סופת השלג בירושלים 2013 (צילום: ארנון בוסאני)
סופת השלג בירושלים ב-2013 (צילום: ארנון בוסאני)

הציפיות לשלג בירושלים גבוהות מדי? משרד הבריאות, העירייה ומד"א נערכים לקראת הסערה

מחר, שלישי בצהריים, צפוי להתחיל מזג אוויר סוער עם כמויות גדולות של גשם, ואף נרשם סיכוי גבוה לשלג בירושלים - הטמפרטורות יצנחו לאפס מעלות. משרד הבריאות, העירייה ומד"א נערכים

פורסם בתאריך: 14.1.19 17:37

האם יירד מספיק שלג בירושלים באופן שייערם על הקרקע? לקראת היתכנות לעיר לבנה – משרד הבריאות, עיריית ירושלים ומד"א מפרסמים הנחיות לתושבים. שלג או לא, החל ממחר, שלישי בצהריים, ייתכן בירושלים מזג אוויר סוער שיכלול גשם, ברד וטמפרטורות שיצנחו לאפס מעלות.

בעיריית ירושלים מציינים כי במקרה הצורך יופעלו כ-150 מפלסות שלג, טרקטורים, מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. "העירייה הצטיידה ב-250  טונות מלח לפיזור וטיפול בשלג. במידה וירד שלג תתבצע עבודת פילוס בצירים הראשיים, למתן מענה לכוחות החרום וההצלה לטיפול באירועי חרום והצלת חיים. התושבים מתבקשים שלא לנהוג ברכבים פרטיים ולהישמע להנחיות הרלוונטיות לנסיעה בצירי הכבישים בתוך העיר ומחוצה לה".


סיכוי גבוה לשלג בירושלים: תחזית ירושמיים המלאה לשבוע הקרוב


העירייה ממליצה לתושבים לבדוק תקינות מערכת החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור ולהצטייד גם באמצעי חימום לא מבוססי חשמל, לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלים, לבדוק בטיחות מערכות חשמל ולהצטייד בתאורת חירום ובמטען גיבוי לטלפונים סלולריים, להצטייד באת חפירה לפינוי הכניסות לבתים במידת הצורך, לחזק אנטנות, דודי שמש, סככות וחפצים אחרים על הגגות, ולהכין מלאי מזון בסיסי למספר ימים, כולל מים. בנוסף, מומלץ לפנות חפצים שאינם מוחזקים ועשויים ליפול ממקום גבוה, או לעוף כמו עציצים, אדניות, ריהוט ושלטים.

מינהל החינוך נערך ויקיים הערכות מצב בדבר קיום או אי קיום לימודים במהלך השלג ולאחריו. מפאת האחריות לשמירה על ביטחונם של הילדים, הודעה על הלימודים תתקבל בהתאם להערכות מצב, ויש להתעדכן בכלי התקשורת ובאתר העירוני.

אגף הרווחה ושרותי בריאות הציבור מטפלים בדרי רחוב, באוכלוסייה מוגבלת, בקשישים וכן נותנים מענה לפניות התושבים. במסגרת האחריות והערנות האישית, העירייה מבקשת מתושבי העיר לבדוק האם שכניהם זקוקים לסיוע או עזרה. בעת הצורך, המינהלים הקהילתיים יפעלו על-מנת לסייע לציבור בנושאי שגרת חיים. אנו ממליצים לתושבים לדווח על מפגעים באמצעות אתר העירייה, אפליקציית ירושלמי ומוקד 106.

העירייה שבה וקוראת לציבור התושבים והמבקרים כי בעת ירידת שלג, להישמע להוראות המשטרה המצילות חיים ולהימנע מנסיעה בכבישים, ולא לבצע נסיעות שאינן הכרחיות, על מנת לאפשר לצוותים העירוניים ולגורמי ההצלה לשמור על הצירים המרכזיים פתוחים. יש להתעדכן בכלי התקשורת באשר לשינויים בהסדרי התנועה.

ראש העיר משה ליאון ציין כי "עיריית ירושלים משלימה את היערכותה לקראת האפשרות לשלג, אגף הרווחה, אגף שפ"ע והשירות הוטרינרי ערוכים לטפל בכל תרחיש. לצד החגיגה שאנחנו מקווים שתהיה, השלג מחייב גם היערכות אישית של התושבים שנדרשים לנהוג בשיקול דעת ובאחריות ולהישמע להנחיות העירייה וגורמי הביטחון".


במגן דוד אדום ערוכים לרוחות, לגשם, לשלג ולמזג אוויר הקר. בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4). במקומות בהם יש צורך נערכו עם שרשראות ברזל להרכבה על גלגלי האמבולנסים על מנת לתת מענה רפואי, ובמקומות בהם קיים קושי בעבירות עקב מזג האוויר וערוכים לתגבר את המשמרות על מנת להעניק מענה במידה ויהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א ופניות במוקד החירום 101 וזאת בנוסף להנחיות נהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות שהופצו לצוותי מד"א, שיאפשרו שמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.



"עם בואו של מזג האוויר הקר והגשום, אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות על מנת להימנע מתאונות ופגיעות הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות", מציין מנכ"ל מד"א אלי בין. "כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער, לסייע במידת הצורך ולהישמע להנחיות הבטיחות ולהוראות צוותי מד"א. בכל בעיה או צורך יש לפנות למוקד חירום 101 בו הפרמדיקים והחובשים של הארגון יעניקו לכם מענה מהיר ומקצועי. אני מאחל חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".

שאלת השאלות – האם ביום רביעי יירד שלג בירושלים? ובכן, לפי תחזית ירושמיים המעודכנת – תהיה סערה בירושלים שכוללת גשם וברד והטרמפרטורות יצנחו מתחת לאפס מעלות. בערב ובלילה ייתכן סיכוי טוב לשלג בעיקר באוויר, אך לא כזה שייערם.


במד"א מפרסמים היום מגוון הנחיות לציבור:

במקומות בהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע שם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.
במקרה של הפסקת חשמל- עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.
זהירות מרוחות חזקות:
בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה ועוד על מנת שלא יפגעו בהולכי הרגל ברחובות. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה.
היזהרו ממכשירי חשמל ומכשירי הסקה:
הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות:
אוורור – בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
תחזוקה – יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה.
מנע שריפה – הרחק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור.
שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח.
הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה.
סימני הרעלה – סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים – גם אבדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות.
ערנות מצילה חיים! במקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, סגור מיד את המערכת, אוורר את הבית והזעק את מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בטלפון חירום 101.
שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם:
יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפ' של כ- 24 מעלות.
שימו לב – אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.
סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בטלפון חירום 101.


אמא ירושלמית – הטור של מיכל | הבהלה לשלג בירושלים


לגבי נהיגה בטוחה, מדגישים במד"א: "בימים גשומים במיוחד, הכבישים חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב לפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת, אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש לילדים סמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה".

"בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. רכבים עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור , על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה".

נפגעתם מקור? במד"א מסבירים כיצד להעניק טיפול רפואי ראשוני עד להגעת כוחות מד"א למקום:
היפותרמיה – קבוצות סיכון עיקריות – קשישים, תינוקות, אלכוהוליסטים, הומלסים, חיילים (כתוצאה משמירות ואימונים) וספורטאים (כתוצאה מסקי וגלישת גלים בחורף).
סימנים עיקריים – ירידה במצב הכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל.
טיפול – במידה והחולה רטוב יש להחליף את הבגדים ליבשים ולחמם את החולה. בכל מקרה יש להלביש ולכסות.

כוויות קור – סימנים – תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול.
טיפול – הפשרת איברים ע"י מים פושרים (לא חמים), קיבוע האיבר. אסור(!) לעסות את האיבר הקפוא.

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיידית את כוחות מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בחיוג למוקד חירום 101 ולהישמע להוראות הפאראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום.


גם משרד הבריאות מפרסם היום הנחיות לציבור – בעיקר על פעולות שיש לנקוט בקרב קשישים ותינוקות:

יש לשתות בכמות מספקת (10-8 כוסות שתייה ליום) – גם ללא תחושת צמא! (באדם בוגר מדובר ב-10-8 כוסות שתייה ליום); להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול; יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות; שתייה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.

בעת השהות בבית – יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.
מקרים בהם יש להתייעץ עם הרופא המטפל: לגבי נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור. (כגון תרופות שמשפיעות על מצב העירנות, כגון תרופות שינה, תרופות נגד דכאון, תרופות מסוימות נגד כאבים ועוד).
לגבי מצבי בריאות שעלולים להגביר סיכון זה. (כגון במחלות לב, בהן הקור יוצר עומס-יתר על תפקוד הלב, מחלות ריאה, באנשים עם ירידה קוגניטיבית/דמנציה שמתקשים לטפל בעצמם ועוד).
ובנוסף, לגבי קשישים המתגוררים לבד: יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים – לפחות פעם ביום.

כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף (היפותרמיה)? ניתן לראות שהבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל; עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף – עלול להיות קושי בזיהוי הבעיה: – הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור; מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה –היות והוא מיועד למדוד עלית חום; אם יש חשד לירידת חום הגוף (היפותרמיה), על סמך מגע עור קר, שינוי בצבע העור, ירידה בעירנות, מצב בלבולי, שינויי בנשימה ועוד – יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

מדוע גוברת הסכנה כתוצאה מקור בגיל המבוגר?
בגיל המבוגר קיים שילוב של גורמים גופניים (פיזיולוגיים) והתנהגותיים וסביבתיים המעמידים את הקשישים בסיכון מוגבר לקור: קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם. בזקנה – היכולת לאזן (לווסת) את חום הגוף פוחתת; קשישים במצב תזונתי ירוד – פגיעים יותר לקור; קשישים נוטים לשתייה מועטה מדי ולהתייבשות – גם בחורף; הקשיש עלול לשהות בחוסר תנועה בבית, חוסר לבוש נאות בבית ובחוץ, יש נטייה לחמם פחות את הבית – כדי לחסוך בהוצאות החימום; במחלה זיהומית בגיל המבוגר – לעתים הסימן הראשון הוא דווקא ירידת חום הגוף (להיפך מהתגובה באנשים צעירים יותר). קשישים רבים שוהים בביתם לבדם, לפחות חלק משעות היום; הסיכון לירידת חום הגוף קיים גם בירידה קלה בלבד של טמפרטורת הסביבה; ככל שיש לקשיש יותר גורמי סיכון אישיים וסביבתיים – הסכנה הולכת וגדלה.


קריז קשה לדג בפיתה


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר