(האנס ליטן (צילום: מתוך האתרwww.hans-litten.de/, Fair use)
(האנס ליטן (צילום: מתוך האתרwww.hans-litten.de/, Fair use)

עורך הדין היהודי שכמעט וניצח את היטלר: סיפור הגבורה של האנס ליטן

האנס ליטן היה בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת עורך דין יהודי-גרמני צעיר, בן 27 בסך הכל, שניסה לעצור בדרכים משפטיות את המפלגה הנאצית עוד בטרם עלתה לשלטון. במאי 1931 עלה בידו להוביל את אדולף היטלר לבית המשפט. זהו סיפורו של משפטן יהודי אמיץ, שעשייתו ודמותו יכולה וצריכה לשרת את מערכת המשפט הישראלית גם כיום

פורסם בתאריך: 6.5.24 19:56

יום הזיכרון לשואה מלא בסיפורי גבורה. כסטודנט למשפטים נחשפתי לאחרונה לאחד הסיפורים המרגשים, על עורך דין יהודי אחד שניסה לעצור את אדולף היטלר, הצורר הנאצי עוד לפני שהמפלגה הנאצית עלתה לשלטון.

זהו סיפורו של האנס ליטן, שפחות מוכר בתודעה הציבורית, וראוי שיקבל יותר ביטוי נוכח יום השואה, השביעי לאוקטובר ומה שביניהם.
ליטן היה אז עורך דין גרמני צעיר, בן 27 בסך הכל, והוא ייצג קורבנות של המפלגה הנאצית לפני עלייתה לשלטון.

שיאו המקצועי במאבק נגד המפלגה הנאצית היה בשנת 1931, כאשר הצליח ב-8 למאי לזמן לדוכן העדים בבית המשפט לעניינים פליליים בברלין, את מנהיג המפלגה הנאצית הצורר, אדולף היטלר – עוד בטרם זה התמנה לקנצלר.

ההליך המשפטי שהוביל ליטן, שהביא לידי כך שהיטלר נאלץ למסור עדות כעד מרכזי על פשעים של פעילי מפלגתו, יכול היה לסכן את עתידו הפוליטי של הצורר הנאצי. ליטן חשף והציג את השיטות האכזריות של היטלר, אלא שבאותן שנים מערכת המשפט הגרמנית לא גילתה עמוד שדרה ועמידה על עקרונות שלטון החוק.

שנתיים לאחר מכן, בינואר 1933, המפלגה הנאצית עלתה לשלטון. היטלר לא שכח את ההשפלה שעבר בחקירות על ידי המשפטן היהודי הצעיר והורה לעצור את ליטן. חרף הפצרות של בני משפחתו, ליטן סירב לעזוב את ברלין, כדי להמשיך לייצג את מעמד הפועלים החלש בעיר, שלא היה מסוגל לברוח.

 

 

ליטן נעצר ובמשך חמש שנים עבר מסכת עינויים קשה. בשנת 1938 כשהוא בגיל 34 בלבד, שם קץ לחייו. לזכרו הוצבה בברלין אנדרטת זיכרון ורחוב נקרא על שמו.

זה בקצרה סיפורו המרגש של עו"ד האנס ליטן, אליו נחשפתי במסגרת קורס של פרופ' יובל אלבשן בקריה האקדמית אונו. כמה שמעו על האנס ליטן היהודי האמיץ שיצא למאבק מול המפלצת הנאצית אני לא יודע, אבל אפשר רק לדמיין מה היה קורה, אילו מערכת המשפט בגרמניה של אז, הייתה עצמאית ומעמידה לדין את הצורר הנאצי.

בימים אלו מרחפת באוויר השוואה בין השואה לזוועות של ה-7 באוקטובר. הדעות לכאן ולכאן. מתחת לראדר מתקיימים דיונים על ההליך המשפטי הנכון למחבלי הנוחבה: מי ייצג אותם? איך יתנהל ההליך? האם יוקם בית משפט מיוחד? האם ניתן להחיל את עונש המוות עליהם? ועוד שאלות משפטיות מורכבות.

מערכת המשפט הישראלית ניצבת בפני האתגר המשפטי הגדול ביותר שידעה בתולדותיה. דבר אחד ברור: הניצחון בזירה המשפטית הזו מצריך אומץ, גבורה וקור רוח כמו של האנס ליטן, כדי ללכת עד הסוף עם הנאצים של ה-7 באוקטובר.

  • הכותב הוא פעיל חברתי וסטודנט למשפטים בקריה האקדמית אונו

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר