זירת הפיגוע בשייח ג'ראח שבו נפגעה קשה מוריה כהן, זירת הפיגוע בגילה שבו נפגע קשה אור סייר, נטרול המחבל שביצע את הפיגוע בגבעת המבתר (צילומים: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע בשייח ג'ראח שבו נפגעה קשה מוריה כהן, זירת הפיגוע בגילה שבו נפגע קשה אור סייר, נטרול המחבל שביצע את הפיגוע בגבעת המבתר (צילומים: דוברות המשטרה)

הפן המפחיד של עסקת החטופים: עשרות מחבלים יחזרו למזרח ירושלים

בין 150 ל-300 מחבלים ישוחררו במסגרת העסקה, למעלה מ-70 מחבלים מהם - יחזרו לביתם בירושלים; בג"ץ דחה על הסף עתירות בנושא; במשטרה נערכים כדי למנוע "חגיגות ניצחון" בבתי האסירים המשוחררים

פורסם בתאריך: 24.11.23 07:52

הבוקר, שישי, 24.11, הפסקת האש במסגרת העסקה לשחרור חלק מהחטופים הישראלים נכנסה לתוקפה (וגם הופרה זמן קצר לאחר מכן עם שיגורי רקטות לכיוון מועצה אזורית אשכול בעוטף עזה).

50 חטופים וחטופות – מרביתם.ן עד גיל 19 – צפויים להיות משוחררים במסגרת עסקת החטופים שנסגרה השבוע עם החמאס בתיווך של קטאר ומצרים. מדובר אמנם על קצת יותר מ-20 אחוז מכלל החטופים והחטופות, אבל כל אחד שחוזר הביתה, בטח אם מדובר בילדים ובילדות הקטנים הוא עולם ומלואו.

אבל לעסקה הזו ישנו גם צד לא פשוט כלל לעיכול. מעבר לדלק שייכנס לרצועה ולהפוגה בלחימה (מינימום 4 ימים מלאים), ישנו המחיר של שחרור האסירים הביטחוניים. העסקה לא כוללת כאלה שהואשמו או הורשעו ברצח ישראלים, אך היא בהחלט כוללת שמות של כאלה שניסו לרצוח. חלק משמעותי מהם ביצעו את הפוגעים בירושלים או בסביבות העיר. 72 מהאסירים הללו – נערים עד גיל 18 ונשים בכלל הגילאים – גם יחזרו כחלק מהעסקה לבתיהם בירושלים (בניגוד לעסקת שליט אז גורשו המחבלים מישראל). המשמעות היא קשה לעיכול. על כל מפגע – יש גם קורבן, והחששות והפחדים והכעס גדול בקרב חלק מהם.

קשה לעיכול. על אחת כמה וכמה עבור נפגעי אותם פיגועים. לקראת מימוש העסקה וכדי לתת את האפשרות לערער על השחרור המתקרב, פרסם משרד המשפטים רשימה של כ-300 שמות של מחבלים ומחבלות שעשויים להשתחרר בעסקה – 150 בכל מקרה ו-150 נוספים במידה ומספר החטופים שישוחררו יגיע ל-100. 72 מהם, כאמור, ממזרח ירושלים. העבירות שבהן הורשעו המחבלים או הואשמו הן תמיכה בטרור, זריקות בקת"בים, יידויי אבנים. 17 מבין המחבלים ברשימה הואשמו או הורשעו בניסיון רצח.

בג"ץ, כצפוי, דחה את העתירה שהוגשה נגד העסקה. בהמשך הוגשו גם עתירות הנוגעות לשחרור הספציפי של האסירים לבתיהם ולא גירושם לשטחי הרשות הפלסטינית או לעזה. גם העתירות הללו נדחו, הפעם על הסף, והדבר עורר זעם רב בקרב העותרים. אחד מהם, סגן ראש העיר אריה קינג, תקף: "בושה. בג"ץ אפילו לא ביקש את תגובת המדינה ודחה על הסף את העתירה. אנו מצויים במצב של סדום ועמורה במדינת ישראל. מעדיפים את טובת הרוצחים הנאצים תושבי ירושלים על פני המשפחות השכולות והפצועים הירושלמים. מה ביקשו הפצועים? שיתנו להם את יומם בפני בית המשפט? סדום ועמורה".

בין המחבלים שעשויים להשתחרר – בן 17 שלפני קצת יותר משנה דקר ופצע באורח קשה צעיר בגן ציבורי בגבעת המבתר. הוא נמלט ונורה בסיומו של מרדף בסמוך למגרש משחקים על ידי שוטר. משפטו הסתיים ממש באחרונה והוא נידון ל-15 שנות מאסר. כעת, כאמור, הוא ישוחרר.

 

 

סיפור קשה נוסף הוא זה של אסראא ג'אבעס (38), שנשלחה ל-11 שנות מאסר אחרי שהורשעה בפיצוץ בלון גז שהוביל לפציעת שוטר באורח קל במחסום א-זעים ליד מעלה אדומים ב-2015. במהלך ריצוי עונשה ג'אבעס ביקשה לעבור ניתוח אף קוסמטי על חשבון המדינה, אחרי שנפצעה בעצמה מפיצוץ בלון הגז. בקשתה נענתה בסירוב.

משה חן, השוטר שנפצע בפיגוע, מקבל בהכנעה את דבר שחרורה. הוא אמר לכלי התקשורת כי הוא ברגשות מעורבים מכיוון שהיא סמל בשטחים וכי היה מעדיף שלא תשוחרר, אבל הוא מבין את חשיבות החזרת הילדים הביתה. יחד עם זאת, חן, באמצעות ארגון בצלמו, פנה לשר הפנים וביקש לשלול את אזרחותה. במכתב שנשלח על ידי עו"ד מיכאל ליטווק, היועץ המשפטי של 'בצלמו', הוא מציין כי מדובר בעסקה קשה וכואבת יחד עם זאת יש לעשות הכל לפגוע באותם מחבלים לא ייתכן שהם יחזרו להיות מצביעים ומקבלים ביטוח לאומי הכל כרגיל כאילו כלום לא קרה. החוק מקנה לשר אפשרויות רבות לשלול את התושבות מאותם מחבלים שמשוחררים. בנוסף מחבלים רבים אמורים לחזור לגור ליד מקום הנפגעים וארגון בצלמו דורש להוציא צו תיחום לאותם מחבלים ולהרחיקם ממקום מגוריהם. הפנייה נעשתה באשר ל-76 מחבלים בעלי תעודת זהות כחולה, שעשויים להיות משוחררים.

מחבלים נוספים שעשויים להיות משוחררים – מוחמד אבו קטיש, בן 16 ממזרח ירושלים, שלפני כשנה ביצע פיגוע דקירה בירושלים ופצע קשה ישראלי תושב בני ברק; באסל עבידייה – מחבל בן 17 ממזרח ירושלים שדקר ופצע שני אזרחים קשה וקל בשער יפו בירושלים בספטמבר האחרון; מלק סלמאן, בת 23, שניסתה לבצע פיגוע דקירה מול לוחמי מגב בשער שכם כשהיתה בת 16 בלבד.

עוד ברשימה – המחבלת נפוז עארף חמאד, שניסתה לרצוח את מוריה כהן בשייח ג'ראח לעיני ילדיה. לאחר שביצעה את פיגוע הדקירה היא נמלטה והתחבאה בבית ספר לפני שנתפסה. כעת היא צפויה להשתחרר ובשיחות שניהלו אוריה ובעלה עם התקשורת הם הביעו כעס על שחרורה.
בנוסף, המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה בשכונת גילה לפני מספר חודשים, שבו נפגע באורח קשה אור סייר, שעדיין נמצא בהליך שיקום, אמורים גם הם להשתחרר בעסקה.

וזה עוד לא הסוף – כי חלק מאותם מחבלים שעשויים להשתחרר לא הביעו חרטה על מעשיהם ועוד יותר מכך – אמרו בחקירותיהם במשטרה שאם ישוחררו שם ינסו לבצע פיגועים נוספים. מחיר קשה וכבד, כאמור, אך גם כזה שנראה שאין ברירה לשלם. בטח כשהתמורה היא שחרורם של ילדים שנחטפו מבתיהם.

במשטרת ירושלים נערכים באופן כללי לאפשרות של חזרת אסירים מורשעים ממזרח ירושלים לבתיהם. חלקם, כאמור, הבהירו בחקירותיהם כי ישובו לבצע פיגועים אם ישוחררו. וישנו כמובן נושא "חגיגות הניצחון" של האסירים המשוחררים, אותן ינסו למנוע במשטרת ירושלים בכל מקרה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר