטח", והובאו גם שני סיפורים מרגשים על טיפול המוקד בפניות ספציפיות בנושא נגישות; אך לא היתה התייחסות ספציפית לדיווחים על חסימת מדרכות. לצערנו, הממשק עם המוקד העירוני מלמד שיש בו סלחנות גדולה בנושא זה.

 

 

העירייה כבר שנים מאמצת את המונח הפריבילגי והמכעיס "מצוקת חניה". מי באמת נמצא במצוקה? מי שאין לו אפשרות להתנייד בעיר בחופשיות בגלל שהמדרכה הציבורית נגזלה ממנו – נכים, קשישים, הורים וילדים; אבל בלקסיקון העירוני לא קיים המונח "מצוקת הולכי הרגל" – המונח "מצוקה" משויך באופן בלעדי לאוכלוסיית בעלי הרכב הפרטי, שמתעצלים ללכת ברגל 5 דקות ממקום החניה עד לביתם. השימוש במונח הזה החל אצל הפוליטיקאים, אך חלחל משם גם למוקד העירוני, שאמור להיות מופקד על אכיפת החוק ללא משוא פנים.

אין פעיל מדרכות שלא מכיר את הסיטואציה: כמעט בכל יציאה מהבית נתקלים ברכב חונה שחוסם מדרכה – באופן מלא או חלקי. מי שמדווח למוקד העירוני מקבל לא פעם את התשובה: "אין אכיפה באזור הזה". רגע, אבל מה עם הורים עם עגלות שצריכים לעבור? מה עם נכים בכיסא גלגלים? מה עם קשישים? המוקד לא מתרגש: "אין אכיפה – מצוקת חניה".

בהרבה מקרים קורה משהו אפילו יותר מכעיס: הפונה מקבל הודעת sms "הפנייה טופלה", אבל אחרי שעה רואה שהרכב החוסם עדיין במקומו. ככה זה כשתחת ההגדרה "טיפול" אפשר להכניס גם סגירה של הפנייה בלי מתן מענה אמיתי.

וזה מתחיל מאופן הדיווח עצמו: באפליקציה של המוקד יש שורת קטגוריות שניתן לבחור מתוכן – בור בכביש, פנס כבוי, עשבים שוטים וכו'; אבל באופן משונה, דווקא בקטגוריה המובילה במס' הדיווחים – חניה אסורה – אין אופציה לבחור.

אם מוקד 106 רוצה לזכות באמת באמון הציבור, עליו לנקוט מספר פעולות: להפסיק להשתמש במונח "מצוקת חניה" כתירוץ לאי-טיפול בחסימת מדרכות; להקפיד על סיווג נכון של סיבות לסגירת פנייה – לא יכול להיות שפנייה שנסגרה בלי מתן מענה בשטח מסווגת כ"טופלה"; ולהוסיף לאפליקציה קטגוריות דיווח על "חסימת מדרכה" ו"חניה אסורה". גם אופציה לשיתוף מיקום (במקום הזנת כתובת) תתקבל בברכה.

"המוקד העירוני הוא הלב הפועם של עיריית ירושלים", הצהירה בכתבה הממונה על המוקד העירוני. ובכן, אולי הגיע הזמן שהלב הפועם הזה ירחם גם על הולכי הרגל.

  • הכותב איתמר שחר הוא עו"ד ומתכנן ערים, יו"ר עמותת 'תוכנית מגירה – העמותה לאקטיביזם תכנוני'

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טוב לראות סוף סוף כתבה שבה דואגים להולכי רגל, אחרי כתבות כמו "בשורה רעה לנהגים, נפתח נת"צ, או "בשורה טובה לנהגים, תותר חניה על המדרכה", בסוף כולנו הולכי רגל. חוץ מזה שגם הנהגים לא מרוויחים כי הדבר רק גורם לקנייה של עוד כלי רכב ועדיין יש מחסור בחניות ( או לפחות בחניות חינם כי לעיתים קרובות החניונים חצי ריקים)

  2. אבלט

    כל כך צודק.
    בקרית יובל אי אפשר ללכת 50 מטר בלי לרדת לכביש.
    מסכן מאוד את הילדים וגם את המבוגרים.

  3. איתן

    כירושלמי מעל 30 שנה , אספר לכם איך מתפקד המוקד העירוני של עירית רחובות. הוא פשוט לא מעביר פניות לאנשי העיריה בנושאי בטיחות בדרכים. יש ככר גדולה על יד בית העם ברחובות , שהקרקע לא יציבה שם , כבר זמן רב ,יש שם עליות ומורדות סביב הככר הזו. אני פניתי למוקד העירוני לפני חצי שנה , ושום דבר לא נעשה לתיקון המפגש הזה. הם כנראה מחכים לבחירות העירוניות ואז ייזכרו לתקן את כל המפגעים והבעיות שהופנו אליהם,זו פשוט בושה וחרפה.

  4. צודק כל כך

    הולכי רגל תמיד אחרונים בשרשרת המזון. רכב נכה שחוסם מדרכה יגרום להולכי רגל לרדת לכביש, להידרס ולהפוך לנכים בעצמם

  5. שלומי

    עשו אכיפה עם תגבור ושעות נוספות רק מול המפגינים ועל זה נבוא חשבון עם משה לאון שאינו ראש עיר רע אבל קבלן ביצוע של ביבי.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הלחץ שלכם מביא לכך שפקחי החניה נותנים דוחות ללא הכרה לנכים אף על פי שנשאר מקום להולכי רגל ולעגלות תינוקות.
    תסתכלו שוב על התמונה שהבאתם בראש הכתבה,ותראו שאין כל בעיה במעבר הולכי רגל ולעגלות תינוקות,ועדיין זו הדוגמא שהבאתם?אולי זה רכב של נכה?

  7. אבנר

    ואוו בול. לפעמים גם העיריה בעצמה חוסמת עם פחי זבל בצורה שלא מאפשרת לעבור כלל על המדרכה.

  8. שימי.

    בואו לשכונת בית ישראל בירושלים ותראו איזה קטסטרופה הולך פה .שומו שמיים .אנחנו דיירי הרחוב משלמים ארנונה ואין לנו חניה מסודרת. ופלוס מקבלים דוחות חניה על ימין ושמאל.ופושעים גונבים לנו את החניה.נוסעים ברכבת עושים את כל הסידורים שלהם.והכל בחינם.למה כי העיריה לא רוצה ולא מעונינת לעזור לתושביה.אלו נבחרי ציבור? אלו אויבי הציבור.כל ירושלים מסודרת בחניה לדירי הרחוב.ורק אצלנו ישנה הזנחה פושעת ומכוונת לדירי הרחוב.לכולם יש תו חניה איזורי.לא יודע למה העיריה שונאת אותנו? גם ישנה אזנחה פושעת בנקיון.אי אפשר ללכת ברחוב מחוסר נקיון שזה גורם לעכברים ולחולדות להסתובב חופשי ברחוב שלנו.וישנם באיזור הרבה גני ילדים.שומו שמיים,העיקר מנגנים כל היום העיריה למען התושבים וכיף לגור בירושלים.כבר בשטחים של הפלסטינים יותר נקי מפה.

  9. שימי

    הלו תתעוררו העירייה מזמן לא איכפת לה מהתושבים.כל מטרת העירייה לדפוק את האזרחים ולתת דוחות חניה וכדומה.העיריה נהפכה לאוייבת הציבור.ומתעשרת על חשבון הציבור.פלוס שמקבלת תקציבי ענק מהממשלה ולא עושה כלום.רק לשים מצלמות וקנסות על חשבון משלמי המיסים.

  10. הנוסע

    הולכי הרגל גם לא עומדים בראש מעייניהם של מתכנני תזמון הרמזורים בעיר. לא ייתכן שהולך רגל שמעוניין לשמור על החוק (ומעוניין גם לא להיתקל בנציגיו שמזנקים מאחורי איזה עמוד חשמל ותוקעים לו רפורט) יעמוד שלוש דקות ברמזור ברחוב חד מסלולי חד נתיבי ברוחב חמישה מטרים כדי להמתין לאור הירוק. לא ייתכן שבמעבר ברחוב דו מסלולי (או תלת מסלולי אם יש נת"צ באמצע) הוא יראה איך הירוק בצד המרוחק מתחלף לאדום לפני שזה בצד הקרוב מתחלף לירוק ועכשיו הוא צריך להמתין על אי התנועה מחזור שלם (מינוס 20 שניות) לביאת האור הירוק הבא.

    מיהם בכלל אותם מתכנני תנועה? מה מנחה אותם בקביעת תכנון התזמון? איך אפשר לפנות אליהם? איך אפשר בכלל להשפיע על תכנון תזמון הרמזורים? הנה משימה לכתבי "כל העיר".

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר