גוננים - לפני ואחרי הבינוי המתוכנן בשכונה, כיכר ספרא (צילומים: מערכת GIS העירונית)
גוננים - לפני ואחרי הבינוי המתוכנן בשכונה, כיכר ספרא (צילומים: מערכת GIS העירונית)

"מישהו קיבל החלטה למחוק את השכונה היפה שלנו מהמפה" – תושבי גוננים-קטמונים נגד העירייה

תחושה של מיאוס בקרב תושבי גוננים-קטמונים אשר מתכננים לצאת לרחובות להפגין נגד הבניה המתוכננת בשכונתם, שלטענתה אינה תואמת את תכנית האב ותביא להרס וחורבן. הערב, ראשון, ב-17:00 הם יגיעו להפגנה בכיכר ספרא

פורסם בתאריך: 23.4.23 16:31

נלחמים על הבית: תושבי שכונת גוננים-קטמונים יקיימו היום, ראשון, 23.4, הפגנה בכיכר ספרא, כנגד מה שהם מכנים "הרס השכונה".

בשיחות עם "כל העיר" מספרים התושבים, בהם גם אנשי המינהל הקהילתי, על תכנון וקידום של עשרות תוכניות להקמת מגדלים גורדי שחקים בקטמונים (קטמון ח'-ט') ובגוננים, ללא היערכות מספקת לתשתיות וללא חשיבה תכנונית כוללת, תוך אפליית השכונה על פני שכונות אחרות. ואם זה נשמע לכם מוכר – הרי שטענות דומות השמיעו ועדיין משמיעים רבים מתושבי קרית היובל, שם כבר ניתן לראות איך קו האופק של השכונה מתמלא במגדלים ומשנה את המראה והאופי.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


התכניות בגוננים-קטמנים, כך טוענים המתנגדים, עתידות לשנות בן-הרף את פני השכונה ולייצר מצב של כאוס מוחלט. לדבריהם, "השכונה נמצאת על פי התהום". כדי למנוע את הכאוס ואת החורבן, לטענתם, של השכונה – פנו עשרות מתושבי גוננים-קטמונים לחברי מועצת העיר בבקשה להגן על השכונה ועל עתידה מפני הבנייה המתוכננת, אשר "תהרוס קהילות שלמות", לדבריהם.

מי שהתגייסו לעזרת התושבים הם חברי סיעת התעוררת, אשר הגישו הצעה לסדר בישיבת מועצת העירייה שתתקיים היום, ראשון, בכיכר ספרא, שבה הם קוראים לעצור את הפרויקטים עצומי ההיקף החורגים מתוכנית האב הנוכחית, כשהם מבקשים כי לפני קידום פרויקט כזה או אחר – תקודם תוכנית אב חדשה לשכונה, זאת בתיאום ובשותפות עם התושבים והמינהל הקהילתי.

עוד לפני הישיבה הערב, יערכו, כאמור, תושבי גוננים-קטמונים הפגנה בכיכר ספרא (החל מהשעה 17:00) והם קוראים לכל מי שהעיר יקרה לליבו להצטרף אליהם ולהילחם ב"בריונות התכנונית של העירייה בשכונת גוננים-קטמונים".

"יש כאן סיפור שהוא גם מקומם וגם עצוב", אומרת בשיחה עם "כל העיר" נ', שמתגוררת בגוננים. "מישהו קיבל החלטה למחוק את השכונה היפה שלנו מהמפה ולהחליף אותה במשהו אחר. בלי תכנון ובלי לשאול את דעתנו. ואנחנו לא מצליחים להבין למה? למה להחריב את שכונת גוננים, אחת מהשכונות היפות בכל ירושלים?".

 

 

בשיחות, התושבים שולפים הדמיה של חלק מהפרויקטים ממערכת ה-GIS של העירייה. תמונת 'לפני ואחרי' שמראה רק חלק מהפרויקטים המתוכננים. ההבדל, כפי שניתן לשים לב, זועק לשמיים.

א', תושב גוננים, מציין כי "הבניה המתוכננת הזאת פשוט הזויה. זאת בכלל בניה שמתאימה למרכז עסקים ראשי, לא לשכונת מגורים. מי מאשר את הדבר הזה? זה בכלל לא תואם את תכנית הבניה של השכונה. איפה לכל הרוחות שומרי הסף?".

עוד הוא מוסיף: "יש תוכניות אב מאושרות לשכונת לגוננים-קטמונים – אחת לגוננים א'-ו' ואחת לקטמונים ח-ט. ומצפצפים על שתיהן בצורה מחפירה. מקדמים בניה מפלצתית שתהפוך את השכונה כולה לאתר בניה מתמשך במהלך העשור הקרוב. דבר כזה לא היו מעיזים לעשות בשכונה כמו רחביה או עמק רפאים. כאילו דווקא לתושבי הקטמונים אין זכות לאיכות חיים בסיסית".

לעומת טענות התושבים, גורמי התכנון בעיריית ירושלים מדגישים כי הבניה המוצעת אינה חורגת מתכניות האב של השכונה והיא אף תואמת את מדיניות הבנייה לאורך צירי הרכבת הקלה. התושבים לא מקבלים את הטענה הזו ומתנגדים לה נחרצות.

"הצדקה בזויה והטעיה מוחלטת", אומר י, עוד אחד מהתושבים שמתנגדים לבנייה. "בתוכנית האב של גוננים א'-ו' אין זכר לבניינים מעל 7 קומות. העירייה מקדמת פרויקטים פי 5 בגובהם מזה בשכונה – יותר מ-30 קומות. אבל בגלל שהפרויקטים על מגרשים שלא הוגדר לגביהם מודל בניה ספציפית בתכנית האב, היא טוענת שזה אינו חורג. על מי הם חושבים שהם עובדים?".

לדבריו, "ומה השטויות האלו אודות הרכבת הקלה? מה הקשר? עצם התכנון של הרק"ל – שבכלל לא התחילו לבנות אותה – אינו הופך שכונה למרכז עסקים שמתאים לגורדי שחקים. בכללי, זאת רק עוד דרך להתייחס אלינו כתושבים סוג ב. העירייה אומרת: 'אנו יודעים שהכבישים לא יכולים לשאת בעומס הזה המתוכנן אבל אין לנו שום כוונה לטפל. תצטרכו לנסוע כולכם ברכבת'. כאילו דווקא לתושבי השכונה שלנו שוללים את הזכות להתנייד ברכב. לאחרים מותר לנסוע ברכב ולנו לא?".

המתנגדים להיקף המשמעותי של תוכנית הבנייה מספרים כי ישבו בפגישות עם גורמי התכנון בכיכר ספרא. לדבריהם המפגשים הללו לא הובילו להסכמות ובוודאי שלא לבלימת הפרויקטים.

"הם ישבו בנימוס ושמעו את טענותינו רק כדי לסמן וי", מציינת י', מהמתנגדות הבולטות לבניית המגדלים. "הסברנו שהפרויקטים שהם רוצים לקדם נוגדים את רצונם הנחרץ והמוצהר של התושבים. שהם סותרים את תוכניות האב. שהם מקודמים בלי שום בסיס נתונים ובלי שום התחשבות בקיבולת של התשתיות הקיימות. אבל הם לא הביעו שום נכונות לשנות כיוון. אדרבה, רק הצדיקו את עצמם ואמרו שזה חיוני לדור הבא. בכלל אין עם מי לדבר".

"זאת השכונה שלנו, וכשמישהו מאיים על הבית שלך, אתה מגן עליו בכל הכוח", אומרת י' לסיכום. "רק התחלנו להיאבק. לא נרפה ולא נוותר".

מלי ששון, חברת הנהלת מינהל קהילתי גוננים ויו"ר התחום האורבני במינהל, אומרת כי "מדיניות העירייה בנושא בניית המגדלים היא משולחת רסן. אין בה כל תכנית הגיונית, היא פורצת את גבולות תכנית האב שהעירייה בעצמה הגדירה. זה מצביע על היסטריה וחוסר אונים של העירייה.
הגיע הזמן שהעירייה תציג לחברי הנהלה וגם לתושבים את היקף הבניה של המגדלים במרחב השכונתי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. #משהליאוןהמלך

    כמה טפשות.
    לא שוללים לכם את הרכב הפרטי , אלא מעודדים אתכם תחבצ כי אין בררה רק תחבצ יפתור בעיות תנועה. וגם מה הבעיה בגורדי שחקים? זה מאוד יפה ויש את זה במדינות מפותחות, למה שאנחנו נתקע מאחור?וגם אין בררה אין לאן להתרחב אז נשאר רק למעלה

  2. משה

    "התרחבות למעלה" היא טעות יסוד בסיסית…כמו שכל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא…ביבשה ועל ידי בני אדם התוצאה היא לא יבשה בכלל כי בני אדם זה לא מים… אבל ועדות התכנון מורכבות מ"אנשי מקצוע" כי נדל"ן זה כסף שלא יודעים להתחשב בבני אדם רק לדחוס אותם כמו בלול תרנגולות, עכשיו אתם מבינים למה אגודות החיות נלחמו נגד לולי התרנגולות…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי ישמע איזה שכונה זאת הכל שיכונים קורסים עדיף לבנות ולהכניס חיים לשכונה

  4. תושב השכונה

    לשכונה במצבה הנוכחי אין עתיד. התחבורה כרגע על הפנים, הבתים מתפוררים, ישנה בעיית אגיפה פושעת לאורך השנים שגרמה לחריגות בנייה נוראיות ומעל הכל אין חנייה, אי אפשר לזוז מטר בלי להיתקל במכונית שחוסמת את המדרכה או בפח ששעולה על גדותיו. הפתרון היחיד והנכון זה פינוי בינוי. ישנו פרוייקט חדש בשכונה בשם "גני ציון" של האחים חסיד, מה שנקרא "מגדלים" והוא פותר את כל הבעיות, ועוד פותח את האופק ומאפשר המשכיות לשכונה. כל ההתנגדויות האלה הן נטו צרות עין, וקנאה.

  5. מושקה

    בדיוק כך עושים לקריית מנחם ויובל עיר גנים פשע אנושות מחפיר מה שנקרא מעברות שנות האלפיים הנבלות פושעים שנית פעם בשנות ה60 70 מחנות ריכוז של שכונות מצוקה ועכשיו בניה מפלצתית של רבי קומות בל תשתיות ודירות קטנות שלא תטעו בלי יכולת להתנהל עם רכב רק רכבות ואנשים דמויי ג'וקים שיתרוצצו מסביב כמו שנאמר בכתבה לא יעשו זאת לרחביהמבית הכרם מושבה גרמנית עריה זוועתית שפועלת כמו הנאצים במלחמת העולם איכס…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר