שבת האור, טקס 'האש הקדושה' בכנסיית הקבר (צילום: אורטל צבר)
טקס שבת האור בכנסיית הקבר (צילום: אורטל צבר)

טקס שבת האור: הגבלות תנועה, ויסות קהל וכניסה לכנסיית הקבר רק לבעלי אישורים

הושלמה היערכות המשטרה לטקס 'שבת האור' המסורתי בכנסיית הקבר. משעות הבוקר יתפרסו כוחות גדולים סביב העיר העתיקה ויפעלו לאבטחת הציבור וליווי התהלוכות ואלפי המבקרים הנוצרים. במשטרה מדגישים - רק בעלי אישורים יוכלו להיכנס בשערי כנסיית הקבר

פורסם בתאריך: 3.5.24 08:39

מחר, שבת, 4.5, יתקיים בכנסיית הקבר טקס 'האש הקדושה' המסורתי, במסגרת 'שבת האור' של הנוצרים. מדובר על מסורת שנמשכת מזה כ-1,200 שנה, שבה בשבת שאחרי 'יום שישי הטוב' בתחילת חג 'פסחא' מתקיים טקס 'שבת האור' – הטקס החשוב ביותר של הכנסיות המזרחיות.

על פי האמונה הנוצרית, ביום זה – ה"שבת הקדושה", ישוע היה קבור באחוזת הקבר של יוסף מרמתיים, וממנה קם לתחייה ביום ראשון והשאיר את הקבר ריק – עיני מיליוני מאמינים נשואות לירושלים. נוצר מיתוס כי בצהרי שבת זו, כאשר אלפי מאמינים מתקבצים בכנסייה ובסביבתה, מתרחש נס ויורדת להבת אור על-טבעית, המאירה את פנים קברו של ישוע ומדליקה מנורת שמן הבוערת ללא הפסקה. האירוע המדהים הזה מסמל עבור המאמינים גם את נס תחייתו של ישו ועלייתו לשמים.




שבת האור, טקס 'האש הקדושה' בכנסיית הקבר (צילום: אורטל צבר)

תהלוכת 'האש הקדושה' במסגרת שבת האור בכנסיית הקבר (צילום: אורטל צבר)


את כנסיית הקבר והעיר העתיקה פוקדים מדי שנה סביב 'שבת האור' רבבות מאמינים נוצרים, ולקראת האירוע הגדול – משטרת ירושלים שוב נערכת בכוחות מתוגברים כדי לאפשר את קיומו ולהבטיח את שלום וביטחון המאמינים הנוצרים הרבים.

במסגרת ההיערכות המשטרתית, בשעות הבוקר המוקדמות יתפרסו מאות שוטרים ולוחמי מג"ב באזור העיר העתיקה במטרה לאבטח את הציבור, ללוות את התהלוכות והמבקרים הנוצרים, ולפעול על מנת לאפשר את קיומו התקין של טקס "שבת האור" בבטחה ובבטחון.

 

 

במשטרה מציינים כי במהלך יום שבת לא תתאפשר כניסת רכבים לעיר העתיקה עד לשעות אחר הצהריים – לאחר סיום הטקס. כמו כן, לצורך שמירה על שלום הציבור ובטחונו, יבוצע ויסות קהל בעיר העתיקה בירושלים, זאת בהתאם לכמות הקהל ולעומסי התנועה, וכן בהתאם למגבלות הבטיחות והתפוסה המירבית במקום.

"משטרת ישראל מחויבת לשמירה על בטחון ובטיחות המשתתפים בתוך הכנסייה ומחוצה לה", כך נמסר. "בהתאם לחוות דעת של מהנדס מטעם הכנסיות, נקבעה מגבלת קהל מקסימלית לאירוע, זאת בהתאם לשטח, לצפיפות, לפתחי החירום ולתפוסה המרבית".

במשטרה מדגישים כי "מגבלת הקהל במהלך הטקס עצמו באזור שטח הכנסייה, נובעת מטעמי בטיחות בלבד ובכדי למנוע סכנת דוחק וצפיפות שעלולים לסכן את שלומו ובטחונו של הציבור. בהתאם, הונפקו אישורי כניסה למתחם הטקס בכמות המתאפשרת ואלו יחולקו בתיאום ועפ"י החלטתם של ראשי הכנסיות. יודגש כי הכניסה לאזור הכנסייה להשתתפות בטקס, תתאפשר רק לבעלי אישורים מתאימים".


פעילות המשטרה באירוע שבת האור 2022 (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות המשטרה באירוע שבת האור (צילום: דוברות המשטרה)


במשטרה מתייחסים גם לתקופה האחרונה, שהיתה מלאה בחגים ובאירועים של 3 הדתות – הרמדאן המוסלמי, פסח היהודי וכעת – חג הפסחא הנוצרי. "מחוז ירושלים של המשטרה פעל בחודשיים האחרונים בכוחות מתוגברים בעיר ירושלים ובפרט בעיר העתיקה, במטרה לשמור על הבטיחות ובטחון התושבים והמבקרים, שמירה על מרקם החיים, ולאפשר את חופש הפולחן למתפללים הרבים שהגיעו למקומות הקדושים במסגרת חג הפסח, חודש רמדאן ואירועי חג הפסחא".

יצוין כי אתמול פעלה משטרת ירושלים לאבטח את טקס "רחיצת הרגליים" שהתקיים בכנסיית הקבר. הטקס התקיים בכנסיית הקבר בראשות הפטריארך היווני ובהשתתפות בישופים, מאמינים נוצרים ונוספים".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. סטיב

    מזכיר לי את טקס חלוקת הדולרים של הרבי שממשיך לחלק לאחר מותו בהמרכז 770

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר