סנ"צ ארז תבור (צילום: דוברות המשטרה)
סנ"צ ארז תבור (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד אגף התנועה בירושלים: "הייתי רוצה שנהיה יותר בתוך השכונות"

סנ"צ ארז תבור, מפקד אגף התנועה בירושלים - יחידה שכוללת רק 180 שוטרים, גם מצביע על ירידה בכמות תאונות הדרכים בירושלים; ומדבר על עבודת האכיפה של שלל עבירות התנועה בעיר. ראיון

פורסם בתאריך: 6.7.18 08:52

הכבישים ברחבי הארץ, כך גם בירושלים, כבר מזמן הפכו לזירת קרב. תרבות הנהיגה המקולקלת כוללת עבירות קשות של 'גניבת' אור אדום, נהגים-טייסים שנוסעים מעל המהירות המותרת בתוך השכונות – לעתים סמוך למוסדות לימוד ופארקים ומסכנים את הולכי הרגל, נהגים ש'חותכים' רכבים אחרים או נצמדים אליהם באופן מסוכן וגם התנהגות פרועה ובריונות של נהגים ש'דופקים' רייסים ואף צופרים באגרסיביות מכוונת. נראה שאין נהג או נהגת שלא ספג מהאווירה האלימה על הכבישים, כך לפי בדיקות וסקרים שפורסמו לאחרונה על ידי עמותת אור ירוק, אחד מהם פורסם לא מזמן ב"כל העיר", לפיו 98 אחוז מהירושלמים דיווחו בסקר כי הם ראו נהג שחותך רכב אחר בצורה מסוכנת. בזמן שזה קורה נהגים רבים, גם כאלה שגיליון עבירות התנועה שלהם, איך לומר – לא הכי נקי, ממלמלים לעצמם מאחורי הנהג: איפה משטרת ירושלים כשצריך אותה.



אז מסתבר שהיא כאן, אבל באמת לא מספיק, לפחות כשמדובר במצבת כוח האדם. בשיחה עם "כל העיר" מספר סנ"צ ארז תבור, מפקד אגף התנועה בירושלים, כי יחידת התנועה בירושלים מונה כ-180 שוטרים בסך הכל, הכוללים גם את בוחני התנועה. יחד עם זאת, ליחידה יש מאות מתנדבים. "זה לא מספיק לעיר כמו ירושלים", אומר סנ"צ תבור ל"כל העיר". "ולכן יש סדר עדיפויות, והמטרה הראשונית שלנו היא הצלת חיי אדם. זו בסוף המטרה העליונה – איפה שיש תופעות ובעיות גדולות לשם אנחנו מכוונים את מרבית הכוח, ולצערי הרב זה בא על חשבון השכונות. זה לא שאנחנו לא נמצאים שם וזה שלא אנחנו לא בקשר עם המינהלים הקהילתיים והעירייה, אבל הייתי רוצה שנהיה יותר בתוך השכונות. חשוב להבין, שאי אפשר להגיע לכל הרחובות".

למעשה, יחידת התנועה בירושלים מחולקת לשלוחות – צפון העיר שחולשת על מרכז העיר ועד גן הפעמון; דרום העיר – שכונת גילה, כביש בגין, קרית הספורט במלחה, הכנסת; שלוחה מזרח העיר – אזור פסגת זאב, ארמון הנציב והר חומה מדרום; שלוחה נוספת מתמקדת בתחבורה הציבורית – אכיפה בתוואי הרכבת הקלה ובנתיבי התחבורה הציבורית; זאת ועוד, למשטרת התנועה בירושלים יש סיירת אופנועים ייחודית הכוללת 12 שוטרים. "ירושלים בשנים האחרונות עוברת שינוי תעבורתי ענק", מציין סנ"צ תבור, "מדובר בתהפוכות תחבורתיות, כמו העבודות בכניסה לעיר שמובילות לשינויים בתנועה – ואנחנו נמצאים שם".

פעילות של יחידת התנועה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות של יחידת התנועה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

לפי נתוני אגף התנועה בירושלים במחצית הראשונה של שנת 2018 נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים, לעומת המחצית הראשונה של שנת 2017. "אני שמח להגיד שאנחנו בירידה של 18.4 אחוז במספר תאונות הדרכים בירושלים", אומר סנ"צ תבור. "436 תאונות במחצית הראשונה של 2018, לעומת 534 תאונות במחצית הראשונה של 2017 . גם בתאונות הקטלניות נרשמת ירידה של 14.3 אחוז".

בכל הנוגע לדוחות תנועה שניתנים בגין נסיעה בצומת באור אדום גם נרשמת ירידה לפי אגף התנועה. סנ"צ תבור מציין כי במחצית הראשונה של שנת 2017 ניתנו 1,600 דוחות, לעומת זאת במחצית השנייה של שנת 2018 ניתנו 1,200 דוחות. האם הנהג הירושלמי למד את הלקח או שפשוט התבצעה אכיפה קטנה יותר? "יש פחות נהגים שעוברים באור אדום", טוען סנ"צ תבור, "יש ירידה בכל הפרמטרים, בכל העבירות וזה אומר מבחינתי שנכנסנו באותן העבירות חזק, ואני חייב לציין את נושא מצלמות א3 שעושות את העבודה. הנתונים האלה לא כוללים את דוחות המצלמות – שם יש עלייה משמעותית. זה נובע מכך שהמדיניות של ראש האת"ן היא להחמיר את האכיפה ולהוריד את רף המינימום".

כידוע, על רקע בעיות אמינות של מצלמות המהירות שהותקנו ברחבי הארץ הורתה הפרקליטות לאחרונה למשטרה להקפיא בשלב זה את שליחת דוחות על מהירות מופרזת לנהגים. על כן הגבירה המשטרה את האכיפה על מהירות באמצעות המכשור הידני, שבו ניתן להשתמש רק בכבישים ארוכים, בשל מגבלה טכנולוגית. "זה בעיקר בכבישים הבינעירוניים", מספר סנ"צ תבור, "מצאנו נקודות שבהן ראינו נהגים נוסעים במהירות מופרזת, כמו כביש 443 ובגולומב".

סנ"צ ארז תבור (צילום: דוברות המשטרה)

סנ"צ ארז תבור (צילום: דוברות המשטרה)

זאת ועוד, בכל הקשור לנהיגה תחת השפעת אלכוהול – במחצית הראשונה של שנת 2017 ניתנו 217 דוחות, לעומת זאת מתחילת השנה חילקה המשטרה בגין עבירה זו 165 דוחות. "עשינו הרבה יותר פעילויות נגד נהיגה תחת השפעת אלכוהול במקומות הבעייתים – כמו בעלייה לגילה, אזור ממילא, תלפיות ומרכז העיר", מפרט סנ"צ תבור. "אנחנו גם מבצעים אכיפה של שכרות במעטפת של מתחם הבילויים בשוק. אבל אנחנו נמצאים בכניסות של אגריפס ומזהירים את הבליינים בשוק שלא ישתו אם הם נוהגים".

בנוסף, הכבישים הכי מסוכנים בארץ, שבהם נפגעו הכי הרבה בני אדם, כידוע, הם כביש בגין, דרך חברון ושדרות גולדה מאיר – וזאת מתוך רשימה של 325 רחובות ברחבי הארץ, כך לפי אור ירוק. סנ"צ תבור מספר על העבודה המשטרתית בכבישים האדומים האלו: "אנחנו עושים ניתוח מעמיק לגבי אותם רחובות, ויש ירידה בכמות תאונות הדרכים בדרך חברון. נכון, יש בעיה עם הנושא של נתיב התחבורה הציבורית, כשהתחבורה הציבורית נוסעת באמצע. אני שמח שהורידו את מהירות הנסיעה בדרך חברון – יש קטע שאפשר לנסוע בו 50 קמ"ש ויש קטע שניתן לנסוע בו 60 קמ"ש. הורדת המהירות ונוכחות מסיבית שלנו, של אופנועי התנועה, הסיירות והניידות שלנו, זה עובד. בנוסף, אנחנו עובדים על התקנת אמצעים נוספים, שימנעו מאותם הולכי רגל להתבלבל ולא לחצות את הכביש באור אדום – כמו הצבת אמצעי תאורה בולטים".

 

בחזרה ליד הבית, בתוך השכונות. כשעיקר הפריסה של שוטרי התנועה בירושלים מתמקדת בכבישים המרכזיים כמו ציר בגין, דרך חברון והצמתים הגדולים בעיר, נראה כי בתוך השכונות הנהגים 'חוגגים'. "בסופו של דבר", אומר סנ"צ תבור, "חוץ מאיתנו, שוטרי התנועה, יש מפקדי שיטור קהילתי שמכירים את הבעיות ומדברים עם המינהלים הקהילתיים".

לגבי הנהגים שנוסעים במהירות מופרזת בתוך השכונות אומר סנ"צ תבור: "אני יודע שהם טייסים. אנחנו רואים את הטייסים, נהגים לא ממושמעים, חסרי סבלנות, ממהרים והכל בלחץ. ואנחנו מטפלים. אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים לתעדף. בשנה וחצי האחרונות אנחנו שמים דגש על נושא השיטור הרגלי", מדגיש סנ"צ תבור, "בתחנת לב הבירה ומוריה יש צוותים של שוטרי מקוף שהולכים ברגל ואוכפים באזורים: המדרחוב במרכז העיר, השוק, תלפיות וכמובן ברחבי העיר – בעיקר בכל הקשור לרוכבי האופניים החשמליים שנוסעים על תוואי הרכבת הקלה".

ואכן, נראה כי האכיפה סביב נסיעה באופניים חשמליים מקבלת פוש. השנה ביצעה המשטרה כמה מבצעי תנועה נגד רוכבי אופניים שנוסעים בניגוד לחוקי התנועה. "התחלנו במבצע גדול מתחילת השנה בנושא אופניים חשמליים. בסופו של דבר אנחנו לא אוכפים אופניים חשמליים שנוסעים ברחוב יפו, זה מותר, אלא רוכבים שנוסעים על תוואי הרכבת הקלה ויכולים לגרום לתאונות דרכים. אנחנו גם פועלים נגד רוכבי אופניים שמדברים בטלפון הנייד, או רוכבים מתחת לגיל 16".

פעילות של יחידת התנועה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות של יחידת התנועה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ומה לגבי הנוכחות המשטרתית בשכונות החרדיות בעיר? "יש נוכחות מסיבית של המשטרה ושל השיטור העירוני באזור שמואל הנביא, בר אילן, כיכר השבת ושבטי ישראל. אני לא מסכים עם זה שאנחנו לא שם. בתפקיד הקודם שלי, כמפקד תחנת לב הבירה, כל המגזר החרדי היה באחריותי, אני מכיר את האזור".

סנ"צ תבור מוסיף ומספר כי הם פועלים גם נגד נהגים שבשעות הלילה נוסעים במהירות מופרזת – "רייסים", בעיקר ליד מקומות הבילוי באזור התעשייה תלפיות. "אנחנו מקבלים סרטונים מודיעיניים ומזמנים את אותם נהגים לחקירה, עושים טיפול מידי", הוא אומר. "אנחנו גם פועלים באופן סמוי, לעתים יש שוטרים סמויים בתלפיות שמתעדים ופועלים נגד נהגים שכאלה".

"אני רק מבקש מהנהגים שרואים הולכי רגל שיתייחסו אליו כמו לבן משפחה", מסכם סנ"צ תבור, "תסתכלו לו בעיניים. יש פרסומת יפה שמדברת על סבלנות וסובלנות בכביש. וואלה נהגים, תסתכלו בעיניים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ישרליש

    הכל דיבורים……
    כולם למדו שיחסי ציבור ו'ברברת', חשובים יותר מלשתוק ולעשות…..

  2. אבי

    אתם מוזמנים לקבל ממני תמונות של אוטובוסים שעושים עבירות,
    במיוחד באזור גשר המיתרים, הם מגיעים מהתחנות ובכדי לפנות שמאלה חותכים ללא רחמים וללא היכר, אין דין ואין דיין.
    תוך סיכון לא אחת של הנוסעים ברכב.
    יש לי תמונה של אוטובוס שפשוט עבר באדום וחסם את כל הצומת שאחרי בנק יהב לכיוון ציר הרצל.
    אז באמת , איפה המשטרה שצריך אותה ???

  3. עד

    איפה שיטור קהילתי? המצאה שלו. סגרו לפני עשור ומאז לא פתחו. שילוט מינימאלי אין.

    ומה עם המוני החשמליות? חוקיות פתאום? יש חנות ענקית שלהן בבן-זכאי… מישהו שם חושש מסגירה?

    ופקחי העיריה – גם לא קיימים. אנרכיה שלא זכורה לי

  4. ירושלמי

    הבטחון האישי של הירושלמים הוא בשפל וההפקרות חוגגת….
    העיקר שהקצין במדי ייצוג מגוהצים ממלא עמוד במקומון בהרבה מילים יפות שאין מאחוריהן כלום….

  5. תושב ירושלים

    אני לא בטוח אם מישהו בכלל קורא את התגובות פה אבל מה הולך פה בכבישים ?? נוהגים כאן עשרות נהגים כמו "חולי נפש" מהירות,חוצים באדום, נוהגים צופרעם כמו חיות מה נסגר ?? מה רה ? זה לא נורמלי ואני הולך לטפל בזה יותר ברצינות בכל הכח אחרת מישהו יקר כאן ימות ואז נתעורר ? מספיק לי 4 חברים שהלכו לי בכבישים דיי לנהוג כמו חיות ! דייייי

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר