מבט על עמק היובל-בית טיילור (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)
מבט על עמק היובל-בית טיילור (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)

בשורה בירוק: הסכם ההצלה של בית טיילור ועמק היובל הופקד להתנגדויות

ההסדר התקדימי שיזמה עיריית ירושלים עם חברת שיכון ובינוי, במסגרתו יהפכו השטחים סביב בית טיילור לשטחים פתוחים וירוקים בתמורה להגדלת זכויות בנייה בשכונת גבעת המטוס, נידונה בוועדת התכנון המחוזית בדרך לאישורה הסופי. "החזון שלנו, שבמרכזו שמירה על השטח הירוק שמשרת את הקהילה, קרם עור וגידים", מתגאה ראש העיר ליאון

פורסם בתאריך: 2.4.24 14:29

חודשים של כסיסת ציפורניים ושנים של מאבק ציבורי צפויים להסתיים ממש בקרוב – כשנדמה שהפתרון היצירתי להצלת בית טיילור ועמק היובל נמצא לקראת אישור סופי.

ועדת התכנון המחוזית דנה היום בתוכנית 'הבשורה בירוק' – התוכנית להחלפת שטחים עם חברת 'שיכון ובינוי' שיזמו ראש העיר משה ליאון ומהנדס העיר יואל אבן – ואישרה להפקיד אותה להתנגדויות.

במסגרת התוכנית החדשה, השטחים שהיו בבעלות שיכון ובינוי בעמק היובל וסביב בית טיילור בקרית היובל, יהיו שטחים ציבוריים פתוחים וירוקים ויעברו לשימוש הציבור, במסגרת תב"ע חדשה שתייעד אותם לצרכי השכונה ותושביה ולצרכים הקהילתיים. במקום השטחים הללו, כאמור, תקבל חברת שיכון ובינוי זכויות בנייה מוגדלות לשטח שנמצא בבעלותה בסמיכות לגבעת המטוס, שם היא תקים שכונה חדשה.

"אני שמח לבשר לתושבי ירושלים כי החזון שלנו שבמרכזו שמירה על השטח כשטח ירוק המשרת את הקהילה, את השכונה ואת העיר, קרם עור וגידים, וכל זאת תוך שנמירה על יעדי הגידול והפיתוח של העיר", אומר בגאווה ראש העיר משה ליאון. "אני מבקש להודות לשיכון ובינוי, למהנדס העיר ולכל העוסקים במלאכה על שאר הרוח, התרומה והשותפות המועילה שלהם להצלחה הזו".


עמק היובל ובית טיילור (צילום הדמיה יגאל לוי אדריכלים ומתכנני ערים)

עמק היובל ובית טיילור (צילום הדמיה יגאל לוי אדריכלים ומתכנני ערים)


כזכור, לאחר שנים של מאבק ציבורי משמעותי שהובל על ידי תושבי קרית היובל, פעילים חברתיים ופעילי סביבה, שקיבלו סיוע ותמיכה רחבה מיוסי חביליו (האיחוד הירושלמי), הגיעו הצדדים לבית המשפט, ואף לתביעות אישיות שהגישה 'שיכון ובינוי' כנגד אנשי המינהל הקהילתי יובלים.

כאשר לכולם היה נראה כי הפלונטר יוכרע רק על ידי בית המשפט עם החלטה לא פשוטה, ולאחר שיוזמות שונות להפקעת השטח עלו וירדו מהפרק, הושג לפני מספר חודשים הסדר תקדימי מעורר השראה בין העירייה לבין חברת "שיכון ובינוי" ועל פיו, כל השטח אשר בבעלות "שיכון ובינוי" באזור בית טיילור ובכלל זה בית טיילור עצמו, יעברו לעירייה, כאשר מירב השטח יהפוך לשטח ציבורי פתוח, ייצבע בירוק וישמש לצרכי קהילה וטבע עירוני, והשטח בו נמצאים המבנים יסומן בחום וייועד לצרכי ציבור וקהילה.


הפגנה נגד בנייה בעמק היובל (צילום: מטה המאבק להצלת עמק היובל-בית טיילור)

מאבק התושבים הצליח – הפגנה נגד בנייה בעמק היובל (צילום: מטה המאבק להצלת עמק היובל-בית טיילור)


במסגרת התוכנית של בית טיילור, כל שטחי "שיכון ובינוי" בקריית היובל בסמוך לבית טיילור, ובכלל זה המבנים, יעברו וייועדו לשמש כשטחים ירוקים ומוסדות ציבור לשירות הקהילה, ומהצד האחר, בתוכנית האחרת שמדרום לתלפיות, בשטח הסמוך ל'גבעת המטוס", בו קרקעות פרטיות בבעלות 'שיכון ובינוי' וקרקעות של רמ"י, אשר בחלק מהן יש ל'שיכון ובינוי' זכויות לבניית כ-300 יחידות דיור, תורחב השכונה על ידי חברת שיכון ובינוי וייבנו בה 5 מגדלים, ובסך הכול כ- 1,500 יחידות דיור מהן 1,200 יחידות חדשות בבעלות שיכון ובינוי ואחרים והיא תיקרא 'צמרות דרך חברון'.

שכונת 'צמרות דרך חברון' תתפרס על שטח של 22 דונם, מהם הופרשו 40 אחוז כשטחים חומים לצורך מוסדות ציבור שישרתו את תושבי השכונה החדשה. התוכניות הוגשו לפני מספר חודשים כמיקשה אחת בתוכנית בניין עיר (תב"ע) אחת, לוועדות התכנון בירושלים, והיום כאמור הופקדו להתנגדויות.


משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)

משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)


"לאורך כל הדרך הנחה אותנו קו מחשבה שבמרכזו שמירה על השטח כשטח ירוק המשרת את הקהילה. בנקודה זו לא היינו מוכנים לוותר", אומר ראש העיר ליאון, שמוסיף: "מצד שני, היה מובן לנו העניין הקנייני והעסקי של חברת "שיכון ובינוי", לצד הצורך להוסיף יחידות דיור לעיר, על פי החזון ולפיו לא תהייה פגיעה בטבע ובסביבה עד אשר ימוצו כל האפשרויות לבנייה בדרך של פינוי ובינוי, ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה ובשטחים מופרים אחרים. אני מבקש להודות למהנדס העיר יואל אבן על המקוריות והדמיון שהפגין, לאדריכל יגאל לוי, שהרים את הכפפה והצליח ליצור תוכנית מצוינת לעיר וטובה לחברת שיכון ובינוי. לצד אלה, למ"מ הרב אליעזר רוכברגר שנמצא לצדי ולאורך כל הדרך. לסיום, אני מבקש להודות לראשי חברת שיכון ובינוי ובמיוחד למנכ"ל שלה מר תמיר כהן ולמר שילה אדלר מנכ"ל חברת הבת, אשר היו שותפים ראויים והגונים לפתרון המיוחד הזה ויהפכו להיות גורם חשוב בבניית העיר בשנים הבאות".

 

 

תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי: "אנחנו מודים לכבוד ראש העיר מר משה לאון אשר בדעה חכמה הצליח לאזן בין טובת תושבי ירושלים ומאידך שמר על הערך הכלכלי של הקרקע אשר בבעלותנו. שמחנו להביא יחד פתרון תוך מחשבה יצירתית ושיתוף פעולה עם עיריית ירושלים והעומד בראשה, השכונה החדשה שתיבנה תהיה שכונה פורצת דרך בירושלים באזור מרכזי הסמוך למרכזי בילוי. אנו משוכנעים שהתוכנית תאושר בתוך זמן קצר ותביא רווחה לתושבי העיר שיוכלו להנות מהבשורה שבהסדר זה".


הפגנה קודמת להצלת בית טיילור (צילום: מצילים את ירושלים)

הפגנה להצלת עמק היובל (צילום ארכיון: מצילים את ירושלים)


מהנדס העיר יואל אבן: "ראש העיר הבהיר לאורך כל הדרך כי איננו יכולים לוותר על השטחים הירוקים, החשובים כל כך לקריית היובל, לקהילת השכונה וחשובים לתושבי העיר כולם, ולעיר עצמה. בשיחות ביננו נולד הרעיון שמבטיח שהכול יהיו מרוצים ומרוויחים, העיר, הסביבה, צרכי הבנייה של העיר ובעלי הקניין. מצאתי באדריכל יגאל לוי פרטנר מצוין שהפך את הרעיונות לתוכנית נפלאה לעיר. אני גאה בכך שהיום אנחנו יוצאים לדרך, הלכה למעשה. אני מבקש להודות גם לוועדה המחוזית וליו"ר הוועדה הגב' שירה תלמי על העבודה המקצועית והמקדמת".

אדריכל יגאל לוי: "המשימה שעמדה לנגד עינינו הייתה לבנות שכונה לתפארת, שתיטיב עם העיר, תיטיב עם הסביבה ותשמור על הזכויות וקניין של היזמים. התוצאה מהווה בשורה לעיר, לשכונת קריית היובל ולאוהבי הטבע והסביבה. שכונת צמרות חברון תהיה מהמבוקשות בעיר, תוך שאנו מעניקים לעיר שטחים ירוקים לצרכיה ולצרכי תושביה".

שילה אדלר, מנכ"ל חברת הבת ומנהל הפרויקט: "מרשים לראות את הנהלת העיר ירושלים דואגת לתושביה בדאגה לפארקים, שטחים חומים ומרחב ציבורי. תודה לשותפות בדרך לראש העיר, מהנדס העיר וצוותם. זו זכות גדולה לבנות 1,500 יחידות דיור ולהיות שותף בבניינה של ירושלים".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


יוסי חביליו, שכאמור ליווה את מאבק התושבים מראשיתו, מוסר: "סוף סוף בשורות טובות לטבע העירוני ולקרית היובל. אנחנו ב'האיחוד הירושלמי' מברכים את ראש העיר, מהנדס העיר והוועדה המחוזית על כך שהם מקדמים תוכנית שתהפוך את עמק היובל לפארק עירוני ומתחם ספורט ובילוי במקום עוד 1,100 יחידות דיור, שתכננה לבנות במקום חברת שיכון ובינוי.

"אני גאה שהיינו מיוזמי המהלך הזה יחד עם תושבי השכונה לפני מספר שנים, אז היינו לבד ואני שמח שבסופו של יום הרשויות קיבלו את דעתנו. אני רואה בתוכנית הזו, שמקווה שתעבור את כל הליכי האישור והמימוש את אחד מההישגים הגדולים לטבע העירוני ולאיכות החיים בירושלים. אני מקווה שעיריית ירושלים והוועדה המחוזית ימשיכו בכיוון זה, שכן יש אתרי טבע עירונים שצריך לשמור גם עליהם".

חבר מועצת העיר דור לוי (מאוחדים), לשעבר יו"ר מינהל קהילתי יובלים שגם נגדו הוגשה תביעה אישית מטעם 'שיכון ובינוי' מוסר: "זכיתי להיות ממובילי המאבק למען השטחים הציבוריים של מתחם טיילור ועמק היובל, שילמתי מחירים אישיים לא קלים במאבק החשוב הזה ואני שמח שלא ויתרנו.

"בזכות תושבים אכפתים השארנו את הפנינה היקרה הזאת למען הציבור. חשוב לי להודות ולהסיר את הכובע בפני מהנדס העיר יואל אבן שליווה אותנו בתהליך המורכב הזה וידע לחשוב מחוץ לקופסא כדי לצלוח את האתגר הלא פשוט הזה. כמובן שאני מודה לראש העיר על הגיבוי והובלת המהלך, השותפות בנינו למען המרחב הציבורי מוכיחה את עצמה. נמשיך לשמור על הפנינות הירוקות בירושלים למען הציבור גם בקדנציה הקרובה במועצת העיר".

ד"ר אסף שפנייר, יו"ר הועדה הפיזית במנהל קהילתי יובלים: "פשוט אין מלים, תודה לכל העוסקים בדבר בעירייה, בפרט למהנדס העיר יואל אבן וראש העיר. הלוואי שזו סנונית ראשונה לעוד פרטים של ניוד זכויות שטיבו עם תכנון העיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר