חוות הסוסים בגילה (צילום: רונן בכורי, דור פזואלו)
חוות הסוסים בגילה (צילום: רונן בכורי, דור פזואלו)

חוות הסוסים בגילה בסכנת סגירה: הסיבה – שרירות לב וחוסר סנכרון בין הרשויות

כ-20 סוסים בחווה של רונן בכורי ברחוב האנפה יישארו החל מהשבוע הבא ללא קורת גג, לאחר שרשות האכיפה במקרקעין במשרד האוצר דורשת לפרק את גגות הפח שמגנים על בעלי החיים ממפגעי מזג האוויר. האבסורד? בכורי זוכה לתמיכה גורפת מצד עיריית ירושלים, שמסייעת לו בהוצאת ההיתרים והאישורים המתאימים, רק שהבירוקרטיה גורמת לעיכובים. רשות האכיפה: "ניתנו אורכות לדאוג למחסה ראוי עבור בעלי החיים ולמקום חלופי חוקי או להוציא היתר כחוק"

פורסם בתאריך: 21.7.23 07:44

אטימות, שרירות לב בירוקרטית, חוסר קשב, חוסר מחשבה ואפשר להמשיך עם עוד ועוד תיאורים לא הכי מחמיאים – ועדיין יהיה קשה לתאר את מסכת הייסורים שעובר רונן בכורי, תושב גילה שהקים בתקופת הקורונה חוות סוסים לטובת טיפול בבני נוער נושרים ברחוב האנפה בגילה.

ולמה כל זה? כי בזמן שבכורי פועל במרץ בעיריית ירושלים להוצאת האישורים וקבלת היתרי בנייה מוסדרים – ברשות האכיפה במקרקעין במשרד האוצר דורשים ממנו לפרק את הגג שמגן על הסוסים בחווה מפני מזג האוויר עד ליום שלישי הבא, 27.7.2023.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


בכורי נלחם מזה כשנתיים בצו הריסה שהוצא לגג מפח שהקים מעל החווה. ברשות האכיפה דורשים שיפרק אותו, כשהחשש המרכזי שלהם הוא שבשטח, מתחת לגג, יוקם מבנה למגורים. ניסיונות השכנוע של בכורי לא צלחו. גם האישורים שהביא מעיריית ירושלים על כך שבמקום פועלת חוות סוסים. בכורי זוכה לתמיכה כמעט מכל אגפי העירייה – החל מהתביעה העירונית, דרך המחלקה לקידום נוער, מינהל החינוך ועד לשירות הווטרינרי. כולם מנסים לעזור לו, מסייעים לו לקדם את קבלת ההיתרים והאישורים – אבל כידוע, הבירוקרטיה לוקחת זמן. כדי להוציא היתרי בנייה ושינויי תוכנית צריך לעבור אי אלו תהליכים. בחודש ספטמבר הקרוב תגיע החווה של בכורי לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לקבל היתרים ואישורים. אבל ברשות האכיפה מסרבים לדחות את ביצוע הריסת גג הפח. הם מסרבים להקשיב לשירות הווטרינירי, מסרבים להבין את המשמעות של חוות הסוסים, את העבודה עם בני נוער – הם דורשים שהצו יקוים – אחרת יגיעו דחפורים של הרשות ויפרקו את הכל.

"אין כל בעיה חוקית שיהיה ברזנט מעל החווה", אומר בכורי בשיחה עם "כל העיר" ומדגיש: "אבל אין שום אפשרות שברזנט יעזור. אני צריך להגן על הסוסים, כ-20 במספר, מפני מפגעי מזג האוויר. להגן עליהם מרוחות, מגשמים וגם מהשמש. הסברתי את זה לכל מי שיכולתי. אבל ברשות האכיפה לא מוכנים שגג הפחונים יישאר".


חוות הסוסים בגילה (צילום: רונן בכורי)

חוות הסוסים בגילה (צילום: רונן בכורי)


***

חוות הסוסים של בכורי ממוקמת מעל המנהרה הראשונה בכביש 60 (כביש המנהרות). לפני כן היה לו במקום מגרש לפירוק מכוניות, וכאמור בתקופת הקורונה, כשהוציא את הכלב שלו לטיולים וראה בני נוער יושבים בחוסר מעש, שותים אלכוהול ונגררים להתנהגויות לא טובות – הוא החליט לפתוח חוות סוסים כדי לסייע לבני הנוער. הוא התחיל עם סוסה אחת, וכשראה את ההתלהבות – הגדיל עוד ועוד את החווה.

במקביל, הוא החל בתהליך לקבלת האישורים הרלוונטיים. הוא פנה לעירייה, הסביר מה הוא הולך לעשות והחל לשלם ארנונה מהיום הראשון. במקביל, הוא פועל מול ועדות ואגפי התכנון השונים, כמו גם לשינוי הבעלות על הקרקע.

"עיריית ירושלים שותפה מלאה איתי לכל התהליך", חוזר ומדגיש בכורי. "מסייעים לי בכל מה שניתן, ובמקביל החווה מפעילה תוכניות חינוכיות של מינהל החינוך ואני עובד עם המחלקה לקידום נוער. המאבק הוא מול משרד האוצר, מול יחידת האכיפה".

לדברי בכורי, בניתי את הגגון על פי תקנות הפטור של עיריית ירושלים. אבל מתברר שזה לא תקף לשטחים פתוחים. ברשות האכיפה במשרד האוצר לא קיבלו את זה.. הטענה היא שאני יושב על קרקע שיש לה ייעוד לדרך – בגלל כביש המנהרות. הדרך היא שינוי תב"ע – אבל זה סכומים מטורפים שלא שווה להשקיע, כי אני לא מתכוון לבנות פה מגורים. במקום זה, אני פועל לקבלת היתר לשימוש חורג עם העברת בעלות על הקרקע לעיריית ירושלים. הדברים, כמובן, לוקחים זמן, ואני פועל ככל יכולתי כדי לקדם את קבלת ההיתרים והאישורים. ברשות האכיפה במקרקעין, כאמור, לא מוכנים להמתין. האבסורד הוא שעל צו ההריסה של הגג חתום בין השאר ראש העיר משה ליאון, שחייב לאשר כל פעילות בשטח המוניציפאלי של העיר, וזאת בזמן שמחלקות ואגפים בעירייה תומכים בי ומסייעים לי בהוצאת האישורים ושינויי התב"ע".


חוות הסוסים בגילה (צילום: דור פזואלו)

חוות הסוסים בגילה (צילום: דור פזואלו)


***

בכורי מגייס בשבועות האחרונים את כל מי שהוא יכול כדי לסייע לו. כאמור, הוא זוכה לתמיכה גורפת מהשירות הווטרינרי בעיריית ירושלים, הוא זוכה לתמיכה ולשיתוף פעולה מצד התביעה העירונית, וגם מנח"י והמחלקה לקידום נוער תומכים בחווה שלו.

אחת הבעיות המרכזיות היא שאחרי מספר דחיות וצווי מניעה, בית המשפט כבר מסרב להתערב שוב. לדברי בכורי, בדיון האחרון שהתקיים – השופטת אמרה לו שקצב ההתקדמות להוצאת האישורים וההיתרים לא מספיק וכי הוא לא התקדם הרבה בשנה וחצי האחרונות, ועל כן היא לא מתערבת שוב.

"הכדור עכשיו בידיים של משרד האוצר ורשות האכיפה", אומר בכורי. "אני עושה מה שצריך ומקבל סיוע מהעירייה, אבל זה דברים שלוקחים זמן. מצד שני – אם אני מפרק את הגג בשבוע הבא, אז בעלי החיים יסבלו. ברשות האכיפה מסרבים לתת לי עוד ארכה, הוא דורשים שאני אפרק את הגג עד ל-27.7, אחרת הם יגיעו ויפרקו את הכל. חשוב להבין – שכל פירוק כזה זה הוצאה כספית גדולה, זה לא דברים פשוטים וקלים. אני רק מבקש זמן כדי להסדיר הכל. נראה שלמשרד האוצר בכלל לא אכפת מצער בעלי חיים. מדובר כאן על 20 סוסים שיישארו ללא קורת גג מתאימה ויהיו חשופים לתנאי מזג האוויר הקשים".

***

כפי שכבר צוין, בכורי מנסה לרתום את כל מי שרק אפשר. בין היתר הוא רתם לנושא את ארגון זכויות האדם 'בצלמו', אשר הוציא לפני כשבועיים מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובו ביקש את התערבותו.

במכתב, שנשלח עם העתק לראש הרשות לאכיפה מר אבי כהן, מציין מנכ"ל בצלמו שי גליק את השימוש המבורך שנעשה בחווה לטובת נוער בסיכון ושיתופי הפעולה הפוריים עם עיריית ירושלים, תוך שהוא מציין כי מבנים דומים בצפון הארץ ובדרומה נשארים על כנם בלי שהרשות לאכיפה הורסת אותם.

 

 

גליק, שמלווה את בכורי מזה חודשים, מבקש להקפיא את הצו בהקדם ולתת לבכורי להשלים את הליכי הרישוי של המקום.

ל"כל העיר" אומר גליק כי "אני פשוט לא מצליח להבין. יש כאן בחור שרק עושה טוב, שרק רוצה לעזור ופועל בשיתוף עיריית ירושלים לא רק בהיתרים, אלא גם בטיפול בילדים ובני נוער. צריך לתת לו את הזמן להוציא את האישורים ולהקפיא את הצו".

בכורי עצמו שלח פנייה למשרד האוצר ולרשות האכיפה, שבו הוא מסביר כי הוא ייסד והקים את עמותת 'חוות מצפה רחל גילה', "שמטרתה הצלה ושיקום סוסים וטיפולם ע"י נוער ומשפחות מתנדבות".

בפנייה של בכורי הוא מציין כי "מקודמת תוכנית לשימוש חורג בייעוד קרקע". עוד הוא מסביר על שיתוף הפעולה שלו עם מינהל החינוך ועם המחלקה לקידום נוער. פנייתו, כאמור, לא התקבלה בינתיים.


חוות הסוסים מעל המנהרות בכביש 60 (צילום: רונן בכורי)

חוות הסוסים מעל המנהרות בכביש 60 (צילום: רונן בכורי)


***

לעזרתו של בכורי נחלצו גם חברי מועצת העירייה. אחד מהם, יהודה בן יוסף מחזיק תיק קידום עסקים והשירות הווטרינרי, אומר ל"כל העיר": "מאז תחילת הקדנציה אני מלווה את רונן בכורי ואת עמותת חוות מצפה רחל אשר ממוקמת בשכונת גילה ולמיטב ידיעתי אהובה מאד על ידי תושבי השכונה. תחום הסוסים הוא חשוב ומרתק, וחוות סוסים יכולות לספק מקום מושלם לאנשים להתחבר לטבע, לחיות, וליצור קשר עם החיות המדהימות האלה. רק לאחרונה, מנהל חינוך אישר תכנית לשימוש בסוסים ככלי טיפולי כדי לסייע לנוער בסיכון לפתח כישורים חיוניים ולבנות ביטחון. במקצועי כאיש חינוך אני סבור כי תכנית הטיפול תשפיע בצורה חיובית על חיי בני הנוער ומשפחותיהם. אנו מחויבים לשרת את הנוער בסיכון בקהילתנו ולעזור להם לבנות עתיד טוב יותר.

"אי לכך, אני תומך בקידום האישורים הרלוונטיים וקבלת ההיתרים המתאימים על מנת לקבל רישיון עסק בהתאם לפיקוח מקרוב על הפעלת החווה כדי לוודא כי כל תקנות רווחת בעלי החיים נשמרות כולל בדיקות קבועות והערכות של בריאות הסוסים ותנאי חייהם".

חבר המועצה יהונתן יוסף, מחזיק תיק קידום נוער במועצת העירייה, מוסיף: "כמחזיק תיק קידום נוער אני מלווה את מר רונן בכורי יו״ר עמותת ״חוות מצפה רחל״ בשכונת גילה. רונן עושה עבודת קודש בטיפול בנוער נושר בשילוב בעלי חיים. אני שותף מלא לפעילותו המבורכת והמלצתי על החווה בפני כל הגורמים בעירייה ומחוצה לה. כחבר ועדת התכנון אקדם את האישורים הרלוונטיים לשימוש חורג ואמליץ בפני שר האוצר בכלים המקובלים על עיכוב/ביטול הליכי האכיפה של משרד האוצר נגד החווה לה ערך חינוכי ובטחוני".

עוד מוסיף יוסף: "חסר למשרד האוצר מה לאכוף? מספיק נסיעה של רבע שעה לכיוון מעלה אדומים – יש אלפי מבנים לאכוף. אז באים על חווה שמסייעת לבני נוער? חשוב שכולם יבינו – חיפשנו עובד לכמה שכונות בירושלים מטעם המחלקה לקידום נוער. חיפשנו במשך חודשים, ועד שמצאנו משהו שחתם – הוא עזב אחרי זמן קצר. חזרנו לחפש, מצאנו אחרי תקופה ארוכה בנאדם נוסף, אבל הוא ברח לפני שהתחיל בכלל לעבוד. כל כך קשה למצוא כיום עובדים, והנה – במקרה הזה יש בנאדם – רונן בכורי – שמתנדב לעבוד עם קידום נוער. אני חוזר – מתנדב – וזה היחס אליו?
"האבסורד הוא שבעיריית ירושלים יש הירתמות מלאה וניסיון לעזור – החל מהתביעה העירונית, דרך מינהל החינוך ועד לשירות הווטרינרי. אבל במשרד האוצר פתאום נזכרו שיש להם יחידת אכיפה. זה אבסורד. אני פשוט לא מצליח להבין את זה, את חוסר הסנכרון בין הרשויות שפוגע באדם הקטן, ובמקרה הזה – באדם צדיק שרק רוצה לעזור".

"כל העיר" פנה להתייחסות של עיריית ירושלים, אך נמסר כי צו ההריסה הוא של רשות האכיפה במקרקעין במשרד האוצר ויש לפנות אליהם.

מרשות האכיפה במקרקעין במשרד האוצר נמסר: "הרשות לאכיפה במקרקעין אוכפת עבירות על דיני התכנון והבנייה ומחויבת לפעול על פי החלטות בית משפט. במקרה המתואר, בית המשפט אישר את ביצוע צווי ההריסה המנהליים שעמדו כנגד המתחם, כשלמפעיל המתחם ניתנו אורכות על ידי בית המשפט לדאוג למחסה ראוי עבור בעלי החיים ולמקום חלופי חוקי או להוציא היתר כחוק. הרשות מעודדת הסרת עבירות באופן עצמאי בידי עוברי העבירות עצמם, אך אם תאלץ לקיים בעצמה את החלטות בית המשפט, הדבר יבוצע ברגישות, מקצועיות ובליווי גורמי המקצוע הנדרשים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. איציק תושב השכונה .

    אין לזה מקום בשכונה שגם ככה נראית כמו מחנה פליטים . לפנות היום הכל ולהחזיר את השטח לאיך שנראה קודם . כאמור פגיעה חמורה בנוף . כמו שפינו את שי זלצר ככה יש לפנות כל פולש גם אם כל הסיפור עטוף בסיפור רומנטי על בני נוער וכל זה .. .!

  2. צפריר

    הרבה עבריינים ניסו להקים חוות בשכונה . חשבו שבגלל שזה סוף העולם לא יגיעו אליהם. כל מיני גרושים וחסרי בית מנסים לגור במערות או זולות מסביב .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר