כלבים שממתינים לאימוץ (צילום: ירושלים אוהבת חיות)
כלבים שממתינים לאימוץ (צילומים: ירושלים אוהבת חיות)

נגמר להם הזמן: הזעקה הנרגשת להצלת כלבים בירושלים

ההסגר של השירות הווטרינרי בירושלים מלא בלמעלה מ-100 כלבים בוגרים וגורים, והמספרים רק הולכים ועולים. בעמותת 'ירושלים למען חיות' קוראים לעזרה ואומרים: "אנחנו זועקים כל יום בכדי להציל כמה שיותר כלבים, אבל לא נוכל להציל בלי העזרה שלכם. לצערנו יהיו המתות בהסגר". איך נרתמים? בכל יום שישי נערכים ימי אימוץ. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 19.6.23 10:57

השירות הווטרינרי בירושלים לא עומד תחת עומס בעלי החיים שנמצאים בהסגר. המספרים רק הולכים ועולים ומנגד – מספר האימוצים קטן. כעת, בעמותת 'ירושלים אוהבת חיות' ממש זועקים ומתחננים לעזרה, לפתחון הלב של תושבי ירושלים שמוכנים לאמץ כלב, אפילו רק לקחת אותו לאומנה לתקופה מוגבלת.

"הסגר ירושלים מפוצץ", אומרת חדוה ונדנברוק, מייסדת העמותה בשיחה עם "כל העיר". "יש למעלה מ-100 כלבים – בוגרים וגורים – בהסגר, והבעיה היא שאנחנו כל הזמן מקבלים עוד ועוד הודעות על נטישות ועל כלבים משוטטים. אנחנו זועקים כל יום כדי להציל כמה שיותר כלבים, אבל לא נוכל להציל אותם בלי העזרה של תושבי ירושלים. לצערנו, אם המצב יימשך – יהיו המתות בהסגר, למרות שכולם מנסים להימנע מכך. מי יפתח עבורם את הלב ויציל את חייהם?".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בגבעת משואה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


כאמור, המצב בירושלים קשה, אבל לא רק פה. לטענת ונדנברוק, "אנחנו בקשר עם עמותות מכל הארץ, וכולם מספרים על הסגרים מפוצצים. המצב קשה מאוד באזור הדרום והצפון – אבל גם בירושלים לא פשוט. יש למרבה הצער במזרח העיר הרבה מאוד אנשים שמגדלים כלבים – אבל נותנים להם להסתובב חופשי בלי עיקור. התוצאה היא עוד ועוד המלטות ועוד ועוד כלבים משוטטים. בכל חודש נוספים בעיר מאות גורי כלבים – אלו מספרים שאי אפשר להתמודד איתם".


(צילום: ירושלים אוהבת חיות)

(צילום: ירושלים אוהבת חיות)


מה אתם בכל זאת עושים כדי להתמודד עם המצב?
"אנחנו בקשר רציף ומאוד טוב עם השירות הווטרינרי בירושלים. יש שם אנשים טובים שרוצים מאוד את טובת בעלי החיים, שרוצים ומנסים לעזור, אבל זה לא פשוט. אנחנו כעמותה עורכים בכל יום שישי יום אימוץ בגן הסוס, וממש באחרונה התחלנו לערוך ביום השישי הראשון של כל חודש – יום אימוץ גדול יותר במתחם התחנה. לצערי, במקביל לעלייה במספר הגורים – ישנה ירידה במספר האימוצים".

מה קורה לבעלי חיים שנמצאים בהסגר ולא מאומצים?
"בעבר, 99 אחוז מבעלי החיים הומתו על ידי השירות הווטרנירי. כיום זה כבר לא המצב. זה כמעט ולא קיים אלא במקרים קיצוניים של תוקפנות, מחלות וכו'. אבל אנחנו עושים מאמצים כבירים כדי לעזור לכל בעל חיים. כשאנחנו מצליחים למצוא לבעל חיים בית חדש, זה מרומם את הנפש. חסד של אמת".


(צילום: ירושלים אוהבת חיות)

(צילום: ירושלים אוהבת חיות)


 

 

למה זה קורה?
"בכלל הרכב האוכלוסיה בירושלים. חיים בעיר מגזרים שלא מגדלים בעלי חיים, יש הרבה אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך שלא יכולים להרשות לעצמם את ההוצאות. אבל אנחנו לא מוותרים. אנחנו נלחמים על כל כלב וחתול".

כמה עובדים יש בעמותה?
"אין אצלנו עובדים. יש כמה פעילים וכולנו עושים את זה בהתנדבות מלאה, על חשבון הזמן הפרטי שלנו. לי למשל יש עבודה תובענית מאוד כעובדת סוציאלית, ועדיין אני מוצאת את הזמן למטרה החשובה הזו.

יש פתרון כלשהו למצב?
"הממשלה חייבת להיכנס לנושא הזה. חייבים לעשות מבצעי עקר והחזר לשטח. זה לא פתרון אידיאלי, זה גורם לכלבים משוטטים ולפעמים בפגיעה בבעלי חיים אחרים ובמרקם האקולוגי – אבל זה הרב במיעוטו. זה ימנע את ההתרבות הבלתי נגמרת".


(צילום: ירושלים אוהבת חיות)

(צילום: ירושלים אוהבת חיות)


מה עושה השירות הווטרינרי העירוני?
"יש שם אנשים טובים מאוד. הם רוצים לעזור והם משתדלים מאוד. אבל יש להם בעיה – הם חייבים, על פי חוק, לקלוט כל בעל חיים שמדווח כמשוטט או חסר בעלים. הם לא יכולים לסרב כמו עמותה פרטית, אבל זה יוצר מצב שאין להם מקום בהסגר, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".
לחדוה חשוב מאוד להדגיש כי אימוץ של בעלי חיים הוא לא דבר פשוט, ויש לשקול זאת בכובד ראש לפני שנכנסים לעניין. הדגש הזה עשוי לפגוע במספר האימוצים, אך הוא מונע עוגמת נפש לאחר מכן מהמאמצים וגם מבעלי החיים.

"יש עלות באימוץ", היא מציינת, "סל אימוץ הוא בעלות של 900 שקל וכולל שבב, כלבת, חיסונית ועיקור, בנוסף לשעת הדרכה אחת בחינם של מאלף. אבל באמת חשוב לשקול ולהבין את המשמעות. אנחנו רוצים להימנע מהחזרת כלבים אחרי יום-יומיים או נטישתם. זה באמת עניין שצריך לשקול היטב".


(צילום: ירושלים אוהבת חיות)

(צילום: ירושלים אוהבת חיות)


יחד עם זאת, יש מסלול "קליל" יותר – מסלול אומנה, שבו המאמץ לוקח את בעל החיים לתקופה מוגדרת. "מי שלא רוצה או יכול להתחייב לאימוץ, יכול לפנות למסלול אומנה", מסבירה ונדנברוק. "זה יכול להיות אומנה שמתחדשת משבוע לשבוע, כשהאידיאל מבחינתנו הוא אומנה עד למציאת בית מאמץ. זה מועיל גם לכלב וגם לנו כעמותה, למרות שאז ההוצאות הן על העמותה. אנחנו מעודדים גם למסלול האומנה. כל עזרה מתקבלת בברכה".

כאמור, בכל יום שישי מקיימת עמותת 'ירושלים אוהבת חיות' ימי אימוץ בגן הסוס בין השעות 12:00 ל-15:00. ביום שישי הראשון של כל חודש מתקיים יום האימוץ במתחם התחנה (התאריך הקרוב הוא 7.7.2023 – יום שישי הראשון של חודש יולי). פרטים ויצירת קשר דרך קבוצת הפייסבוק 'ירושלים אוהבת חיות'.

כאמור, השירות הווטרינרי העירוני מסייע גם הוא לעמותת 'ירושלים למען חיות', ואף מנסה בעצמו להיות גורם מתווך לאימוץ. כחלק מהמאמצים של עיריית ירושלים והשירות הווטרינרי, נפתחו עמודי פייסבוק ואינסטגרם, המאגדים את כל רשימות בעלי החיים בעיר הממתינים לאימוץ ומחפשים בית חם ואוהב

יצוין כי השירות הווטרינרי העירוני פעיל 24 שעות ביממה בכל ימות השבוע ומטפל בכ-20 אלף פניות בשנה. השירות אוסף באופן שוטף בעלי חיים מכל רחבי העיר, ואלה מועברים למתקן השירות הווטרינרי ומטופלים על ידי צוות הכולל רופאים, וטרינרים, כלבנים, פקחים ואנשי מנהלה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר