גן השושנים בטלביה, משה ליאון (צילומים: ד"ר אבישי טייכר, CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה, ארנון בוסאני)
גן השושנים בטלביה, משה ליאון (צילומים: ד"ר אבישי טייכר, CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה, ארנון בוסאני)

עוד הפסד לראש העיר ליאון: נפסל הניסיון לכפות סגירת בתי קפה בגנים ציבוריים בשבתות

במכרז שפרסמה עיריית ירושלים להקמת בית קפה בגן השושנים הוכנס סעיף האוסר על הזוכה לפתוח את המקום בשבתות ובחגים. היום קבע בית המשפט כי העירייה פעלה שלא בסמכות. מהתעוררות נמסר: "הירושלמים הם אלה שיקבעו אם בית קפה יהיה פתוח או סגור"

פורסם בתאריך: 6.8.23 17:05

המאבק על זהות ירושלים: בית המשפט המחוזי פסל היום, ראשון, 6.8, את הניסיון של עיריית ירושלים לאסור את פתיחתם של בתי קפה בגנים ציבוריים בשבתות ובחגים.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בפברואר 2022 פרסמה עיריית ירושלים מכרז להפעלת בית קפה בגן השושנים בשכונת טלביה. באחד מסעיפי המכרז קבעה עיריית ירושלים כי תנאי לזכייה במכרז הינו התחייבות לסגור את המקום בשבתות ובחגים, זאת בניגוד לסטטוס קוו ובניגוד לחוק העזר העירוני שמאשר את פתיחתם של בתי קפה ומסעדות בשבתות ובחגים.

לפני כשלושה חודשים עתרה תנועת התעוררות באמצעות עו"ד ד"ר מתן גוטמן לבית המשפט כנגד הסעיף שמכריח את היזם לסגור את המקום בשבתות ובחגים. בהתעוררות טענו כי תנאי זה מנוגד לחוקי העזר ומפלה את הציבור החילוני ליברלי בעיר. בהתעוררות, יש לציין, לא ביקשו להכריח את היזם לפתוח את המקום בשבתות ובחגים – אלא רק לתת ליזם ולתושבים להיות אלה שיחליטו.


גן השושנים (צילום: ד"ר אבישי טייכר,CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה)

גן השושנים (צילום: ד"ר אבישי טייכר,CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה)


 

 

בפסק הדין שפרסמה היום, ראשון, השופטת שירלי רנר נכתב, בין השאר, כי "סבורה אני כי כשם שאין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור במישרין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית, ככל שאין איסור כזה במסגרת חוק העזר, כך גם אין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור בעקיפין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית במסגרת התקשרות חוזית… השאלה בעיני היא של סמכות ולא של אופן הפעלת שיקול הדעת בקבלת ההחלטה על תנאי המכרז. סמכות ולא סבירות ההחלטה".

בנוסף הטיל בית המשפט על עיריית ירושלים תשלום הוצאות בסך 10,000 שקלים.

יו"ר התעוררות אדיר שוורץ אמר לאחר פסק הדין: "ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר. מנענו בבית המשפט תקדים מסוכן שיכל להשליך על מכרזים נוספים בשלל תחומים. תנועת התעוררות נלחמת למען הירושלמים – הם אלו שיקבעו האם בית הקפה מתחת לביתם יהיה פתוח או סגור בשבת, רק הם. לא קואליציית ליאון-חביליו-קינג ולא עסקני העיר יקבעו את צביון השכונות. תנועת התעוררות תמשיך להיות הקול של הציבור הליברלי והיצרני בעיר ותמשיך במאבק על שמירת ירושלים לכולם".

עו"ד ד״ר גוטמן מוסיף: "ניצחון גדול לשלטון החוק. בית המשפט העמיד את העירייה על הוראות הדין, וקבע כי העירייה אינה יכולה לכפות סגירה מטעמים דתיים של שמירת שבת ללא סמכות מפורשת בחוק״.

מהעירייה נמסר בתגובה: "בית הקפה שעתיד לפעול בהתאם למכרז שפרסמה העירייה, ממוקם בליבו של גן השושנים, אשר בשכונה בה יש רוב לציבור הדתי ומסורתי, ותושביה החילוניים אינם מעוניינים בשינוי צביון השכונה ואין להם עניין לשנות את הסטטוס קוו.

"העירייה, פעלה בהתחשב ברגשות הציבור וצרכיו ועל בסיס שיתוף הציבור, שנערך יחד עם המינהל הקהילתי. בית המשפט, לא קבע כי נפל פגם כלשהו בהחלטת העירייה אלא סבר כי ההחלטה הייתה צריכה להתקבל באמצעות מועצת העירייה. צר לנו על כך שיש מי שרצון התושבים לשמור על צביון שכונתם ועל אורח החיים שלהם בשכונה, אינו חשוב בעיניהם כלל, ויעשו הכל על מנת לזכות במה שנחשב בעיניהם כרווח פוליטי. העירייה תמשיך להיות קשובה לציבור, להתחשב ברצונותיו ולשתף אותו בהחלטותיה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ירושלמי חילוני

    כל הכבוד להתעוררות ועו"ד גוטמן שהצליחו למנוע מחבליו הצבוע והקואליציה של ליאון לסגור עוד מקום בירושלים בשבת!

  2. Barak810

    אמן!
    אפשר גם באותה הזדמנות להחרים את רמי לוי, שממשיך לפרסם בערוץ 14.

  3. סטודנט

    הידד. יש עוד תקווה לחופש דת בעיר הלא כ"כ סובלנית שלנו. תודה על המאבק

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר