מעבר חציה (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

בעשור האחרון: 30 קשישים נהרגו בתאונות דרכים בעיר

לפי נתוני עמותת אור ירוק בעשור האחרון נפגעו 1,278 קשישים בעיר, 317 מהם נפצעו באורח קשה. הימים הקטלניים ביותר עבור בני ה-65 ומעלה בירושלים - ראשון וחמישי

פורסם בתאריך: 2.10.17 09:59

זהירות בדרכים – גם בגיל מבוגר: לרגל יום הקשיש הבינלאומי שחל אתמול, ראשון, אספה עמותת 'אור ירוק' נתונים המתבססים על פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל הנוגע להיפגעות קשישים בתאונות דרכים ברחבי הארץ. מהנתונים עולה כי בירושלים נהרגו בעשור האחרון, בין השנים 2007 ל-2016, 30 קשישים, ו-317 נפצעו קשה. בסך הכול נפגעו במהלך העשור האחרון 1,278 קשישים (בני 65 ויותר) בתאונות דרכים בירושלים.

יש לציין כי ירושלים אינה ניצבת בראש הרשימה הארצית, וזאת על אף שהיא נחשבת לעיר הגדולה בישראל מבחינת כמות התושבים שבה. בתל אביב נהרגו במהלך העשור 42 קשישים בתאונות דרכים וסך הכך נפגעו 2,243 קשישים בתאונות דרכים; אחריה, כאמור, ניצבת ירושלים; ומיד אחריה חיפה – 1,036 קשישים נפגעו בעיר הצפונית, 38 נהרגו ו-193 נפצעו קשה; חולון ניצבת במקום הרביעי – 727 קשישים בתאונות דרכים בעשור האחרון, 20 נהרגו ו-96 נפצעו קשה; 678 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בפתח תקוה, 19 נהרגו ו-64 נפצעו קשה; 616 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון ברמת גן, 16 נהרגו ו-103 נפצעו קשה; 585 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבאר שבע, 19 נהרגו ו-57 נפצעו קשה; 559 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בנתניה, 17 נהרגו ו-52 נפצעו קשה; 555 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבת ים, 15 נהרגו ו-94 נפצעו קשה; 490 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון באשדוד, 31 נהרגו ו-61 נפצעו קשה.



בראייה כלל ארצית מראים נתוני עמותת 'אור ירוק' כי 70 קשישים נהרגו מתחילת שנת 2017 בתאונות דרכים – שני קשישים בכל שבוע, בממוצע, ואחד מכל ארבעה הרוגים. המשמעות היא כי הקשישים, המהווים 11 אחוז מכלל האוכלוסייה, מהווים 25 אחוז מההרוגים בתאונות הדרכים שאירעו עד כה במהלך השנה. נוסף על כך מגלים הנתונים כי לאורך העשור (2007ˉ2016) רוב הקשישים ההרוגים בתאונות דרכים היו הולכי רגל – 36 אחוז מהם.

(צילום: דוברות איחוד הצלה)

בהקשר זה חשוב לציין גם את המשמעות של פציעה קשה בקרב בני הגיל השלישי: במחקר שנערך עבור עמותת 'אור ירוק' על ידי ד"ר קובי פלג עולה כי השרידות של קשישים לאחר שנפצעו נמוכה מאוד, והיא הקיצונית ביותר מבין כל קבוצות האוכלוסייה: מתוך סך כל הפצועים שנפטרו בעקבות פצעיהם, הקשישים מהווים 11.2 אחוז. בעוד הממוצע בקרב כלל האוכלוסייה עומד על 4.3 אחוז. כלומר שיעור הקשישים שנפטרו מפצעיהם גדול פי 2.6 מהשיעור הממוצע בשאר חלקי האוכלוסייה. גם במקרה של שיקום התמונה שונה לעומת האוכלוסייה הכללית: משך הזמן הנדרש לשיקום בגיל מבוגר יהיה גדול משמעותית, באופן טבעי, וגם פציעות קלות יחסית, כמו שבר בלבד, עשויות לגרום לנזקים נמשכים, לירידה ביכולת הפיזית ולהשפעה נפשית קשה.

זאת ועוד, מניתוח מעמיק של הנתונים עולה כי ישנם זמנים שבהם מתרחשות יותר תאונות דרכים במעורבות קשישים. כך לדוגמה, הימים הקטלניים לאוכלוסיית הוותיקים (על פי הנתונים שנאספו לאורך העשור) הם הימים ראשון וחמישי; השעה שבה נהרגו הכי הרבה קשישים היא בין אחת לשתיים בצהריים; החודשים הקטלניים ביותר בכבישים מבחינת בני גיל הזהב הם דצמבר ואוגוסט.



ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר על רקע פרסום הנתונים: "אנשים שבנו את המדינה ושרדו את המלחמות לא שרדו פעולה פשוטה כמו חציית כביש. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים, ויקדם עם הרשויות המקומיות התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש, קופות חולים ועוד. במקביל, יש להאריך את מופע האור הירוק ברמזורים להולכי הרגל. מדובר בהוצאה כספית קטנה שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הגיע הזמן לגלות רגישות וחמלה כלפי האוכלוסיות החלשות בחברה, כדי למנוע את הקשיש ההרוג הבא".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר