השטח במחלוקת ברחוב שמאע ובוטה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), בניין העירייה בכיכר ספרא, הפגנה בגינת שמורק-צילום ארכיון (צילומים: מצילים את ירושלים, התעוררות)
השטח במחלוקת ברחוב שמאע ובוטה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), בניין העירייה בכיכר ספרא, הפגנה בגינת שמורק-צילום ארכיון (צילומים: מצילים את ירושלים, התעוררות)

ניגוד עניינים, אתנן פוליטי ופגיעה בציבור: ההתנגדות להתכנסות ועדת ההקצאות תגיע לבית המשפט?

גורמים שונים טוענים כי עיריית ירושלים מבצעת מכירת חיסול של שטחי ציבור דרך ועדת ההקצאות, שצפויה להתכנס מחר. ל"כל העיר" נודע כי לראש העיר ובכירים אחרים הגיעו בשבוע האחרון פניות רבות לעצור את ההקצאות עד לאחר הבחירות. בין הפניות – מכתבי אזהרה לפני נקיטת הליכים משפטיים. סגן ראש העיר חביליו: "שיירת הביזה עוברת ורומסת את כללי המינהל התקין והחוק"

פורסם בתאריך: 6.6.23 21:51

ההתנגדות להתכנסותה של ועדת ההקצאות העירונית, עליה פורסם בסוף השבוע שעבר ב"כל העיר", עולה מדרגה וכעת על הפרק – עתירות משפטיות נגד עיריית ירושלים, כשבמקביל נבדקת גם האפשרות לפנות לוועדת הבחירות המרכזית, זאת בשל הסמיכות למערכת הבחירות המוניציפאליות בעוד פחות מחמישה חודשים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


כאמור, כפי שפורסם, מחר (רביעי, 7.6) צפויה להתכנס בבוקר ועדת ההקצאות, שבה יידונו עשרות הקצאות פוטנציאליות. ההתנגדות להתכנסות הוועדה נובעת ממגוון סיבות, בהן עולה גם חשש לניגוד עניינים, חשש להקצאות לא ענייניות כאתנן פוליטי (כפי שהעלה בשבוע שעבר ב"כל העיר" סגן ראש העיר יוסי חביליו) והתנגדות מקצועית נטו לנוכח ההקצאות המוצעות.

בית כנסת במקום גני ילדים ברחוב שמאע ובוטה

ל"כל העיר" נודע כי בימים האחרונים פנו גורמים שונים לבכירי עיריית ירושלים בהם ראש העיר משה ליאון, מנכ"ל העירייה איציק לארי, היועץ המשפטי לעירייה אלי מלכה ואחרים, בדרישה לעצור את פעילות ועדת ההקצאות או לכל הפחות להוריד מסדר היום הקצאות מסוימות.

בין הפונים מינהל קהילת גינות העיר בנושא של הקצאת מגרש שבו פועלים כיום 3 גני ילדים לטובת בית כנסת ברחוב שמאע ובוטה. הקצאה שעליה נמתחה ביקורת ב'חדשות סוף השבוע' בערוץ 12 בכתבה שפורסמה על ידי העיתונאי עמרי מניב. הפרסום בחדשות 12 התייחס לקשר של עמותה מסוימת לרב יאשיהו פינטו, עמותה שאינה פועלת בכלל בירושלים ועוד.

לכך יש להוסיף, כאמור, את פניית מינהל קהילתי גינות העיר, שמביעה תמיהה על העלאת המגרש המדובר לוועדת ההקצאות זאת, כך לטענת אנשי המינהל, בניגוד לעמדת הדרג המקצועי.


השטח במחלוקת ברחובות שמאע ובוטה (צילום: מצילים את ירושלים)

השטח במחלוקת ברחובות שמאע ובוטה (צילום: מצילים את ירושלים)


במכתב שנשלח על ידי יו"ר מינהל גינות העיר הדס עפרת לראש העיר משה ליאון ולבכירים נוספים בעיריית ירושלים נכתב, בין השאר, כי "הליך ההקצאה לקוי באופן יסודי. למרות שיש המלצה של גינות העיר והעיריה לגבי השימוש בשטח, המינהל לא היה מעורב בהליכי ההקצאה ולא היה מודע לה. לדעתנו אין לבצע הליך הקצאה של מגרש כ"כ יקר ונדיר ללא שיתוף מלא של המינהל הקהילתי ומחלקת התכנון בעירית ירושלים.

"אין זה מתקבל על הדעת שבמצב בו ישנה המלצה ברורה של מחלקת התכנון ושל המינהל הקהילתי על הייעודים הנחוצים של המגרש לטובת תושבי האיזור, המלצה זו אינה נשמעת, ובמקומה מקודמת במחטף הצעה להקצות את השטח לטובת מוסד שאפילו אינו קשור לירושלים ושאינו יכול להציג שום תועלת לתושבי העיר… אנו מבקשים להגיש חוות דעת מקצועית ומגובה לגבי השימושים והגופים הרצויים שיוכלו להשתמש בשטח לטובת כל תושבי העיר".

גן שמורק בקרית היובל שוב בסכנה

הקצאה נוספת שמעוררת מחלוקת וסערה להקמת בית כנסת בגן שמורק בקרית היובל, הקצאה שעתירה נגדה הוגשה והתקבלה בחוד שעבר על בית המשפט לעניינים מנהליים. והנה, למרות החלטת בית המשפט, ועל אף שחלף פחות מחודש ממנה, שוב צפויה לעלות בדיון מחר הקצאת השטח המדובר לטובת הקמת בית כנסת, שאליו מתנגדים פעילים חברתיים, תושבים שונים וכן, גם המינהל הקהילתי.

במכתב התראה לפני הליכים ששוגר אף הוא השבוע לעיריית ירושלים נכתב: "בקרב תושבי השכונה, מכל המגזרים, קיימת התנגדות עזה להקצאת הגן לעמותה לשם הקמת בית כנסת. ההתנגדות נובעת, בין היתר, מהעובדה שבמרחק של מטרים ספורים כבר קיים בית כנסת גדול ומרווח, לעומת זאת קיים בשכונה מחסור חמור בשטחים ירוקים".


הפגנה של התעוררות בגן שמורק (צילום ארכיון: התעוררות)

הפגנה של התעוררות בגן שמורק (צילום ארכיון: התעוררות)


במכתב זה עולה, שוב, נושא הסמיכות לבחירות המוניציפליות. עו"ד אביתר שומר, שמייצג פעילים חברתיים מקרית היובל, מציין במכתב ששיגר לעירייה כי "עוד בשנת 2008 נתנה ע"י היועץ המשפטי לעירייה חוו"ד על פיה אין לקבל החלטות על הקצאה בתקופה שבסמוך לבחירות (חווה"ד נתנה כ-5.5 חודשים לפני הבחירות) ויש לעכב הטיפול בהליכי הקצאה עד לאחר הבחירות. למיטב ידיעת מרשותיי, לאורך השנים מאז מתן חווה"ד, פעלה העירייה בהתאם לחווה"ד הנ"ל ונמנעה לקבל החלטות על הקצאות בתקופה שלפני בחירות (לפחות בתקופה של ששת החודשים האחרונים לפני הבחירות".

 

 

בהמשך כותב עו"ד שומר: "לאור האמור, דורשות מרשותי כי העירייה תחזור בה מכוונתה לטפל בתקופה זו בהקצאת גן שמורק, תבטל את הדיון הקבוע בנדון ליום 7.6.2023 ותדחה את המשך הטיפול בהקצאת הגן עד לאחר הבחירות וכינון מועצת עיר חדשה".

יועץ ראש העיר ובית הכנסת ברמת שרת

מכתב התראה לפני נקיטת אמצעים משפטיים נשלח גם מטעם העמותה הקהילתית גבעת מרדכי, שבראשה עומד הפעיל החברתי קובי אייזן. במכתבו מעלה אייזן טענות קשות כנגד התנהלות העירייה בנושא ההקצאות הן בשל הסמיכות למערכת הבחירות והן בשל חשש "לניגוד עניינים חמור" לטענתו.

גם בפנייתו של אייזן הוא מעלה את חוות הדעת שהגיש היועמ"ש הקודם לעירייה עו"ד יוסי חביליו (שכיום משמש כסגן ראש העיר), שקובעת כי אין לבצע הקצאות בתקופה של שישה חודשים לפני בחירות.

אייזן אף מציין במכתב את החלטתו של היועמ"ש הנוכחי לעירייה, עו"ד אלי מלכה, ששינה את חוות הדעת של חביליו והעמיד את משך הזמן האמור על 3 חודשים, הן בבחינת הקצאות והן בבחינת פרסומים שונים של העירייה שבהם מופיע ראש העיר ליאון.


כיכר ספרא - ללא קרדיט - נועם שרפלר צילם

בניין העירייה בכיכר ספרא


במכתב ששלח אייזן ליועמ"ש מלכה עם העתקים לראש העיר, מבקרת העירייה ואחרים נכתב בין השאר: "על מנת לחדד את הפגיעה בשלטון החוק נציין שמדובר לכאורה בהקצאה במיקום רגיש, בשכונת רמת שרת, שיש חשש שהיא נועדה להיטיב ספציפית עם עוזר ראש העיר לענייני חרדים מר שמעון ברייטקופף, כאשר בית הכנסת מתוכנן להיבנות לעילוי נשמת אימו כפי שפורסם בתקשורת: "בית הכנסת נפתח לזכרה של הרבנית נעמי ברייטקופף ע"ה ע"ה שנפטרה לפני כחודש" (עם הפניה לפרסום הרלוונט).

בהמשך מכתבו כותב אייזן: "במאזן הנוחות ברור שהאינטרס הציבורי בעניינים מעין אלה הנוגעים להקצאות קרקעות ללא תמורה שהינם משאב מוגבל ויקר המציאות, וניתנים לתקופה של שנות דור, לדחות את הדיון במספר חודשים עד שתיבחר מועצה חדשה ותמונה וועדה חדשה כדין. לא תיגרם פגיעה משמעותית לעמותות המתמודדות על ההקצאות במידה והדיון בעניינם ידחה בכמה חודשים בודדים".


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


הקצאות בתקופת בחירות – כן או לא?

נושא נוסף שעולה וצף בהקשר של ועדת ההקצאות, זו שתיערך מחר ובכלל בתקופה הקרובה, קשור, כאמור, לקרבה למערכת הבחירות לראשות העיר ולמועצת העירייה, שיתקיימו, כידוע, ב-31.10.2023.

בעירייה, כפי שכבר פורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר", מציינים שוב ושוב כי חוות הדעת של היועמ"ש לעירייה אלי מלכה מדברת על שלושה חודשים של הקפאה, ומציינים כי חוות הדעת של היועמ"ש הנוכחי היא זו שקובעת והיא העדכנית, ולא זו של היועמ"ש הקודם.

מנגד, אייזן טוען כי הדבר מנוגד לתקנות משרד הפנים ו-ועדת הבחירות המרכזית ומציין כי בימים אלה נדונה בוועדת הבחירות עתירה שלו על התנהלות עיריית ירושלים בנושא פרסומים רשמיים של העירייה שבהם מופיע ראש העיר. אייזן, כך לדבריו, מעריך כי עתירתו תתקבל ומדגיש כי באם לא יבוטלו ההקצאות שצפויות מחר (רביעי) ואלו הצפויות בחודשים הקרובים הוא יגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים.

לעניין זה התייחס גם סגן ראש העיר חביליו, אשר שיגר בשבוע האחרון מספר מכתבים שבהם דרישה לעצור את התכנסות ועדת ההקצאות. במכתב ששלח חביליו הוא כותב, בין השאר, "השאלה שעולה הינה באילו מקרים ניתן בכל זאת לאשר הקצאות מקרקעין גם ב"תקופת בחירות". בחוות דעת שניתנה על ידי, בשנת 2008, כשהייתי היועץ המשפטי לעירייה, התייחסתי לשאלה זו וכתבתי כי המבחן הוא דחיפות ההקצאה והפגיעה שבמקרה של עיכוב תיגרם בתפקוד העירייה או בשירות לציבור. עוד כתבתי כי כאשר מדובר ברשות שימוש למוסדות חינוך לפני תחילת שנת הלימודים, ניתן להקל שכן מדובר במבנה בנוי ובמצב בו לילדים אין קורת גג ללמוד. אולם, במקרה של הקצאת מקרקעין, ראוי למעט מקרים נדירים במיוחד – שלא לדון בהקצאה. זאת, שכן ממילא מדובר בהליך ארוך הכרוך בשינוי תוכנית (לעיתים), הוצאת היתרי בנייה, ובנייה. כמו כן, ברור כי הקצאת מקרקעין יש לה השלכות כמעט בלתי הפיכות לעשרות שנים. בנוסף כתבתי כי קריטריון נוסף הוא האם מדובר בנושא עקרוני או שנוי במחלוקת – ואז זהו נימוק שלא לדון בתקופת הבחירות".

במכתבו מפרט חביליו את חוזר מנכ"ל משרד הפנים מתחילת השנה האזרחית, שבו נכתב: "במהלך תקופת הבחירות, על הרשות המקומית להקפיד הקפדה יתרה על השימוש הנעשה במקרקעין של הרשות המקומית ובנכסיה, זאת בין הייתר על רקע היותה משאב מוגבל ועיקר המציאות, שנועד לשמש את הרשות המקומית ואשר הינו משמעותי לדורות הבאים וליכולתה של הרשות המקומית לבצע את הנדרש ממנה בעתיד. במסגרת זאת, יש ליתן את הדעת בדגש על עשייה במקרקעין לטווח רחוק עפ"י העקרונות הדורשים איזון ואיפוק".

בשיחה עם "כל העיר" אומר היום סגן ראש העיר חביליו: "מדובר פה על מכירת חיסול של נכסי הציבור, הנובעת ממניעים פוליטיים לקראת הבחירות לעירייה. כל נורות האזהרה מהבהבות, כל הדגלים האדומים מתנופפים, שומרי הסף נובחים – אבל שיירת הביזה עוברת ורומסת את כללי המינהל התקין והחוק. אני סבור שהמינימום הוא לעצור את ההקצאות חצי שנה לפני הבחירות, וההקצאות שהעירייה מקדמת כרגע בממילא, רמת שרת וקרית היובל – מוכיחות את זה. אני מבין שיש לחצים גדולים לרצות את הפטרונים של השותפים הפוליטיים השונים בהנהלת העיר, אבל לפני שנבחרי הציבור דואגים לאיך להישאר על הכיסא שלהם – מוטלת עליהם האחריות והחובה לדאוג לא רק לירושלים של היום ומחר, אלא גם לירושלים של עוד 10, 20 ו-30 שנה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "לעניין כינוס ועדת ההקצאות המקצועית והמייעצת והמועצה, ניתן לכנסם ולקבל החלטות הן ע"פ הנחיות משרד הפנים והן ע"פ הנחיות היועמש לעירייה. לפי הנחיות היועמש לעירייה, אין למנוע את הפעילות השוטפת של הוועדות העירוניות, לרבות ועדת ההקצאות. יש להקפיד בתקופה זו על הכללים והחוקים המחייבים ויש לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבותיו".

עוד נמסר: "ועדת ההקצאות המקצועית שמתכנסת מחר תשמע את המבקשים, את המתנגדים, את המנהליים הקהילתיים ואת דרגי המקצוע העירוניים. רק לאחר שמיעתם תוכל הועדה לקבל החלטות. לכן, העירייה אינה יכולה לפרט בנקודת זמן זו את כלל המקרים שהוזכרו בפניה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר