גן השושנים, משה ליאון, אדיר שוורץ (צילומים: ד"ר אבישי טייכר,CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה, התעוררות, עיריית ירושלים)
גן השושנים, משה ליאון, אדיר שוורץ (צילומים: ד"ר אבישי טייכר,CC BY 2.5, מתוך ויקיפדיה, התעוררות, עיריית ירושלים)

עיריית ירושלים מתעקשת: בית הקפה בגן השושנים יהיה סגור בשבתות ובחגים

לאחר שהמחוזי פסק כי אין לאסור פתיחה בשבתות במכרז, בכיכר ספרא הגישו ערעור לעליון, והסבירו: "זו הבחירה המקצועית, הנכונה והמתחשבת ברצון הציבור והשכנים". מנגד, יו"ר התעוררות אדיר שוורץ טוען כי "הטענה לפיה העירייה לכאורה נלחמת על רצונותיהם של תושבי השכונה היא זלזול באינטליגנציה". וגם - ההצהרה של ראש העיר ליאון בנושא כבר לפני כשנתיים

פורסם בתאריך: 18.1.24 07:16

דאגה ומימוש רצון תושבי שכונת טלביה או מניעת פתיחת בתי קפה בגנים שכונתיים בשבתות ובחגים בכל רחבי העיר? הסוגייה הזו מונחת, שוב, על שולחן בית המשפט, הפעם בית המשפט העליון, במאבק המשפטי המתמשך בין עיריית ירושלים ותנועת התעוררות.

על מה המהומה? בשנה שעברה הוציאה עיריית ירושלים מכרז להפעלת בית קפה/אספרסו בר בגן השושנים בשכונת טלביה. בניגוד לסטטוס קוו, שמאפשר פתיחת בתי עינוגים (ובית קפה עונה להגדרה) במרחבים ציבוריים בשבתות ובחגים, העירייה ביקשה לאסור זאת בסעיף מיוחד במכרז.
תנועת התעוררות עתרה לבית המשפט בנושא וטענה כי אין לאסור את הפתיחה בשבתות ובחגים במכרז, אלא שיש לתת ליזם ולתושבים להחליט כיצד ברצונם לפעול ולא לכפות את הדבר עליהם. בחודש אוגוסט קיבל בית בית המשפט המחוזי את טענת התעוררות וקבע כי אין בסמכותה של העירייה לכפות את דבר הסגירה דרך סעיף מיוחד במכרז.

אולם בעיריית ירושלים לא מוותרים. בשבוע שעבר הגישה העירייה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי. העירייה טוענת שהיא פועלת בשם התושבים ולמעשה מממשת את רצונם ואת רצון המינהל הקהילתי, שאינם מעוניינים בפתיחת בית הקפה בשבתות ובחגים.

התושבים, חשוב לציין, אכן הצביעו נגד פתיחת המקום בשבתות ובחגים, אולם כאן המקום לציין כי הרבה לפני שהסוגייה הגיעה לפתחם של תושבי שכונת טלביה, עוד בחודש פברואר 2022, כפי שפורסם ב"כל העיר", הכריז ראש העיר משה ליאון כי פינות הקפה בגנים הציבוריים השכונתיים בירושלים יהיו סגורים בשבתות ובחגים. בכל הגנים. היה זה במהלך ישיבת דירקטוריון של הרשות לפיתוח ירושלים, שהחליטה לקדם את נושא פינות הקפה בגנים אך עם סייג של סגירתם בסופי שבוע ובחגים.

 

 

זאת ועוד, כשראש העיר נשאל לא פעם על ידי תושבים והתקשורת (כולל "כל העיר") על מספר מקומות הבילוי המצומצם בשבתות ובחגים, הוא מדגיש כי עיריית ירושלים אינה יכולה לכפות על יזמים ובעלי עסקים לפתוח בשבתות ובחגים – ואכן כך הדבר, אין לעירייה שום סמכות לעשות זאת – אז מדוע מנסה העירייה לכפות את הדבר ההפוך? אם אין סמכות לצד אחד, אין לה את הסמכות גם לצד השני. קוראים לזה סטטוס קוו.

יו"ר התעוררות אדיר שוורץ, שהיה בין מגישי העתירה נגד העירייה, אומר כי "מצער מאוד שבזמן מלחמה, בשעה שחברי התעוררות משרתים במילואים בחזית או עסוקים במאמץ בעורף, עיריית ירושלים בוחרת להתעסק בערעור על מכרז שבית המשפט קבע שאינו חוקי. הטענה לפיה העירייה לכאורה נלחמת על רצונותיהם של תושבי השכונה היא זלזול באינטליגנציה של הציבור הליברלי בירושלים. מעולם לא דרשנו שבית הקפה יהיה פתוח בשבת מראש, אלא שיהיה לזוכה במכרז את החופש הבסיסי להחליט מתי ואיך הוא מפעיל את בית הקפה. ולא באמצעות כפייה בתנאי מכרז.

"על אף הזמנים הקשים והמורכבים, התעוררות תמשיך לעמוד על שלה למען הציבור הירושלמי הליברלי ולהילחם נגד ערעור העירייה. יש מקום בירושלים לכל אחד וכל אחת, גם לציבור המסורתי והחילוני. נמשיך לעבוד קשה בשביל זה. 2024 תהיה שנת תיקון".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פועלת וממלאת את תפקידה כרשות מינהלית תוך הקפדה על קיום הוראות כל דין. כל זאת, בהתחשב, גם זאת על מהותה כרשות מינהלית, ברצון התושבים וברמת השירותים הניתנים להם בהיבט רחב ומתן משקל לעמדות של שכנים קרובים.

"עיריית ירושלים שקלה באמצעות הגורמים המקצועיים ולאחר שנועצה ושיתפה את הציבור ואת המינהל הקהילתי, והגיעה למסקנה כי הבחירה המקצועית, הנכונה והמתחשבת ברצון הציבור והשכנים הוא כי בית הקפה הזה, במקרה הקונקרטי הזה, לא יהיה פתוח בשבתות. בית המשפט קמא לא קיבל את עמדת העירייה, ומכאן הערעור".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. ביאטריס סרשי

    ראש העיר מקבל את רוב הקולות מן הציבור הדתי חרדי ולכן אין זה מפתיע שהוא פועל על מנת לרצותם.

  2. איסי

    לא לוותר….להילחם.. גם לחילונים עש זכויות ….כדאי לקחת זאת בחשבון בבחירות הקרובות

  3. רוממה ירושלים

    מה קורה עם גן הוורדים בקרית הלאום? ביום בהיר סגרו אותו לשיפוצים ומאז כלום.
    אני אמנם חרדית אבל לא מתכוונת להצביע לליאון,כי התחושה שלי שהוא מאוד נלהב לאשר בניה בכל העיר שזה לכאורה משהו טוב לעתיד של ירושלים,אבל בהווה אנחנו סובלים מהבעיה הבלתי נגמרת,מהרעש והלכלוך.עצוב לראות שבירושלים אין כמעט אזורים ירוקים וצמחיה למעט בשכונות דרום ומערב.

  4. רונה

    לא לוותר, גם לליברליים מגיע לנשום בשישבת, והעירייה פועלת בניגוד לחוק ותוך כפייה דתית. כפייה דתית אף פעם לא הובילה למשהו טוב

  5. אלי קופטר

    הבעייה שאין רוב לחילונים בירושלים ואז כל הזמן הפרימיטיביים מנצחים

  6. שרה

    כואב. יש אפשרות לבלוט 6ימים מתוך 7. השבת שומרת עלינו ואנחנו, דווקא בתקופה זו זקוקים לשמירה, לנו, לחיילים, ליטופים. שיחזרו כולם לשלום הביתה… יום אחד. קדוש ומובדל משאר ימי השבוע, יום אחד שבו מחיים את הנשמה לפי המנגנון האוטנטי והיחודי שלה. יום אחד של אחדות, של איזון בין גשמיות לרוחניות. יום אחד בו מפחיתים את הגירויים החומריים ומגביעים את המלודיה של המעל הגוף, מתנערים ומעפר( מהאדמה ) קמים… הנפש, הנשמה גם היא צריכה מנוחה, לא רק הגוף… רק יום אחד מתוך 7 מקודש ומובדל

  7. ירושלמית גאה

    טוב מאוד שיהי סגור
    ראש העיר מחזקת את ידיך

    תנועת התעוררות. לא אשכח ולא אסלח איך הגעתם לעשות פרובוקציות באירוע לנשים בלבד בחג סוכות

  8. ראליסטי נטורליסט רציונליסט

    תפסיקו להחליט לחילונים מה טוב להם. יש סטטוס קוו, מביש אמנם, ואפילו הוא לא מכובד. הדת הורסת כל חלקה טובה והביאה רק אסונות ואובדן באופן היסטורי. כפי שאין כפייה חילונית, די לנסות לחרד אותנו. איננו מאמינים כמוכם ביצורים דמיוניים שלא קיימים.

  9. יהודה בן עמי

    אתה צודק כל אחד יחיה את חייו ככה זה בעולם "שפוי " על פי רוב אנשים לוקחים את הדת על מנת ל"שלוט" ולא לשום מטרה חיובית! ובזה הורסים כל חיי חברה נורמאליים….
    צא וראה… מה הולך במדינות ערב עם הדת שלהם…..

  10. טובת הציבור

    הרסו לתושבים את הגן של השושנים. ולא ביקשו סליחה!
    מתי יחזרו לשפץ אותו? הגן הוא של התושבים כולם!
    והעיריה מנכסת אותו משביתה אותו לא מטפלת בתושבים. חושבת איך לעשות כסף ממכרז על בית קפה שיהיה בגודל מטר על מטר, איפה שהשירותים נמצאים עכשיו. אבל יש להם זמן להתעקש על מתי יהיה סגור.
    תפתחו את הגן כבר!

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חופש, תנו לאנשים לחיות על פי אמונתם, הפסיקו לכלוא אותנו ביום הפנוי והחופשי. מי שלא רוצה או לא יכול , שלא יבוא לבית הקפה הפתוח בשבת. תנו לנו לנשום

  12. האמת ורק היא

    התושבים החילונים מלינים על לא כלום.
    הרי היה כאן שיתוף ציבור ומכאן החלטת העירייה. רוב הציבור בשכונה הוא ציבור מסורתי ודתי שהשבת חשובה לו, אז למה לתקוע להם אצבע בעין בשם החילוניות?!
    מי שלא טוב לו בירושלים לא חייב לגור בה, יש מספיק מקומות ברחבי הארץ שבהם לא שומרים את השבת כמו תל אביב.
    הקסם של ירושלים והתרבות שלה שזורים בדת היהודית ואנשים באים לגור בה או לבקר בה רק כדי לחוות את הקסם הזה..זו הייחודיות של העיר אז אל תנסו להפוך אותה למשהו אחר. בשביל זה יש את תל אביב.

    ובינינו אם לחילונים היה באמת אכפת מהעיר וממצבה הם לא היו בורחים לגור בגוש דן, היו משמרים פה רוב חילוני ומשנים את הגישה של העירייה דרך הקלפי..אתם הרי זועקים דמוקרטיה, אז באופן דמוקרטי נבחר ראש עיר המייצג בעיקר את האינטרסים של ציבור בוחריו כי ככה מתנהלת מדינה דמוקרטית.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר