האקווריום החדש בגן החיות התנ"כי (צילום: ארנון בוסאני)
האקווריום בגן החיות התנ"כי (צילום: ארנון בוסאני)

הפארסה של האקווריום החדש בגן החיות: חלק מהדגים לא שרדו

האקווריום הענק שבו הושקעו כ-100 מיליון שקלים והושק לפני כחודש וחצי סגור לקהל. הסיבה: חלק מהדגים לא שרדו בביתם החדש

פורסם בתאריך: 7.8.17 12:05

כחודש וחצי לאחר טקס ההשקה הנוצץ של האקווריום הענק בגן החיות התנ"כי – המתחם סגור לקהל. הסיבה: חלק מהדגים לא שרדו בביתם החדש ומתו. בשיחה עם גן החיות התנ"כי השבוע נמסר כי "פתיחת האקווריום נדחית עד להודעה חדשה, כיוון שאין כרגע מספיק דגים, וכי הנושא בטיפול. בנוסף לזה, הכרישים באקווריום צריכים להסתגל לביתם החדש".

 

כזכור, האקווריום בגן החיות בירושלים טרם נפתח, אף על פי שנחנך רשמית בחודש שעבר בהשתתפות משפחת גוטסמן, אשר תרמה מחצית מעלות הקמת האקווריום, ראש העיר ניר ברקת, שר התיירות יריב לוין ומנכ"ל גן החיות התנ"כי שי דורון.

בשלב הראשוני האקווריום היה צפוי להיפתח להרצה למספר מועט של מבקרים אשר נרשמים מראש, אולם, כאמור המתחם לא נפתח. פרויקט הקמת האקווריום נמשך כשמונה שנים ועלותו נאמדה בכ-100 מיליון שקלים. מדובר על אקווריום בגודל של 7,000 מ"ר שיאפשר למבקרים לחזות באלפי דגים ויצורים ימיים אחרים, אשר הגיעו מלא פחות מ-20 מדינות שונות כמו קניה, אינדונזיה, פורטוגל והולנד, ביניהם יהיה ניתן לראות סוסוני ים, דגי ים סוף צבעוניים, ברקודות, צבי ים, צלופחים, מדוזות, סרטנים, קיפודי ים, כוכבי ים, חתולי ים ואפילו כרישים. הציפייה היא שהאקווריום הענק יהווה אטרקציה תיירותית הפועלת גם בשעות הלילה, שתגרום לתיירים לבקר בעיר הבירה. האקווריום הינו היחיד בעולם העוסק בים התיכון ובים סוף, ומטרתו הראשית היא להביא למודעות את הצורך הדחוף בשמירה על הים ובהגנה על הדגים, האלמוגים, היונקים ובעלי החיים האחרים שבו. האקווריום בנוי ביבשה כמערכת סגורה.

 

באתר גן החיות התנ"כי פורסמה ההודעה: "לאחר התלבטויות רבות הוחלט לדחות את פתיחתו של האקווריום, במספר שבועות. ההחלטה נובעת מהצורך לאקלם את הדגים והיצורים הימיים השונים ולשמור על רווחתם. בנוסף, נעשה ניסיון להבטיח באקווריום חווית ביקור שלמה ומהנה. הודעה על מועד הפתיחה תפורסם כאן ובעיתונות. אז ניתן יהיה להזמין תאריך ושעת ביקור באתר האינטרנט של האקווריום. כאשר ייפתח, האקווריום יפתח לתקופת הרצה, במחירי הרצה. הכניסה לאקווריום תהיה בכרטיס נפרד. עקבו אחר הפרסומים".

שי דורון, מנכ"ל גן החיות התנ"כי מסר בתגובה: "תהליך אכלוס של אקווריום חדש הוא ארוך ומאתגר. זה לוקח זמן – ואין קיצורי דרך. גן החיות החליט לאחר התלבטויות רבות לדחות את הפתיחה לקהל בתשלום עד שתובטח רווחת בעלי החיים וחוויית הביקור למבקרים. גם אם מדובר בהפסד כספי ניכר והחמצת עונת הקיץ – לא נפתח את האקווריום לביקורים בתשלום עד שיובטחו תנאים אלה. כרגע אכן אין מספיק דגים ויצורים ימיים להבטיח את חוויית הביקור ויש צורך בתהליך ארוך של הסתגלות של יצורים רגישים כמו כרישים שמצויים עדיין בתהליכי אקלום. אמנם חוות דעתם של אלפי מבקרים שביקרו כבר באקווריום בשבועות האחרונים במסגרת ההרצה – הן מצוינות, אך למרות זאת ולמרות הקושי התקציבי, נפתח רק שנהיה מוכנים ללא קיצורי דרך. אנו חולקים את האתגרים והקשיים שלנו עם כל כל מי שביקר באקווריום כמו גם עם התורמים והתומכים בפרויקט הזה שהוא ראשון מסוגו בישראל".

"כל מי שעוסק בתחום מכיר את הקושי באקלום דגים", מוסיף דורון, "שלעתים גורר איבוד דגים בתהליך. גם אנחנו חווינו אובדן של עשרות דגים וגם שני כרישים אלה מתוך אלפי הדגים שכבר מאכלסים את האקווריום. הסיבות לאיבוד דגים יכולות לנבוע מכשל טכני – כמו (כנראה) קצר חשמלי שהיה אצלנו, או קשיי אקלום. ישנם מקרים בהם אתה נשאר מתוסכל – שהצוות מנסה לעשות ככל שביכולתו להציל דגים שנתפסו כ-BY CATCH מדייג רגיל ולא לטובת האקווריום, והם כבר נפגעו כך שלא יוכלו לשוב לים, אך הפגיעה שלהם קשה ולמרות המאמץ והמשאבים המושקעים אתה מאבד אותם תוך שעות ספורות. יש מקרים שהאקווריום מקבל משלוח של דגים חיים מחוות גידול של דגי מאכל כמו דניס, שמיועדים לרשתות השיווק או למסעדות, אך בתנאי ההובלה שלהם ע"י המפיצים נגרם להם נזק בלתי הפיך ורק מעטים שורדים. באותו זמן של אתגרי האקלום אנו כבר יכולים לדווח על הצלחות של ריבוי של מינים גם כאלה המצויים בסכנת הכחדה כמו מיני חתולי ים או גיטרנים. האקווריום יפתח לקהל רק לאחר שיושלם תהליך אקלום הדגים , תובטח רווחת בעלי החיים, וחווית הביקור תהיה טובה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם משפחת גוטסמן תרמה אז למה לקחת כסף? מדינה מסריחה שלא נותנת לתושבים שלה לחיות ימח שמכם

  2. אחת העם

    יצורים מסכנים…תפקידם אינו לשעשע בני אדם משועממים, ומקומם הוא בטבע, בבית הגידול הטבעי שלהם.

  3. ג.מ.

    חטפתם מהטבע, כלאתם והרגתם.
    למה??
    תשאירו את בעלי החיים לחיות בשקט איפה שהם.
    תפסיקו להשתמש בהם לשעשוע שלכם.

    אנחנו הורסים לעצמנו את כדור הארץ.

  4. רני ב.

    כמה חיים של מישהו אחר לקחתם בשביל שטות כזו. ״הבית שלהם״? הכלא שלהם…

  5. לילך

    אולי… אמממ… לא הייתם צריכים להוציא אותם מסביבת המחיה הטבעית שלהם?

    חלאות רודפי בצע. בעלי חיים לא נועדו לשרת את האדם לשום מטרה – לא לאוכל, לא לבגדים, לא לבריאות ולא לבידור. תניחו להם כבר!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר