סנ"צ אליהו לוי, אכיפה נגד רכבים משופרים (צילומים: דוברות המשטרה)
סנ"צ אליהו לוי, אכיפה נגד רכבים משופרים (צילומים: דוברות המשטרה)

מפקד את"ן ירושלים: "בהחלט גרמנו להרתעה"

סגן ניצב אליהו לוי, קצין התנועה של מחוז ירושלים, מספר בשיחה עם "כל העיר" על ההתמודדות עם רכבים שמשמיעים קולות דמויי ירי, מדבר על המאבק האינסופי בעומסי התנועה ועל האכיפה נגד נהיגה פרועה בקרב נהגי תחבורה ציבורית. ויש נתונים מעודדים על מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעיר

פורסם בתאריך: 15.12.23 07:57

את ההשפעה על מלחמת 'חרבות ברזל' ניתן לראות כמעט בכל פן בחיים בירושלים (ובכלל) – גם בכאלה, שככל הנראה, לא חשבתם עליהם. אחד מהם הוא מערך התנועה של המשטרה. כך, מאז המתקפה הרצחנית של החמאס על יישובי הדרום בשבת השחורה של ה-7/10, המיקוד והפעילות של אגף התנועה המחוזי השתנה.

"המשימה העיקרית שלנו כיום, כמו בכל ימות השנה, היא הצלת חיים", מדגיש מיד בתחילת השיחה סגן ניצב אליהו לוי, מפקד את"ן ירושלים. סנ"צ לוי מציין עוד כי "בנוסף יש עוד לא מעט משימות – בהם תחושת הביטחון של התושבים, שזה נושא שהתגבר בחודשים האחרונים. למשל – טיפולים באירועים חריגים כמו רכבים חשודים, כלי רכב שמשמעים רעשים מטרידים כמו בק-פייר (קולות דמויי ירי, ר"ג), רעשי מנוע וכו'".

הנקודה הזו שמעלה מפקד את"ן ירושלים היא אחת הסוגיות הבוערות ביותר מאז פרצה המלחמה – בירושלים ובכלל הארץ. כלי רכב ואופנועים שעם שיפורים מסוימים משמיעים קולות מבהילים. בשבועיים-שלושה הראשונים לאחר ה-7/10, כך מעיד לוי, התקבלו מאות פניות מצד תושבים מבוהלים. "70-60 פניות בכל שבוע נתון למוקד 100", הוא אומר. "כמובן שלא כל התלונות היו על קולות דמויי ירי. זה גם יכול להיות אופנוע עם אגזוז לחץ שמייצר רעש נוראי, ובעקבות המלחמה והחשש הגדול שהיה בימים הראשונים – זה הבהיל יותר אנשים והוביל ליותר פניות. זה בהחלט רעש מטריד".


פעילות המשטרה כנגד כלי רכב משופרים (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות המשטרה כנגד כלי רכב משופרים (צילום: דוברות המשטרה)


לדבריו, "חשבנו לנכון שיש קשר בין התגברות האירועים לבין המלחמה בעזה, עלה החשד שמישהו עושה את זה בכוונה כדי להפחיד. לכן השקענו בזה הרבה יותר מאשר השקענו בשגרה. בשבוע הראשון למדנו את התופעה, בשבוע השני כבר הורדנו עשרות כלי רכב ואופנועים מהכביש. באחד המקרים – יש אצלנו כבר למעלה מחודש וחצי כלי רכב שתפוסים במשטרה. זה תקדים ארצי. אנחנו פעלנו נגד התופעה בכל הכלים ובכל החומרה. למשל בהחלטה ללכת לבית משפט פלילי ולא להסתפק בקנסות הרגילים. הורדנו עשרות כלי רכב מהכביש בשל שיפורים שנעשו בהם – כאלה שמסכנים את הנהג ואת משתמשי הדרך האחרים".

ואתה חושב או מרגיש שיש שיפור? יש פחות תלונות?
"אני לא אומר שחיסלנו את התופעה אבל בהחלט גרמנו להרתעה. אנחנו מחמירים בענישה, מחמירים בטיפול. משקיעים הרבה יותר גם בביצוע פעולות בדיעבד – הוצאת מצלמות, הורדת סרטונים, גביית עדויות מעדי ראייה שהתקשרו למוקד ובכך מתחקים אחר מסלולי הנסיעה".
יכול להיות שהתייחסתם לתופעה הזו בקלות ראש לפני ה-7/10? תלונות על רעשים נוראיים היו הרבה קודם.

"אנחנו פעלנו גם אז. ישבנו בתצפיות ובמארבים בבתים של תושבים. מפקד ימ"ר את"ן אליהו מטלוב נכנס לקבוצות של התושבים, היה איתם בקשר. אי אפשר לומר שלא התייחסנו. יותר מזה – הוא ישב אצל תושבים בבית בשישי בערב, עשה מעקב, בדק את התלונות. בהחלט יכול להיות שהמינון לא היה כמו עכשיו – כי אז גם פחות תושבים היו מוטרדים – אבל לא הקלנו ראש בנושא. בסוף – אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום בכל זמן. אנחנו צריכים לטפל במהירות בתופעות בעייתיות וזה מה שעשינו במקרה של הבק-פיירים והרכבים המשופרים שגרמו לתבהלה. אנחנו גם מפרסמים את הפעילות הזו כדי להרתיע, ואנחנו רואים ברשתות החברתיות שגם אותם נהגים מפרסמים דברים בנושא. יש הרתעה".

איך בדיוק מפרסמים?
"בכל מיני דרכים – מערך הדוברות ש המשטרה, ברשתות החברתיות והפרסום הכי טוב הוא של העבריינים עצמם. לדוגמא, היה אצלנו נהג עצור במשך למעלה משבוע, זה פורסם בכלי התקשורת והגיע למי שצריך וגרם להרתעה. דרך פרסום נוספת שלא היתה מתוכננת היא דרך הנהגים עצמם – לפני כשבועיים החרמנו אופנוע של צעיר מאבו-גוש. הוא צילם והעלה לטיק-טוק סרטון שמראה איך לוקחים לו את האופנוע. יש לה בחור מאות אלפי עוקבים בטיק-טוק והסרטון זכה אחרי יום לכ-170,000 צפיות – כולם ראו את זה. זה הפרסום הכי טוב שיכול להיות לפעילות שלנו".

ואתם מרגישים שיש לפרסומים הללו השפעה? שיש פחות עבריינות?
"אנחנו עובדים הרבה ברשתות החברתיות, ויש הרבה פרסומים על המשטרה – כבר נתקלנו בשיחות כמו 'השבוע לא נפגשים כי המשטרה חמה עלינו', היו פרסומים אחרים על תפיסות רכבים ומבצעים יזומים. הם מודעים לפעילות שלנו, אז כן – יש השפעה".


ההשתוללות בכביש 16, ותפיסת האופנוע על ידי המשטרה (צילומים: דוברות המשטרה)

ההשתוללות בכביש 16, ותפיסת האופנוע על ידי המשטרה (צילומים: דוברות המשטרה)


ירידה במספר התאונות הקטלניות

סנ"צ לוי, בן 53, מילא שורת תפקידים במחוז ירושלים לפני שהתמנה למפקד את"ן. בקרוב הוא צפוי לעזוב את התפקיד לטובת תפקיד בכיר אחר – מפקד תחנת מוריה.

הוא מתגורר במעלה אדומים, שאותה הוא מגדיר "כשכונה גדולה בירושלים", משרת במשטרה 31 שנים במגוון תפקידים – כולם במחוז ירושלים.
בראיון עם "כל העיר" הוא מתגאה בירידה במספר תאונות הדרכים עם הרוגים במחוז בשנתיים האחרונות. מ-28 בשנת 2021 ל-19 בשנת 2022, כשהשנה הזו תסתיים ככל הנראה גם היא סביב 19 הרוגים. "כמובן שאנחנו לא הורדנו את מספר התאונות ואנחנו גם לא מעלים אותן", הוא מדגיש, אבל מציין כי "אני מקווה ומאמין שאנחנו את חלקנו תרמנו – אם בהסברה, אם באכיפה, אם בנוכחות ובולטות. אם הצלחנו למנוע אפילו תאונה אחת – דיינו".

מהן העבירות שאתם מתמקדים בהן במיוחד?
"אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעברי חציה ואי ציות לרמזור אדום. אלו העבירות שגורמות להכי הרבה תאונות דרכים קשות. חשוב לומר – אם תבדוק את מספר הדוחות, הרי שאין עלייה דרמטית ואולי אף ירידה מסוימת – אבל זה כי אנחנו ממקדים פעילות במקומות מסוכנים שבהם אירעו תאונות רבות. יש לנו הצלחה בהורדת מספר הנפגעים וזה הכי חשוב".

 

 

נשמעת ביקורת מצד ארגוני הולכי רגל על אי אכיפה של זכות קדימה.
"ואני אומר שיש הקפדה יתירה על אכיפה של אי מתן זכות קדימה להולכי רגל. הבעיה היא סוג המדד – כי האכיפה שלנו לא מתבטאת דווקא בעלייה במספר הדוחות. אנחנו לא מבצעים סתם אכיפה, אלא מבצעים אותה במוקדים שמועדים לפורענות. במקומות שהם מסוכנים יותר מאחרים. אני שם את השוטרים במקומות שבהם היו יותר תאונות ויותר נפגעים. בסוף, המטרה היא לא דוח – אלא הפחתת מספר הנפגעים ויצירת הבנה לנושא. הצלחנו להוריד במוקדים הבעייתיים את התאונות. ואנחנו גם עובדים על נושא ההסברה".


סנ''צ אליהו לוי (צילום: דוברות המשטרה)

סנ"צ אליהו לוי (צילום: דוברות המשטרה)


"תפסנו נהגים בתחבורה הציבורית שראו סרטוני וידאו במהלך נסיעה"

ויש גם נושא השימוש בטלפון הנייד – די נדיר למצוא נהגים שלא מתעסקים בטלפון, מי יותר ומי פחות.
"נכון – הרבה יותר מדי נהגים שעושים שימוש בטלפון. אנשים מדברים בזמן נהיגה בלי דיבורית, למרות שכיום דיבורית עולה 30-20 שקל, מסמסים ולא מרוכזים. אנחנו מבצעים אכיפה נרחבת של הנושא, אבל אנחנו גם לא יכולים להיות בכל מקום כל הזמן".

היתה עבירה שהפתיעה אותך?
"תפסנו נהגים בתחבורה הציבורית שראו סרטוני וידאו במהלך נסיעה – כשיש להם נוסעים באוטובוס. עצרנו נהג כזה ואנחנו מתכוונים ללכת עם זה לכתב אישום ולא רק לקנס. נהגי תחבורה ציבורית שרואים וידאו, שמסמים תוך כדי נהיגה – זה חמור מאוד-מאוד. הופתענו מאוד לראות את זה, והכוונה היא לטפל בזה בחומרה".

באופן כללי נוסעים בתחבורה הציבורית מתלוננים על נהיגה פרועה ולא אחראית – עד כמה זה מגיע אליכם?
"מגיע. ויש לנו גם את הנתונים שלנו. לצערי, וזה לא לזכותנו, יש השנה עלייה במספר התאונות במעורבות של רכבים ציבוריים. מנגד אני יכול לומר שיש גם עלייה משמעותית, הייתי אפילו אומר שלא פרופורציונאלית, באכיפה נגד נהגי התחבורה הציבורית. לא רק בכמות הדוחות – אלא בחומרה של העבירות שראינו אותם מבצעים ובדרך הענישה. אנחנו כבר לא מסתפקים בקנסות של 500 או 1,000 שקלים – כשיש עבירות מסכנות או ריבוי עבירות אנחנו נותנים הזמנה לדין – נהג כזה, שהיה מקבל קנס של עד 1,000 שקל – מוזמן כיום לבית המשפט, ולרוב יקבל שלילה ארוכה. בנוסף, במקרי קיצון, וכבר היה לנו אירועים כאלה, אנחנו תופסים את הרכבים ל-30 יום.

"חשוב שכולם יבינו, ואמרתי את זה קודם – אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום ובכל אוטובוס, אבל כן יכולים להרתיע. וזו המטרה. ברגע שנהג של חברה כזו או אחרת נתפס על חם, הוא מדבר עם החברים שלו ומספר להם מה קרה ואיך – וזו הרתעה מצוינת. אנחנו מטפלים בנושא במגוון דרכים, יש לנו שיטות פעולה שמטבע הדברים לא אפרט כדי לא לחשוף – אבל בהחלט פועלים במגוון דרכים כדי לתפוס נהגים פרועים וכדי להרתיע אחרים".


עבודות הרכבת הקלה ברוממה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

עבודות הרכבת הקלה ברוממה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


לוי מוסיף כי "גם בעבירות של אי מתן זכות קדימה יש לנו סמכות לתפוס רכבים, ואנחנו עושים את זה. אנחנו ממקדים מאמץ גדול בנושא ויש לנו הצלחה לא מבוטלת בהורדת מספר הנפגעים מעבירה זו".

"העיר הכי חפורה בישראל"

משימה נוספת של אגף התנועה, שלא לומר מכת העיר ירושלים, היא נושא עומסי התנועה והפקקים. המשימה הזו, כך מספר לוי, משמעותית מאוד במיוחד בירושלים וממספר סיבות – ריבוי אירועים מושכי קהל (חגים בכותל וכו'), ריבוי ביקורי אח"מים וגם, כמובן, אין סוף עבודות תשתית.

"ירושלים", אומר סנ"צ לוי, "היא העיר, אני אומר את זה בלי לבדוק ובלי הרבה זהירות, היא העיר הכי חפורה בישראל. כל הפרויקטים השונים, המנהרות, שיקועים, הרחבת כבישים, תשתיות הרכבת הקלה – כל אלו הופכים את הזרמת התנועה לפעילות מאוד משמעותית. אני לא חושב שיש עוד עיר בישראל שבה שוטרי התנועה עומדים בצמתים ומכוונים את התנועה בכל בוקר מהשעה 6:00 ועד לשעה 9:00. בכל בוקר, והמטרה היא להזרים את התנועה ולצמצם את הפקקים".

חייב לומר – זה לא הכי מורגש.
"תראה, אנחנו לא יכולים למנוע, אלא לצמצם. בסוף יש מספר כלי רכב וכמות שכביש יכול להכיל – אנחנו יכולים לשפר, להזרים, למנוע חסימת צמתים ובכך לגרום לזרימה טובה יותר של התנועה בעיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר