(צילומים: אמיר דקל, עומר הרפז, איתי בלסון)
גן החיות התנ"כי (צילומים: אמיר דקל, עומר הרפז, איתי בלסון)

25 שנה לגן החיות בירושלים: "המפעל הכי יפה שיש בעיר הזאת"

מה הופך את גן החיות התנ"כי לאתר התיירות המוביל בירושלים, ולאחד האהובים בישראל? סקירה

פורסם בתאריך: 19.9.18 19:26

לפני 25 שנה, אי שם בשנת 1993, נפתח במורדות שכונת מלחה גן החיות התנ"כי במשכנו החדש, ומהר מאוד הפך המקום לאחת מהאטרקציות המובילות בירושלים בפרט ובישראל בכלל. כבר שנים שהוא נמצא בצמרת אתרי התיירות הפופולאריים ביותר בישראל, לבטח מבין אלה שהכניסה אליהם היא בתשלום. בשנים מסוימות (2007-2005, ו-2009) הוא אף הוביל את הרשימה, ובאחרות היה הסגן, או הזוכה ב'מדליית הארד', אך כבר תקופה ארוכה שהוא מהמקומות האהובים על הירושלמים, הישראלים ועל התיירים – ונחשב למוֹכר הכרטיסים מספר אחת בירושלים. אם כן, מהו סוד הקסם של גן החיות התנכ"י?



"זאת פנינה אמיתית, שמאפשרת לך להתנתק מהעיר, אבל להישאר בעצם בתוכה, בלי להתאמץ יותר מדי כדי להגיע", אומרת אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים. "אני תמיד מרגישה שמתייחסים בכבוד לחיות בגן, מתוך מקצועיות מאוד גבוהה. יש משהו מאוד מכבד בצורה שבה החיות נמצאות שם, בדרך שבה אנשים יכולים לעבור ולחוות את הקשר עם החיות, ללמוד עליהן – וכל זה בזמן שהם יכולים ליהנות מטבע עירוני במרחבים עצומים".

פיל בגן החיות התנ"כי (צילום: עומר הרפז)

פיל בגן החיות התנ"כי (צילום: עומר הרפז)

המרחבים העצומים והשטחים הפתוחים הם מהדברים המרכזיים שמושכים את הקהל לגן החיות. "אחת השאיפות המרכזיות של התושבים היא לשמור על שטחים פתוחים", נותנת את הזווית שלה לעניין נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קיימא. "גן החיות מעוגן כשטח פתוח מובטח לדורות, אז אין זה פלא שהוא זוכה למקום בלבבות של אנשים רבים. אני תמיד אומרת – אם טוב לבעלי החיים, טוב לאנשים ולילדים בעיר. זה קנה מידה ליכולת שלנו להרגיש טוב בעיר שלנו. הבילוי בגן החיות מספק חוויה לימודית נעימה מכל הבחינות, אבל מה שחשוב הוא שנמצאים בחוץ, באווירה של פיקניק, בשטח פתוח. אפשר לראות שבירושלים צצים להם היום עוד מקומות כאלה, כמו עמק הצבאים – תמיד המקומות המציעים שטחים פתוחים ינצחו את המוזיאונים ואת ההצגות".


 


גן החיות התנ"כי (צילום: ניתאי רפופורט)

(צילום: ניתאי רפופורט)

טל מרום, אשת יחסי ציבור ירושלמית ותיקה, אשר עוסקת רבות בתיירות, חושבת שהכול קשור בשינוי התפיסתי שעובר הדור הצעיר: "אנשים אוהבים לצאת החוצה, לצאת מהמסכים, הם אוהבים חיות והם מחוברים לטבע", היא אומרת. "לדור הנוכחי, להורים הצעירים, חשוב יותר החינוך לאהבת חיות, וזה משהו שלא היה קיים כשאני הייתי קטנה, למשל. הם רוצים להראות לילדים שיש דברים אחרים, לחשוף אותם אל 'הבחוץ' הזה, אל הטבע, אז הולכים למקומות כמו גן החיות התנ"כי, כמו הגן הבוטני וכמו עמק הצבאים. גן החיות הוא מקום יפהפה, מקום מדהים, וחשוב לזכור עוד פרט מעניין: במרכז נמצא הספארי, ובירושלים גן החיות התנ"כי – אין עוד גן חיות בסדר גודל כזה במדינה, לדעתי. לכן בניגוד למוזיאונים, למשל, אין כאן תחרות".

גן החיות התנ"כי (צילום: איתי בלסון)

(צילום: איתי בלסון)

"זה מקום שלא קל למכור לאנשים שרוצים לטייל בירושלים, כי הוא לא מצטייר כמקום ירושלמי קלאסי – אנשים לא מבקשים להגיע לעיר הבירה בשביל לטייל בגן חיות", אומר דביר סורמלו, מורה דרך ומנהל הגן הלאומי עין חמד. "ועדיין, כשמתקשרים אליי ושואלים מה כדאי לעשות בירושלים, אני מציע את גן החיות התנכ"י. אחד הדברים היפים שאפשר להגיד לגבי הגן הוא שמדובר במקום שמתחדש כל הזמן. אחת לכמה שנים נוספת תצוגה חדשה, מיוחדת, ולכן כמעט בכל פעם שתגיע תוכל לחדש לעצמך. הגן גם גדול מאוד, ולא פשוט למצות אותו בביקור אחד. לא מעט אנשים מרגישים צורך להיות בו יותר מפעם אחת, רק כדי להגיד שראו את מה שהוא מציע".

גן החיות התנ"כי (צילום: איתי בלסון)

(צילום: איתי בלסון)

זילי סידיס, גננת בגן ילדים של התנועה ליהדות מתקדמת במרכז העיר, מוסיפה כי "זו פינת חמד ירוקה, נפלאה ומרגיעה. אני מאוד נהנית מגן החיות באופן אישי, ולוקחת את ילדי הגן לבקר שם יותר מפעם אחת בשנה. מבחינתי זה המפעל הכי יפה שיש בירושלים – מקום ירוק, מזמין, גדול ופתוח. זה מקום נפלא לבלות בו, וזה לא רק הביקור – הוא מלווה בהדרכה מצוינת שניתנת על ידי מחלקת ההדרכה, שאנשיה בעיניי מאוד מקצועיים, מקבלים את הילדים יפה, מנגישים את המידע לילדים צעירים, ומעבירים הסברים המותאמים לגיל הילד – זה נהדר. הלוואי שיכולתי לבקר בגן יותר, אם כי לטעמי הוא מעט יקר למשפחות ולילדי הגנים".

לא רק מרחבים ירוקים וטבע – גם ערכים

עוד נושא שעלה לא אחת בשיחות על גן החיות הוא הערכיות והמוסר שמורגשים היטב כל צעד ושעל. "מאז שגן החיות עבר למקום החדש, בשנות ה-90, הוא מציע נוף מדהים, לצד צוות מסור, אבל גם הרבה יותר מזה", ממשיכה נעמי צור. "הוא מציע תנאים טובים לחיות, ויוצא באמירות מוסרית ורציניות כמו השבת בעלי חיים לטבע, קידום מחקרים וכדומה. כשהייתי סגנית ראש העיר, גן החיות התנכ"י אירח כנס של גני חיות אירופיים וזכה לשבחים רבים מגני חיות מכל רחבי העולם".

גן החיות התנ"כי (צילום: איתי בלסון)

(צילום: איתי בלסון)

"ההרגשה היא שמדובר בגן חיות שמדבר בגובה העיניים", מוסיפה אילנית מלכיאור. "מכבדים את החיות, לא כולאים אותן ומתייחסים אליהן יפה. זה גורם למבקרים להתחבר למקום, להרגיש שהוא שלהם, ויש בו כל כך הרבה אפשרויות: פיקניק, סיור לימודי, פינת ליטוף, היכרות עם הזוחלים ועוד. גם לאנשים מבוגרים המקום נחשב פינת חמד, בועה ירוקה. הוא הפך להיות מוביל גם ברמה הבינלאומית, ולא רק במובן הלאומי והמקומי. שפע החיות, המגוון הרחב, הסיפור התנ"כי, ההתייחסות לכל כך הרבה צורות של בעלי חיים – גם ברמה עולמית מדובר בפינה קסומה".

גן החיות התנ"כי (צילום: אמיר דקל)

גן החיות התנ"כי (צילום: אמיר דקל)

"יש במקום הזה הכל, כמעט בלי להרגיש: מים, שטחים פתוחים, מדשאות, פעילויות והפעלות, חיות שבאות מן הטבע ומקננות בתוך הגן", מציין דביר סורמלו. "אפשר לקיים ספארי לילה בתקופת הקיץ – להגיע אחרי שעות הפתיחה, לצאת לסיור עם המדריכים, לעשות קומזיץ קטן, ללכת לישון בתוך הגן ולקום בבוקר – חוויה מדהימה, וכל זה קורה תוך שמירה על החיות. ויש כאן עוד משהו: מדינת ישראל לא נוטה להצטיין בענייני התחזוקה השוטפת בדרך כלל. אתה מגיע למקומות שנפתחים ונראים כמו יהלום, ואחרי מעט מדי זמן הם מזכירים בעיקר את הפחם. בגן החיות התנכ"י התחזוקה יוצאת דופן – השילוט תקין, הניקיון מצוין, הכלובים ראויים. אתה מגיע למקום שיש בו שימת לב לפרטים וצוות מקצועי. זה משהו יוצא דופן".

גן החיות התנ"כי (צילום: איתי בלסון)

גן החיות התנ"כי (צילום: איתי בלסון)

"בשנים האחרונות המבקרים לא רק עוברים בין הכלובים", מרחיבה זילי סידיס על ההיבט החינוכי. "הנגישו את זה לילדים: יש כלובים פתוחים שאפשר להיכנס אליהם ולראות את החיות מקרוב, ולצפות בהכל בזמן אמת – בלמורים, בעופות הדורסים. זה מאוד מרגש. זו חוויה שמשלבת המון חושים, ויש במקום תוכן שמתחבר ישירות למה שאנחנו מלמדים את הילדים בגן. אני מברכת על המקום הזה".

מקום מפגש בין כל המגזרים

ואולי הקסם הגדול ביותר של גן החיות התנכ"י הוא בכך שכולם מגיעים אליו – בלי הבדלי גזע, דת ומין. "אחד הדברים המרתקים הנוספים בנוגע לגן הוא החיבור, ההזוי כמעט, בין יהודים וערבים, חילונים ודתיים", אומר סורמלו. "פוגשים בו את כולם בערבוביה אחת גדולה. ישנם המוני המונים של אנשים בעלי מנוי שמגיעים לשעה האחרונה, כשמזג האוויר נוח יותר, כשהחיות נינוחות יותר, מגיעים לגן, מסתובבים בו לזמן קצר ויוצאים. זאת אחת הפינות היפות בירושלים ובישראל בכלל".

האקווריום בגן החיות התנ"כי (צילום: מריה מיטלמן)

האקווריום בגן החיות התנ"כי (צילום: מריה מיטלמן)

"אפשר לפגוש בגן החיות אנשים מכל מיני סוגים", אומרת סידיס. "זקנים שמטיילים, ילדים, בתי ספר מכל הגילים. הכל כל כך גדול עד שלא מרגישים שום עומס. כשאנחנו יוצאים לטיול עם הילדים ההורים לא מוכנים לוותר על החוויה ומצטרפים אלינו, והמקום תמיד שואף להתרחבות, להנגשה, לפתיחות, לחשיפה, להבאת עוד מינים של בעלי חיים שנמצאים בהכחדה, וזה נפלא. חשוב להגיד שהגן גם מונגש לנכים. אני משלבת ילדים בחינוך מיוחד, ויש שם מענה גם לילדים האלה".

"פוגשים את כל החברה הישראלית בגן, את כל הציבורים והקהלים שיש במדינה", מוסיפה מלכיאור. "עכשיו התפקיד שלנו הוא לדחוף את המקום גם ברמה הבינלאומית. הרבה שנים ירושלים שווקה בעולם כעיר דתית, היסטורית. לפני יותר מעשור התחלנו לשווק את ירושלים לתייר העצמאי, וכעת אנחנו מתמקדים במשפחות שמגיעות מכל העולם. יש בירושלים כל כך הרבה מה להציע, שזה בהחלט משהו שאנחנו הולכים להיפתח אליו. יש גידול מדהים בתיירות הנכנסת לירושלים בשנים האחרונות, ואנחנו שמים אותה על המפה בזכות גן החיות התנכ"י ועוד כמה מוקדי משיכה למשפחות – עין יעל, מוזיאון ישראל, הגן הבוטני ועוד. המקום הזה באמת מציע חוויה. אפשר להיות שם יום שלם וליהנות".

 

 

ואם הזכרנו את נושא התיירות – אפשר להבין בקלות עד כמה חשוב גן החיות לענף, ועד כמה הוא מרכזי על המפה התיירותית הירושלמית. "כל דבר חדש ומרענן, כמו להביא את הים לירושלים דרך האקווריום החדש בגן התנ"כי, הוא מבורך", אומרת טל מרום. "אנשים צריכים להבין שכל אטרקציה תיירותית לא רק מושכת אנשים למקום, אלא גם מספקת פרנסה מבורכת למסעדות, למלונות ולתיירנים בכל העיר. היה קיץ נפלא מבחינה תיירותית בירושלים, וזו הדרך להמשיך את המגמה".


שי דורון, מנכ"ל גן החיות התנ"כי: "אנחנו נמצאים היום בצמרת גני החיות העולמית"


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר