מי מהם יהיה בקואליציה? חברי מועצת העירייה הנכנסים (צילום: ארנון בוסאני)
מי מהם יהיה בקואליציה? חברי מועצת העירייה הנכנסים (צילום: ארנון בוסאני)

כוח, כסף, כבוד – הסיבות לאין קואליציה של ליאון

הסלוגן שהנחית מיקי זוהר על הפוליטיקה הישראלית שולט במשא ומתן שמתנהל להרכבת הקואליציה העירונית. כרגע נראה ששלושת הכ' הם אלה שמעכבים סיכומים ועשויים אף למנוע הצגת קואליציה בישיבת המועצה הקרובה ביום שלישי. תמונת מצב

פורסם בתאריך: 11.4.24 08:18

חודש וחצי חלפו מאז נבחר משה ליאון לקדנציה שנייה כראש העיר. חודש וחצי שבהם, למרות תמיכה בו כמעט מקיר לקיר לפני הבחירות, שהוא לא מצליח להרכיב קואליציה. לא סתם – הוא ראש העיר היחיד בארץ שלא הצליח להרכיב או להציג קואליציה.

אז מה מונע מליאון להרכיב קואליציה למרות שכל הסיעות וכלל חברי מועצת העירייה הנבחרים מעוניינים להיות חברים בה? הסיבה הראשונה היא אגו. זה הולך ככה – הסיעות החרדיות (בעיקר דגל התורה וש"ס) מתעסקים בעיקר בלקבל יותר האחת מהאחרת – או מדויק יותר לומר, שהסיעה השנייה תקבל פחות. בכל מקרה, בשלב זה נראה שעם דגל התורה המגעים מתקדמים מאוד, בעוד שעם ש"ס הרבה פחות, זאת למרות החיוכים שהיו באירוע של ש"ס אמש (פרס הראשון לציון, שבו נכח ליאון).

באשר לאגודת ישראל – ישנה מחלוקת לגבי תפקיד סגן ראש העיר. הסיעה דורשת, בהתאם לכוחה, סגן לקדנציה מלאה (על פי המפתח לפיו ש"ס ודגל התורה עם 6 מנדטים מקבלות שני סגנים מלאים) – אך ליאון מוכן לתת חצי קדנציה בלבד בלי תיק משמעותי (כמו חינוך חרדי, אותו דרשה אגודה).

וזה נכון ותקף גם לגבי המגזרים האחרים שמרכיבים את מועצת העירייה: בציונות הדתית – אריה קינג וחגית משה נלחמים על לקבל יותר אחד מהשנייה. קינג, שקיבל יותר קולות בקלפי, לא מוכן שמשה תקבל תיק בכיר (חינוך), בעוד הוא יסתפק בתיק פחות משמעותי ונחשב. משה מבחינתה לא מוכנה לקבל את ההחלטה (הדי סגורה יש לומר) שמספר 2 של קינג, דור לוי, יקבל את תיק תנועות הנוער, שהיה בקדנציה הקודמת בידי מספר 2 שלה (יהודה פרוידיגר). וזה לא נגמר רק בזה – גם נושא חלוקת הסגנות בשכר נמצאת על שולחן המאבק בין השניים. מי יקבל את הסגנות בחצי הראשון ומי בחצי השני, האם יינתן למי מהם סגן מלא בעוד לשני לא ועוד ועוד.

השורה התחתונה, נכון ליום רביעי, היא שגם משה וגם קינג נמצאים למעשה בנתק, ולא מקיימים משא ומתן. משה משום שדרישותיה לא מתקבלות (לקבל את אותם תפקידים כמו בקדנציה הקודמת כולל סגנות לאורך כל הקדנציה) וקינג, כי הוא ממתין להצעה שתהיה לפחות שוות ערך לזה שקיבלה משה (תיק החינוך) וגם מאחר שהוא היה בימים האחרונים במילואים.

ומתברר שגם בסיעות החילוניות או פלורליסטיות או איך שלא תחליטו לכנות אותן – יש מאבקי אגו, אם כי ברמה פחותה הרבה יותר.

 

 

נתחיל בסיעה הקטנה יותר – התעוררות – מכיוון שהיא למעשה במצב של משא ומתן מתקדם. הסיעה תקבל סגנות בשכר לקדנציה מלאה (עם 3 מנדטים, מה שמעורר שוב את סוגיית אגודת ישראל החרדית, שגם לה 3 מנדטים), כמו גם את תיק הצעירים ותיק העסקים. נקודת מחלוקת משמעותית שנותרה – חברות בוועדת תכנון ובנייה המחוזית – תקן שהיה בידי התעוררות בקדנציה החולפת. ליאון מצידו, מעוניין להעניק את 3 התקנים העירוניים לנציגי הסיעות החרדיות.

בתקן הזה, חשוב להדגיש, מעוניין גם יוסי חביליו, שלו כידוע מנדט אחד יותר והוא מרגיש שמגיע לו יותר. אלא שחביליו הוא בין המתנגדים הבולטים למדיניות הבנייה שמקדם ליאון – של מגדלים ועוד מגדלים ועוד מגדלים – וספק אם ייענה לדרישתו זו.

מחלוקת נוספת עם חביליו – הוא התיק שאותו יקבל. האיחוד הירושלמי היא הסיעה ה-3 בגודלה במועצה (אחרי דגל התורה וש"ס) אבל ליאון מציע להם, כך לתפיסתם, את התיק החמישי או השישי בלבד בהיררכיה ללא אחיזה בשום ועדה מקצועית. התיקים הבכירים בעיני האיחוד הירושלמי הם: תכנון ובניה, כספים, הקצאות, חינוך, מינהלים קהילתיים – את כל אלו ואפילו חצאים מהם – ליאון לא שם על שולחן המשא ומתן, דבר שמקומם מאוד את הסיעה החילונית הגדולה במועצה.

כמו במקרה של קינג ומשה – גם במקרה של האיחוד הירושלמי יש פערים משמעותיים, גם אם לא נתק, וכלל לא בטוח שהדברים ייפתרו. לבטח לא עד יום שלישי הקרוב – ישיבת מועצת העירייה – שאותה הגדיר ליאון כיעד להצגת קואליציה.

בשולי הדברים – בשלב זה נראה כי סוגיית עופר איובי, מקורבו של ראש העיר, נפתרה (לפחות מהצד של ליאון): איובי, ככל הידוע ל"כל העיר", צפוי לקבל תפקיד סגן בשכר בחצי השני של הקדנציה בנוסף לכהונה של חצי קדנציה כמחזיק תיק המינהלים הקהילתיים (בחצי הראשון תחזיק בתפקיד יעל ענתבי מהליכוד).

ולסיכום – שלושת הכ' של מיקי זוהר – כוח, כסף, כבוד – שולטים במשא ומתן להקמת הקואליציה, ולאור ההתעקשות של ליאון (עדיין) שלא להשאיר אף אחד באופוזיציה – כלל לא בטוח שהוא יציג ביום שלישי הקרוב, ישיבת מועצת העירייה, את הנבחרת.

ומצד שני – הכסף (תפקידי סגני ראש העיר בשכר והעסקת יועצרים ועוזרים) תמיד מדבר, והוא עשוי להיות זרז לחתימת הסכמי בזק עד ליום ראשון.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שיקוף המציאות

    דבר ראשון ולפני הכל, להתנתק מאמירות ביביסטיות עבריניות , הרי הם כאלה בדיוק !!!

    משחיתים, מפלגים, משקרים ומרביצים – הרי זו ההתמחות היחידה שם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר