אגם בית זית, עין חמד, עמק הצבאים (צילומים: דנית קרסגי, ארז עמיר)
אגם בית זית, עין חמד, עמק הצבאים (צילומים: דנית קרסגי, ארז עמיר)

צאו לטייל: אחרי הסערה, נחשפים אתרי הטבע המרהיבים של ירושלים

כמויות הגשם האדירות שירדו בעיר גרמו לנזקים בתשתיות, אך גם הובילו לפריחה מרהיבה - הטבע הירושלמי במלוא הדרו. ירושלמיות וירושלמים, צאו לטייל

פורסם בתאריך: 8.3.19 13:08

אחרי סערת הגשמים בשבוע שעבר – האביב כבר מציץ בפתח. כ-130 מ"מ גשם ירדו בירושלים והסביבה בסוף השבוע שעבר, מדובר בכמויות אדירות שמילאו את מאגרי המים בעיר, בראשם סכר בית זית שאף עלה על גדותיו. בימים אלה, אתרי הטבע בירושלים פורחים ומלבלבים – הזדמנות נהדרת לטיול בשבת לירושלמיות ולירושלמים.



יחד עם זאת, הסערה גרמה לנזקים גדולים בתשתיות. בורות נפערו בכבישים ברחבי העיר – מדובר בנזק בהיקף כולל של כחצי מיליון שקלים. השבוע החלה העירייה בעבודות השיקום שיימשכו כחודש. אחד הנזקים הגדולים נגרמו בפארק ירושלים – באזור עמק בית זית. לאחר הסערה התגלה כי שביל האופניים נהרס לחלוטין, בשביל נפערו בורות ענק ובאזור הצטברו כמויות של סחף. המתחם נסגר בשלב זה להולכי רגל, לרצים ולרוכבי אופניים.

אגם בית זית, עין חמד (צילום: דנית קרסגי)

אגם בית זית, עין חמד (צילום: דנית קרסגי)

כזכור, ביום חמישי שעבר נתקעו שני נהגים עם רכביהם בעמק הארזים – הם חולצו מתוך זרם המים כשהם סובלים מהיפותרמיה. כמו כן, מיניבוס נקלע לתוך שיטפון, וארבעת נוסעיו גם חולצו על ידי כוחות ההצלה. וכ-1,200 תלמידי בית הספר החקלאי בעין כרם היו נצורים בתוך מבנה המוסד הלימודי, עד שחולצו כעבור מספר שעות על ידי כוחות ההצלה.



סכר בית זית (צילום: עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

(צילום: עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

"ירושלים קיבלה את אחת ממנות המים הגדולות ביותר ב-20 שנה האחרונות", מציין בשיחה עם "כל העיר" עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, "זה היה משהו יוצא דופן, עוצמות וזרימות כאלה לא ראיתי הרבה זמן, אולי משנת 1992. העוצמה של השיטפונות היתה מאוד גדולה – עיקר המסה היה בנחל רפאים ובנחל שורק. הגשמים האלה מבטיחים לנו שהולך להיות אחד מהאביבים הכי יפים שהיו בעשורים האחרונים בירושלים. אין כמעט מקום בעיר שהוא לא ירוק, וכבר עכשיו התחילה פריחה בכל אתרי הטבע בעיר".

עמק הצבאים (צילום: ארז עמיר)

עמק הצבאים (צילום: ארז עמיר)

"העוצמה של המים הורגשה עקב בנייה, שלא מאפשרת חלחול לתוך הקרקע", מסביר בלבן, "ואז העוצמה של השיטפון מוגברת. כשבונים ואוטמים את הקרקע, המים לא מחלחלים ונספגים, למעשה הם נשארים על פני השטח ונשטפים בעוצמה רבה. כל המים נזרקים בבבת אחת אל הנחלים, ואז העוצמה של המים מוגברת, ואף מוכפלת. בוודאי שזה מסוכן לבני אדם וזה גם פוגע בתשתיות. למשל בפארק ירושלים לחלק ממתקני המשחקים נגרם נזק, שיעלה כסף רב כדי לתקן אותו. הרבה מאוד סחף הגיע מכל פעולות הפיתוח שנערכות בתוך העיר. האבנים, לדוגמא, נסחפות, אל תוך הנחל וחלקן סתמו אותו".

סכר בית זית (צילום: עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

סכר בית זית (צילום: עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

בלבן מספר כי בעת סערת הגשמים בעלי החיים השונים ידעו להתאקלם למזג האוויר החריג. "לחיות הבר באתרי הטבע יש שפע של מזון והרבה מקומות מסתור להתחבא", כך הוא אומר, "רוב בעלי החיים יודעים להתמודד עם תנאי מזג האוויר באזור ירושלים. אני מקווה שיהיו עוד מנות גשם כאלה, שלכל החיות יהיה שפע של מזון".

אגם בית זית בימים אלה מלא ושוקק חיים – להקות של ברווזים נראו במקום, ולצידן, הגדיל אחד המבקרים לשוט בקיאק. עשרות ביקרו באגם כבר במהלך השבוע. "מפלי הניאגרה הירושלמיים", כך מתאר בלבן את מתחם הטבע הקסום. "המאגר התמלא במהירות רבה והמים עדיין גולשים. אפשר להגיע לעמק מוצא ולצפות בפלא".

אגם בית זית (צילום: דנית קרסגי)

אגם בית זית (צילום: דנית קרסגי)

"נחל שורק שעובר בעמק הארזים וזרם בעוצמה הכי גדולה במערכת הזאת", מוסיף ואומר בלבן, "וזה גרם להצפות גדולות בעמק. גם בגלל צורת הפיתוח בעמק הארזים, שבעצם הגדילה את הנחל. הסערה הובילה לעיצוב מחדש של הטבע – חלו המון שינויים בשטח ובשבילים, כתוצאה מהזרימה של המים ושל הסחף. יש שבילים שסגרנו מסיבות בטיחותיות, ויש שבילים שעשויים להתגלות עוד כמה ימים כי אבנים ועצים נופלים כל הזמן. צריכים להיות מאוד ערניים ולקחת בחשבון שהדרכים שמכירים קצת השתנו, איפה שיש שילוט של 'סכנה בטיחותית' ששמנו אז לא לעבור את השילוט הזה כי זה יכול להיות מסוכן. סך הכל, אני מאוד ממליץ לבוא ולטייל בשטח בסוף השבוע הקרוב".

עמק הצבאים (צילום: ארז עמיר)

עמק הצבאים (צילום: ארז עמיר)

גם עמק הצבאים התמלא במים, הפארק שבלב ירושלים ירוק יותר מתמיד. "כל הבריכות התמלאו", מתאר בלבן, "עיריית ירושלים השקיעה מאמץ מיוחד בתכנון של מערכת המים בפארק, שמשמרת את מי הנגר בתוך העיר, ומייצרת בריכות מים לרווחת הטבע והציבור הירושלמי. העבודות כללו הסתרה והאטה של המים בנחלים, כל אלו הובילו לכך שלא נגרמו נזקים לפארק ולא לצבאים".

בית זית (צילום: דנית קרסגי)

בית זית (צילום: דנית קרסגי)

מראות הפריחה נראים גם בפארק עין חמד, שבפרוזדור ירושלים. אריאל קדם, פקח הרי יהודה מטעם רשות הטבע והגנים, מספר ל"כל העיר" כי "עין חמד הוא גן לאומי, יחסית קטן, שמתפרס על שטח של כמה עשרות דונמים. אין נזקים רציניים בפארק, המתחם פתוח. יש נזקים שנגרמו למבצר בחווה הצלבנית – קיר אחד התמוטט חלקית והמקטע הזה נסגר. נגרמו גם נזקים למערכות החשמל, אבל מבחינת ההצפה – כיוון שמדובר בגן לאומי, ורוב השטח הינו טבעי, גם ככה אין מה שיפגע יותר מידי בתשתיות או בתקנים, אז השטח הוצף ואחרי כמה ימים המים ירדו. הכל כעת בסדר וחזר לקדמותו, אבל המראה של השיטפונות בפארק היה מאוד מרשים".

שביל האופניים ההרוס בעמק הארזים (צילום: מיכאל ספיבק)

שביל האופניים ההרוס בעמק הארזים (צילום: מיכאל ספיבק)

"לא משנה איזה מערכת ניקוז יש – נחל כמו נחל שורק, כשהוא מקבל כזאת כמות אדירה של מים, במכה אחת זה, לא יכול להתנקז בצורה נורמלית,, מוסיף ואומר קדם. "בריכות המים שנאגרו יחזיקו כמה ימים טובים כי גם במהלך השבוע היו ימים מעוננים, וירדו גשמים קלים. רואים את כל ההשפעה של המים, הצמחייה עדיין ספוגה במים וייקח לה עוד כמה ימים עד שהיא תחזור לעצמה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר