עופר ברקוביץ (צילום: אמיל סלמן)
עופר ברקוביץ (צילום: אמיל סלמן)

סוער בכיכר ספרא: עופר ברקוביץ נגד לורה ורטון ויוסי חביליו – סיבוב נוסף בעימות

הצעה להגדלת הייצוג החילוני-פלורליסטי בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, מובילה להאשמות חריפות. מצד אחד טוען יו"ר התעוררות עופר ברקוביץ: "חביליו, ורטון, חסן-נחום ובן יוסף הפקירו את הוועדה המקומית"; מצד שני טוענת ורטון: "חוצפה בלתי נתפסת. התעוררות הפקירה את הבוחרים שלהם ושלנו"

פורסם בתאריך: 31.3.19 14:20

טענות חריפות להפקרת הציבור החילוני-פלורליסטי עולות השבוע מצד חברי מועצת העירייה מהסיעות החילוניות. מצד אחד של המתרס עופר ברקוביץ וסיעת התעוררות, ומהצד השני חברי מועצת העירייה לורה ורטון (מרצ), יוסי חביליו (מצים את ירושלים), פלר חסן-נחום (ירושלים תצליח) ויהודה בן יוסף (ירושלים תצליח).



הסיבה למהומה היא הצעה לסדר היום שמתכננת סיעת התעוררות להעלות בישיבת מועצת העירייה הערב, ראשון (31.3) בדבר הגדלת הייצוג החילוני-פלורליסטי בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.

לטענת סיעת התעוררות, שמבקשת להעלות את הנושא, בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קיים רוב משמעותי לסיעות החרדיות – 7 נציגים מתוך 11 חברי ועדה (2 נציגים נוספים יש להתעוררות, נציג אחד לסיעת הבית היהודי ונציג אחד לליכוד).


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

בהצעה לסדר, שהגיש יו"ר התעוררות ברקוביץ, מצוין כי "ועדת התכנון והבנייה היא ועדה סטטוטורית מרכזית בה אמורים לפעול נציגים מכלל סיעות המועצה. הוועדה מכריעה את אפיקי התכנון של העיר ירושלים קדימה ומקבלת החלטות בעלות משמעות כבדה".



עוד טוען ברקוביץ כי "בחלוקת חברי הוועדה בין הסיעות השונות, נוצר מצב שאיננו מאוזן ופוגע בצורך לאזן בין צרכי הקהילות השונות בעיר: חברי מועצת העיר יוסי חביליו, לורה ורטון, פלייר חסן-נחום ויהודה בן יוסף ויתרו על מקומם בוועדת תכנון ובנייה והפקירו אותה. אין לאף אחד מהם קול בוועדה".

הדברים של ברקוביץ עוררו כעס רב בקרב חברי המועצה המוזכרים, אשר טוענים מנגד כי "חוצפה שהתעוררות כותבים ש'הפקרנו' את הוועדה. הם בזבזו חודש ימים על שטויות ולא הותירו לנו שום מקום".


לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)


חברת מועצת העירייה ורטון (מרצ) תוקפת בשיחה עם "כל העיר" את סיעת התעוררות והעומד בראשה: "צר לי שחברי התעוררות ממשיכים להתנהל בצורה חסרת אחריות, בלי להגדיר יעדים או להסביר את ישיבתם באופוזיציה, ובלי לדבר עם אף אחד אחר. ודאי שהייתי רוצה ייצוג בוועדת התכנון, אבל אני מסתפקת בהשמעת דעותיי כחברה במליאת הוועדה, וכנציגה בנושאים העולים בוועדה המקומית שמצדיקים בעיניי את מעורבותי. בפוסט שקרי של התעוררות בפייסבוק, הם מתיימרים לדעת מה ביקשתי ולא ביקשתי בהסכם הקואליציוני. בוודאי שביקשתי מקום בוועדת התכנון".

עוד מוסיפה ורטון: "בענייני תכנון ובנייה, מה עשתה התעוררות? כשהם היו בקואליציה של ברקת, הם דחפו להתחדשות עירונית גם בתנאים הקשים ביותר עבור התושבים. כל הקמפיין דיברו על בנייה בכל העיר – ואז כשהגיע הסכם הגג – הם הצביעו נגד. מישהו יודע למה?; בעניין התוכנית לבנייה מסיבית ברכס לבן, כשכל קרית היובל ועין כרם מתנגדים לה, איך הם הצביעו? בעד".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

עו"ד יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


עוד מוסיפה ורטון: "יותר מזה, חמש שנים עופר ברקוביץ ישב לא רק בוועדה המקומית אלא גם בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה – מה הוא עשה שם? כלום. דיבר חמש שנים על דיור בר השגה ולא הכניס יחידת דיור אחת בכל העיר. אין תחום שבו התעוררות כשלה יותר מתחום הבנייה. כדאי שהתעוררות תלמד שתכנון ובנייה זה לא פייסבוק – צריך גם לעבוד".

לדברי ורטון, "יש חוק הקובע שיש 11 נציגים בוועדת המשנה לתכנון ובנייה ואלה כבר נקבעו. מה שכן, כל חבר מועצה הוא גם חבר במליאת הוועדה המקומית ואת התפקיד זה אני מנצלת במלואו בהשתתפות בישיבות. אני מקבלת את כל החומרים, משתתפת בסיורים ומביעה את דעתי. אין דרך להוסיף חברים כפי שעופר ברקוביץ היה צריך לדעת ולהבין לאחר 10 שנים במועצת העיר".


פלר חסן-נחום (צילום: נעם פיינר)

פלר חסן-נחום (צילום: נעם פיינר)


ורטון מוסיפה ותוקפת את ברקוביץ גם בנושא המשא ומתן לכניסה לקואליציה של ראש העיר משה ליאון ואומרת: "לצערי, במשך כחודש ימים לאחר הבחירות, למרות הצעותיי והצעות של יוסי חביליו לנהל מו"מ במשותף עם התעוררות, או לפחות בתיאום, עופר ברקוביץ ניהל את המו"מ לבד, בלי להתייעץ או לשתף את הסיעות הפלורליסטיות האחרות – גם את יוסי חביליו ויהודה בן-יוסף, שהוא אמור היה לייצג. אנחנו כולנו חיכינו למיצוי המו"מ בין התעוררות לראש העיר משה ליאון, תוך הכרה בגודל סיעת התעוררות ומתוך ציפייה שהם יהיו בקואליציה ויהיו גורם מוביל. להפתעת כולנו, במקום לסכם דברים, לשתף ולעדכן אותנו בזמן ההמתנה המאוד ארוכה, סיעת התעוררות ניהלה מו"מ מסורבל, מבולבל וכושל. עד היום לא ברור על איזה משרות וכיסאות הם התווכחו, אבל לאחר תסכול רב מצד כל הסיעות הפלורליסטיות האחרות, התעוררות לא רק יצאו בלי כלום – אלא גרמו נזק למו"מ של כל היתר. אנחנו תוך כבוד לרצון של עופר ברקוביץ לסכם דברים ראשון ומבלי שהסיעות האחרות יפריעו או יתחרו בתפקידים, אמרנו לראש העיר שניתן להתעוררות לסכם דברים. בסופו של דבר התעוררות קיבלו 2 נציגים בוועדה תוך מידור ונטישה של השותפים הטבעיים שלהם. כשפתחנו במו"מ עם ראש העיר על כניסה לקואליציה, ביקשנו מקומות בוועדת המשנה לתכנון, אך אז כבר לא נשארו מקומות. זאת חוצפה בלתי נתפסת להאשים אותנו בהפקרות, כאשר התעוררות הפקירה את הבוחרים שלהם ושלנו בכך שמסמסו את המו"מ ופגעו ביכולת שלנו לנהל מו"מ לאחר מכן. לשמחתי, חברי המועצה הפלורליסטים – יוסי חביליו, פלר חסן-נחום ויהודה בן-יוסף, ואני פועלים היום בשיתוף ותיאום".


יהודה בן יוסף (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

יהודה בן יוסף (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)


"אציין גם שבנושאים שנראו לי חשובים יצרתי קשר עם חברי התעוררות וניסיתי לעבוד איתם", מוסיפה ורטון. "בינתיים, אני לא רואה שהם מנצלים את המקום שלהם לתרום לציבור אלא בעיקר גורמים נזק. כך לתדהמתי, תוך חוסר הבנה, הם כמעט הפכו את החלטת המועצה ופגעו בהחלטה על מכללות צה"ל, הם תמכו בבנייה המסיבית בשטח הירוק ברכס לבן, וגם הצביעו נגד המלצות הוועדה המחוזית, משרד המשפטים וכל הדרגים המקצועיים בעניין של 'נוהל מוכתר'. בקצב הזה, אולי עדיף שהם לא יישבו בוועדה. אם הם יפרשו, הסיעות האחרות – מרצ. מצילים את ירושלים וירושלים תצליח – ישמחו להיכנס במקומם".

המשנה לראש העיר חסן-נחום (ירושלים תצליח) מוסיפה בשיחה עם "כל העיר": "מצער לראות שתנועת התעוררות, שזכתה להישג מרשים בבחירות האחרונות, עסוקה מאז בהכל רק לא בקידום צרכי הציבור שבחר בה. קו ישיר עובר בין המשא ומתן השלומיאלי שניהלו חברי סיעת התעוררות לחוסר המעש הנוכחי בפעילותם בוועדות השונות. מוטב שישנסו מותניים ויכירו במציאות – ויחלו לפעול לקידום צרכי הציבור שבחר בהם כפי שהתחייבו".

בתגובה לדברים נמסר מסיעת מצילים את ירושלים בראשות חביליו: "'מצילים את ירושלים' ביקשה ומבקשת מקום בוועדה לתכנון ובנייה. עם זאת, היא מודעת לכך שיש לה רק מנדט אחד במועצה ולכן לא מגיע לה מקום לפי מפתח יחסי בהתאם להוראות החוק. יוסי חביליו פועל בנושאי תכנון ובנייה פעילות רבה הן מול הוועדה המקומית והן מול הוועדה המחוזית. כך למשל בנושא הכולל ברמת שרת. בזכות הטיעונים המשפטיים של יוסי חביליו, החליטה הוועדה המחוזית להורות על ביטול הכולל כתנאי להיתר בנייה. יוסי חביליו חולק על העמדות של תנועת התעוררות בנושאים רבים בענייני תכנון ובנייה. כך למשל, הוא בעד המשך הפעילות של 'נוהל מוכתר' כאשר חברי התעוררות המליצו לבטל את הנוהל והוא נלחם על המשך קיומו. כך למשל, בתוכנית רכס לבן, יוסי חביליו מתנגד לתכנית בעוד תנועת התעוררות הצביעה בעדה וכך בנושאים נוספים. ההצעה של תנועת התעוררות לא באה לפתור את הבעיה אלא לגרום לפילוג ומדנים בקואליציה".

בתגובה לדברי ורטון מסרו בהתעוררות: "לורה ורטון מעוותת את המציאות. ראשית, תנועת התעוררות ניהלה מו"מ אחראי עם ראש העיר בנוגע לכניסה לקואליציה. משה ליאון חושש מברקוביץ ומהעשייה של התנועה ולכן מעדיף למדר אותם מליבת העשייה. לורה טוענת שהתנועה מידרה אותה מהמשא ומתן, אך בפועל ברקוביץ שמר על ערוץ פתוח לאורך הדרך. נושא ועדת תכנון ובנייה הוזכר כנושא מרכזי שהתעוררות מבקשת בו דריסת רגל כדי להיכנס לקואליציה".

עןד נמסר מהתעוררות: "באשר לטענות בנוגע לרכס לבן – התעוררות הצהירה כבר לפני הבחירות שהיא תומכת בבנייה ברכס לבן בהינתן שהשטחים בפרויקט יוקצו כשטחים משלימים להתחדשות עירונית באזור קרית מנחם וקרית היובל. הסכם הגג שעבר מקפח את האוכלוסייה הציונית בעיר ומקצה כ-50 אחוזים מעתודות הקרקע בדרום מערב העיר לפרוייקטים לשכונות חרדיות. כידוע, שכונות אלו אינן בשלות להתחדשות עירונית ואינן קשורות למרחב זה, תחת הלחץ של הסיעות החרדיות. בעצם כך שלא התנגדה להסכם, שכחה וורטון את מקומה כנבחרת ציבור למען אינטרס אישי צר. באשר למכללות צה"ל – עופר ברקוביץ והתעוררות עמדו על המשמר לשנות את התכנית ולמקמה בגבעה הצרפתית, כדי להיטיב עם התושבים בסוגיית הביטחון, התחבורה והסביבה, באופן עקבי ובכל הוועדות הרלוונטיות. העובדות מדברות בעד עצמן. לורה נכשלה במו"מ שלה עם ראש העיר, הפקירה את ועדת תכנון ובניה ומנסה בכל דרך אפשרית לרצות את ראש העיר. כשהיתה לה ההזדמנות להיכנס לוועדה, היא ויוסי חביליו בחרו לשבת מהצד וכתוצאה מכך להקטין את הייצוג החילוני-פלורליסטי בוועדה, ולגרום לרוב קבוע של 7 מתוך 11 לסיעות החרדיות בירושלים. להתעוררות אין עניין ביריבות בין הסיעות ובהטלת רפש. להתעוררות יש ענייו לתקן את העיוות בוועדה החשובה והמשמעותית לעתיד ירושלים, ולחזק את הנציגות הפלורליסטית ומכאן ההצעה הערב. כל שצריך הוא לשתף פעולה כלל הסיעות כדי לתקן את הייצוג".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר