מתוך סרטון של חסר הבית (צילום: דינה זאדה)
מתוך סרטון של חסר הבית (צילום: דינה זאדה)

בלי חשמל, בלי מים וקירות מתפוררים: התנאים המחפירים שבהם מתגורר מכור לשעבר במרכז העיר

נזילות ועובש בקירות, זוהמה, קור ורעב: כך מתגורר חסר בית לשעבר ומכור לסמים לשעבר, כבן 50, בחדרון קטן במרכז העיר: "סך הכל אני צריך קורת גג, מקום שלא יעיפו אותי משם, אני רוצה לשקם את עצמי"

פורסם בתאריך: 26.2.19 16:26

נזילות ועובש בקירות, זוהמה, בלי מים, בלי חשמל, בלי חימום, בלי אוכל. כך מתגורר מכור לשעבר, כבן 50, בחדרון קטן במרכז העיר, בתנאים איומים ומחפירים, ללא אוכל ומקלחת ראויה. "אני מכור והומלס לשעבר", כך הוא מספר ל"כל העיר", "הגעתי מנצרת עילית ושלחו אותי להוסטל בירושלים. מקום נורא ואיום. המנהל בהוסטל זרק אותי ללא התראה. בהתחלה הגעתי למרכז חירום ואז העיפו אותי משם, לכן נאלצתי לשכור את החדר בתנאים האלה, לא נותרה לי ברירה. הטפטופים התחילו לאט-לאט וזה החמיר, עד שהגבס התפורר והקיר התפורר".



 


בשיחה עם "כל העיר" הוא מספר כי כבר ארבעה חודשים הוא לא התקלח במים חמים. "אני לא התקלחתי ארבעה חודשים, ואת האוכל אני מביא מבית תמחוי. אני חי על קצבת הבטחת הכנסה של כ-1,600 שקל, מתוכם כ-1,500 שקלים הולכים לשכירות".



לדבריו, הוא פנה לאגף הרווחה בעיריית ירושלים שיסייע לו, אך לטענתו דחו את בקשותיו בטענה שכתובתו רשומה בנצרת עילית. "לאחרונה פניתי שוב לרווחה, אמרו לי שאני לא שייך לירושלים אלא לנצרת עילית. אז העברתי את הכתובת, ולא עזרו לי. עד שהחליטו לטפל בי והגיע התיק לקח כמה חודשים שדאגו לי להבטחת הכנסה. אני מת ללכת מכאן ואני לא יכול, אין לי לאן ללכת. לכל מקום שאני פונה – אומרים לי שלא יכולים לעזור לי. סך הכל אני צריך קורת גג, מקום שלא יעיפו אותי משם, אני רוצה לשקם את עצמי".


 


"פונים אלי הרבה נזקקים והוא גם פנה אלי", מספרת דינה זדה, מנהלת גמ"ח בירושלים, "מדובר במכור לשעבר שנדד בין הוסטלים, ולטענתו לא עוזרים לו באגף הרווחה. התפתחה בינינו שיחה, והוא שלח לי תמונות של החדרון שהוא גר בו. הוא שוכר את הדירה המתפוררת הזו ב-1,500 שקלים לחודש, כל הקצבה שלו הולכת על השכירות. הוא ממש זקוק לעזרה ולתמיכה. כשהתקשרתי לרווחה בירושלים, אמרו לי שהסיפור מוכר ואין מה לעשות בשבילו. מה זאת אומרת אין מה לעשות? מדובר בבן אדם שאין לו מים בבית, זה ממש מכפיש איך שמתנהגים אליו".


תגובות 

מהעירייה נמסר בתגובה: "לאחר פנייתו של המטופל, סייענו במגוון עזרות כלכליות ובהליך מיצוי זכויות אל מול משרד השיכון והביטוח הלאומי. אנו נמשיך לעקוב אחר מצבו ונסייע בכל האפשרויות העומדות לרשותנו על מנת להיטיב את מצבו".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "המקרה מוכר ומטופל נדגיש כי המשרד נותן מענה ל-1,800 דרי רחוב אך אין לנו את האפשרות לתת שירות בניגוד לרצונו של המטופל או ללא שיתוף פעולה מצידו. למטופל הוצעה מסגרת שיקומית לדרי רחוב אך הוא סירב להצעה ובנוסף לא שיתף פעולה עם שירותי הרווחה בתהליך מיצוי זכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי, משרד העבודה והרווחה יכול לסייע במיצוי זכויות או בשילוב במוסד שיקומי טיפולי לא במציאת פתרונות דיור ,לשם כך עליכם לפנות למשרד הבינוי והשיכון".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "ראשית, נציין כי משרד הרווחה אחראי על טיפול בדרי רחוב. משרד הבינוי והשיכון מעניק סיוע במסגרת התכנית לסיוע לדרי רחוב, למי שמוגדר כדר רחוב על ידי מחלקת הרווחה ביישוב. התבחינים להגדרת דר רחוב נקבעים על ידי משרד הרווחה ותשלום הסיוע בשכר דירה משולם על ידי משרד הבינוי והשיכון. התכנית מופעלת במסלול מהיר, הפונה נדרש רק למלא שאלון ולצרף אישור הרווחה לפיו עונה להגדרת דר רחוב. עם קבלת אישור זכאות כדר רחוב ממשרד הרווחה במשרדנו, הפונה נכנס לתכנית ללא הרשמה והנפקת תעודת זכאות, וזאת במטרה למלט לאלתר את הזכאי מרחובות העיר. מדובר בחבילת סיוע ל- 4 שנים בשווי – 50,724 שקלים. הסיוע ניתן למשך ארבע שנים וכולל סיוע של כאלף שקלים בכל חודש בשנתיים הראשונות, ובהמשך הסכום יורד בהדרגה. לפי כללי התכנית ניתן לקבל סיוע בשנית אם חלפו 48 חודשים. בנוגע לפנייתך, המטופל מימש סיוע ממשרד הבינוי והשיכון בשנת 2015. מאז לא התקבלה שום פנייה בעניינו. באפשרותו לפנות אל הרשות המקומית בנושא וכאשר יקבל את אישור משרד הרווחה, יוכל להמשיך לממש את זכאותו. כמו כן, נציין כי באפשרותו של המטופל להגיש למשרד הבינוי והשיכון בקשה לדיור ציבורי או סיוע בשכר דירה בצירוף מסמכים תומכים ובקשתו תבחן בהתאם לנהלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר