מ.ש אלומיניום (צילום: ארנון בוסאני)
מ.ש אלומיניום (צילום: ארנון בוסאני)

התאחדות התעשיינים מרחב ירושלים: המהפכה התעשייתית של אבי בן חמו

הוא מבטיח לעזור לתעשיינים בקידום קרקעות, בגיוס כוח אדם למפעלים ובפיתוח שיטות עבודה חדשניות ומאמין שיש לשמור על אזורי התעשייה הקיימים עבור התעשייה לפתח אותם ובמקביל לפתוח חדשים. "נכנסתי לנעליים גדולות של קודמי בתפקיד", מספר היו"ר הנכנס של התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים בראיון ל"כל העיר" שבו הוא פורש את חזונו לשנים הבאות ומגלה באילו נושאים בוערים כבר התחיל לטפל

פורסם בתאריך: 28.3.19 11:29

התעשיין הירושלמי אבי בן חמו יודע דבר או שניים על צמיחה מתוך ההריסות ועל התפתחות עסקית מחודשת אחרי התרסקות כואבת. "יום אחד קמנו ואין לנו עסק", הוא משחזר את שאירע לפני 18 שנה, כשמפעל האלומיניום המשפחתי היה ממוקם מתחת לאולמי ורסאי. במאי 2001 התרחש האסון לאחר שרצפת האולם קרסה בעיצומה של חתונה, מה שגבה מחיר כבד – הרוגים, פצועים, וגם המפעל המשפחתי שנחרב כליל. מאז הצליחו בן חמו ומשפחתו לקום על הרגליים, להתאושש ואפילו להרחיב את החברה שבבעלותם. כעת, בתפקידו החדש כיו"ר התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים, בן חמו מרגיש שהוא נמצא בסוג של שליחות – לסייע לתעשיינים ולהפריח את התעשייה. בראיון ל"כל העיר" הוא שוטח את חזונו לפיתוח התחום בשנים הקרובות, מגלה מה מתוכנן ומה כבר נעשה ומספר בגילוי לב על המשבר שחוותה המשפחה וכיצד צמחה ממנו בזכות אופטימיות, נחישות ואמונה.

"נפלה בחלקי הזדמנות להיכנס לאתגר הזה"

"כשהציעו לי להתמודד על תפקיד יו"ר התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים, שאלתי את עצמי אם יש לי זמן ואם אני מוכן לזה", מספר אבי בן חמו, "התשובות שלי היו שזמן תמיד מוצאים, ומצד שני הרגשתי את הצורך בנתינה לאחרים ותרומה לחברה, ואת זה ראיתי והבנתי שאמצא בתפקיד הזה. נפלה בחלקי הזדמנות להיכנס לאתגר הזה. נכנסתי לנעליים גדולות של קודמי, רן טוטנאור, שהיה שנים רבות בתפקיד יו"ר, וביצע אותו בצורה נפלאה לאחר מחשבה רבה החלטתי לבסוף  שעלי לנסות".

הוא בן 45, נשוי ואב לשלושה בנים, דור שני בחברת מ.ש אלומיניום, חברה העוסקת בתכנון ייצור וביצוע מערכות אלומיניום לבניה, אבי המשמש כיום המנכ"ל שלה מנצח על פרויקטים של בניית מגדלי יוקרה, מבני ציבור, מסחר ומשרדים, כשתחום העיסוק העיקרי הוא קירות מסך וחיפוי מבנים. בעברו למד עריכת דין. תפקידו החדש כולל אחריות על אזור נרחב – הר החוצבים, מישור אדומים, עטרות, בית שמש, הר טוב, תלפיות והגבעה הצרפתית, ולאחר שנים בלב התעשייה, בן חמו חש שהוא מכיר מקרוב את הקשיים והאתגרים שעומדים בפני התעשיינים ושיש ברשותו את הכלים לסייע להם להתפתח ולפרוח.

מ.ש אלומיניום (צילום: ארנון בוסאני)

מ.ש אלומיניום (צילום: ארנון בוסאני)

"אני דור שני למפעל אלומיניום שאבא ייסד לפני 45 שנה עם אחיו שמעון, שמאז נפטר", מספר בן חמו, "זהו עסק משפחתי שהתחיל כעסק קטן וצמח לחברה המעסיקה 100 עובדים ובנוסף עוד כ  80-50 קבלני משנה. אנחנו ארבע אחים וכולנו בעסק – אני משמש מנכ"ל החברה, אחי סמנכ"ל שיווק, אחות אחת אחראית על בקרה תקציבית והשנייה מנהלת אדמיניסטרטיבית ושירות לקוחות. חברה משפחתית לכל דבר ועניין וחשוב לנו שגם העובדים יקבלו יחס טוב ותחושה משפחתית – קיימים עובדים הנמצאים איתנו יותר מ-40 שנה". עד מאי 2001 שכן המפעל המשפחתי בתלפיות. "לצערנו, בעקבות אסון ורסאי עזבנו את המקום", מספר בן חמו, "המפעל היה ממוקם בשתי הקומות התחתונות של המבנה, ובעקבות האסון הכל נהרס כליל. למזלנו הרב זה קרה בשעת לילה ובמפעל לא היו אנשים, אחרת האסון היה כבד הרבה יותר. זה נס – הרי באולם היו הרבה אירועי צהריים כמו בריתות וכדומה".

איך ממשיכים?

"אבא שלי הוא אדם אופטימי ומאמין. הוא הלך להתייעץ עם רב שהמליץ לו לפתוח מחדש את העסק. זאת הייתה תקופה מאוד קשה שנמשכה שלוש שנים, ובמקביל, בשנת 2004 ענף הנדל"ן היה בבעיה קשה. חברות בנייה פשטו רגל והרי הם הלקוחות שלנו. כתוצאה מכך ניזוקנו קשות במיליוני שקלים, אבל ידענו והאמנו שנצא מזה".

מה עשיתם?

"הגשנו תביעה על אסון ורסאי, אבל חברות הביטוח איחדו את התביעה שלנו לשאר התביעות מהאסון. הסיפור נמשך שנים רבות ורק לפני כשנה נסגר בפשרה – קיבלנו סכום זעום של מיליון שקל על נזק של כעשרה מיליוני שקלים. המפנה העיקרי היה בשנת 2004 כאשר עברנו למישור אדומים, ומשם רק צמחנו. אנחנו מאוד מחוברים לאזור התעשייה הזה. יש כאן כוח אדם זמין שזה מאוד חשוב בענף. כיום אנחנו ממוקמים בעשירייה המובילה בארץ בתחום".

"חדשנות זו הישרדות"

מרגע שאבי בן חמו קיבל על עצמו את התפקיד, הוא הסתער עליו. תחילה שרטט לעצמו חזון, ומאז, בנחישות, הוא מתחיל להגשים. "התפקיד הוא לייצג את התעשיינים במרחב ירושלים", הוא מסביר, "אחת המטרות שלי היא לשמור על אזורי התעשייה שעדיין מוגדרים ככאלה כמו הר החוצבים, מישור אדומים, עטרות, בית שמש והר טוב עבור התעשייה, ולדאוג שייעשו פחות שינויי ייעוד למסחר ולתעסוקה. במישור אדומים עומד להיבנות  מתחמי מסחר ושעשועים גדולים שיכללו  את הדיזיין סיטי, אולמות אירועים ופארק עתידני של עולם הילד. בפגישה עם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל נאמר כי מדובר בפרויקט של דייזיין סיטי, פרויקט גרנדיוזי ויפה שיקדם את מעלה אדומים והסביבה אך ייצור עומסי תנועה כבדים ובעיות חניה. ידוע לי כי העירייה מקדמת פתרונות כמו הקמת מחלף בכניסה למישור אדומים ובגבעה הצרפתית ולהקל במחסום, שזהו אינטרס משותף לתעשיינים ולתושבים. אנו, התאחדות התעשיינים, נפעיל את הכוח שלנו מול משרד התחבורה והרשויות השונות בנושא הזה ובכל שאר הנושאים הקשורים לפתרון בעיות התנועה באזור, באותה פגישה נאמר כי העירייה מקדמת היתרים לעוד 500 דונם לשיווק עבור תעשיינים בלבד – כך אנו מחזקים את התעשייה ושומרים על האיזון באזור".

מ.ש אלומיניום (צילום: ארנון בוסאני)

גם בנושא קידום הקרקעות בעטרות כבר החל בן חמו לפעול. "יש תעשיינים שממתינים כבר שנים לקרקעות ועכשיו יש קצת התקדמות", הוא מספר, "לאחרונה נפגשנו עם משרד הכלכלה ואנחנו גם בשיח מול החברה לפיתוח ירושלים, שגם לה אחריות לטיפול בנושא".

הדאגה של בן חמו לתעשיינים אינה מסתיימת בקרקעות. "אנחנו מסייעים ופועלים רבות למען התעשיינים בהתאחדות, כמו למשל כיצד להתמודד מול הרגולציה., תעשיין המקים מפעל חדש ונתקל בבעיות מול כיבוי אש, לצורך העניין, פונה אלינו משום שלנו יש קשר הדוק עם נציבות כיבוי האש. הצלחנו לא פעם לעזור למפעלים ולבטל דרישות כמו ספרינקלרים אשר  עלותם יקרה מאוד ויכולה להגיע לכמיליון שקלים למפעל. לא תמיד הדרישות מוצדקות ותואמות את החוק. כאן אנו יודעים לבוא ולהקל בשיתוף פעולה עם כיבוי אש ןלחסוך למפעלים כספים רבים".

תחום נוסף שבן חמו פועל לקדם הוא התמודדות התעשיינים עם התחרות ייבוא מחו"ל ע"י התחדשות וחדשנות. "אני מאמין שהיום חדשנות זו הישרדות! יש הסכמי סחר עם מדינות זרות שישראל נאלצת לרכוש מהן ולייבא", הוא מסביר, "ומצד שני היא רוצה לשמור  ולחזק את התעשייה בישראל. התעשיינים בארץ מבינים שהדרך להתייעל ולשרוד בשוק החופשי הגלובלי היא להתחדש ולחדש. המדינה הקימה את הגוף 'הרשות לחדשנות' שיש לו המון מה להציע לתעשיינים כמו מענקים, יעוץ והלוואות. כשמפעל מכניס טכנולוגיה חדשה – זאת מהפכה תעשייתית. כאן אנחנו נכנסים".

מה עושה התאחדות התעשיינים כדי לעודד חדשנות?

"ההתאחדות מצאה לנכון להוביל את המהלך הזה בישראל, ויש המון כלים שהיא מקדמת ומאפשרת דרכה ייעוץ והכוונה.ההתאחדות מקיימת כנסים בנושא חדשנות וכן מגיעה למפעלים על מנת להציג בפניהם את הכלים שעומדים לרשותם בתחום,  אני באופן אישי הגשתי בקשה לרשות לחדשנות ונחשפתי לכלים הללו דרך ההתאחדות. הרשות לחדשנות אישרה לנו מענק מכובד כדי להקים קו ייצור חצי אוטומטי המשלב רובוטיקה במפעל אלומיניום. זה חדשני וייחודי, ושכמדובר בחדשנות זה אומר במילים אחרות שאין כזה בארץ או בעולם. זה האתגר שהתעשייה מתמודדת מולו".

אתגר נוסף הוא נושא התעסוקה – מפעלים רבים מתקשים בגיוס עובדים, בעיקר באזור ירושלים ובית שמש, ובן חמו מספר שבהתאחדות מנסים לעזור בנושא זה מול הרשויות. "יש לנו שיתוף פעולה מעולה עם עיריית בית שמש", הוא מספר, "ראש העיר עליזה בלוך שמה לנגד עיניה את נושא התעסוקה באזורי התעשייה והיא מעוניינת לחבר בין התעשייה לבין האוכלוסייה החרדית שבעיר". בעקבות שיתוף הפעולה נערך יריד תעסוקה בשכונות החרדיות שבו נחשפו התושבים להצעות עבודה במפעלים, ובקרוב ייצא לדרך יריד נוסף.

אם יש משהו שבן חמו מחכה לו בכיליון עיניים, הוא פרויקט שאפתני של הארגונים העיסקיים שיסייע לשכבות החלשות. "נשיאות הארגונים  העיסקיים מקדמת את הפורום הכלכלי-חברתי, גוף שהוקם לאחרונה ", מגלה בן חמו, "מטרת הגוף היא ליצור שיח משולש בין הממשל, החברה בארץ והעולם העסקי ולאחד את כל העמותות שמסייעות לשכבות החלשות כדי ליצור גוף חזק יותר שיוכל  להתמודד מול הרשויות, כגון פרויקט "מזדקנים בכבוד" אשר יזם שרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים ונשיא הארגונים העסקיים בישראל לא ארחיב יותר – מיזם זה עומד להיחשף ולקבל במה רצינית בקרוב במדיה המקומית והארצית".

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר