הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)
הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

היעד לשנים הקרובות: 40 אחוז מהנסיעות בירושלים – בתחבורה הציבורית

במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים בונים על רשת הרכבות הקלות JNET, שיצעידו את העיר קדימה מבחינה תחבורתית. על 3 הקווים ו-8 המסלולים התפעוליים יש להוסיף את ההשקעה בחניוני חנה וסע, בהקמת שבילי אופניים ובתגבור מערך האוטובוסים. חזון אחרית הימים?

פורסם בתאריך: 22.5.23 08:00

חזון אחרית הימים? 40 אחוז מכלל הנסיעות בעיר יתבצעו באמצעות התחבורה הציבורית – זהו היעד שמציב משרד התחבורה לשנים הקרובות. היעד של משרד התחבורה, כמעט מיותר לציין, נאחז כמובן ברכבת הקלה ובעובדה שעד שנת 2030 אמורה לפעול ברחבי העיר רשת הרכבות הקלות JNET, אשר כוללת 8 מסלולים תפעולים ב-3 קווים – האדום (הפעיל כיום), הירוק (שצפוי להתחיל לפעול במהלך 2025) והכחול (שחלקים ממנו צפויים לפעול ב-2028).


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


במשרד התחבורה מסבירים כי ירושלים היא המטרופולין הגדול בישראל. בעיר עצמה חיים חיים כ-986 אלף תושבים ותושבות. לצידם מגיעים לירושלים בכל יום כ-150 אלף איש לעבודה, ללימודים, לתיירות ולבילוי. ההערכות הן כי אוכלוסיית ירושלים תגדל בכ-50 אחוז בשני העשורים הבאים, לצד פיתוח משמעותי של הזירה העסקית בעיר, שיביא לגידול של כמות הנכנסים לעיר מידי יום.

"היעד הוא להגיע למצב בו 40 אחוז מכלל הנסיעות בעיר יתבצעו בתחבורה ציבורית עד תום העשור הנוכחי", מסרה שרת התחבורה מירי רגב. "יצירת העדפת תחבורה ציבורית מהווה אינטרס חיוני לירושלים וסביבותיה והשפעותיה המטיבות יורגשו לא רק בעיר אלא גם בכל רחבי הפריפריה המקיפה אותה. לכן אני עושה לילות כימים להוציא את החזון שלנו אל הפועל ולהביא למצב בו מטרופולין ירושלים יהווה השראה לכל שאר מהמטרופולינים בישראל".

כאמור, במשרד התחבורה מתבססים ביעד שהציבו על התקדמות עבודות התשתית להקמת רשת הרכבות הקלה בעיר, אשר יכלול 3 קווים, 8 מסלולים תפעוליים. "בימים אלה נערכות נסיעות מבחן להארכת הקו האדום, שצפוי להיפתח בעוד מספר חודשים", אומרים במשרד התחבורה. "הקו האדום, הפועל מזה 12 שנים, ייסע עם פתיחת ההארכות, מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום ועד לשכונת נווה יעקב בצפון". יש לציין כי כבר כיום הקו האדום מסיע כ-170 אלף נוסעים מדי יום, מספר שצפוי לצמוח אל למעלה מ-200 אלף לאחר השלמתו אל עין כרם בדרום מערב ואל נוה יעקב בצפון.

 

 

בשנת 2025 יצטרף הקו הירוק ויהפוך את הקו האדום לרשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל, הקרויה רשת ה- JNET. "שני הקווים, שיכללו 5 מסלולים תפעוליים, יסיעו כ-400 אלף איש מידי יום", מדגישים במשרד התחבורה ומוסיפים: "הקו הכחול יצטרף בשנת 2028, עם עוד 3 מסלולים תפעוליים, ויחד יאפשרו לכ- 780 אלף איש לבחור מידי יום בתחבורה ציבורית אמינה, מהירה ונוחה".

הרכבות הקלות הן עמוד השדרה של התחבורה העתידית בירושלים, ועל פי משרד התחבורה ועיריית ירושלים – כל אמצעי התחבורה הנוספים מתחברים אל הרכבת הקלה ומזינים אותה. כך למשל, במשרד התחבורה מציינים כי הושקעו ויושקעו כ-900 מיליון שקל ביצירת העדפה לתחבורה ציבורית, "במגוון פרויקטים שמטרתם יצירת העדפה לתחבורה ציבורית באמצעות שיפור השירות, התדירות והאמינות שלה, קיצור טווחי וזמני נסיעה ויצירת נגישות וקישוריות בין הרכבת הקלה, האוטובוסים, שבילי האופניים וחניוני "חנה וסע" בעיר", כך נמסר.

בין הפרויקטים ניתן למנות את הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילים לרוכבי אופניים בכביש בגין ובכביש 22, והקמת פרויקטים משלימים המגשרים על פערים טופוגרפיים ומגבירים את הנגישות לתחבורה ציבורית ועוד. "לצד השקעה זו", מוסיפים במשרד התחבורה, "בימים אלה מתוכננים ומוקמים 7 חניוני חנה וסע שיתחברו לרשת הרכבות הקלות ויציעו כ-9 אלף מקומות חניה לבאים לעיר, ושבילי אופניים באורך כולל של כ- 200 קילומטרים ברחבי העיר, שיחברו בין השכונות בעיר, מוקדי הפנאי ותחנות הרכבת הקלה. כל אמצעי התחבורה הציבורית, לרבות רכבת ישראל, רשת הרכבות הקלות, התחנה המרכזית ושבילי האופניים ינוקזו להאב התחבורתי הגדול ביותר בישראל, הנמצא בימים אלה בשלבי הקמה מתקדמים בפרויקט "שער העיר" בכניסה לעיר".

אל רשת הרכבות הקלות, כך על פי משרד התחבורה, יש לצרף את העבודות להארכת קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב – תחילה עד מרכז העיר ובהמשך עד למתחם החאן. כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", מוקדם יותר השבוע חשף משרד התחבורה את שתי התחנות התת קרקעיות החדשות של הרכבת החשמלית, המתוכננות להיבנות במרכז העיר ובסמוך לתיאטרון החאן. שתי תחנות אלה מהוות חלק מתוואי הרכבת שאמור להגיע למלחה והעבודות עליהן צפויות להתחיל בקרוב לאחר השלמת תהליכי התכנון והאישור הנמצאים בעיצומם. השרה רגב ביקשה לבחון הקמת תחנה נוספת בסמוך לכותל.

מזרח ירושלים: תוכנית חומש נוספת בהיקף של 350 מיליון שקלים, הקמת מחלף עיסאוויה והקמת כביש הטבעת המזרחי. משרד התחבורה מייעד יותר מחצי מיליארד שקלים לשדרוג ופיתוח תשתיות התחבורה במזרח ירושלים. "אני רואה חשיבות יתרה בחיבור בין מזרח העיר ומערבה וביישור הקו בכל הנוגע לתשתיות התחבורה בכל רחבי העיר. ההשקעה במזרח העיר נועדה להעניק לתושבים חזון עירוני חדש, בטוח ונגיש, להקל על התנועה בכל חלקיה, ולתרום להמשך הפיתוח של מזרח העיר", מוסיפה רגב.

בין הפרויקטים התחבורתיים הכלולים בהשקעה זו ניתן למנות, השקעה של 350 מיליון שקלים בתוכנית חומש נוספת למזרח העיר, הכוללת שדרוג , חידוש והקמת תשתיות תחבורה במזרח העיר, ובכללן תכנון והקמת כבישי גישה המותאמים לתחבורה ציבורית המובילים למוסדות החינוך במזרח העיר, איחוד מפעילי האוטובוסים באזור, שיפור השירות והתדירות לנוסע, הקמת שני מסופי אוטובוסים חדשים, שדרוג והקמת תחנות אוטובוס והשקעה בטכנולוגיות מידע, נסיעה ושדרוג לרווחת הנוסעים בתחבורה ציבורית.

השקעה של כ- 156 מיליון שקלים בהקמת מחלף עיסאוויה, שיוביל ממחלף אדומים לשכונת עיסאוויה, לגבעה הצרפתית ושכונות באזור, ויקל על העומסים האדירים בעורקי התחבורה המובילים לאזור.

השקעה של כ- 80 מיליון שקלים בהקמת כביש הטבעת המזרחי (הכביש האמריקאי) והפיכתו לעורק תחבורתי ראשי לצד כביש בגין ודרך חברון, שיקצר את זמני הנסיעה ויקל על העומסים בכל רחבי העיר.

הקמת כביש 437 מחיזמה ועד למישור אדומים, הכולל שני נתיבי נסיעה ונתיב תחבורה ציבורית ויחבר את כביש האבעת למעלה אדומים ולענתות.

כביש 60: מגוש עציון לירושלים. משרד התחבורה משקיע כ-481 מיליון שקלים בפיתוח, הרחבת ושדרוג כביש 60 וכביש המנהרות, במטרה לקצר את זמן הנסיעה מגוש עציון לירושלים ולהקל על עומסי התנועה. השקעה זו מצטרפת להשקעה של כ- 20 מיליארד שקלים בתכנון והקמת כביש 60, שיהווה את עורק התחבורה המזרחי של ישראל ויוביל מאזור יהודה בדרום לאזור השומרון בצפון דרך בירת ישראל.

"משחר ההיסטוריה, ירושלים – בירת ישראל הנצחית, מהווה מוקד עולמי של ידע, מדע, ועסקים", מסכמת השרה רגב. "פיתוח תשתיות ועורקי התחבורה בעיר ומסביב לה הם משימה לאומית בעלת חשיבות עליונה וקריטית להמשך התפתחותה. לכן המשרד בראשותי מקדיש תקציבי עתק ומשאבים ניכרים, כדי להוביל את החזון התחבורתי של בירת ישראל, להעניק לכל תושביה ולמבקרים בה מערכת תחבורה ציבורית חכמה ואמינה, ולחזק את החיבור והקישוריות בין כל חלקי העיר ובינה ובין הישובים שמסביבה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נוסע מתוסכל

    עם רמת השירות הקטסטרופאלית של אלקטרה אפיקים והתדירות הבזויה של הנסיעות (30 דקות בשעות השיא של המתנה בצומת גוש עציון) גם לא נגיע ל 4% שימוש בתח"צ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר