מדרכות חסומות בירושלים (צילום: ברחובות שלנו)
מדרכות חסומות בירושלים (צילום: ברחובות שלנו)

הסוף לחניה על מדרכות בירושלים?

בית המשפט המחוזי קיבל את עתירת 'ברחובות שלנו' והורה לעירייה לבחון מחדש את הסדרי החניה הקיימים על מדרכות במיקומים שונים בעיר - מרביתם ברחביה אבל גם במושבה הגרמנית ובקרית היובל. העירייה: "העותרת אצה לפנות לבית המשפט ולתקשורת שוב ושוב, כדי להציג מצג שווא"

פורסם בתאריך: 30.12.23 17:57

תופעת החניה על מדרכות ברחבי העיר היא נקודה כואבת, שגורמת לעימות רבים. הולכי הרגל דורשים, ובצדק, שהמדרכות יישמרו להם, כפי שקבוע בחוק ועל פי ההגיון והביטחון לתושבים. מנגד, ישנם את הנהגים, אשר בחסות העירייה או לכל הפחות בהעלמת עין, מרשים לעצמם לחסום במקרים רבים את המדרכה ומאלצים את הולכי הרגל ללכת על הכביש ולסכן את עצמם.

מזה מספר שנים שארגון 'ברחובות שלנו' נאבק בעיריית ירושלים בנושא. חברי הארגון דורשים שוב ושוב לבטל את האישורים שנתנה עיריית ירושלים לחנות על מדרכות במיקומים שונים בעיר, בחלקם אף סומנו מקומות חניה על המדרכות – תוך פגיעה בהולכי הרגל והקטנת המדרכה באופן משמעותי.

בשבוע שעבר, אחרי דיון משפטי ארוך בעתירה שהגיש ארגון 'ברחובות שלנו', פסק בית המשפט המחוזי כי על עיריית ירושלים לבחון מחדש את הסדרי החניה על מדרכות בכ-20 מיקומים (רשימה מפורטת בהמשך) ברחבי ירושלים – מרביתם בתחומי שכונת רחביה אבל לא רק.

עוד פסק בית המשפט המחוזי – הוצאות משפט ברף הנמוך כנגד עיריית ירושלים, כאשר מדובר בעניין סמלי שעליו התעקשו עורכי הדין של 'ברחובות שלנו' כדי להבחין בין המנצח למפסיד בדיון.

כאמור, המחוזי פסק, בהסכמת הצדדים, כי רשימה של רחובות יעלו מחדש לרשות התמרור העירונית וייבחנו שוב. עוד נפסק כי אם תחליט העירייה להשאיר את ההסדר כמות שהוא – קרי אישור חניה על מדרכה – היא תנמק את הסיבות לכך.

יצוין כי המאבק של 'ברחובות שלנו' הוא הרבה יותר רחב מאשר מספר הרחובות שעמדו על הפרק בדיונים בבית המשפט. פרט לרחובות שבהם ישנו הסדר מאושר לחניה על מדרכה, בשכונות רבות בעיר, כך על פי 'ברחובות שלנו' ועל פי עדויות שהגיעו ל"כל העיר" – ישנה העלמת עין מתופעת החניה על מדרכות ואין אכיפה של עבירות אלו.

מדובר על הסכמים ובקשות שלעיתים הגיעו מתושבים, במקרים אחרים מהמינהלים הקהילתיים – אבל השורה התחתונה זהה, אין אכיפה של חניה על מדרכות במקומות רבים, מה שמוביל את הולכי הרגל לרדת שוב ושוב לכביש ולסכן את חייהם.

 

 

בארגון ההולכי הרגל מציינים כי השלב הראשון במאבק הוא בהסדרי החניה המאושרים רשמית – ועל כן היתה העתירה לבית המשפט. בהמשך, אחרי שיתקבלו הסברים או שיבוטלו ההסדרים הללו – יימשך המאבק בדרישה לאכיפה, שגם הוא (כך מסתמן) צפוי להגיע לבית המשפט.

רשימת הרחובות שיעלו לדיון חוזר בוועדת התמרור:
רחוב בן מימון 40
רחוב בן מימון 42
כיכר מגנס
סעדיה גאון 6
אלפסי 16-6
אלפסי 34-16
מטודלה 15
מטודלה 27
מטודלה 23
מטודלה 32
עזה 48-45
עזה 52
מולכו 2
עמק רפאים 44
עמק רפאים 50
הגדוד העברי 7-3
רחוב בראשי
רחוב בוליביה

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הסדרי החניה המתוארים ישנים, וחלקם בני עשרות שנים. בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר תיקון חוק העזר משנת 2019, לא נעשים עוד הסדרי חניה כאלו. עיריית ירושלים פעלה ופועלת לקידום פתרונות ארוכי טווח למצוקת החניה של התושבים, בייחוד בשכונות ותיקות שבהן מצוקת חניה גדולה משום שהתכנון דאז לא כלל מספר מקומות חניה שמתאים למציאות העכשווית לשנת 2023.

"העירייה גם משדרגת את תצורתם הגיאומטרית של הרחובות ברחבי העיר ובתוך כך פועלת לתיקונם ו/או ביטולם של מקומות חניה שאינם מאפשרים מעבר חופשי במדרכות. הדבר נעשה באופן מתוכנן, מדורג, שיטתי וסדור. זאת, תוך התחשבות במכלול הנתונים המיוחדים של כל אזור, התנאים הפיזיים, מספר מקומות החניה הקיימים והדרושים בו, צפיפות הבניה, רוחב הרחובות, הסדר הציבורי בעיר ותחזוקת התשתית התחבורתית בעיר.

"אף שידוע לעותרת כי תהליך ההסדרה הינו יסודי, מורכב וארוך, שכרוך בדיונים ובבדיקות מקצועיות, וכן באישורי ועדת התמרור, אצה היא לפנות לבית המשפט ולתקשורת שוב ושוב, כדי להציג מצג שווא. בית המשפט פסק הוצאות נמוכות מאוד רק מן הטעם שהצדדים נדרשו להגיע לדיון מטעמים טכניים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ג

    אני כמעט בטוח שאפשר לדוגמה להפוך את רחוב מטודלה לחד סטרי לכיוון שערי חסד וכך לאפשר גם מדרכות ברוחב סביר וגם להשאיר חניה ולפתור את בעיית האוטובוסים הנוסעים משני כיוונים שונים כשאין מקום.
    צריך לאפשר פנייה שמאלה משדרות הזז לרחוב עזה כדי לפצות על חסימת מטודלה
    גם רחוב דיסקין צריך להיות חד סטרי

    מסכימים או לא?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אי אפשר לבטל חניות בלי מציאת פתרון, אני גר ברחוב אלפסי וגם ככה אין בקושי חניה, רוב התושבים (לפחות באלפסי) מעדיפים שישאר כך ולא יבטלו את זה

  3. זהר

    בשעה טובה. אי אפשר ללכת על מדרכה ברחביה בלי להתקל במכונית חונה, עמוד חשמל או פח.
    לפחות מתחילים במשהו

  4. הנאשם לכלא

    בושה וחרפה שאי אפשר ללכת על מדרכה בירושלים כמו בן אדם. באיזורים מסוייימים יש מדרכות רחבות שהפכו למגרשי חניה(הנטקה למשל), מוטב שיהיו מדרכות צרות וגבוהות, שמתאימות להולכי רגל בלבד ולא מאפשרות לכלי רכב לחנות מבלי לחסום את נתיב הנסיעה או לחלופין גבוהות מדי מכדי לטפס עליהן. יש להפוך כל רחוב שניתן לחד סיטרי ובכך ליצור מקומות חניה נוספים מבלי לפגוע בהולכי הרגל. מקומות אפשריים: אורגוואי בקריית היובל ובוליביה בהמשך, החלק הצפוני של גואטמלה ועוד.

  5. בילי דה קיד

    המצב לא יכול להשתנות מיסודו בלי לשנות את הסטטוס קוו ההזוי של חניה בחינם וללא הגבלה ברחוב ליד הבית. שימוש בשטח הרחוב, גם אם זה מתחת למרפסת, צריך להיות בתשלום. אולי לא של 6 שקלים לשעה כמו בכחול לבן אבל בהחלט עם תשלום יומי/שבועי על שימוש בחניית הרחוב. כמו כן, אפשר גם להגביל את מספר הרכבים שמותר למשק בית להעמיד ברחוב (נניח לרכב בודד). מי שרוצה להחזיק שלושה רכבים, שידאג למקום חניה. שירכוש בית עם חניה מתאימה או שיעשה מנוי בחניון. אף אחד לא מצפה שאם נולדו ילדים, העירייה תספק עוד חדרי שינה. אותו דבר עם רכבים. רק כך נתחיל לראות הבדל. וגם אם נראה לכם או לכן שלמכוניות אין לאן ללכת, תתפלאו כמה משתמשים ברחוב למרות שיש להם חניה פרטית שעומדת ריקה וכמה מחזיקים רכבים שעומדים כמעט ללא שימוש. ושוב, ההגבלות האלו יגרמו לאנשים לבחור את מה שמתאים להם בלי שזה יבוא על חשבון כל השאר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר