הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילומים: נדב־בן אוד, דוברות המשטרה)
הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילומים: נדב־בן אוד, דוברות המשטרה)

הפגנות השבת במרכז העיר – החילונים מתעוררים?

על רקע הפגנות השבת של החרדים, האם החילונים בעיר מתעוררים? גם השבת, מחר, צפויים להפגין חרדים מול חילונים ברחוב הנביאים

פורסם בתאריך: 18.8.17 09:00

הפגנות השבת בעיר עולות מדרגה. ביום שבת שעברה התקיימה ברחוב הנביאים הפגנה של חילונים, שמבקשים להפסיק את ה"כפייה הדתית" כלשונם. עשרות חילונים התכנסו ברחוב הנביאים כשהם נשאו שלטים ומגפונים. ההפגנה התקיימה כתגובה לתופעת הפגנות השבת שמקיימים חרדים מדי שבת. כוח משטרה הגיע למקום והפריד בין הקבוצות. גם מחר, שבת, 19.8, צפויה להיערך מחאה נוספת של חילונים, מול הפגנת החרדים.

 

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

"הגיע הזמן לצאת ולהפגין", דרשו מארגני ההפגנה, "כבר חודשים שכל שבת בירושלים הפלג החרדי יוצא בהמוניו מהשכונות שלהם וגולש אל רחובות העיר בצעקות, יריקות וקללות על כל מי שנקרה בדרכו ועל כל בתי העסק הפתוחים בשבת. הגיע הזמן שנפסיק לשתוק ולא ניתן לזה להימשך ללא תגובה. ירושלים היא העיר של כולנו".

 

הפגנה זו היא הראשונה מזה זמן רב שבה חילונים יוצאים להפגין כנגד תופעות מסוג זה. החרדים מנגד, כבר כמה חודשים מקיימים תהלוכות מדי שבת, בהם הם מסתובבים במרכז העיר ובפרט ברחובות יפו, הלני המלכה והנביאים, שם הם צועקים ולעתים חלקם יורק ומקלל באזור בתי עסק הפתוחים בשבת. "מי יחמול עלייך ירושלים", הם כתבו בפשקוויל שחולק בשכונות החרדיות של העיר, "אשר מעל מאתיים חנויות מחללי השבת ורמוסיה בשחץ וגאוה".

 

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: דוברות המשטרה)

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: דוברות המשטרה)

החילונים שהגיעו למקום הצהירו מראש כי אין בכוונתם לנקוט באלימות ואף לא להיכנס אל תוך שכונותיהם של החרדים. לדבריהם, הם רוצים להראות שהעיר שייכת גם לחילונים. "אנחנו באים להראות לחרדים שהעיר לא שייכת רק להם", אומר רפי בלאק (23), שנמנה בין מארגני ההפגנה, "אנחנו באנו להראות שאנחנו גם גרים פה ושאין להם שום תרוץ להסתובב בין בתי עסק ולאיים על אנשים בשבת. אנחנו באנו לכאן כי מכאן הם מתחילים את ההפגנה וזורקים דברים".

ההפגנה ארכה כשעה. עשרות חילונים החלו להתאסף בנקודת המפגש בשעה 16:45 מלווים בשלטים. כוחות משטרה כבר נכחו במקום על מנת לשמור על סדר. חצי שעה לאחר מכן, החלו חרדים להתאסף בצומת רחוב הנביאים, ביניהם ילדים ובני נוער רבים. הם החלו לצעוק "שבעס". לקראת השעה 18:00 לאחר שהמפגינים פצחו בשירת 'התקווה', החרדים המשיכו בדרכם לכיוון רחוב הנביאים. החילונים מצידם מחאו כפיים והמשיכו בהפגנה חזרה לכיוון בית החולים 'שערי צדק', שם שהו זמן קצר נוסף בו דיברו במגפון בהפגנתיות וקראו לחרדים לקבל את השבת שלהם. לקראת הסוף ציינו המפגינים כי הם יגיעו לכאן גם בשבתות הבאות וטענו כי זו רק ההתחלה.

 

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

 

ליאם בכר (22) נמנה גם הוא בין הצעירים שיזמו את ההפגנה. "באנו להציל את העיר שלנו", הוא אומר, "אני רוצה שהעיר תהיה שווה. החרדים צריכים להכיר בזה שגם אנחנו גרים פה. אנחנו לא מטרידים אותם בשכונות שלהם אז שהם לא יטרידו אותנו בשכונות שלנו. באנו לכאן כדי שיבינו שיש כאן בעיה ושצריך להגיע להסכמה לפני שתהיה כאן מלחמת אחים. מהות ההפגנה היא לא נגד חרדים אלא רק נגד הפלג הקיצוני הספציפי הזה".

 

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

 

מפגין נוסף, שהגיע מחוץ לעיר, סיפר על כוונותיו: "אני הגעתי משוהם ובאתי להזדהות עם ההפגנה הזאת נגד הכפייה הדתית ונגד הכניסה של הדתיים עם הדת שלהם לחיים שלנו. אני מאמין במשפט 'איש באמונתו יחיה' המאבק הזה הוא לא של ירושלמים אלא מאבק של החילונים כנגד הכפייה הדתית. בלי שום קשר לירושלים. פה הקריאה יותר בולטת ובאתי לחזק את חבריי בירושלים נגד הכפייה הדתית".

 

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילום: נדב־בן אוד)

בין המפגינים בלטה נוכחותה של חברת מועצת העירייה לורה ורטון (מרצ). "באנו למחות על ההשתוללות של החרדים ברחובות", אומרת ורטון בשיחה עם "כל העיר", "ראיתי שהם חוסמים את התנועה ומפריעים בכביש. אני חושבת שהיתה אווירה אלימה מצד החרדים שהתפרצו וצעקו וזרקו את בקבוקים והייתי מאוד גאה בציבור החילוני שעמד יחד ושר ודיבר לעניין גם על העמידה על הזכויות שלנו לבלות בשבת וליהנות מהשבת בדרכנו". בהמשך דבריה הוסיפה ורטון גם תקווה להמשך ההפגנות: "אני מניחה שזה יחזור על עצמו בשבתות הבאות", היא מסכמת, "אני שם כדי להגן על הזכויות שלנו. אנחנו לא שם כדי ליצור פרובוקציה, חס ושלום, אלא לעמוד מול המתפרעים ולהראות שיש ציבור שלא מוותר על הזכויות".

מנגד, אומר חבר המועצה יוחנן ויצמן (יהדות התורה): "אני לא חושב שאלימות היא דבר טוב ואני שמח שהדברים האלה עוברים בשקט, לכל בן אדם יש זכות לעשות מחאה אבל אני לא אוהב שעומדת קבוצה נגד קבוצה שצועקת הגם שהיא באמת מאמינה באידיאולוגיה שלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריאל

    שיתחילו לחלק תמונות עירום, ישמיעו את נינט ויפריעו להם בזמן התפילות…

  2. N

    החרדים בדרך לגמור את המדינה. בעבר ניסיתי להבין את החברה הזאת, סובלנות, סבלנות וכו'. לא עוד. התמונה ברורה מתמיד, מיעוט אלים ופרימיטיבי להחריד הולך להחריב את המקום זה.

  3. טיפש

    ממחקר שנעשה התברר שמנת המשכל של המגיבים לכתבות נמוכה בכ30% מהממוצע הכללי

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר