הפגנה נגד תוכנית הבנייה ברכס לבן (צילום: שרית מרציאנו)
הפגנה נגד תוכנית הבנייה ברכס לבן (צילום: שרית מרציאנו)

הקמת השכונה החדשה ברכס לבן: תושבי קרית היובל מחריפים את המחאה

ביום רביעי הקרוב צפויה להתקיים הפגנת מחאה של התושבים נגד התוכנית להקמת שכונה חדשה ברכס לבן. ההפגנה תתקיים במקביל לטקס רב משתתפים לתחילת ביצוע פרויקט ההתחדשות העירונית הראשון בשכונה

פורסם בתאריך: 31.3.19 20:45

תושבי קרית היובל מחריפים את מאבקם כנגד התוכנית לבניית שכונה חדשה ברכס לבן. כחלק מהמאבק המתמשך של התושבים, הם מתכננים הפגנת מחאה כנגד התוכניות ביום רביעי הקרוב (3.4). לטענתם, הקמת השכונה החדשה באה על חשבון השקעה בתשתיות בקרית היובל.



ההפגנה של התושבים מתוזמנת לשעה 13:00 במרכז המסחרי שבסמוך לרחוב טהון, אז יתקיים במקום טקס רב משתתפים לביצוע הריסת הבניין הראשון כחלק מתוכניות ההתחדשות העירונית בקרית היובל. באירוע, עליו פורסם ב"כל העיר" כבר לפני כשבועיים, צפויים להשתתף ראש העיר משה ליאון, שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון (כולנו), בכירים במינהלת להתחדשות עירונית שבחברת מוריה, דיירי המתחם, נציגי הדיירים ועוד.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

בשיחה עם "כל העיר" מסביר אסף שפיינר, תושב קרית היובל ומיוזמי המחאה ביום רביעי הקרוב את המניעים להפגנה: "אנחנו נפגין מול הטקס ונדרוש השקעה בתשתיות הקיימות בשכונה. מתכננים לבנות שכונה מצוחצחת ברכס לבן עם תשתיות מושקעות, מונגשות וחדשות, בהשקעה כספית עצומה. אך מה עם התשתיות הקיימות בקרית היובל? הן ישנות מאוד. למשל, בתשתיות של 'רכס לבן' כל הפיתוח יהיה חדש ונגיש מדרכות, דרגנועים, בתי ספר, תחבורה ציבורית ועוד. בקרית היובל מה עושים? רק בונים דירות ומצופפים, התשתיות נשארות אותו הדבר, ללא שום שינוי. לא רואים את התשתיות החדשות באופק, רק בונים על הישנות".

כאמור, כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני כחודשיים, תושבי קרית היובל כמו גם תושבי קרית מנחם חוששים מאוד מריבוי התוכנית להתחדשות עירונית בשתי השכונות. לטענתם, תוספת מסיבית של יחידות דיור כפי שמתוכננת להתבצע עשויה להוביל לכאוס תחבורתי וכן לקריסת התשתיות. בשיחה עם "כל העיר" ציין יו"ר מינהל קהילתי גנים נתנאל פישר: "מינהל קהילתי גנים דורש מזה תקופה ארוכה להסתכל על ההתחדשות העירונית כמכלול אחד שלם. אנו סבורים כי אישור תכניות ספציפיות ללא התייחסות למרחב הציבורי הכולל, עלול לפגוע קשות ביתרון של ההתחדשות".


רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


טענה נוספת שאותה מעלים מארגני המחאה בקרית היובל, כך לדברי שפיינר, היא: "ברכס לבן תהיה שכונת החלומות ואצלנו הכל ישן בתוספת דירות. אם המצב יישאר ככה יווצר פער כלכלי – חברתי אדיר. אנשים שיש להם אמצעים יעבור לרכס לבן, ואילו אלו שידם אינה משגת יישארו בקרית היובל הישנה. זה החשש הגדול שלנו, אפשר לשנות את זה. אנחנו דורשים גם הנגשה של תחבורה ציבורית, בנייה של בתי ספר, בנייה שאינה צפופה בקרית היובל ועוד".

"הדרישה שלנו מהעירייה היא חד משמעית – להשקיע בתשתיות בקרית היובל כמו שישקיעו בשכונה החדשה ב'רכס לבן' . אנחנו רוצים שיפגשו איתנו ויגיעו להבנה לגבי הדרישות שלנו. ישנה אפליה ואנו דורשים תיקון, זה אפשרי, וראש העיר צריך לטפל בזה". מבהיר שפיינר.

זו אינה הפעם הראשונה שתכנית בניית 'רכס לבן' מעוררת תהיות והתנגדויות רבות בקרב הציבור הירושלמי. כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", תוכנית הבנייה ב'רכס לבן' מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון, במסגרתה צפויים להיבנות כ-5,000 יחידות דיור חדשות. מתנגדי התוכנית, שערכו הפגנות ואירועי מחאה, טוענים כי מדובר בפרויקט נדל"ן, שמקים לתחייה את "תוכנית ספדי" להרחבת מערב ירושלים, 12 שנה לאחר שנדחתה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית כזכור נדחתה ובוטלה, בעקבות מאבק ציבורי רחב. גם התוכנית החדשה מעוררת התנגדות עזה מצד ארגוני הסביבה. לטענתם, יש לנצל את שטחי הבנייה בתוך השטח האורבני של ירושלים, ולא על חשבון אתרי טבע עירוניים.



בנוסף, לאחרונה פורסם מסמך על האפליה בין השכונות וההשקעה בתשתיות בשכונה המתוכננת, לעומת התשתיות בקרית היובל והפער הכלכלי שיווצר. במסמך שהוצג על ידי מינהל קהילתי גנים נטען כי "העשירים לרכס, השאריות לשכונות". לפיו ההבדלים בין הבנייה ב'רכס לבן' לשכונות הוותיקות יהיו דומיננטיים ובעלי משמעות. לטענת מחבריו ברכס לבן יושקעו בתשתיות כ-400,000 שקלים, ואילו בשאר השכונות 70,00 שקלים. הדבר יבוא לידי ביטוי במספר קומות המגדלים, בכמות בתי הספר היסודיים, במרחק ההליכה לרכבת הקלה, גודל מבני החינוך, גודל הדירות וכו'. בעוד הצפיפות המתוכננת ברכס לבן היא של כ-30 יחידות דיור לדונם, הצפיפות בשכונות הוותיקות מגיעה עד 70 יחידות דיור לדונם ויותר. המגדלים ברכס לבן יהיו רק כ-12 קומות ובשאר השכונות יבנו 25 קומות. ברכס לבן ייבנו בין 3-2 מוסדות חינוך יסודיים חדשים לעומת בית ספר יסודי אחד חדש. בנוסף, בתי הספר יהיו גדולים יותר, ולכל ילד יהיה 20 מ"ר לילד בבית ספר יסודי, בניגוד ל-13 מ"ר בשכונות הוותיקות. גם ההנגשה המהירה לרכבת הקלה תורגש בשכונה החדשה, בעוד שבשכונות הוותיקות הנגישות לרכבת תישאר כמעט כפי שהיתה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר