רכבי המשטרה על ציר הרכבת הקלה ברחוב יפו (צילומים: אופניים בשביל ירושלים)
רכבי המשטרה על ציר הרכבת הקלה ברחוב יפו (צילומים: אופניים בשביל ירושלים)

רוכבי האופניים נגד המשטרה והעירייה: "החזירו את רחוב יפו לתושבים"

משטרת ירושלים החלה באכיפה נגד רוכבי אופניים על תוואי מסילת הרכבת ברחוב יפו. הרוכבים מתקוממים וטוענים כי מי שמסכן את הציבור אלו דווקא רכבי המשטרה

פורסם בתאריך: 11.3.24 22:04

"התבשרנו לאחרונה כי משטרת ישראל הורתה לעיריית ירושלים, באופן חד צדדי וללא שום התייעצות עם גורמי מקצוע, לאסור כליל על רכיבת אופניים ברחוב יפו במקטע שבין גשר המיתרים ועד כיכר ספרא. זו החלטה אומללה וחסרת היגיון", כך אומרים השבוע בשיחה עם "כל העיר" רוכבי אופניים הנמנים עם ארגון הרכיבה 'אופניים בשביל ירושלים'.

לדבריהם, המשמעות החד משמעית של איסור הרכיבה ברחוב יפו (ובעיקר אכיפת האיסור בדרך של חלוקת דוחות לרוכבים) תחסל את תנועת האופניים במרכז העיר.

עיריית ירושלים, כידוע, משקיעה בשנים האחרונות ממון רב ועוד יותר מכך אנרגיות בהקמת תשתיות רכיבה. בלא מעט פעמים, זה מגיע למרות כעס נקודתי של תושבים שלא מבינים את העניין (לדוגמא שביל הרכיבה בגולומב שגרר ביקורת או הניסיון לייצר שבילי רכיבה ברחביה). גורמי המקצוע בעירייה, צוות אב לתחבורה ומהנדס העיר, מבינים את הצורך ואת החשיבות של 'מיקרו-מוביליטי (שימוש בכלים דו גלגליים להתניידות עירונית), שאמורים לתת מענה ולהוות תחליף לשימוש בכלי רכב ובכך למנוע עומסי תנועה ופקקים.


"החניון" של המשטרה בדוידקה (צילום: אופניים בשביל ירושלים)

"החניון" של המשטרה (צילום: אופניים בשביל ירושלים)


החלטת המשטרה לאסור נסיעת כלים דו גלגליים ברחוב יפו למעשה לא תאפשר לרוכבים להתנייד במרכז העיר, מכיוון שאין תשתית רכיבה אחרת. והאמת – גם אין בה צורך. "היכן תהיה תחבורת אופניים?", תוהה רוכב אופניים בשיחה עם "כל העיר", "איך בדיוק מצפים מרוכב אופניים להתנייד מהכניסה לעיר אל שער יפו? להימעך בין אוטובוסים ברחוב אגריפס? לזגזג בין הולכי רגל במדרחוב בן יהודה? להתאבד ברחוב הנביאים?".



רוכב אחר מוסיף: "העירייה השקיעה רבות בשבילי אופניים ובמיזם האופניים השיתופיים, ירופאן. אבל מה שווה ההשקעה הזו אם אין אפשרות לרכוב בציר התנועה הראשי של מרכז העיר? בכל רחבי העולם אופניים חולקים רחובות ראשיים עם רכבות קלה ללא שום בעיות יוצאות דופן, אבל פה, כרגיל, החליטו להמציא את הגלגל".

ומה באשר לטענה לפיה רוכבי האופניים מהווים סיכון למשתמשי הדרך האחרים ברחוב יפו – דהיינו הולכי רגל? הטענה הזו יכולה אולי להחזיק, רק עולה השאלה – האם המשטרה מבקשת לסגור כבישים וצירים אדומים? אם כן, יש כמה רחובות בירושלים שכדאי לסגור כי היו בהם יותר מדי תאונות.


"האכיפה" של העירייה על רכבי משטרה ברחוב יפו (צילום: ירושלים בשביל האופניים)

"האכיפה" של העירייה על רכבי משטרה ברחוב יפו (צילום: אופניים בשביל ירושלים)


"זו טענה מוזרה", אומר ל"כל העיר" אחד מרוכבי האופניים, "הרי רחוב דרך חברון, הרחוב הקטלני בישראל עבור הולכי רגל, עדיין פתוח לתנועת כלי רכב. אם יש תאונות, שהמשטרה תאכוף עבריינות ספציפית ולא תטיל עונש קולקטיבי על כלל הרוכבים. הרי ספק אם הטענות של המשטרה הן נגד רוכבי אופניים לא ממנועים – אז אפשר לחשוב על אכיפה נגד אופניים חשמליים לא תקניים".

נקודה נוספת שאותה מעלים רוכבי האופניים, ולא רק הם, קשורה למה שכבר פורסם בעבר ב"כל העיר" – הפיכת תוואי הרכבת הקלה לנתיב ייעודי עבור ניידות משטרה בתפקיד ושאינן בתפקיד. מספיק למשל לעבור בכיכר הדוידקה ולראות את חניון הרכבים של המשטרה במקום, שלא לדבר על תאונת הדרכים שהתרחשה לפני מספר חודשים – אז הולכת רגל נפגעה מרכב משטרה על תוואי המסילה ברחוב יפו.


רכב משטרה חוסם מעבר חציה ברחוב יפו (צילום: ירושלים בשביל האופניים)

רכב משטרה חוסם מעבר חציה ברחוב יפו (צילום: אופניים בשביל ירושלים)


"מכוניות משטרה נוסעות תדיר על רחוב יפו תוך כדי צפירות להולכי רגל ומסכנות אותם", אומר י', רוכב אופניים החבר בארגון 'אופניים בשביל ירושלים'. "רכבי המשטרה מפריעים מאוד במעברי החציה המרומזרים. בנוסף, רכבי המשטרה אינם מותאמים לתוואי הרכת הקלה ברחוב יפו והנסיעה שלהם עליו גורמת לכיפוף של הריצוף שם. אף אחד לא מעז להתעסק עם משטרת ישראל. יכול להיות שהמשטרה מונעת כניסה של אופניים למרחב היא כדי לאפשר לשוטרים להמשיך בנסיעה ברחוב הזה במהירות?".

רוכב אחר מסכם ואומר: "אנחנו מעריכים מאוד את עבודת המשטרה, אבל ההתנהלות ברחוב יפו היא לא רצינית ומזיקה. זה נראה רע מאוד כששוטרים מחנים על מדרכה והולכים לאכול צהריים באזור. בעבר פקחי עירייה השאירו מכתבים על מכוניות משטרה שחנו בכיכר הדוידקה".

לדבריו, "חשוב לדאוג לרחוב יפו נקי מסכנות בדמות מכוניות שנוסעות עליו ולאפשר תנועת אופניים שמשלבת כל כך יפה עם הרחוב המקסים הזה. בסופו של יום, הכדור אצל העירייה. בעיריית ירושלים חייבים להפעיל את ההיגיון הישר ולא רק לסרב לדרישת המשטרה, אלא לדרוש מהמשטרה להפסיק להתייחס לרחוב יפו כנתיב תחבורה וכמגרש חנייה לרכבי משטרה ולהחזיר אותו חזרה לתושבים".

 

 

מארגון הולכי הרגל 'ברחובות שלנו' נמסר: "אנו מברכים ומוקירים את עבודתם החשובה והקשה של השוטרים, לעיתים תוך סיכון חייהם. במקביל, אנו זוכרים כי מטרת המשטרה היא לשמור על חיי הציבור והסדר הציבורי תוך שימוש דוגמא אישית. לכן, אנו מצפים שהשיטור בציר הרכבת הקלה בחלק המדרחוב שלו, תהיה באופן שתואם מרחב משותף להולכי רגל ותחבורה קלה. עבודת שיטור שוטפת יכולה להיעשות בהליכה רגלית או באמצעים ממונעים קלים שבידי המשטרה כמו סגווי ואיזי-ריידר וכן באופניים. בלית ברירה גם באופנועים. נסיעה של רכבי משטרה מרתיעה מחבלים אך גם מרתיעה אזרחים מלקיים אורח חיים תקין ובכך נפגעת יכולת המשטרה לממש את מטרת השיטור.

"כמו כן, מופר הסדר הציבורי כאשר מתאפשרת חניית רכבי משטרה במקומות אסורים לחנייה, וזאת באופן קבוע ויום יומי לאורך כל ציר הרכבת הקלה מדרחוב יפו. אנו דורשים מהמשטרה להצהיר בפומבי כי אסור לשוטרים לנהוג ולחנות על ציר הרכבת הקלה עבור ישיבה במסעדות ובתי קפה. תופעה זו מעוררת בציבור תחושה של כעס על חוסר הדוגמה האישית ושימוש לא ראוי בסמכות.

"אנו נותנים אמוננו במשטרה באמונה שלמה שהשימוש בכוח והיתר למעשים שאסורים על אזרחים מן השורה נעשית רק לטובת תכלית ראויה".


חוסמים את מתקן הירופאן - "החניון" בכיכר הדוידקה (צילום: ירושלים בשביל האופניים)

חוסמים את מתקן הירופאן – "החניון" בכיכר הדוידקה (צילום: אופניים בשביל ירושלים)


מהמשטרה נמסר בתגובה: "בשל ריבוי תאונות בהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים במהלך התקופה האחרונה, הגבירה המשטרה את האכיפה בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו. מדובר בתאונות שנגרמו בשל התנהגות ורכיבה חסרת אחריות מצד אותם רוכבי דו גלגלי תוך פגיעה ברכבת, בכלי רכב ובהולכי רגל.

"בניגוד לנטען, האכיפה המשטרתית מתמקדת רק בעבירות תנועה בפועל של רוכבי דו גלגלי המבוצעות בניגוד לחוק ולא בעצם נסיעתם שם, כגון: נסיעה ללא קסדה, איסורים הנוגעים לכלים חשמליים, נסיעה באור אדום וכד׳.

"נציין כי מתוקף תפקידה, משטרת ישראל אמונה על שלום הציבור ובטחונו, בהם עשרות אלפי אנשים המטיילים, קונים, עובדים ומבלים, ברחוב יפו בירושלים. מציאות זו מחייבת גם נסיעתם של ניידות ורכבי משטרה ברחוב יפו עצמו בזהירות הנדרשת, שכן הוא מהווה עורק תחבורה מרכזי, הומה קהל ומשמעותי בירושלים.

"התאונה שהוזכרה במעורבת ניידת משטרה – נחקרה ונמצא שאין כל אשמה לשוטר שנהג בה, זאת לאחר שנסע בזהירות בנסיעה מבצעית, והולכת הרגל היא שהתפרצה לציר בפתאומיות לא מוסברת.

"פעילותם הרגלית והרכובה, הגלויה והסמויה של השוטרים והמפקדים לאורכו של רחוב יפו, הביאה במהלך השנה האחרונה ומדי יום לסיכולן, מניעתן ואכיפתן של מגוון עבירות, בהן עבירות בטחוניות, עבירות פליליות ועבירות בתחום התעבורה – פעילות שבזכותה תושבי האזור והמבקרים בו יכולים לעבוד, לבלות ולחיות בבטחה וביטחון. נסיעת רכבי משטרה בציר מייצרת הרתעה ומניעה, הרחבת הכיסוי המשטרתי במרחב, קיצור זמני תגובה, אפקטיביות ונגישות למקומות שלא ניתן להגיע אליהם במהירות באזור זה.

ההנחיות בנושא אופן הנסיעה של רכבי משטרה בציר זה המשתלב עם פסי הרכבת, מועברים ומוכרים לכל השוטרים והמפקדים, וככל שיש חריגות הן נבדקות ומטופלות בהתאם. נמשיך באכיפה שנועדה בראש ובראשונה להגביר את ביטחונו ושלומו של ציבור משתמשי הדרך".


רכב משטרה על ציר הרכבת הקלה (צילום: ירושלים בשביל האופניים)

רכב משטרה על ציר הרכבת הקלה – השוטרים/מג"בניקים אוכלים צהריים ממול (צילום: אופניים בשביל ירושלים)


מהעירייה נמסר בתגובה: "פעילות האכיפה מבוצעת על ידי המשטרה, שלה סמכויות ברורות בתחום זה. העירייה תפנה למפקדי משטרת ישראל הרלוונטיים, במטרה שיבחנו את הטענות ויפעלו לכך שהנסיעה והחניה על תוואי הרכבת תהיה אך ורק לצרכים מבצעיים קצרים.

"באשר לתנועת אופניים במרכז העיר – במדרחוב יפו אין מקום פיזי להוספת שביל אופניים, היות ומסילות הרכבת ממוקמות באמצע הרחוב ולצידן מדרכות עתירות הולכים, ומקומות ישיבה של בתי הקפה והמסעדות. העירייה בוחנת חלופות אפשריות לתנועת אופניים במרחב, ובימים אלה אף מינתה פרוייקטור ייעודי, שיפעל למען פתרונות זמניים לתנועת אופניים במרכז העיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. דה קיד

    הציבור השקיע מאות מיליוני שקלים מכספו בשדרוג כל מרכז העיר. אבל רוב רובן של המדרכות והמדרחובים היפים הפכו לחניות לרכבי משטרה, רכבים עם תווי נכים שרבים מהם משתמשים בתו של הסבתא ולא מתביישים לתמרן בין עמודונים (שגם הם הותקנו ממיטב כספנו) או מבלים שחונים שם בלילות כי הם מתקמצנים לשלם 15 שקלים בחניון. עולם שלישי.

  2. הולך רגל ביפו

    שהעיריה תשקיע באכיפה נגד כל שולחנות בית הקפה שגולשים לתוך המדרכה הרבה מעבר למה שרשיון העסק מתיר לבעלי העסקים. המדרכות מסומנות במסמרות ואין לעבור את הקו הזה כך שלהולכי הרגל יהיה מקום לעבור ולא ילכו על המסילה עצמה. אחר כך שהניידות יחנו גם עד אותו הקו ולא יאלצו הולכי רגל ללכל על המסילה ביפו. זה יפחית מאוד את התאונות

  3. נכה צהל

    נהינו מדינה של נכים…
    כל אחד שסבתא שלו קצת צולעת מוציא תו נכה לרכה וחונה על המדרכה …
    מדרכות חדשות שנבנו מלאות ברכבים כולל על השביל אופניים
    ולמרות שהעיריה הוסיפה עמודים תמיד מוצאים מאיפה לעלות

    ואחרי המלחמה זה הולך להיות הרבה יותר גרוע…. כי באמת יש הרבה יותר נכים

  4. מגיב

    המשטרה הופכת את רחוב יפו לרחוב הפרטי של השוטרים הם חונים בכל מקום נוסעים במהירות בתוואי הרכבת ועכשיו הם מנסים להעיף את רוכבי האופניים פשוט בושה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר