אסף יזדי, קריית הממשלה (צילומים: לע"מ, Almog)
אסף יזדי, קריית הממשלה (צילומים: לע"מ, Almog)

מנכ"ל משרד ירושלים: "פועלים בכל הכוח בהעברת משרדי הממשלה לירושלים"

מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת אסף יזדי מספר ל"כל העיר" על העשייה המשמעותית בשנה האחרונה בהפיכת ירושלים לעיר ממשל, על תוכניות הענק שצפויות לעבור בישיבת הממשלה החגיגית ליום ירושלים ועל שיתוף הפעולה הפורה עם העירייה

פורסם בתאריך: 21.5.23 09:20

היום, ראשון, 21.5, תקיים ממשלת ישראל ישיבה מיוחדת שתתמקד כל כולה בירושלים. זוהי ישיבת הממשלה השנתית שמעלה מדי שנה סביב יום איחוד ירושלים את העיר על ראש שמחת המדינה. ישיבת הממשלה הזו תתקיים במנהרות הכותל והיא תוקדש, כאמור, כל כולה לירושלים.

כבכל שנה, גם הפעם צפויה הממשלה לאשר תקציבים בהיקף של מיליארדי שקלים עבור העיר. על מרבית התוכניות הללו והתקציבים אחראי משרד ירושלים ומסורת, שבראשו עומד השר מאיר פרוש.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ממש לא מזמן סיימו אנשי המשרד את הפעילות בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון. הילולה שעל פי כל היתה מוצלחת, שמחה ובעיקר בטוחה, שכמובן שמה גם את הדגש הראוי והמתאים על 45 הנספים באסון מירון בהילולה מלפני שנתיים.

"היה מוצלח מאוד ואנחנו שמחים על כך", אומר מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת אסף יזדי בשיחה עם "כל העיר" ומשבח את סגן ראש העיר לשעבר יוסי דייטש: "הוא עשה עבודה טובה. אנחנו שמחים שהוא היה איתנו. היתה עבודה קשה סביב האירוע, וההילולה היתה מוצלחת ובעזרת השם בשנה הבאה היא תהיה עוד יותר מוצלחת".

יזדי, כמובן, לא מדבר עם "כל העיר" על ההילולה במירון. השיחה איתו נסובה בעיקרה על ירושלים ועל החלטות הממשלה שיתקבלו לכבוד יום ירושלים.

"מדי שנה ביום ירושלים אנחנו, כידוע, מעבירים תוכניות גדולות למען העיר ירושלים", אומר יזדי בהתייחסו לישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון. "במרכז סדר היום – שתי תוכניות גדולות: תוכנית חומש לצמצום פערים כלכלים חברתיים במזרח ירושלים ותוכניות חומש לפיתוח אגן העיר העתיקה".


אסף יזדי (צילום: לע''מ)

אסף יזדי (צילום: לע"מ)


לדברי יזדי, "היקף תוכנית החומש למזרח העיר תהיה בהיקף תקציבי של למעלה מ-3 מילארד שקלים, זאת לעומת 2.1 מיליארד שקלים בתוכנית החומש שזה עתה הסתיימה. אנחנו גייסנו ועדיין מגייסים את כל משרד הממשלה ואת עיריית ירושלים לטובת העניין, ואני שמח לומר שיש שיתוף פעולה יוצא מהכלל".

תוכנית החומש החדשה כוללת מגוון רחב של נושאים, עם מיקוד לחמישה נושאים מרכזיים. אשכולות לדברי יזדי: "האשכול הראשון הוא חינוך והשכלה גבוהה – היעד המרכזי גידול בהיקף הילדים שלומדים את תוכנית החינוך הישראלית. יעד שני מרכזי שיפור משמעותי בהיקף ואיכות לימודי העברית. מצאנו אותה כמכשול משמעותי בהשתלבות בחברה. יעד שלישי הגדלת מספר הלומדים באקדמיה הישראלית – שער טוב ונכון לתעסוקה איכותית.

"אשכול שני מתמקד בעולם הכלכלה והתעסוקה במזרח העיר, כשהיעדים המרכזיים הוא העלאת אחוז הנשים המועסקות. המצב כיום הוא שאחוז הנשים העובדות במזרח ירושלים הוא מהנמוכים ביותר במזרח התיכון, ובוודאי הנמוך ביותר בישראל ועומד על כ-26 אחוז. אצל הגברים ניתן דגש על איכות המשרות ועל גובה השכר, כשהכוונה היא לשפר את התעסוקה. כל זה תוך הכשרות מקצועיות, לימודי עברית מוטת תעסוקה ועוד".

 

 

האשכולות הנוספים עוסקים בתשתיות (תחבורה, תחבורה ציבורית, חשמל, אנרגיה, ביוב וכו'), בתכנון ומקרקעין (הסדרות רישום, תכנון בנייה למגורים ותעסוקה ועוד), ושירותים לתושב.

יזדי מקפיד מאוד לתת קרדיט ולשבח את משרדי הממשלה ועיריית ירושלים על שיתוף הפעולה סביב ירושלים ויום ירושלים, אך הוא גם לא שוכח להדגיש את העשייה המשמעותית של שתי החברות הממשלתיות-עירוניות – החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י) והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י).

***

התוכנית השנייה, כאמור, היא לפיתוח אגן העיר העתיקה. מדובר בתוכנית החומש הרביעית שתאושר לטובת הנושא. "זהו אחד המקומות החשובים והמשמעותיים ביותר בעולם", אומר יזדי את המובן מאליו ומדגיש כי "זהו אירוע לאומי, שלא לומר בינלאומי".

התוכנית החדשה שתאושר צפויה להיות בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים. "התוכניות הקודמות היו בהיקף של 350 מיליון שקלים ואנחנו מנסים להגיע לכחצי מיליארד שקלים", מציין יזדי.

התוכנית תתמקד בהגדלת מספר התיירים באגן העיר העתיקה, בפיתוח עסקי (יצירת תמהיל נכון של עסקים, פיתוח מנגנוניים עסקיים וכו'), תחבורה, תנועה ונגישות (שאטלים, רכבל שנמצא בשלבי הקמה, המשך הנגשת סמטאות העיר העתיקה וכו'), ניקיון ותחזוקה ("בנושא זה כבר רואים שיפור עצום בשנים האחרונות", אומר יזדי), ושימור ופיתוח הטבע והגנים הלאומיים בעוטף העיר העתיקה.


מבט מהעיר העתיקה על כיפת הסלע (צילום: מוחמד מוסא שהואן, lehava nazareth Pikiwiki Israel, CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה)

מבט מהעיר העתיקה על כיפת הסלע (צילום: מוחמד מוסא שהואן, lehava nazareth Pikiwiki Israel, CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה)


***

משרד ירושלים ומסורת פועל גם בירושלים המערבית ולא רק במזרח העיר ובמקומות הקדושים. רק בשנה שעברה, כידוע, אושרה תוכנית החומש 'לביא' לפיתוח מנועי צמיחה כלכליים-אסטרטגיים לעיר. השנה החולפת היתה ביצירת התוכניות, ועל פי יזדי – בשנה הקרובה כל התוכניות ייכנסו לביצוע.

"המיקוד של תוכנית 'לביא' היא בארבעה מישורים מרכזיים", מציין יזדי, "תיירות, אקדמיה, תעסוקה איכותית (הייטק, ביוטק וכו'), והפיכת ירושלים לעיר הממשל של ישראל".


קריית הממשלה (צילום: Almog)

קריית הממשלה (צילום: Almog)


תחום מרכזי נוסף שבו פועל המשרד ונמצא באחריות יזדי הוא מעבר משרדי הממשלה לירושלים. "אחרי שתי החלטות ממשלה ב-2007 וב-2014, בשנת 2021 עברה החלטה עם שיניים", אומר יזדי ומספר כי "בעקבותיה הדבר קורה בפועל. ההתנהלות היא אחרת ואנחנו רואים תוצאות. יש מיפוי של המשרדים. יש לכל משרד תאריך מעבר ומיקום. אנחנו פועלים בכל הכוח בהעברת משרדי הממשלה לירושלים. ביחד עם העירייה, עם נציבות שירות המדינה, עם האוצר ועם הרשות לפיתוח ירושלים. אנחנו שמים את כל יהבנו על הנושא ואנחנו רואים שזה קורה. יותר ויותר משרדים עושים את המעבר".

יש לכם נתונים על אחוז העובדים שעשו במקביל למעבר המשרד גם מעבר למגורים בירושלים?
"זו שאלה מאוד מעניינת, אבל אנחנו נמצאים בראשיתו של תהליך ועדיין אין נתונים. אלה דברים שלוקחים יותר זמן, בטח בבחינת הבדיקה. אבל אני משוכנע שעם השנים וככל שנצליח משרות טובות, איכות חיים, תשתיות וחינוך – אלו יהיו גורמים משיכה שיגרמו לעובדים לעשות את המעבר לעיר".

לא הרבה מכירים את העשייה שלכם כמשרד ממשלתי, ומרבית תוכניות החומש מיוחסות לעירייה ולחברות כגון פמ"י והרל"י. איפה ברמת התושב הפשוט הוא פוגש את משרד ירושלים?
"אתה צודק בכך שאנשים לא מכירים את העשייה של המשרד. אבל אני אגיד שטיבה של ממשלה הוא שלא רואים אותה, אלא את העירייה. היא האחראית על הממשק היומיומי. ועדיין, האימפקט שלנו, אם קצת מרימים את המבט, רואים עיר נקייה יותר, עם יותר אירועי תרבות ותוכן, עיר עם יותר תיירים, אקדמיה טובה יותר. כל אלה ועוד הם נגזרות ישירות ועקיפות של הפעילות שלנו. זה קורה כמובן תוך שותפות מלאה עם עיריית ירושלים ועם גופי הביצוע שלנו – פמ"י והרל"י.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר